Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

ja klopt, maar persoonlijk vind ik de mindset van deze forum gelijklopend met de boomers.
Like serieus....wat een topic.
Of het echte leven heeft hen ingehaald?
Boomergeneratie was ook de hippiegeneratie. 'Make love, not war. Give peace a chance' en dat soort dingen. En kijk nu eens waar ze staan..

Of het echte leven heeft hen ingehaald?
Boomergeneratie was ook de hippiegeneratie. 'Make love, not war. Give peace a chance' en dat soort dingen. En kijk nu eens waar ze staan..

Denk dat er onnodig ook een generatie probleem van gemaakt word eerlijk gezegd.
Ken zeker boomers die "woke" zijn als jongeren die dat absoluut niet zijn.

200 posts ver en dit is nog altijd de domste thread ooit op dit subforum.

Ook al benadrukt het dat feit nog eens, ik wil toch opmerken dat die threadtitel geen steek houdt. Touwtrekken gebeurt tussen twee verschillende kampen, woke en cancel culture staan aan dezelfde kant. De mod hierovoor verantwoordelijk moet dus nog een benaming vinden voor Kay-gell zijn kant. Het vlagje in het midden van het touw moogt ge weghalen, veel te winnen valt er hier toch niet.

Werkelijk totaal geen idee wat er van deze thread moet komen. Één ding staat vast, ik ga niet zo lang meer woke zijn, bijna bedtijd.

Hoi kiddos, boomer hier

Kan iemand uitleggen wat een woke is? Is dat dat beest van Star wars? :thinking:
Absoluut, familie van de Wookiee. ;)

chewie-main_e1968a8a.jpeg

Een zeer goed en genuanceerd artikel op vrtnws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/13/woke/
Je kan die toch echt niet beschuldigen van mee op de kar te springen in deze, verre van.

Nee idd, het is exact wat die man zegt.
Je botst met meningen omdat je elkaars identiteit raakt.
En de ene mening is niet meer of minder waard dan de andere, zeker omdat de normen en achterliggende waarden niet ver van elkaar liggen.
Niemand is hier vóór racisme en het enige wat Anke wilde zeggen is dat er ook nog gelachen mag worden en niet overal met het belerend vingertje over gewezen moet worden, want je raakt ook de normen en waarden van anderen die ook een mening hebben.

En die kan je ook niet zomaar wegzetten door te roepen dat iemand geen recht heeft op een mening omdat hij "privileges" heeft omdat hij blank is.

Zo vinden sommigen dat je "zwart" niet meer mag gebruiken in negatieve uitdrukkingen als "een zwarte dag" of "een zwarte bladzijde omdraaien". Dat stuit mensen tegen de borst die zich vrank en vrij willen uitdrukken en het hele repertoire van taal willen gebruiken, van goor tot beschaafd.

Dat voorbeeld is nog hetgeen het meest dat aantoont.
Iedereen heeft ook zijn vrijheid om zich uit te drukken zoals hij dat wil.

Dus ja, Mohamed wordt in zijn waarde (op racistische manier) geraakt als hij niet op gesprek mag voor een huurwoning omdat hij Mohamed heet. En ja je raakt ook mensen in hun waarde als je hen met het belerend vingertje gaat wijzen op hun taalgebruik waar JIJ racisme inziet (zwarte dag)
Niemands mening is meer of minder waard omdat hij/zij racisme roept.

En het begint een groot deel van de mensen dan ook weerstand op te roepen als we alles in onze wereld alleen maar door dat diversiteitsbrilletje moeten zien en overal morele punten moeten geven.
Dus nee, er is niets mis mee Friends omdat het allemaal blanke hetero's zijn.
En laat ons aub nog dat soort programma's maken net zoals we hopelijk ook nog The Fresh Prince mogen maken.
We mogen ook nog lachen en genieten van het leven zonder achter alles een complot of racistische theorie te zien.

We hebben al verschillende keren gezien dat de kracht van duizenden of miljoenen mensen die een woke strijd voeren toch wel iets in beweging zet. Een boycot tegen bedrijven bijvoorbeeld, die als de dood zijn voor slechte pers

En dat is ook wat hier al gepasseerd is dat bedrijven/mensen op de duur bang hebben en irrationele, te snelle beslissingen gaan nemen omdat bepaalde extremisten op social media staan te roepen.

Nog het meest wat Sven zegt.
Ga niet over alles zeuren, noem niet iedereen racist die eens met een stereotiep mopje lacht. Adem in adem uit. Wanneer de intentie niet fout is, dan kan er volgens mij veel. Anders kun je alle humor afschaffen. Lachen met kale mannen? Of dikke mannen? Met Club-Brugge-supporters? Doe maar. Ik kan er tegen

En laat ons niet vergeten dat de intentie bij de meeste mensen gelukkig wél goed zit.

Laatst bewerkt:
Als uw intentie goed is en iemand wijst u erop dat uw uitspraken kwetsen om bepaalde redenen dan aanvaard ge dat en past ge uw gedrag aan.
Het is niet omdat uw intentie goed is dat mensen er niets op mogen zeggen.

Als uw intentie goed is en iemand wijst u erop dat uw uitspraken kwetsen om bepaalde redenen dan aanvaard ge dat en past ge uw gedrag aan.
Het is niet omdat uw intentie goed is dat mensen er niets op mogen zeggen.

In 1 vs 1 uiteraard. Enfin toch als ge iets met die relatie inzit.

Maar hoe doe je dat op een publiek forum? Vanaf wanneer is een mop ongepast over bijv Brugge-supporters? Als er één iemand hard roept op social media of 2 of 100?

In 1 vs 1 uiteraard. Enfin toch als ge iets met die relatie inzit.

Maar hoe doe je dat op een publiek forum? Vanaf wanneer is een mop ongepast over bijv Brugge-supporters? Als er één iemand hard roept op social media of 2 of 100?
Dat komt omdat je het debat van institutioneel racisme, vrouwenrechten, genderongelijkheid... onterecht op gelijke hoogte zet met "lachen met Club Brugge-supporters", en het met opzet opentrekt naar "humor" om niet op specifieke gevallen in te moeten gaan. Het gaat niet over humor, noch over Club Brugge-supporters.

Dat komt omdat je het debat van institutioneel racisme, vrouwenrechten, genderongelijkheid... onterecht op gelijke hoogte zet met "lachen met Club Brugge-supporters", en het met opzet opentrekt naar "humor" om niet op specifieke gevallen in te moeten gaan. Het gaat niet over humor, noch over Club Brugge-supporters.

Kijk, er werd één heel klein stukje uitgenomen over een post die véél verder ging dan humor maar enkel dat werd gequote. Mijn post ging toch wel wat verder dan humor alleen hé. Ik heb niet alleen dat stukje er uit genomen.

Maar het is toch een legitieme vraag om te stellen dan?

Vanaf wanneer mogen we een mop niet meer maken?
Als iemand zich gekwetst voelt is een antwoord. Maar waar ga je die grens leggen. Hoe ga je dat bepalen?

Kijk, er werd één heel klein stukje uitgenomen over een post die véél verder ging dan humor maar enkel dat werd gequote. Mijn post ging toch wel wat verder dan humor alleen hé. Ik heb niet alleen dat stukje er uit genomen.

Maar het is toch een legitieme vraag om te stellen dan?

Vanaf wanneer mogen we een mop niet meer maken?
Als iemand zich gekwetst voelt is een antwoord. Maar waar ga je die grens leggen. Hoe ga je dat bepalen?
Maar dat is niet waar het om gaat :D Het is niet wat Tha_Non zegt of niet waar de hele discussie om begonnen is. Ook niet waar het topic over gaat. Het gaat specifiek wél om die "woke" dingen, zoals ik heb opgesomd.

Jij stelt vragen en beantwoordt ze zelf, maar ze staan los van het punt dat als je intentie goed is, en je wordt gewezen op bepaalde problematische dingen, je dat gedrag aanpast en dan gaat het leven weer verder.

Nee idd, het is exact wat die man zegt.
Je botst met meningen omdat je elkaars identiteit raakt.
En de ene mening is niet meer of minder waard dan de andere, zeker omdat de normen en achterliggende waarden niet ver van elkaar liggen.

Dat vind ik dus echt zever. Soms is de ene mening wel degelijk gewoon minder waard dan de andere. Meningen zijn niet a priori gelijkwaardig, verre van.

Wat wel waar is, is dat er over complexe onderwerpen een grote waaier aan meningen kan bestaan, en het kan best zijn dat enkele daarvan grofweg evenwaardig zijn en toch inhoudelijk botsen. Zwarte Piet lijkt me daar een goed voorbeeld van. Als er altijd één en slechts één juist antwoord was zou de wereld een stuk gemakkelijker zijn, dat is een feit.

Maar het is niet omdat er verschillende "juiste" antwoorden tegelijk kunnen bestaan, dat er geen ruimte meer overblijft voor een hele hoop domme, onjuiste, ongeïnformeerde bagger die zich verschuilt onder de noemer "mening". En helaas zijn het net vaak die ideeën die dan brede aandacht krijgen aan de zielige toog die het internet geworden is.

Terug
Bovenaan