WK Wielrennen 2022 (Wollongong, Australië)

Het was een best te pruimen aflevering. De Wolf heeft zich wa ingehouden en met Bakelants, Benoot en Adrie zaten er gasten bij die zelf ook iets te zeggen hadden. De algemene hilariteit na Bakelants zijn Vuelta fragment was trouwens schitterend :laugh:
Jan Bakelants is gewoon een magnifiek figuur. Echt een man die iets te zeggen heeft en altijd zeer goeie inzichten.
Ook geen slechte renner, zeker niet hoor.

Als je nu het rondje eens volledig ziet in koers valt wel te begrijpen dat de Australiërs Ewan thuis gelaten hebben. Die kon hier niks komen doen.
Razendsnelle afdaling na de Mount pleasant en om de 500m wel een bocht. Pogacar toch best niet te ver weg laten rijden 😛

Pfoe, hopelijk ligt de baan zondag droog, dit is met ogen dichtgeknepen naar die afdaling kijken.

4 Belgen mee bij de laatste 20. Segaert ook gewoon mee: met dat lijf, op dat parcours, als eerstejaars... not bad.

Ik vind eigenlijk dat dat parcours een beetje te zwaar wordt ingeschat. Gaat volgens mij heel goed meevallen zondag met droog weer. Die ontzettend brede wegen zorgen ervoor dat verschil maken toch vrij moeilijk zal zijn met een profpeloton, dat veel meer gecontroleerd te werk gaat. Ik ga niet verrast zijn als het zondag een sprint wordt van een vrij grote groep.

Philipsen zou hier imo gewoon één van de favorieten zijn moest hij rijden.

Toch echt iets voor Remco ook hoor
Zeker wel maar omstandigheden zijn wel anders. Ploegen zijn groter, kans dat een paar landen iemand offeren is groter. Als je maar met 5 start dan zijn er vaak maar 1 of 2 mee, soms eens 3 maar die 3de man (en vaak die 2de ook) zijn van die coureurs die al gelost zonder dat ze het weten zoals De Cauwer dat al zegt. Zondag is normaal wel een andere situatie er gaat altijd wel iemand rijden.

Ik heb alleen de laatste ronde gezien maar bij de profs zou het gat op die twee nog dichtgereden zijn hoor. En dan heb je een podium met sterke sprinters. Denk Van Aert, VDP, Girmay en Matthews. Zou Kristoff dit nog kunnen overleven?

Maar die Mount Pleasant zag er toch ook steil genoeg uit om een verschil op te kunnen maken, zeker als er al van een paar ronden op het einde steeds wordt doorgetrokken en de groep te klein wordt om nog echt georganiseerd te kunnen achtervolgen. Wie denkt er sterker te zijn dan de hierboven genoemde namen? Pogacar en Evenepoel. Cosnefroy misschien ook na Montreal? De Slovenen gaan dus vroeg koers maken. Is dat voldoende? De Fransen doen wellicht mee, ze hebben ook Bardet nog die dit moet aankunnen.

De Belgen zullen hinken op twee gedachten: voor de Van Aert van Canada mag het in principe best niet superzwaar worden, voor Evenepoel net wel. Remco in LBL- en Vueltavorm is hier zeker een van de topfavorieten. Als hij niet weggereden is kan hij heel belangrijk zijn om een groep na de laatste keer Mount Pleasant nog terug te halen voor Van Aert.

Het kan dus alle kanten uit op dit typische WK-parcours. Ik verwacht een interessante koers vanaf een ronde of 3-4 van het einde.

Ik vind eigenlijk dat dat parcours een beetje te zwaar wordt ingeschat. Gaat volgens mij heel goed meevallen zondag met droog weer. Die ontzettend brede wegen zorgen ervoor dat verschil maken toch vrij moeilijk zal zijn met een profpeloton, dat veel meer gecontroleerd te werk gaat. Ik ga niet verrast zijn als het zondag een sprint wordt van een vrij grote groep.

Ook dit gevoel , toch vrij veel "sprinters" met inhoud die ver kunnen komen en een goede ploeg hebben.
Matthews, WVA, Girmay , Laporte, Hayter, zelf mss kristoff zie ik net als in de beloften in staat om in dat groepje te zitten achter de aanvallers.

Bij de beloftenkoers toch heel raar dat sommige ploegen niet doorreden (of ze zaten stikkapot ).
Belgen keken plots naar elkaar, Noorwegen nooit echt op kop gezien nogthans waren ze met 2 , De Fransen deden eigenlijk ook zo goed als niks.
Was het niet van Segaert winnen ze met 1 minuut voorsprong.

Dat zie ik bij de profs niet gebeuren.

Dan zal het een beetje afhangen van wie in de groep ervoor de sprong heeft gemaakt en wie de achtervolging kan en wil inzetten.

Of er moet in de voorlaatste Ronde een ideaal groepje rondrijden dat bvb. enkel Slovenië en Nederland beginnen rijden.
(bvb. Clarcke , Remco , Leknessund, Madouas) dan wordt het gevaarlijk voor die sprinters.

Of er heeft iemand superbenen en rijdt weg op 50 km van de meet. :biglaugh:
Kan idd alle kanten uit , maar ik denk ook toch een sprint met 10-20 man.

Philipsen zou hier imo gewoon één van de favorieten zijn moest hij rijden.
Als en indien als Philipsen er nog zou bij gezeten hebben op het einde, dan zit Van Aert daar ook nog en dan schat ik Van Aert een stuk hoger in na zo'n lange, lastige koers.

Japan heeft al een Wk gehad, en net nog de OS. Ik volg je wel met het feit dat er buiten Australië nog mooie regio's zijn om het Wk te rijden. Voor mij zou het zelfs nog meer buiten Europa mogen. Het ene jaar Europa, het andere jaar buiten Europa bv.
Meer dan dertig jaar terug. Mag er terug van komen.

Buiten Europa: VS - Japan / China - Australië (niet rekening houdend met allerlei kleine beesten) - VAE - een paar landen in Afrika (als het een succes wordt).
Ik zie niet meteen andere opportuniteiten. In die oliestaten wel oké voor een sprinters-WK.
Ze zouden beter een draaiboek opstellen. Het ene jaar een sprinters-WK; het jaar daarop waarop vluchters een kans maken; een klimmers-WK; ... en dan terug van van het begin starten. Laatste sprinter was 2011. Beetje zonde voor die mannen in feite. Net als de volbloed klimmers.

Iemand gisteren de 'REM-slaap' gezien bij Benoot' ogen? Hopelijk geen gevolg van zijn blessure. Op een gegeven ogenblik zat die daar zes keer razendsnel achter elkaar te knipperen.

Steden die een hoop geld geven om een wk te mogen organiseren willen ook niet herinnerd worden als dat mega saaie wk met enkel maar massasprints. Het wk in zolder was geen hol aan hé.

Steden die een hoop geld geven om een wk te mogen organiseren willen ook niet herinnerd worden als dat mega saaie wk met enkel maar massasprints. Het wk in zolder was geen hol aan hé.

Dat snap ik heus wel, maar je kan nog altijd een parcours maken waar sprinters wel degelijk een kans op hebben zonder dat het een enorm saai WK moet zijn, open stukken opzoeken langs de kust zodat je waaierWK krijgt is bijvoorbeeld een goed voorbeeld. Nu Schotland volgend jaar lijkt me op het eerste zich ook iets voor sterke sprinters (een Philipsen bijvoorbeeld). Het is misschien maar goed voor de Belgen dat bijna alle komende WKs echt zwaar zijn want hoe krijg je dat zelfs geregeld met de hoeveelheid topsprinters dat wij (in aantocht) hebben? Een Philipsen/Alpecin of De Lie/Lotto gaan dat in de toekomst niet pikken als ze voor een Van Aert moeten werken hoor.

Ik zie wel een onderliggend probleem overigens. Het lijkt me dat sprinters bijna uitgeroeid worden. Geen WKs meer waar sprinters een kans maken, maar vooral grote rondes die precies zwaarder en zwaarder worden en waarin de sprintersetappes verschillende moeilijkheden hebben waar mannen als Van Aert of Pedersen telkens van gebruik kunnen maken. Hoewel ik een sprintersetappe natuurlijk ook maar saai vind, is het voor mij toch een cruciaal onderdeel van de start. De snelste mannen van de wereld op 2 wielen horen ook hun kansen te krijgen. Die laatste 10 km zijn toch telkens mooi om te zien. De perfecte leadout en sprint is nog altijd een kunst imo. Ik vind die ritten niet veel saaier dan een of andere random vluchtersrit overigens, of zo een bergrit met 1 col waarop je weet dat er niets gaat gebeuren omdat het 8km aan 4.5% is.

Het gaf wel de gelegenheid aan Cippolini om WK te worden en in 2011 aan Cavendish.
Twee supersprinters de kans ontzeggen om WK te worden zou echt niet mogen.
Bijna al de WK' zijn voor mannen als een Gilbert / Valverde / Sagan / Alaphilippe met een goede punch.

Wel opvallend, en niemand die er een vraag over stelde op de persconferentie: terwijl alle deelnemers vandaag het plaatselijke parcours voor het eerst gingen verkennen in een training van minstens 100km bleef Remco als enige heel de dag binnen om slechts een half uur op de rollen te rijden. Vreemd toch?
Niet vreemd.. is de slimste lijkt mij.. het was aan het gieten toen ze gingen trainen. Als je niet ziek wil worden zo vlak voor het WK en zo fris mogelijk aan de start wil komen zondag is dat het slimste om op de rollen te trainen bij slecht weer.

Terug
Bovenaan