Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Mja ik bedoelde dan ook wat mensen hier krabben zouden noemen. Die zijn al een paar keer tot die vorm geëvolueerd. Maar inderdaad, dat zijn dan niet allemaal "echte" krabben volgens de cladistiek.
Mja, ik vind dat toch dat weetjes in de eerste plaats correct moeten zijn. En cladistiek, pff. Geef mij maar de phylogenetica.

Mijn weetje:

Walvissen zijn toch wel vissen. Want walvissen zijn beenvissen, net als elk zoogdier trouwens.

Laatst bewerkt:
OK, nog ééntje van mij.

Sommige slangen zijn echt waanzinnig giftig. Je zou je kunnen afvragen wat het nut is van zoveel gif om een f*cking rat of een grondeekhoorn te vangen, terwijl er slangen zijn waarvan de hoeveelheid gif die ze hanteren om hun prooi te doden, voldoende is om 100 mensen van kant te maken.
De eerste reactie zou dan zijn: om die prooi onmiddellijk te doden, maar de werkelijkheid is toch nog anders. De echte reden is een co-evolutionaire wapenwedloop.
Neem een ratelslang waarvan het dieet voor een aanzienlijk aandeel uit ratten bestaat.
Door een genetische mutatie ontstaat er een rat die resistent is voor het gif van de gemiddelde ratelslang. De nakomelingen van die ratten hebben een genetisch voordeel (want ze zijn immuun voor één van hun belangrijkste predatoren) en gaan zich sneller uitbreiden.
Dit zorgt voor een 'probleem' bij de ratelslangenpopulatie, die gaat slinken omdat ze het steeds moeilijke krijgen om prooien te vangen. Tenzij een deel van die slangen giftiger zijn dan gemiddeld. Deze groep slangen hebben dan een evolutionair voordeel zodat de minder giftige slangen van het toneel verdwijnen en de gemiddelde giftigheid van de slangenpopulatie stijgt.
Stel dat geen van de slangen in die populatie giftiger is, dan gaat de rattenpopulatie toenemen, zodat een eventuele mutatie bij de ratelslangen (waardoor ze giftiger worden) die subgroep van slangen een waanzinnig evolutionair voordeel geeft: voedsel te over... Dus die gaat dan ook toenemen.

In een volgende stap ontstaat er opnieuw een mutatie binnen de populatie ratten die het proces opnieuw in gang zetten...
Met die uitleg zouden de huidige ratten toch enorm resistent moeten zijn tegen slangengids? Een honingdas is bvb vrij resistent, maar de meeste ratten vallen toch morsdood na een slangenbeet?

Met die uitleg zouden de huidige ratten toch enorm resistent moeten zijn tegen slangengids? Een honingdas is bvb vrij resistent, maar de meeste ratten vallen toch morsdood na een slangenbeet?
Van het gif van de slangen die giftig genoeg zijn vallen ze dood, de andere slangen zijn er niet meer op het na te vertellen, omgekomen van de honger.

voor degene die het willen vertalen:
2afd713d62a017576fffd833e37096c1.jpg
Get to tha choppahhh!

-De achterkant van de meteoriet die de dinosaurussen uitroeide zat ongeveer op dezelfde hoogte als de intercontinentale vluchten wanneer de onderkant de aardkorst raakte.
Volgende keer als je ooit nog een vlieger ziet moet je u da eens proberen voor te stellen....

-Twee stukken metaal die elkaar in de ruimte raken gaan spontaan aan elkaar binden omdat er geen oxiderend laagje kan ontstaan.
cold welding

im a geek :sad:

... wortelen, watermeloenen, bananen, mais, perziken en aubergines genetisch gemanipuleerd zijn geweest doorheen de jaren om er beter uit te zien en meer verkoopbaar te maken voor de hedendaagse markten.

... Coca Cola en Pepsi exact hetzelfde smaken als je Coca Cola koud drinkt en Pepsi warm. Pepsi is uitgevonden geweest voor er frigo's bestonden, dus moest het warm gedronken worden. Coca Cola werd pas uitgevonden na de komst van commerciële frigo's en werd dus koud gedronken.

Coca Cola en Pepsi exact hetzelfde smaken als je Coca Cola koud drinkt en Pepsi warm. Pepsi is uitgevonden geweest voor er frigo's bestonden, dus moest het warm gedronken worden. Coca Cola werd pas uitgevonden na de komst van commerciële frigo's en werd dus koud gedronken.
Voor zover ik me herinner is Coca-Cola afkomstig van een siroop. Siroop gaan ze toch ook niet koud gedronken hebben?

En koud water bestond toen nog niet!
Maar toen was het toch echt als hoestsiroop bedoeld? En hoestsiroop leng je toch niet aan met water?

Een ander weetje: Fanta is uitgekomen als alternatief voor Coca Cola in Duitsland omdat in WW2 er een embargo was tegen Duitsland. En Fanta werd gemaakt met enkel ingrediënten die daar beschikbaar waren.

Maar toen was het toch echt als hoestsiroop bedoeld? En hoestsiroop leng je toch niet aan met water?

Een ander weetje: Fanta is uitgekomen als alternatief voor Coca Cola in Duitsland omdat in WW2 er een embargo was tegen Duitsland. En Fanta werd gemaakt met enkel ingrediënten die daar beschikbaar waren.
Nadien uiteraard, als het bedoeld was om als frisdrank te drinken.

... wortelen, watermeloenen, bananen, mais, perziken en aubergines genetisch gemanipuleerd zijn geweest doorheen de jaren om er beter uit te zien en meer verkoopbaar te maken voor de hedendaagse markten.
Wittekool, savooikool, bloemkool, broccoli en spruitjes zijn biologisch gezien zelfs dezelfde soort, allen afkomstig van wilde kool. Afhankelijk van welk deel van de plant gegeten werd, werden andere eigenschappen gecultiveerd.

Whut? Iemand die dit kan testen en bevestigen? :unsure:
Dan moet ge eerst iemand vinden die vrijwillig Pepsi wil drinken? :unsure:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan