WK Wielrennen 2023 (Glasgow, Schotland)

Vergeleken met Nederland trekt de fietsinfrastructuur in België ook op niets.

Maar in Duitsland bvb lijkt de uitvinding van het fietspad er ook nog niet te zijn. En als het er is is het zo slecht dat je het niet gebruikt. (Regio Keulen Bonn dan toch) Over de chauffeurs in Duitsland kan ik wel niks verkeerd zeggen.

Gek, ik vind de Fransen een pak hoffelijke dan de gemiddelde Belg. Ik hebde indruk dat de Fransen wel echt hun tijd nemen om u breed voorbij te steken.

Ik fiets liever op zo'n willekeurige Franse weg dan op een Vlaamse weg met al die opgefokte automobilisten., Een niet afgescheiden fietspad vind ik hier echt vreselijk.

Wallonië vind ik nog een pak onaangenamer.
Hangt af van waar je in Frankrijk zit. In Bretagne is met de fiets rijden een ramp, zeer agressieve chauffeurs. In de Vogezen en Provence zijn ze echt hoffelijk

Met +/- 45 x 90°graden bochten in het lokale rondje. Wordt het dus vergelijken met een criterium/cross parcours.

Ik begrijp zeker dat al die bochten het parcours extra lastig maken maar

Ik vermoed dat bij de (WT) profwielrenners er niet zo een immens verschil in de bochtentechniek zit dat bvb iemand die dan niet gewend is plots enorm slecht zal presteren. (Ook omdat ze de bochten vele keren zullen herhalen)

Maar wel dat sterkere renners daar sowieso iets beter zullen uitkomen door het vele keren optrekken of vergis ik me daar stevig in ?

En zijn er (onverwachte) renners die door al die bochten misschien boven hun niveau zullen uitstijgen en misschien meestrijden voor een top10 plek (met onverwacht bedoel ik bvb' iemand van het niveau Clarke / simmons/... )

Je mag bochtentechniek hebben je moet toch altijd vertragen voor een bocht en dus na een bocht weer versnellen. Zit je vooraan hoef je niet te hard vertragen en valt dat optrekken dus wel mee maar achteraan toch veel minder. Door die bochten geraakt alles ook op een lint. Ik verwacht toch wel weer een beetje een WK zoals in Leuven dat was qua hoogtemeters ook niet het zwaarste maar daar lag toch alles uit elkaar (ook natuurlijk door het koersverloop, oa de stoten van Evenepoel)

Denk ook aan het EK dat Viviani won (In Nederland?). Nagenoeg vlak, maar ook vol bochten. Dat constant optrekken en positioneren kruipt ook in de kleren. En de bochten zorgen er sowieso al voor dat alles vaak op een lint zit.

Dat zal hier dus idd niet anders zijn. En daar komen ook nog eens al die knikjes bij.

Dit WK wordt chaos vanaf ze op het plaatselijke parcours rijden. Echt 0% kans op een sprint met grote groep. Philipsen zal mee moeten koersen als hij een kans wil maken.

Die schuwt meestal het werk niet.

De vraag is of hij mag van de bondscoach. Als ze Philipsen in het peloton willen sparen voor een sprint gaat hij op het einde van de koers nooit een rol gespeeld hebben. Indien hij meekoerst kan hij van onschatbare waarde zijn voor Evenepoel en Van Aert, en als het kwartje juist valt ook zelf winnen. Hopelijk hebben ze dat door.

Met +/- 45 x 90°graden bochten in het lokale rondje. Wordt het dus vergelijken met een criterium/cross parcours.
M.a.w. als je achteraan het peloton zit in de laatste rondes ben je gezien, want opschuiven is schier onmogelijk?
Ik kan Mohoric' uitleg wel begrijpen.
Stel dat Pogacar pech heeft, dan heb je twee-drie Slovenen, die hem terug kunnen brengen, op een parcours waar je nooit full gas kan gaan en dat vreet aan de benen.
Eigenlijk zelfs een knechtende Sloveen minder, want Mohoric zelf moet je in het peloton laten zitten.
Hopelijk heeft niemand materiaalpech / val in de laatste 50km, dan kan je gezien zijn voor de overwinning (indien het niet stilvalt).

Dat weet ik, ,beetje misverwoord mss,

ik bedoelde er zijn velen die zeggen dat bvb de crossers enorm in voordeel zijn omdat ze dat gewend zijn van op te trekken etc. In tegenstelling tot zuivere hardrijders.

maar dat zal toch niet zo een enorm verschil maken als je die ervaring hebt of niet in mijn ogen (door het aantal herhalingen etc.) + De meeste hebben bij de jeugd toch zo criterium /kermiskoersen moeten rijden niet ?

indien jullie denken dat het een enorm positief verschil maakt vroeg me ook af of er zo van die verborgen crossers zijn dan , die de mensen/bookies over het hoofd zien die verrassend uit de hoek zouden komen (ik denk bvb aan ben turner )

Dat weet ik, ,beetje misverwoord mss,

ik bedoelde er zijn velen die zeggen dat bvb de crossers enorm in voordeel zijn omdat ze dat gewend zijn van op te trekken etc. In tegenstelling tot zuivere hardrijders.

maar dat zal toch niet zo een enorm verschil maken als je die ervaring hebt of niet in mijn ogen (door het aantal herhalingen etc.) + De meeste hebben bij de jeugd toch zo criterium /kermiskoersen moeten rijden niet ?

indien jullie denken dat het een enorm positief verschil maakt vroeg me ook af of er zo van die verborgen crossers zijn dan , die de mensen/bookies over het hoofd zien die verrassend uit de hoek zouden komen (ik denk bvb aan ben turner )

Nah in het veldrijden sta ja echt soms stil om een bocht van 180° te maken. Dit is helemaal anders. Het gaat gewoon zorgen dat de wedstrijd een stuk lastiger is dan de kilometers en hoogtemeters zouden aangeven. Gewoon in het voordeel van de sterke mannen dus. De kans op een verrassing gaat kleiner zijn doordat er veel meer kans is dat in de finale enkel de sterksten gaan overblijven.

Elke prof zal wel op snelheid een bocht kunnen nemen. Maar in de cross zetten ze na elke bocht ook nog eens aan alsof het bijna een demarrage is en daar zit het verschil volgens mij. Of dat in een wegkoers van 280km een rol gaat spelen is nog iets anders.

Oei, door mogelijk visum-problemen zou Girmay hoogstwaarschijnlijk niet aan de start verschijnen zaterdag zondag...

Domper voor hem, want lijkt wel een geschikt parcours. Echte hoogvorm heeft hij dit seizoen nog wel niet kunnen tonen.

Laatst bewerkt:
Oei, door mogelijk visum-problemen zou Girmay hoogstwaarschijnlijk niet aan de start verschijnen zaterdag zondag...

Domper voor hem, want lijkt wel een geschikt parcours. Echte hoogvorm heeft hij dit seizoen nog wel niet kunnen tonen.
Hij komt al niet aan de start door zijn val zaterdag.

In mijn ogen een renner die overschat wordt.
G-W was fenomenaal.

Heeft daarna ook nog mooie sprints gewonnen. Maar toch allemaal vanuit een positie van geen super zware wedstrijd of moeilijke positionering.
Die rit in de giro was vooral zot dat hij daar geraakt was, maar dan was het nog zuiver MVDP afhouden want daarna waren het klimmers zoals een Kelderman of Carapaz.

Terug
Bovenaan