WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
Dit is ook het irritante aan die grote tornooien. De mensen die je nooit over voetbal hoort, gaan het eens even zeggen. Mogelijks 0,0 gevoel met de sport, maar die 3 weken gaan ze de kenner uithangen zonder te beseffen wat de gevolgen zijn op lange termijn voor de echte fans. Frustrerend.

Maar die hebben dat toch, alleen heeft geld de FIFA omgekocht om naar Qatar te brengen alsook alle regels door het raam weg te gooien.
Blijkbaar niet. De enige "compliance assessment" die er gebeurt over het bid van een land, gaat over het financiële plaatje en de infrastructuur (stadia, openbaar vervoer...). Of dat is toch het enige wat ik kan terugvinden.

Dit is ook het irritante aan die grote tornooien. De mensen die je nooit over voetbal hoort, gaan het eens even zeggen. Mogelijks 0,0 gevoel met de sport, maar die 3 weken gaan ze de kenner uithangen zonder te beseffen wat de gevolgen zijn op lange termijn voor de echte fans. Frustrerend.

Allez, wat is mogelijk het ergste dan kan gebeuren?

De focus lag de voorbije maanden vooral op de slavenarbeid.
Eind vorige week lag die dan even op de alcoholban en de hypocriete houding van de FIFA naar fans en sponsors toe ("Fans kunnen toch wel 3 uur zonder bier zeker??" onderwijl wel van hun champagne, wijn en biertje drinken in de VIP lounge waar het wel toegestaan is. Blijkbaar tellen die religieuze wetten alleen voor het normale volk) terwijl men in Brazilie in 2014 de overheid wel gedwongen heeft de wet op alcohol in en rond voetbalstadia aan te passen.
Deze week ligt die focus op de LGBT wegens de plotse ban van de FIFA op de regenboogband, alle verwijzingen naar Love en fans die zelfs met regenboog-icoontjes op hun t-shirt het stadion niet binnen mogen. Het is niet Westen die hier voor de drama zorgt, het is Qatar die met hun overdreven conservatisme de hetze creeert. Als ze, zoals in hun bid beschreven!!!!, gewoon even tolerant doen en voor 4 weken hun religieus oogje de andere kant doen opkijken (zoals wel kan met de alcohol in hun VIP-boxen) dan was hier he-le-maal geen drama rond. Dan hadden de West-Europese ploegen met een regenboog armbandje gespeeld en zouden ze zich achteraf op de borst hebben geklopt "goh hoh, wat hebben we dat hier toch goed gedaan", om dan te horen te krijgen (van ironisch genoeg dezelde mensen die nu zeggen om Qatar haar intolerantie te respecteren) dat het toch veel te weinig was en niets voorstelde.

Over een paar dagen wanneer elk land zijn eerste wedstrijd heeft afgehaspeld, is de storm gaan liggen en hoef je er niets meer over te lezen. Gewoon even een paar dagen je ogen dicht knijpen als je iets ziet over LGBT-rechten in Qatar, niet moeilijk toch.

Nee?
Ik ben niet degene die van de morele toren voor een miljoenenpubliek zit te roepen dat ik mensenrechten belangrijk vind door holle symbolen tentoon te verspreiden.

Ik denk dat de voetballers, sponsors,... in een véél betere positie zitten en zaten om er iets aan te doen dan de gewone burger. Enfin, dat zeggen ze toch zelf ook altijd dat ze vanuit "hun positie" het belangrijk vinden om ons te tonen hoe goed ze zijn als "voorbeeld".

Ik ben op mijn werk ook een voorbeeld voor de mensen die rond en onder me werken. Daar ga ik ook mijn principes of werkethiek niet laten vallen bij het eerste moment dat het er echt toe doet.

Ik denk dat we het wel eens zijn dat voetballers en de organisaties errond boter op het hoofd hebben. Ik vind het ook hypocriet om in het veilige Europa veel lawaai te maken en dan vervolgens gewoon te plooien eenmaal het er op aan komt.

Maar ik heb zo m'n twijfels over mensen die beweren dat het bij hun niet waar zou zijn. 't is gemakkelijk zeggen dat je jezelf wél die principes oplegt. Volgens mij zijn we allemaal gevoelig aan realpolitik. Ik durf dus wel zeggen dat eenieder van ons de eigen principes wel gaat beginnen buigen als er (vertaald naar ons niveau) een miljoenen-deal op tafel ligt.

Iedereen doet wat hij wil hoor. Maar als het op het veld in Qatar hol klinkt dan is dat wat mij betreft hier ook wel zo.

Er worden hier op BG toch ook WK pronostiekwedstrijden georganiseerd met een prijs? Je kon een fles gin winnen of dergelijke?
Kijk iedereen doet wat hij wil en waar hij zich ethisch goed bij voelt. Ikzelf ga een matchke van de belgen meepikken en dat zal het zijn. En ik vind het ook wel spijtig dat de problematiek van de slaven ietsje ondergesneeuwd begint te geraken onder de LGBTQ problematieken.

Je doet gewoon waar je zin in hebt hoor. Daar draait het mij niet zo om. Maar ik vind het gewoon wat hol klinken om kritiek te uiten op bijvoorbeeld de Rode Duivels omwille van heel dit verhaal maar dan wel gewoon naar de wedstrijden te kijken. Zeker als de kritiek gebaseerd is op een zogenaamd basisprincipe. Principes dienen altijd te gelden en niet om 90 minuten aan de kant te schuiven. Dat is zo voor de Rode Duivels. Maar evenzeer voor critici. Als dat niet lukt is dat wat mij betreft geen probleem. Maar dan kan je het niet gebruiken als basis voor kritiek te uiten op een ander.

Ik weet het niet, ik denk dat mensen die het voetbal niet volgen ook wel een relevante mening kunnen hebben over de hele omkadering, toch? Ik ben ook helemaal geen voetbalfan uiteindelijk, en ik ga me niet uitspreken over het sportieve deel (zoals wie nu net werd bestolen met een toegekende penalty), maar de hele discussie rond toekenning van dit event aan Qatar en de gevolgen zouden volgens mij even goed gelden moest het over een andere sport gaan*

*al zou het debat mogelijk heel wat minder aandacht krijgen. Ik heb het al gezegd, Turkmenistan organiseert ook graag sportieve events, maar dat gaat dan vooral om het WK van niche-sporten zoals gewichtheffen of Aziatische Kampioenschappen.

Allez, wat is mogelijk het ergste dan kan gebeuren?
Waar moet ik beginnen? Clubs die hun eigen competities gaan beginnen (super league), meer corrupte figuren, tornooien op meer van dit soort plekken (want omkopen gaat zomaar), steeds meer en meer en meer (dus de omstandigheden voor arbeiders gaat ook niet beter worden), Europese matchen die in andere continenten worden gehouden (zoals bepaalde super cups), alles wordt duurder voor de fans. Kortom, geld is belangrijker dan de sport en hun fans.

Er worden hier op BG toch ook WK pronostiekwedstrijden georganiseerd met een prijs? Je kon een fles gin winnen of dergelijke?
Kijk iedereen doet wat hij wil en waar hij zich ethisch goed bij voelt. Ikzelf ga een matchke van de belgen meepikken en dat zal het zijn. En ik vind het ook wel spijtig dat de problematiek van de slaven ietsje ondergesneeuwd begint te geraken onder de LGBTQ problematieken.
Klopt. Op BG hebben we een topic met een WK-pronostiek met een prijs (waar wij trouwens niet voor betaald worden, dus die vergelijking klopt niet helemaal). Omdat we niemands mening gaan opdringen.

Maar daarnaast hebben we op BG ook een duidelijk topic geopend ivm de politiek erachter, het Bloed aan het Doelqatar-topic. Normaal blijft zo'n topic alleen in P&A, maar om hier duidelijk iets te laten zien, is dat ook in het voetbaltopic gezet. Dat is een signaal geven, de deur openen/openlaten naar redenen om eventueel niet te kijken, en niemand dwingen om ergens in te volgen. Een soort digitaal rouwbandje rond het FIFA-fotokadertje van Qatar.

Ik weet het niet, ik denk dat mensen die het voetbal niet volgen ook wel een relevante mening kunnen hebben over de hele omkadering, toch? Ik ben ook helemaal geen voetbalfan uiteindelijk, en ik ga me niet uitspreken over het sportieve deel (zoals wie nu net werd bestolen met een toegekende penalty), maar de hele discussie rond toekenning van dit event aan Qatar en de gevolgen zouden volgens mij even goed gelden moest het over een andere sport gaan*

*al zou het debat mogelijk heel wat minder aandacht krijgen. Ik heb het al gezegd, Turkmenistan organiseert ook graag sportieve events, maar dat gaat dan vooral om het WK van niche-sporten zoals gewichtheffen of Aziatische Kampioenschappen.
Dat zou kunnen over de problematiek errond, maar velen willen gewoon hun tornooi zien en al de rest errond maakt niet veel uit. Zoals sommigen hier letterlijk zeggen. Natuurlijk gaat dat niet voor iedereen op, want zelfs mijn vrouw vindt het onbegrijpelijk dat het in Qatar wordt gehouden :unsure: . Maar sommige dingen zijn natuurlijk overduidelijk.

Heeft toch niks met moraalridders te maken? Ik weet niet of er slavenarbeid in Rusland of Brazilië was, hoor. Of in Zuid-Afrika. Maar wat ik wel weet, is dat Qatar die slavenarbeid nog altijd wettelijk is, en gewoon open en bloot gebeurt. Ik heb in mijn tweede post een heel lijstje gepost over wat ik allemaal mis vind aan dit toernooi.

En dat zorgt er gewoon voor dat ik niet kan kijken. Hier kan ik geen plezier uit halen. En ik kan verder niks doen, behalve 1 kijkcijfertje wegnemen. Ik eis ook niet dat een ander dat doet, hoor. Als jij wel wilt kijken, prima. Veel mensen uit mijn omgeving, en die ga ik heus niet mijn visie opdringen. Of plots ervan beschuldigen dat ze slavenarbeid oké vinden.

Maar ik ga niet kijken. Geen minuut. En dat komt doordat Qatar dit wil gebruiken om hun standpunten over slavenarbeid, vrouwenonderdrukking, homofobe wetten en militaire steun aan moslimterroristen wit te wassen, en door de straffeloosheid waarmee de FIFA het toernooi verkocht heeft. En door het uitblijven van een duidelijk protest vanuit onze politici, bonden en spelers zelf. Het enige wat me nog rest, is niet kijken.

Zoals ik in het begin schreef: Als de politiek nu eens zei dat ze niemand zouden sturen. Als bonden nu eens weigerden een team te sturen. Als zelfs spélers (maar hen wrijf ik het nog het minste aan) bij elke mogelijkheid zouden protesteren. Dan zou ik het al veel beter kunnen verkroppen. Maar zelfs dat blijft uit.
Ik beweer niet dat kijken gelijkstaat met slavenarbeid goed keuren, wel dat het hypocriet is om tonnen kritiek erop te hebben en dan toch te kijken
Dat is helemaal geen check, is de infrastructuur in Brazilië, Rusland, en Zuid-Afrika gebouwd door gastarbeiders die werder gelokt met bepaalde voorwaarden, waarna hun paspoort werd afgenomen en ze moest werken tot ze neervielen? Het antwoord is trouwens: neen. Je bent zever aan het verkopen om een soort verhaal op te zetten hoe dit elk WK gebeurt en het dus maar normaal is, om dan het oude "hypocrisie-argument" kunnen boven te halen om mensen die wél vraagtekens plaatsen bij dit event hun mond te laten houden.

Je bent aan het juichen voor een promo-event voor Qatar, een theologische dictatuur die door dit event zichzelf relevanter en "aanvaardbaarder" wil maken.

Ik snap echt niet wanneer het bon-ton is geworden om mensen die niet gewoon bij alles hun schouders ophalen als problematisch te zien.
Goed om te weten dat de de Noord-Koreanen in Rusland gastarbeiders waren, en ik juich helemaal niet voor Qatar, ik juich morgen al is de kans even groot van niet voor de ploeg die mijn land vertegenwoordigd, ik wil morgen voetbal zien niet een één of ander geleuter over die of die groep.

Er was absoluut geen slavenarbeid in ZA, als er nu iets waar ze sterk zijn na apartheid is het wel employee law. Zelfs illegalen die infeite niet mogen werken in ZA kunnen de WG aanklagen als de omstandigheden verkeerd zijn. Het is zelfs soms op het belachelijke hoe hard de WG de regels moet volgen voor de WN. Ik had een WN die ik ontslaan heb voor stelen en onmiddellijk werd ik met klacht vervolgd door CCMA. Ik heb deze wel gewonnen.

Ik beweer niet dat kijken gelijkstaat met slavenarbeid goed keuren, wel dat het hypocriet is om tonnen kritiek erop te hebben en dan toch te kijken

Goed om te weten dat de de Noord-Koreanen in Rusland gastarbeiders waren, en ik juich helemaal niet voor Qatar, ik juich morgen al is de kans even groot van niet voor de ploeg die mijn land vertegenwoordigd, ik wil morgen voetbal zien niet een één of ander geleuter over die of die groep.
Alles is hypocriet, als je maar ver genoeg zoekt. Dat betekent niet dat je daarom maar niks moet doen. En protest uiten is ook iets doen, ook al kijk je wel.

Maar je gaf wel drie voorbeelden (Rusland, Brazilië en Zuid-Afrika), en ondertussen blijft er maar eentje meer over, zonder enige bronnen. Ik ben daar wel benieuwd naar, anders gaat dat argument wel niet op, hè.

Dat zou kunnen over de problematiek errond, maar velen willen gewoon hun tornooi zien en al de rest errond maakt niet veel uit. Zoals sommigen hier letterlijk zeggen. Natuurlijk gaat dat niet voor iedereen op, want zelfs mijn vrouw vindt het onbegrijpelijk dat het in Qatar wordt gehouden :unsure: . Maar sommige dingen zijn natuurlijk overduidelijk.
Uiteindelijk denk ik dat deze controverse ook wel iets is van wat klassiek de "Westerse Wereld" wordt genoemd (Europa, VS, Australië, ...). Heel het Midden-Oosten, op Iran na waarschijnlijk wegens Sjiitisch, is volgens mij zeer tevreden met dit event. Ze worden eindelijk erkend op dat vlak, en uiteindelijk kunnen de meeste van die landen zich toch vinden in de wetten van Qatar. Ook veel andere landen zullen het wel best ok vinden dat een niet-Westers land dit organiseert en gewoon zijn wetten kan opleggen.

Er is nog een verschil tussen mensen die door de ene dictatuur worden "uitgeleend" aan de andere pseudo-dictatuur om snel even aan werkkrachten te raken ja, hoe verschrikkelijk het op ethisch vlak ook is. Qatar en de omringende staten hebben dit al jaren als "arbeidsvoorwaarden", dus ik vind dat nog net iets erger voor een FIFA-event. Ook lijk je niets te vinden over je andere "checks", zou het kunnen dat je gewoon onzin verkocht?

Ik denk dat we het wel eens zijn dat voetballers en de organisaties errond boter op het hoofd hebben. Ik vind het ook hypocriet om in het veilige Europa veel lawaai te maken en dan vervolgens gewoon te plooien eenmaal het er op aan komt.

Maar ik heb zo m'n twijfels over mensen die beweren dat het bij hun niet waar zou zijn. 't is gemakkelijk zeggen dat je jezelf wél die principes oplegt. Volgens mij zijn we allemaal gevoelig aan realpolitik. Ik durf dus wel zeggen dat eenieder van ons de eigen principes wel gaat beginnen buigen als er (vertaald naar ons niveau) een miljoenen-deal op tafel ligt.

Oh maar daar ben ik zeker van, hoor.
Daarom dat ik ook niet op een internationaal podium mijn waardes zit te verkondigen.

Nu, vanuit de positie van een voetballer van het niveau dat daar loopt is het niet alsof die paar miljoen meer of minder een enorme levenskwaliteit zou maken in hun leven.
Dat is een heel andere positie dan een gewone man waarbij het over dezelfde bedragen gaat. Ik denk niet dat er één multimiljonair voetballer van onze ploeg een boterhammeke minder moet eten mocht hij thuisgebleven zijn van Qatar of ze het nu collectief moesten afbollen als statement.

Ik heb geen probleem ermee op hypocriet te zijn, iedereen is dat wel eens. Moest mijn ploeg zijn ziel verkopen aan één of andere buitenlandse investeerder, dan zou ik ook kritiek hebben, maar nog steeds kijken en supporter zijn. Net zoals ik dat nu ben met een trainer waar ik kritiek op heb.

De principes van de voetballers/bonden zijn ook helemaal niet gebogen. Ze doen verontwaardigd en blaten veel om de publieke opinie niet tegen hen te krijgen en te wijzen naar de FIFA als grote boeman in dit verhaal, maar eens dit seizoen gedaan is zitten ze weer allemaal bij Salt Bae in Dubai steak te eten van 15000 euro. Nu houden ze net aan hun principes vast, het plooien was het doen alsof ze er helemaal niet mee akkoord waren terwijl ze al vrolijk hun lange en korte studs aan het inpakken waren.

Onze problemen en waarden zijn niet hetzelfde als de problemen en waarden van mensen die elke week een kwart miljoen rijker zijn. Het was naïef van ons om te denken dat nét de mensen die het meest te winnen hebben bij het luxetoerisme van dat gebied, een kritische blik erop gingen werpen.

Uiteindelijk denk ik dat deze controverse ook wel iets is van wat klassiek de "Westerse Wereld" wordt genoemd (Europa, VS, Australië, ...). Heel het Midden-Oosten, op Iran na waarschijnlijk wegens Sjiitisch, is volgens mij zeer tevreden met dit event. Ze worden eindelijk erkend op dat vlak, en uiteindelijk kunnen de meeste van die landen zich toch vinden in de wetten van Qatar. Ook veel andere landen zullen het wel best ok vinden dat een niet-Westers land dit organiseert en gewoon zijn wetten kan opleggen.
Zeker, ik heb geen probleem met de wetten. Hetgeen mij vooral stoort is dat Qatar zich anders voorstelde dan het uiteindelijk bleek te zijn. Moest Qatar eerlijk zijn bid hebben gewonnen en gezegd hebben "kijk, dit zijn onze wetten en die willen we behouden", dan had ik er minder/geen moeite mee gehad. Los van het feit dat de FIFA dan anders acteert dan ze zich willen voordoen, maar dat is een andere discussie.

Wat nu gebeurd is, is dat ze de boel hebben omgekocht en mogelijks de twijfelaars nog hebben liggen paaien met "we zullen ons wel wat aanpassen aan jullie normen, maak je maar geen zorgen" en dan net voor het WK hun keutel terugtrekt. En de FIFA gaat er gretig in mee tot zelfs het verbod van kleurrijke opwarmshirts.

Hier in P&A is het wel de bedoeling dat je je claims wel komt staven met bewijzen.
Alles is hypocriet, als je maar ver genoeg zoekt. Dat betekent niet dat je daarom maar niks moet doen. En protest uiten is ook iets doen, ook al kijk je wel.

Maar je gaf wel drie voorbeelden (Rusland, Brazilië en Zuid-Afrika), en ondertussen blijft er maar eentje meer over, zonder enige bronnen. Ik ben daar wel benieuwd naar, anders gaat dat argument wel niet op, hè.
Sorry maar op een forum je beklag doen is niks doen, niet kijken is wel iets doen.

Bronnen over de slavenarbeid bij alle 3 de voorgaande wk's zijn er genoeg te vinden, ik weet dat Bg graag uitpakt met linkjes te eisen
is ga niet posten wat algemeen geweten is en waar genoeg over online staat.

Slavenarbeid gaat in de voetbal trouwens ook verder dan de stadionbouw, kijk maar eens naar sponsor de merken als Nike wat daar voor slavenarbeid achter zit.

Bv Remco Breuker heeft daar trouwens veel zinnigs over te vertellen, als je dat graag wil weten zoek je dat maar allemaal zelf op ipv de standaard: Linkjes te eisen

Wat nu gebeurd is, is dat ze de boel hebben omgekocht en mogelijks de twijfelaars nog hebben liggen paaien met "we zullen ons wel wat aanpassen aan jullie normen, maak je maar geen zorgen" en dan net voor het WK hun keutel terugtrekt. En de FIFA gaat er gretig in mee tot zelfs het verbod van kleurrijke opwarmshirts.
Wat nu is gebeurd: Dat er veel goedgelovig zijn, komaan waren er nu echt die dachten dat Qatar eerlijk ging zijn?

De focus lag de voorbije maanden vooral op de slavenarbeid.
Eind vorige week lag die dan even op de alcoholban en de hypocriete houding van de FIFA naar fans en sponsors toe ("Fans kunnen toch wel 3 uur zonder bier zeker??" onderwijl wel van hun champagne, wijn en biertje drinken in de VIP lounge waar het wel toegestaan is. Blijkbaar tellen die religieuze wetten alleen voor het normale volk) terwijl men in Brazilie in 2014 de overheid wel gedwongen heeft de wet op alcohol in en rond voetbalstadia aan te passen.
Deze week ligt die focus op de LGBT wegens de plotse ban van de FIFA op de regenboogband, alle verwijzingen naar Love en fans die zelfs met regenboog-icoontjes op hun t-shirt het stadion niet binnen mogen. Het is niet Westen die hier voor de drama zorgt, het is Qatar die met hun overdreven conservatisme de hetze creeert. Als ze, zoals in hun bid beschreven!!!!, gewoon even tolerant doen en voor 4 weken hun religieus oogje de andere kant doen opkijken (zoals wel kan met de alcohol in hun VIP-boxen) dan was hier he-le-maal geen drama rond. Dan hadden de West-Europese ploegen met een regenboog armbandje gespeeld en zouden ze zich achteraf op de borst hebben geklopt "goh hoh, wat hebben we dat hier toch goed gedaan", om dan te horen te krijgen (van ironisch genoeg dezelde mensen die nu zeggen om Qatar haar intolerantie te respecteren) dat het toch veel te weinig was en niets voorstelde.

Over een paar dagen wanneer elk land zijn eerste wedstrijd heeft afgehaspeld, is de storm gaan liggen en hoef je er niets meer over te lezen. Gewoon even een paar dagen je ogen dicht knijpen als je iets ziet over LGBT-rechten in Qatar, niet moeilijk toch.
Voila, hadden ze nu niet moeilijk gedaan over zulke pietluttigheden dan had er geen haan over gekraaid.
Nu zetten ze Qatar extra negatief in de kijker en is de mediastorm 100 keer groter dan wat het anders was geweest. Voor het toerisme in Qatar is dat toch ook geen reclame.

Alcohol in stadions was eerst geen probleem, nu plots wel (en ondertussen lagen er al dikke contracten vast met AB Inbev etc). Zelfde met die regenboogbandjes. Dat zijn al zaken die op voorhand moesten vastliggen en gecheckt zijn, en dan moet je achteraf niet meer terugkrabbelen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan