Maar laat dit nu toch net het een bevestiging zijn van het probleem dat initieel werd aangekaart ivm huidge cancelcultuur en de tot in het paranoïde gedreven"woke" gedachtengoed, waarbij iedere daad/woord van de "witte" man wordt over geanalyseerd en er werkelijk overal "racisme" of "institutioneel" racisme achter wordt gezocht, terwijl de boude "racistische" uitspraken van een "zwarte" medemens afgedekt worden alszijnde verkeerd begrepen, men is niet mee met de achterliggende problematiek, een "zwarte" kan niet racistisch zijn ?
Om maar terug een voorbeeld aan te halen, wij moeten discussies voeren als mogen we nog "black listing" en "white listing" gebruiken binnen IT, want ja dit zou wel eens beledigend of racistisch kunnen overkomen, kan een "witte" nog wel een tekst van een "zware" vertalen, want ja een "witte" kan zich onmogelijk inleven in de situatie van een "zwarte", gebrek aan empathie is een "wit" ras kenmerk, "terwijl een uitspraak als "alle blanke mannen zijn racistisch" perfect door de beugel moet kunnen en terug op begrip moet kunnen rekenen bij diezelfde "witte" man, want de cause is just.
Ik vind het toch steeds bevreemdend dat een aantal mensen zo'n uitspraak willen vergoelijken of verdedigen en eigenlijk niet willen inzien dat zo'n uitspraken eigenlijk ook volledig fout zitten, ook al zijn ze voor een "just" cause en inderdaad beledigend overkomen ten aanzien van een grote groep mensen die zich niet racistisch opstelt of zelfs een bijdrage levert om institutioneel racisme tegen te gaan.
Het gegeven dat racisme ruimer kan worden geïnterpreteerd en institutioneel aanwezig is, wordt denk ik door de meeste mensen dan ook aanvaard. Het gegeven dat racisme bijgevolg enkel in één richting werkt, en bijgevolg de uitspraak van "Ingabire" niet racistisch is, dat wordt denk ik bij de overgrote meerderheid niet aanvaard, dit is een opvatting die enkel aanvaard wordt binnen een select groepje "extremisten".
Ik stel ook enkel vast dat meer en meer mensen zich aan deze "onbalans" beginnen te storen, en dat hierdoor de eigenlijke zaak, het wegwerken of bestrijden van structurele ongelijkheid inderdaad op de achtergrond gaat verdwijnen en er integendeel er een hevige tegenreactie gaat komen (aan de stembus dan), zoals we ook gezien hebben bij de klimaatproblematiek, die eerst denk ik kon rekenen op veel bijval, maar door teveel met het vingertje te wijzen en de hypocriete houding van bepaalde voortrekkers nadien op veel onbegrip heeft gestoten bij de kiezer.
Dat iedereen, met uitzondering van een select groepje extremisten (de echte racisten) een probleem heeft met de vorm van racisme hieronder aangehaald, dat staat buiten kijf.