WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
Stel je voor dat ze rechtlijnigheid zouden tonen in de uiting van hun zogezegde basisprincipes.

Hoe zoiets bij mij over komt is als wanneer je met een klein kind een klus in huis moet doen. Je faciliteert dat een beetje en de mini mag met een meetlat of een schroevendraaier wat rondlopen. Maar als het even ernstig wordt zeg je er tegen ga nu maar bij de mama zitten.

Ik vind dat betuttelend en hypocriet. En het neemt voor mij ook veel weg van het effectieve sportevenement. Maar dat ben ik hé.
Voila iedereen steekt zich weg achter een ander. Ik vind het heel triestig allemaal.
De uitspraken van Vertonghen worden nu door de journalisten vertaald als "amai da's kei-erg de Fifa dreigt om hem te schorsen" maar ik lees dat vooral als "ik wil gewoon voetballen en heb de ballen niet om iets te zeggen en het boeit mij allemaal ook zo niet".

Het is gemakkelijk om een vrijblijvend signaaltje uit te sturen als iedereen het doet. Het toont wat meer persoonlijkheid om echt je statement te maken en zelf mee pijn te lijden.

Zoals ik gisteren iemand hoorde zeggen: het is je dus zelfs geen gele kaart waard.

Voila iedereen steekt zich weg achter een ander. Ik vind het heel triestig allemaal.
De uitspraken van Vertonghen worden nu door de journalisten vertaald als "amai da's kei-erg de Fifa dreigt om hem te schorsen" maar ik lees dat vooral als "ik wil gewoon voetballen en heb de ballen niet om iets te zeggen en het boeit mij allemaal ook zo niet".

Het is gemakkelijk om een vrijblijvend signaaltje uit te sturen als iedereen het doet. Het toont wat meer persoonlijkheid om echt je statement te maken en zelf mee pijn te lijden.

Zoals ik gisteren iemand hoorde zeggen: het is je dus zelfs geen gele kaart waard.

Ik durf zelfs zeggen dat ik het eigenlijk minder erg zou vinden als Martinez en de boel gewoon op die persconferentie zouden toegeven waar het op staat. Ja, we zijn voor mensenrechten als het goed in de context past. Neen, het boeit ons niet hard genoeg om er geld voor op het spel te zetten. Ja, dat is hypocriet, maar dat is realpolitik.

Geef het gewoon toe jongens. Maar stop met die schizofrenie.

Het is nu ook niet zo verrassend dat de typische eersteklassevoetballer, een atleet die al meer dan zijn halve leven vanalles opoffert om te voetballen, waaronder een deftige opleiding meestal, liever gewoon speelt. Ik denk dat een topsporter door de band genomen sowieso al een meer dan gezonde dosis egoïsme moet bezitten. Naar zo'n mensen kijken als moreel voorbeeld is een beetje naïef denk ik. Maar van het hele "apparaat", gaande van voetbalorganisaties tot media en misschien zelfs de overheid, zou je wel meer mogen verwachten

Laatst bewerkt:
Het is nu ook niet zo verrassend dat de typische eersteklassevoetballer, een atleet die al meer dan zijn halve leven vanalles opoffert om te voetballen, waaronder een deftige opleidin meestal, liever gewoon speelt. Ik denk dat een topsporter door de band genomen sowieso al een meer dan gezonde dosis egoïsme moet bezitten.

Mocht dit nu het enige toernooi in heel hun leven zijn, dan zou ik dat nog verstaan.

Die mannen staan elke week op het plein, spelen voor een groot deel bij topclubs en dit zal dus zeker niet het enige toernooi van hoog niveau zijn waarin ze in hun leven zullen deelnemen.
Maw ze hebben dit toernooi echt niet nodig voor hun carrière, dat maakt het net nog wranger.

Naar zo'n mensen kijken als moreel voorbeeld is een beetje naïef denk ik. Maar van het hele "apparaat", gaande van voetbalorganisaties tot media en misschien zelfs de overheid, zou je wel meer mogen verwachten

Ze positioneren zich nochtans wel zo, toch op momenten dat het hen makkelijk en goed uitkomt. En toenemend ging/gaat het in de pers ook meer over die symboliek en acties .

Mocht dit nu het enige toernooi in heel hun leven zijn, dan zou ik dat nog verstaan.

Die mannen staan elke week op het plein, spelen voor een groot deel bij topclubs en dit zal dus zeker niet het enige toernooi van hoog niveau zijn waarin ze in hun leven zullen deelnemen.
Maw ze hebben dit toernooi echt niet nodig voor hun carrière, dat maakt het net nog wranger.

Ze positioneren zich nochtans wel zo, toch op momenten dat het hen makkelijk en goed uitkomt. En toenemend ging/gaat het in de pers ook meer over die symboliek en acties .
Gohja, ik heb nu nooit echt illusies gehad over de prioriteiten van topvoetballers hoor. Daar lopen mannen tussen die moeite hebben in volzinnen te praten uiteindelijk. Er zullen er zeker tussen zitten die het wel voldoende belangrijk vinden, maar daar zal de groepsdruk én druk van bovenaf ook wel zorgen dat ze gewoon spelen. Elk individu is op een bepaald moment hypocriet, maar dat de hele omkadering daarin meegaat vind ik een pak erger.

Dat men van mensen meer verwacht en ze als een soort lichtend voorbeeld ziet omdat ze kunnen voetballen (of kunnen acteren of mooi zijn), vind ik sowieso een breder maatschappelijk probleem trouwens.

Ongeacht op welk niveau je speelt is een WK nog altijd wel iets speciaals. Het komt maar 1 keer om de 4 jaar voor, met wat geluk kan je er dus 4-5 keer in heel je carrière naar toe.

en ik heb toch ook persoonlijk een veel wranger gevoel bij dit WK dan bij eender welk voorgaand tornooi. Die vorige WK's voelden als landen die hun beste beentje hebben voorgezet om er een mondiaal feest van te maken (bij Rusland had ik dat gevoel al wel iets minder) ondanks hun gebreken, hier het ik echt het gevoel alsof we onder valse voorwendselen naar ginder zijn gelokt om allemaal de billetjes te spreiden voor Qatar.

Zelden zo'n goede sfeer gezien onder supporters.
De laatste twee WK toernooien in (west) Europa brachten nogal wat geweld, haat en vijandigheid mee tussen supportersgroepen. Viel zelfs een dode.
Hier staan fans van alle landen door elkaar heen te feesten. Uit woke landen, homofobe landen, miljonairs landen, arme landen, zwarte landen, witte landen.

Maar ja, er is geen bier in de stadions....

De laatste twee WK toernooien in (west) Europa brachten nogal wat geweld, haat en vijandigheid mee tussen supportersgroepen. Viel zelfs een dode.
Hier staan fans van alle landen door elkaar heen te feesten. Uit woke landen, homofobe landen, miljonairs landen, arme landen, zwarte landen, witte landen.

Euh, ja. Wat moet ik hier nu mee aanvangen? Ten eerste ging mijn comment helemaal niet over de sfeer onder de supporters die letterlijk ginder fysiek aanwezig zijn (mijn comment was nogal duidelijk eerder metaforisch, waarin ik 'we' gebruik om de FIFA en de voetbalbonden te omschrijven) en ten tweede: goed voor jou dat jij de details hebt van de bezoekers daar en zelden zo'n goede sfeer hebt gezien, maar het heeft niks te maken met het punt dat ik maakte.

Misschien moet ik beter kijken, maar ik heb eigenlijk nog niet zoveel sfeer gezien in de stadions. Laat staan fans die tussen elkaar staan te feesten. Maar dat komt dan misschien gewoon omdat de stadions maar voor de helft gevuld zijn. Dan valt dat minder hard op.

We zijn enkele dagen bezig en zitten met een repressief regime, terwijl van sommige landen ook niet echt veel supporters aanwezig zijn. Al besluiten dat alles peis en vree is en als enige factor alcohol aanwijzen is nogal kort door de bocht. Ik hoop ook dat je ter plaatse bent, en niet in een "woke land", anders slaat het helemaal op niets.

Goh, ben het daar niet echt mee eens. Voor een voetballer is op een WK spelen voor zijn land, laat staan dat WK winnen, toch echt wel uniek en zowat het hoogste dat je kan bereiken. Voor veel spelers gebeurt dat ook maar 1 of 2 keer in je carrière. Dat ze dus echt liefst gewoon willen spelen en het niet zo simpel is om als statement niet te spelen begrijp ik wel.

Het gaat voor de spelers en coaches dan ook echt niet om het geld. Voor de FIFA en sponsors is dat natuurlijk een ander verhaal.

Ik heb begrafenissen geweten met meer sfeer dan de meeste WK matchen die al gespeeld zijn.

Famtam is weer aan het vissen (hoop ik). De beste sfeer sinds tijden :rofl:

Edit: de laatste wk's in West-Europa waren in 06 (Duitsland) en 98 (Frankrijk). Dat is ook al even geleden.

Laatst bewerkt:

Niet dat ik hier veel van geloof of zo maar dat hele alcohol-gedoe vind ik nog het minste probleem.
Dat de Fifa een tornooi organiseert in een land waar alcohol verboden is: dat moet perfect kunnen. En dan geldt inderdaad: respect tonen voor de gastheer. Dat is eigenlijk totaal niet waar de kritiek om draait. Of toch bij de meeste mensen vandaag.

Budweiser zal daar natuurlijk wel anders naar kijken, maar dat is een discussiepunt tussen organisatie en sponsor. Hebben wij in feite weinig mee te maken. Anyway, als je denkt dat de huidige kritiek op Fifa, voetballers of Qatar vooral gedreven is door dat alcoholverbod heb je er niet zo heel veel van begrepen.

Niet dat ik hier veel van geloof of zo maar dat hele alcohol-gedoe vind ik nog het minste probleem.
Dat de Fifa een tornooi organiseert in een land waar alcohol verboden is: dat moet perfect kunnen. En dan geldt inderdaad: respect tonen voor de gastheer. Dat is eigenlijk totaal niet waar de kritiek om draait. Of toch bij de meeste mensen vandaag.

Budweiser zal daar natuurlijk wel anders naar kijken, maar dat is een discussiepunt tussen organisatie en sponsor. Hebben wij in feite weinig mee te maken. Anyway, als je denkt dat de huidige kritiek op Fifa, voetballers of Qatar vooral gedreven is door dat alcoholverbod heb je er niet zo heel veel van begrepen.
Maar dan moet je als gastland dat standpunt al van in het begin aannemen. En niet 2 dagen voor het tornooi start en Budweiser ongetwijfeld al een hoop kosten heeft gemaakt plots afkomen met "Nee, het mag toch niet!".

Klopt, en wij staan dan ook toe dat ze op zo momenten zich goed positioneren. Maar efkes alle gekheid op een stokje, het hele voetbal zit al in de zak van de olielanden en om daar nu te komen zwaaien met een regenboogband om een punt te maken, is gewoon absurd.

Fly Emirates:
- Arsenal
- Real Madrid
- AC Milan
- Lyon
- Olympiakos
- Benfica
- de FA cup
- de hele Aziatische league

Etihad Airways:
- Manchester City
- Melbourne FC
- New York FC

Qatar Airways:
- de FIFA an sich
- Bayern
- AS Roma
- Boca Juniors
- PSG
- vroeger Barcelona (maar ik vermoed dat ze Messi gevolgd zijn naar PSG)

80% van de spelers die de komende maand op dat WK gaan staan, worden al op een of andere manier betaald door prominente figuren in Qatar of de UAE. Losstaand van loon heeft Messi bijvoorbeeld al sinds 2013 lucratieve deals met zowel Qatarese telecombedrijven als de Dubai Expo. Mbappé weigert dan wel om op fotoshoots aanwezig te zijn omdat de sponsors goksites en fastfoodketens zijn, maar heeft er geen probleem mee om elke week met QATAR in koeien van letters op zijn shirt rond te lopen.

Als we iets van dit WK moeten onthouden, en de hele hetse errond, mag het dan alsjeblieft zijn dat voetballers misschien niet de bevolkingsgroep is waar we naar kijken om te weten in welke richting het moreel kompas moet wijzen.

Maar dan moet je als gastland dat standpunt al van in het begin aannemen. En niet 2 dagen voor het tornooi start en Budweiser ongetwijfeld al een hoop kosten heeft gemaakt plots afkomen met "Nee, het mag toch niet!".
Ja als ik daar een analyse over moet maken, dan zal ik vooral het tijdstip van die regels bekritiseren.
Maar dat gedoe met alcohol vind ik zoals gezegd nog het minste van de problemen. Wellicht gaan die Qatarezen met plezier Budweiser vergoeden. Daar lachen die eens mee.

80% van de spelers die de komende maand op dat WK gaan staan, worden al op een of andere manier betaald door prominente figuren in Qatar of de UAE. Losstaand van loon heeft Messi bijvoorbeeld al sinds 2013 lucratieve deals met zowel Qatarese telecombedrijven als de Dubai Expo. Mbappé weigert dan wel om op fotoshoots aanwezig te zijn omdat de sponsors goksites en fastfoodketens zijn, maar heeft er geen probleem mee om elke week met QATAR in koeien van letters op zijn shirt rond te lopen.

Als we iets van dit WK moeten onthouden, en de hele hetse errond, mag het dan alsjeblieft zijn dat voetballers misschien niet de bevolkingsgroep is waar we naar kijken om te weten in welke richting het moreel kompas moet wijzen.
Die discussie met Mbappé gaat niet over de sponsors, maar over de portretrechten en bijgevolg inkomsten die er aanhangen.
Geef hem voldoende centen en hij kwam wel opdagen hoor

Klopt, en wij staan dan ook toe dat ze op zo momenten zich goed positioneren. Maar efkes alle gekheid op een stokje, het hele voetbal zit al in de zak van de olielanden en om daar nu te komen zwaaien met een regenboogband om een punt te maken, is gewoon absurd.

Fly Emirates:
- Arsenal
- Real Madrid
- AC Milan
- Lyon
- Olympiakos
- Benfica
- de FA cup
- de hele Aziatische league

Etihad Airways:
- Manchester City
- Melbourne FC
- New York FC

Qatar Airways:
- de FIFA an sich
- Bayern
- AS Roma
- Boca Juniors
- PSG
- vroeger Barcelona (maar ik vermoed dat ze Messi gevolgd zijn naar PSG)

Een groot verschil is wel dat de meeste competities een financial fair play hebben, dat het redelijk openbaar gebeurt en dat er grenzen aan zijn aan wat kan en mag. Plus dat Qatar bij PSG niet gaat zeggen dat ze geen regenboogarmband mogen dragen, of dat PSG geen homo's gaat veroordelen binnenkort.

Op zich vind ik het natuurlijk jammer dat ze op die manier aan hun sportswashing kunnen doen, maar dat is een véél groter blik dat je dan opentrekt. Maar hoe het toernooi verkocht is aan Qatar, dat heeft niks te maken met marktwerking of legitieme sponsoring. Hoe de FIFA niet gewoon z'n ziel verkoopt, maar laat zien dat er van een ziel geen sprake is, heeft niks te maken met above-the-board sponsorcontracten.

Dat dat voor iemand als Mbappé moeilijker ligt, zeker. Hij draagt die naam op zijn borst, en moet dat voor hem zien te verantwoorden. Maar als kijker kan ik dit niet voor mezelf verantwoorden.

Terug
Bovenaan