Ik ben daar absoluut niet mee akkoord. Het gaat over veel meer dan dit ene uit de context getrokken krantenkopje. In heel die uit de USA overgewaaide BLM en Woke beweging wordt een retoriek gehanteerd die ronduit racistisch is. En wellicht in de grote meerderheid van de gevallen inderdaad niet zo bedoeld. Maar hoe gaat dat met dit soort uitspraken en slogans? Ze gaan een eigen leven leiden en gratuit gebruikt worden. En stilaan ontstaat er een hetze tegen de witte.
Het gaat er niet om dat ik niet zou begrijpen dat kleurlingen nog steeds stelselmatig minder kansen krijgen binnen onze samenleving. Dat besef ik absoluut. En ik sta zelf een samenleving voor waar dat anders is. Maar deze beweging gaat daar niet aan bijdragen, wel in tegendeel.
Denk dat dat inderdaad ook is wat ik (en anderen) ook zo aanvoelen. Dat de manier waarop net meer verdeeldheid gaat zaaien.
Wat je zegt en Loser net zegt klopt ook hé. Als je als blanke in een van oorsprong blanke samenleving geboren wordt heb je ook effectief een voordeel.
Maar tegenwoordig wordt alles, maar dan ook alles door dat brilletje bekeken en "wint" degene die het luidst roep te discussie, alleszins zo voelt dat aan voor velen.
En er wordt nog vergeten dat er véél meer voordelen in het leven zijn dan je kleur. Als je rijk geboren bent, als je langer bent, knap zijn (nog zo een gigantisch voordeel dat amper vermeld wordt),... zijn allemaal factoren die erin meespelen dat je voordelen hebt.
Je kan die proberen weg te krijgen, maar dat gaat je nooit maar dan ook nooit lukken.
En we zijn inderdaad groeiend naar een VS-model aan het gaan waarbij je mening over bepaalde onderwerpen niet mag praten omdat je blank bent. Dat verzin ik niet hé.
Terwijl de persoon die dat tegen mij zegt misschien net véél meer voordelen heeft in zijn/haar leven, maar enkel naar de kleur kijkt.
Daarom vind ik het ook gewoon een achteruitgang want iedereen wordt weer in hokjes opgedeeld die op een bepaalde manier horen te denken of per definitie in het leven voorstaan. Zo werkt een samenleving niet hé, de voordelen en nadelen die je krijgt in het leven zijn véél complexer dan dat.
En je kan ook niet zomaar BLM-Woke zaken die komen uit een ander model copy/pasten in Europa, problemen zijn gewoon anders.
Het laatste is dan nog als je op een soms erg agressieve manier in discussie wil gaan met de mensen ja dan ga je tegenkanting krijgen als je je op woordjes gaat focussen zoals blank door wit vervangen, omdat "JIJ" zegt dat het racisme in de hand werkt of als ineens zaken als Friends onder de loep genomen worden omdat het allemaal blanke hetero's zijn.
Denk je echt dat je daarmee racisme gaat helpen en mensen bij elkaar brengen?