Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Pas in de jaren 80 heeft men anesthesie bij baby's ingevoerd wanneer deze een chirurgische ingreep ondergingen.

Er werd tot dan gedacht dat baby's geen pijn voelden door een onderontwikkeld zenuwstelsel. Bij zware ingrepen werd iets gegeven om de spieren te verslappen zodat de baby weinig kon bewegen.

In 1987 kwam daar verandering in.

Pas in de jaren 80 heeft men anesthesie bij baby's ingevoerd wanneer deze een chirurgische ingreep ondergingen.

Er werd tot dan gedacht dat baby's geen pijn voelden door een onderontwikkeld zenuwstelsel. Bij zware ingrepen werd iets gegeven om de spieren te verslappen zodat de baby weinig kon bewegen.

Dan heb ik precies net geluk gehad (moest ik geopereerd zijn geworden als baby).

Een 'smoking' jas werd in de 19de eeuw letterlijk daarvoor gedragen: om in de privésfeer te paffen.
In het Engeland van toen rookten de vrouwen niet en dit kledingstuk + de ervoor aangeduide ruimte - smoking room - zorgde ervoor dat het hele huis niet stonk.

Na een bezoek aan Edward VII door een Amerikaan was deze onder de indruk van deze jas. Hij nam het idee mee naar de VS en introduceerde deze in zijn gentleman club, 'Tuxedo Park' in New York.
Vandaar dat een smoking en tuxedo zowat hetzelfde betekenen.

(Deze wist ik al) Waar zouden al die psychische problemen nu toch vandaan komen...

Nog een leuke: als je effectief slaap meet, dan blijken kinderen die je laat wenen op de kamer helemaal niet te slapen als ze stil gaan liggen. Die zijn gewoon wakker en gaan in een soort overlevingsmodus.

Dit meen je niet? En tot welke leeftijd catalogeerde men een patiënt als baby?
Die baby riep dan toch de hele operatiezaal bij elkaar?
Maakt me misselijk toen ik dit las.

Klopt, als baby van enkele maanden oud ben ik zonder verdoving geopereerd aan een liesbreuk. Verder ook nog constant melk gekregen terwijl ik met een onontdekte (en nogal extreme) lactose intollerantie zat, dus dat zal ook geen deugd gedaan hebben. Hebben ze pas ontdekt als ik 5 was.

Ik heb er wel een (veel te) hoge pijngrens aan overgehouden. Dan kom je van die toestanden tegen als twee weken met een gebroken voet rondlopen en dan eens naar de dokter gaan "want dat ambetant pijntje gaat maar niet weg".

Niet zo heel lang, gaat over oper. Trouwens "jaren '80" is 1987 in dit geval.
Die kinderen kregen een hoop spierverlammers etc he, kans zit er in dat die niet konden roepen... Echt schandalig hoe zoiets ooit is kunnen gebeuren, dat ging dus letterlijk over de dringende operaties bij pasgeborenen he (genre open-hart-operatie). Het onderzoek dat dan heeft aangetoond dat ze het wel voelen, toonde ook een enorme hormonenschommeling en stressreactie, die ongetwijfeld onomkeerbare gevolgen gaat hebben gehad...

Toch wel.

Men was er echt van overtuigd (door onderzoeken destijds) dat baby's geen pijn voelden.
Ik vind het ook wel zot hoor, dat is precies een verhaal over de middeleeuwen.

Toch wel.

Men was er echt van overtuigd (door onderzoeken destijds) dat baby's geen pijn voelden.
Ik vind het ook wel zot hoor, dat is precies een verhaal over de middeleeuwen.
Misschien was het ook een risicoafweging van "we weten niet wat de langetermijneffecten van zo'n verdoving bij baby's zijn" + "we denken dat baby's geen pijn voelen".

Misschien was het ook een risicoafweging van "we weten niet wat de langetermijneffecten van zo'n verdoving bij baby's zijn" + "we denken dat baby's geen pijn voelen".
Combinatie: schrik dat verdoving schadelijk zou zijn + het overtuigen dat hun zenuwen nog niet volgroeid zijn + het feit dat dat soort operaties altijd héél dringend zijn en er al jarenlang geen enkel kind nadien "klaagt"...

Maar élke ouder weet dat een pasgeboren kind ook pijn voelt, dus die dokters wisten dat ook. Je gaat mij niet wijsmaken dat die allemaal effectief geloofden dat die kinderen daar niks van weten.

Dat de ING+ deals soms heel goed zijn.

Onlangs kreeg ik 20% cashback bij de 1st volgende aankoop in Delhaize via de ING bankkaart.
Ook nog eens 11% via amazon.be
En deze maand nu 30% (!) cashback bij de 1st volgende aankoop in Delhaize!

Ik vraag me af hoe ze dit kunnen betalen? ING is een sponsor van Delhaize of zo, want de marges zijn al zo klein .. ???

Let wel op: De deals zijn bij elke klant (of klantenprofiel) anders. Het is niet omdat ik nu 30% cashback korting verkrijg dat als jan of piet nu inlogt op ING dat diezelfde korting er staat ..

Sommig andere banken hebben soortgelijk acties, maar deze van ING zijn echt wel goed
(natuurlijk niet altijd he, maar als je erop let kan je heel goeie deals doen)

En hoe lang is de lijst van producten waarop dit niet geldig is?
Dit is gewoon geldig op alle producten. Wel met een limiet erop (100€).

Hier is het bewijs van de 20% die ik onlangs kreeg
(Ik ga geen apart screenshot meer maken voor de 30%)

Ik krijg het zelfs niet te zien in mijn lijst, enkel 3% op mijn 4de aankoop bij Delhaize.
Dat was hier de korting voor de maand maart. Zoals ik al zei is de korting niet bij iedereen identiek en deze kan elke maand wijzigen.

Ik vermoed iemand die nooit een voet binnenstapt bij Delhaize zal nooit zo'n grote korting verkrijgen via ING.
Daar zal wel een of andere redenering achter zitten.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan