WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
Het Westen als opdringerig en evil portretteren op basis van wat je op social media hoort is erg gemakkelijk, maar zo zwart-wit is het allemaal niet. En dan even cultuur en mensenrechten door elkaar halen, is al helemaal het toppunt. Zeker aangezien we alleen maar in dat land spelen vanwege omkoping en andere dubieuze praktijken. Als je een toernooi voor de ganse wereld wil organiseren, dan moet de ganse wereld welkom zijn, zo simpel is het.
Maar het westen is wel opdringerig. In de week zei iemand het nog in de tv studio. 20% van de wereld heeft westerse gedachten en 80% heeft dat niet. Dan kan je daar als westen staan roepen met het vingertje omhoog, maar 80% van de wereld ziet dat dus anders.

Dus die 80% vinden dat wij onze gedachten komen opdringen. Los van het feit wie juist is en wie niet, is dat een minderheid die zijn gedachten wilt opdringen aan een grote meerderheid. Mss moeten we daar hier eens wat meer bij stil staan.

Zowel FIFA als Qatar hebben een dubbele moraal.
FIFA legt kledingvoorschriften op om Qatar niet voor het hoofd te stoten, maar ziet geen graten in een kapiteinsband waar ‘no discrimination’ op staat. Wat is au fond het verschil met ‘one love’?
Qatar heeft in haar bid zich ongetwijfeld moeten verbinden tot het naleven van een soort non discriminatie charter van de FIFA. Nu kan ze gewoon op de rem staan want men weet goed genoeg dat FIFA de stekker niet uit het tornooi kan trekken. Broek op de enkels.
Dan kom je tot de kern, Qatar had nooit het WK mogen toegewezen krijgen.

Het is nochtans een gemiste kans voor Qatar hier. Als je de comments leest onder diverse Facebook posts. De (mannelijke) moslims worden precies wakker en steunen het regime. Zij zijn tegen homohuwelijken, vrouwen horen thuis aan de haard, … Kom daar dan ook voor uit als organisatie zijnde. Laat zien dat er andere culturen bestaan die andere normen en waarden hebben, omarm dit !! Maar ze weten godverdomme zelf hoe hypocriet dit allemaal is. Alles wat ze verbieden wordt daar stiekem gedaan achter een gordijn, zolang Allah het maar niet ziet. Dan ist allemaal goed.

Maar het westen is wel opdringerig. In de week zei iemand het nog in de tv studio. 20% van de wereld heeft westerse gedachten en 80% heeft dat niet. Dan kan je daar als westen staan roepen met het vingertje omhoog, maar 80% van de wereld ziet dat dus anders.

Dus die 80% vinden dat wij onze gedachten komen opdringen. Los van het feit wie juist is en wie niet, is dat een minderheid die zijn gedachten wilt opdringen aan een grote meerderheid. Mss moeten we daar hier eens wat meer bij stil staan.
Dat is ook maar zever eh. Als 8/10 gaat roepen dat de Aarde plat is gaan we daar ook niet bij stilstaan of we daarmee akkoord moeten gaan of niet. Altijd die zever van "Ons gedachtengoed is niet beter dan dat van een ander" is sowieso bullshit.

Nee, soms is ons gedachtengoed gewoonweg wel superieur aan dat van andere culturen. Net zoals het gedachtengoed van Japan inzake respect, mondmaskers bij ziekte, netheid superieur is aan dat van ons.

Het probleem is niet dat zij daar niet mee akkoord gaan eh. Dat is in mijn ogen een vrije keuze. Ik vind dat pakweg dragqueens en transgenders ook van het padje zijn, maar dat is mijn gedacht. Ik mag daarvan vinden wat ik zelf wil. Maar het is iets heel anders als je die mensen in de gevangenis gaat steken of stenigen eh.

Net zoals ons gedacht over vrouwenrechten absoluut superieur is tegenover dat van Islam landen, daar moeten we nu echt niet flauw gaan over doen.

Morgen men eerste wk match kijken al dat gezeur over love/lxxxx en wat nog allemaal moet ik daar niet bij hebben in die 90 min.

Benieuwd van al degene die roepen dat het schandalig is hoe het daar verloopt en hoe hypocriet de Fifa enzo wel niet zijn hoeveel er daar van zijn die morgen gewoon naar de match van de Belgen gaan kijken (en alle andere matchen)

Het meest wraakroepende vind ik nog de miljarden die verspild worden voor het bouwen vzn die sportcomplexen.
Duizenden doden en voor wat?
Om binnen een paar maanden staan weg te rotten in de woestijn?
Maar dat is niks nieuw hé. Welk land was het weer dat de winterspelen organiseerde en skipistes, bobsleebanen … bouwde om nu te laten wegrotten?

Brood en spelen mensen. Waar heb ik dit nog al eens gehoord?

En wat betreft die mensenrechten… dikke schande idd.
Maar vergeet niet dat het westen jaarlijks in grote getale deze mensen met open armen ontvangt.
Blijkbaar is het dan geen probleem

Dat is ook maar zever eh. Als 8/10 gaat roepen dat de Aarde plat is gaan we daar ook niet bij stilstaan of we daarmee akkoord moeten gaan of niet. Altijd die zever van "Ons gedachtengoed is niet beter dan dat van een ander" is sowieso bullshit.

Nee, soms is ons gedachtengoed gewoonweg wel superieur aan dat van andere culturen. Net zoals het gedachtengoed van Japan inzake respect, mondmaskers bij ziekte, netheid superieur is aan dat van ons.

Het probleem is niet dat zij daar niet mee akkoord gaan eh. Dat is in mijn ogen een vrije keuze. Ik vind dat pakweg dragqueens en transgenders ook van het padje zijn, maar dat is mijn gedacht. Ik mag daarvan vinden wat ik zelf wil. Maar het is iets heel anders als je die mensen in de gevangenis gaat steken of stenigen eh.

Net zoals ons gedacht over vrouwenrechten absoluut superieur is tegenover dat van Islam landen, daar moeten we nu echt niet flauw gaan over doen.
Ge hebt misschien het stuk niet gelezen waar ik zeg wie juist of fout is? Ik vind ook dat wij juist zijn,maar zo ziet dus 80 % dat NIET.

Geld is nog steeds de ultieme (dek) mantel, en al helemaal in tal van oliestaten waar men graag pronkt met rijkdom, oppervlakkig gastvrij, men erin slaagt om letterlijk alles te kopen (ongeachte of het nu mensen, evenementen, kunstmatige grond, kunst, vastgoed, pers, ...), er een totalitair en elitair regime op nahoud, her en der ook wat projectjes lanceert die toch iet of wat het milieu belasten (en dan heb ik het niet over oliewinning), men elke kritische stem de mond wil snoeren en deze desnoods willen vierendelen (zelfs letterlijk in SA).

Nu ik deze lijst eens overloop, tis gelijk precies de FIFA, dus op dat vlak is het een match made in heaven.

Morgen men eerste wk match kijken al dat gezeur over love/lxxxx en wat nog allemaal moet ik daar niet bij hebben in die 90 min.

Benieuwd van al degene die roepen dat het schandalig is hoe het daar verloopt en hoe hypocriet de Fifa enzo wel niet zijn hoeveel er daar van zijn die morgen gewoon naar de match van de Belgen gaan kijken (en alle andere matchen)

Natuurlijk, ik kijk ook naar die match.
Maar ik ben ne gewone burger die niet op een voetbalveld holle symbolen zit ten toon te spreiden om te tonen hoe belangrijk ik bepaalde rechten vind om dan bij het eerste moment dat het er écht op aankomt toch af te reizen en miljarden op te brengen voor een land waar homoseksualiteit illegaal is.

Allemaal heel makkelijke PR dat deugd pronken. Symbolen en signalen dat is wat telt voor een deel van die elitaire miljonairs en firma's. Holle beeldvorming zoals klimaatterroristen die soep op schilderijen gooien is het.
En als het er echt op aankomt kiezen ze voor het geld en de voetbal en interesseren die rechten hun net niets.

Is het nu ook gewoon niet extra moeilijk voor Europese landen om tegen Qatar hun schenen te stampen aangezien we daar jaarlijks 2 miljard kuub gas van importeren?

Niet dat ik heel het gezeiks goedpraat, er moest niet eens een WK doorgaan in dat middeleeuws land.

Zelfs als je je absurde redenering volgt dat ook niet regenboogtruitjes een "dekmantel" zijn om in het geniep LGBTQ "reclame" te maken wat zou daar mis mee zijn? Wat is LGBTQ "reclame"? Dat is toch enkel qatar en putin en co die daar een probleem van maken? Waarom zou jij daar tegen zijn? Volgens mij zie jij overal nogal snel de "gay agenda" in.

Of als je dat complot denken achterwege laat en beseft dat love en peace waarden van tomorrowland zijn die niets met LGBTQ te maken hebben maar eerder er toe dienen om een leuke sfeer zonder ambras te creeeren op een plek waar mensen van zoveel verschillende landen en achtergronden samen komen... Wat zou daar mis mee zijn?

Kan je dat niet gewoon steunen en qatar veroordelen ipv de keuze van het shirt aan te vallen en als hypocriet te veroordelen?

Nu ik ben al blij dat je van mening bent dat voetballers en clubs veel meer kunnen doen en daar heb je volledig gelijk in maar het moet geen of/of verhaal zijn dat zou gerust en/en mogen zijn.
Het gaat niet over dat er iets mis mee zou zijn, er zijn een heleboel symbolen die je openlijk zou kunnen gebruiken om je standpunt te tonen, maar het is wat raar dat we nu allerlei symbolen gaan binnenmoffelen in de hoop dat Qatar het niet door heeft. Een beetje zoals leerling die zijn middelvinger opsteekt in zijn broekzak naar een leerkracht en daar dan stoer over gaat vertellen tegen zijn vrienen. Als ze hun standpunt willen tonen kunnen ze dat perfect openlijk doen, als je enkel je standpunt wil tonen als het je zelf geen enkel nadeel kan opleveren dan moet je ook niet doen alsof het je echt veel kan schelen.

Een beetje hypocrisie is best aanvaardbaar maar wat er nu in het voetbal gebeurt is echt wel hypocrisie van een een extreem niveau. Ik kijk al uit naar het WK van 2026 in de VS waar we overspoeld gaan worden door de symbolen pro lgbtq en anti racisme en discriminatie en waar iedereen elkaar schouderklopjes gaat geven over hoe moedig en open-minded ze wel niet zijn dat ze dat zo durven te tonen aan de wereld.

Lekker makkelijk om kritiek te geven op een speler die prio geeft aan geen gele kaart, maar ondertussen wel met een zak chips vanuit de zetel lekker onderuit geschoven meekijken naar dit schouwspel :)

Ik kijk al uit naar het WK van 2026 in de VS waar we overspoeld gaan worden door de symbolen pro lgbtq en anti racisme en discriminatie en waar iedereen elkaar schouderklopjes gaat geven over hoe moedig en open-minded ze wel niet zijn dat ze dat zo durven te tonen aan de wereld.
Hoop zo dat Trump wint in 24 dan is het helemaal de perfecte show in 26

Natuurlijk, ik kijk ook naar die match.
Maar ik ben ne gewone burger die niet op een voetbalveld holle symbolen zit ten toon te spreiden om te tonen hoe belangrijk ik bepaalde rechten vind om dan bij het eerste moment dat het er écht op aankomt toch af te reizen en miljarden op te brengen voor een land waar homoseksualiteit illegaal is.

Allemaal heel makkelijke PR dat deugd pronken. Symbolen en signalen dat is wat telt voor een deel van die elitaire miljonairs en firma's. Holle beeldvorming zoals klimaatterroristen die soep op schilderijen gooien is het.
En als het er echt op aankomt kiezen ze voor het geld en de voetbal en interesseren die rechten hun net niets.

Is dat dan niet gewoon in hetzelfde bedje ziek zijn?

Ik ben het eens met de beschuldiging van deugdpronken. Fantastisch woord trouwens. Maar nadien dan gewoon naar de match kijken is voor mij even hypocriet als wat de Rode Duivels in Qatar gaan doen. De schaalgrootte is anders maar de basis is hetzelfde.

Lekker makkelijk om kritiek te geven op een speler die prio geeft aan geen gele kaart, maar ondertussen wel met een zak chips vanuit de zetel lekker onderuit geschoven meekijken naar dit schouwspel :)
Net zoals het makkelijk is voor spelers en de FIFA om hun fans luid en veelvuldig de les te lezen over racisme, lgbtq en discriminatie maar dan gewoon meedoen aan het systeem als ze er zelf iets mee te winnen hebben. Dit zou niet alleen een moment moeten zijn waarop we realiseren dat we niet meer met zo'n landen mogen samenwerken maar ook een moment waarop we ons realiseren hoe hol ons eigen engagement is.

Wat moeten mensen dan doen? Zelf naar Qatar vliegen om die band aan te doen?

Altijd maar dat vinger wijzen "maar toch lekker kijken". Alsof niet kijken enig verschil zou maken. Qatar heeft zijn geld voor de uitzendrechten al binnen, en die matchen gaan toch gespeeld worden. Je kan gerust én tegen da manier zijn waarop Qatar zich opstelt én naar een voetbalwedstrijd kijken.

Of daar nu 100 of 100.000.000 mensen naar kijken gaat geen verschil maken. Ook niet voor die Fifa die dat WK gaat blijven verkopen aan de hoogste bieder. Het gaat trouwens om zoveel meer dan enkel die LGB-issues ginds. Want het lijkt erop dat alle aandacht plots daar naar verschoven is en we plots vergeten zijn dat daar ook een paar duizend man gestorven is tijdens de bouw van die stadions.

Wat moeten mensen dan doen? Zelf naar Qatar vliegen om die band aan te doen?

Altijd maar dat vinger wijzen "maar toch lekker kijken". Alsof niet kijken enig verschil zou maken. Qatar heeft zijn geld voor de uitzendrechten al binnen, en die matchen gaan toch gespeeld worden. Je kan gerust én tegen da manier zijn waarop Qatar zich opstelt én naar een voetbalwedstrijd kijken.

Of daar nu 100 of 100.000.000 mensen naar kijken gaat geen verschil maken. Ook niet voor die Fifa die dat WK gaat blijven verkopen aan de hoogste bieder. Het gaat trouwens om zoveel meer dan enkel die LGB-issues ginds. Want het lijkt erop dat alle aandacht plots daar naar verschoven is en we plots vergeten zijn dat daar ook een paar duizend man gestorven is tijdens de bouw van die stadions.
Maar denk je niet dat een drastische krimp van de kijkcijfers, of gewoon een historisch beeld als een mislukt WK, een signaal kan zijn?

Dit alles is een grote promostunt voor Qatar uiteindelijk, hoe minder we daarin meegaan hoe beter IMO.

Ook akkoord met je laatste punt trouwens, er is toch wel een onbalans tussen "oh nee we mogen die armband niet dragen" en "maar we gingen wel mét die armband op het spreekwoordelijke graf van hopen gastarbeiders/slaven spelen".

Ik ben het eens met de beschuldiging van deugdpronken. Fantastisch woord trouwens. Maar nadien dan gewoon naar de match kijken is voor mij even hypocriet als wat de Rode Duivels in Qatar gaan doen. De schaalgrootte is anders maar de basis is hetzelfde.

Nee?
Ik ben niet degene die van de morele toren voor een miljoenenpubliek zit te roepen dat ik mensenrechten belangrijk vind door holle symbolen tentoon te verspreiden.

Ik denk dat de voetballers, sponsors,... in een véél betere positie zitten en zaten om er iets aan te doen dan de gewone burger. Enfin, dat zeggen ze toch zelf ook altijd dat ze vanuit "hun positie" het belangrijk vinden om ons te tonen hoe goed ze zijn als "voorbeeld".

Ik ben op mijn werk ook een voorbeeld voor de mensen die rond en onder me werken. Daar ga ik ook mijn principes of werkethiek niet laten vallen bij het eerste moment dat het er echt toe doet.

Of daar nu 100 of 100.000.000 mensen naar kijken gaat geen verschil maken. Ook niet voor die Fifa die dat WK gaat blijven verkopen aan de hoogste bieder.
Natuurlijk wel. De FIFA draait nog altijd om geld, en als er dit WK gevoelig minder mensen kijken dan verlaagt dat de aantrekkelijkheid bij sponsors. Die sponsors tellen die monsterbedragen niet neer om die enkele tienduizenden in die stadions te bereiken hoor, dat doen ze voor die honderden miljoenen die voor de TV zitten te kijken. De FIFA kan dan blijven verkopen aan de hoogste bieder, maar die bedragen gaan wel gevoelig naar beneden gaan als er op den duur maar tien miljoen mensen kijken in plaats van een miljard.

Ik zeg niet dat mensen niet mogen kijken (en zoals je zegt; de symbolen en de protesten komen rijkelijk laat nu ze daar staan te spelen op de graven van honderden slaven) of weet ik veel, maar zeggen dat niet kijken geen verschil maakt klopt gewoon niet. Enkele tienduizenden kijkers minder gaat niks uitmaken, als dat over miljoenen gaat dan wordt dat zeker opgemerkt hoor.

Er worden hier op BG toch ook WK pronostiekwedstrijden georganiseerd met een prijs? Je kon een fles gin winnen of dergelijke?
Kijk iedereen doet wat hij wil en waar hij zich ethisch goed bij voelt. Ikzelf ga een matchke van de belgen meepikken en dat zal het zijn. En ik vind het ook wel spijtig dat de problematiek van de slaven ietsje ondergesneeuwd begint te geraken onder de LGBTQ problematieken.

Qatar hoeft helemaal niet geboycot, zij hebben nu eenmaal hun normen en waarden en daar moet je respect voor hebben, ook al stroken ze niet met onze normen en waarden

Ik begrijp wat je wil zeggen maar zouden we "daar moet je respect voor hebben" dat niet laten vallen voor "daar moet je je bij neerleggen"?
Dat onze waarde opdringen weinig avances zal hebben is een feit maar respect voor hun wereldbeeld, nooit van m'n leven.

Terug
Bovenaan