Heeft toch niks met moraalridders te maken? Ik weet niet of er slavenarbeid in Rusland of Brazilië was, hoor. Of in Zuid-Afrika. Maar wat ik wel weet, is dat Qatar die slavenarbeid nog altijd wettelijk is, en gewoon open en bloot gebeurt. Ik heb in mijn tweede post een heel lijstje gepost over wat ik allemaal mis vind aan dit toernooi.
En dat zorgt er gewoon voor dat ik niet kan kijken. Hier kan ik geen plezier uit halen. En ik kan verder niks doen, behalve 1 kijkcijfertje wegnemen. Ik eis ook niet dat een ander dat doet, hoor. Als jij wel wilt kijken, prima. Veel mensen uit mijn omgeving, en die ga ik heus niet mijn visie opdringen. Of plots ervan beschuldigen dat ze slavenarbeid oké vinden.
Maar ik ga niet kijken. Geen minuut. En dat komt doordat Qatar dit wil gebruiken om hun standpunten over slavenarbeid, vrouwenonderdrukking, homofobe wetten en militaire steun aan moslimterroristen wit te wassen, en door de straffeloosheid waarmee de FIFA het toernooi verkocht heeft. En door het uitblijven van een duidelijk protest vanuit onze politici, bonden en spelers zelf. Het enige wat me nog rest, is niet kijken.
Zoals ik in het begin schreef: Als de politiek nu eens zei dat ze niemand zouden sturen. Als bonden nu eens weigerden een team te sturen. Als zelfs spélers (maar hen wrijf ik het nog het minste aan) bij elke mogelijkheid zouden protesteren. Dan zou ik het al veel beter kunnen verkroppen. Maar zelfs dat blijft uit.