Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

het feit alleen al dat een organisatie die voor humanisme gaat zichzelf zo omvormt en dat dan zo strikt interpreteert is op zich al het probleem

Het is een "probleem" dat een of andere humanistische organisatie hun visie verruimt? :wtf:

Ik ben vrij zeker dat die tekst daar nog niet zo scherp stond toen hij zijn award kreeg.

So what dat staat daar nu wel. Vind je dan dat ze die NOOIT mogen intrekken of vind je dat het in dit specifieke geval niet okay is? Moet hij beginnen over negationisme oid vooraleer het erg genoeg is? Want het is de organisatie die beslist wie aan hun voorwaarden voldoet, niet jij. Lijkt me hier vooral motivated reasoning aan de hand te zijn.

Het is een "probleem" dat een of andere humanistische organisatie hun visie verruimt? :wtf:

So what dat staat daar nu wel. Vind je dan dat ze die NOOIT mogen intrekken of vind je dat het in dit specifieke geval niet okay is? Moet hij beginnen over negationisme oid vooraleer het erg genoeg is? Want het is de organisatie die beslist wie aan hun voorwaarden voldoet, niet jij. Lijkt me hier vooral motivated reasoning aan de hand te zijn.
Tuurlijk mag die organisatie dat beslissen. Net zo goed is iedereen vrij om deze beslissing idioot te vinden en dit kenbaar te maken.

Of nog: zij willen hun standpunt (gospel?) graag in de verf zetten door de man die hem misschien wel het meest verdient hun titel te ontzeggen. Waarom zou eenieder die een andere perspectief heeft dat niet in de verf mogen zetten door zich af te zetten tegen deze actie?
Om je brandende stropop maar eens terug te duwen he. ;)

Gerenomeerde wetenschappers zouden beter leren zich uit het publieke debat terug trekken wanneer hun vervaldatum eraan komt. 😅

Heb hier serieus wat boeken van hem liggen en vind het bijzonder jammer om Dawkins zijn collega Francis Crick achterna te zien gaan. Je moet altijd proberen hun werk los te zien van hun persoon maar we zijn ook maar mensen waardoor het toch altijd wat moeilijker is om hun ideeën in hetzelfde licht als vroeger te blijven zien.

Tuurlijk mag die organisatie dat beslissen. Net zo goed is iedereen vrij om deze beslissing idioot te vinden en dit kenbaar te maken.

Of nog: zij willen hun standpunt (gospel?) graag in de verf zetten door de man die hem misschien wel het meest verdient hun titel te ontzeggen. Waarom zou eenieder die een andere perspectief heeft dat niet in de verf mogen zetten door zich af te zetten tegen deze actie?
Om je brandende stropop maar eens terug te duwen he. ;)
Maar dat is het het probleem wel in dit debat.
Iedereen die vrij en openlijk deze beslissing idioot vindt loopt de kans om berecht te worden door de mob rule. Als bedrijfsleider of ietwat van publiek figuur hou je best je mond als je niet meegesleurd wil worden in deze hetze.

Gerenomeerde wetenschappers zouden beter leren zich uit het publieke debat terug trekken wanneer hun vervaldatum eraan komt. 😅

Heb hier serieus wat boeken van hem liggen en vind het bijzonder jammer om Dawkins zijn collega Francis Crick achterna te zien gaan. Je moet altijd proberen hun werk los te zien van hun persoon maar we zijn ook maar mensen waardoor het toch altijd wat moeilijker is om hun ideeën in hetzelfde licht als vroeger te blijven zien.
Dit vind ik wel een heel rare... Dus zijn inzichten zijn geniaal tot ze niet meer overeenkomen met wat jij vindt, dan heeft hij zijn vervaldatum bereikt? Hoe kun je zoiets maar in de verste verte wetenschappelijk vinden?

Nooit fan geweest van Dawkins. De man heeft carrière gemaakt door een gigantische karikatuur te maken van religie en die dan vervolgens te "ontmaskeren" vanuit de harde wetenschap. Een compleet overbodige bijdrage aan de mensheid die geen enkele gelovige zal overtuigen en radicale anti-theïsten enkel verder bevestigt in hun strijd.

Blijft wel belachelijk om hem die award af te nemen natuurlijk.

Het is ironisch dat zo een mensen jarenlang religie en conservatieven hebben kunnen staan afbreken, maar als je met dezelfde verbetenheid en maatstaven (radicaal) linkse huisjes aanpakt is het plots niet meer goed :-) .

Nooit fan geweest van Dawkins. De man heeft carrière gemaakt door een gigantische karikatuur te maken van religie en die dan vervolgens te "ontmaskeren" vanuit de harde wetenschap. Een compleet overbodige bijdrage aan de mensheid die geen enkele gelovige zal overtuigen en radicale anti-theïsten enkel verder bevestigt in hun strijd.

Blijft wel belachelijk om hem die award af te nemen natuurlijk.

Dat was eigenlijk al na zijn prime in zijn toen hij al redelijk caustisch. Met "zijn ideen" doel ik eerder op the selfish gene en memes. Niet zozeer al het militant anti theisme dat erna kwam.

@Loser Zijn inzichten zijn al enkele decennia niet geniaal meer hoor. 😅 De mens is 80jaar en begint cafepraat te verkopen over zaken die hij niet begrijpt. Dat schaadt zijn eigen reputatie en werpt wel degelijk een schaduw over zijn eerder werk. Ik zeg juist dat je moet blijven proberen dat los van hun persoon te zien maar we zijn nu eenmaal maar mensen en kunnen daar moeilijk aan ontsnappen. Crick had juist hetzelfde voor. Die heeft ook zijn eigen reputatie de grond ingeboord door publiek te blijven spreken wanneer hij al lichtjes seniel aan't worden was.

Dat was eigenlijk al na zijn prime in zijn toen hij al redelijk caustisch. Met "zijn ideen" doel ik eerder op the selfish gene en memes. Niet zozeer al het militant anti theisme dat erna kwam.

@Loser Zijn inzichten zijn al enkele decennia niet geniaal meer hoor. 😅 De mens is 80jaar en begint cafepraat te verkopen over zaken die hij niet begrijpt. Dat schaadt zijn eigen reputatie en werpt wel degelijk een schaduw over zijn eerder werk. Ik zeg juist dat je moet blijven proberen dat los van hun persoon te zien maar we zijn nu eenmaal maar mensen en kunnen daar moeilijk aan ontsnappen. Crick had juist hetzelfde voor. Die heeft ook zijn eigen reputatie de grond ingeboord door publiek te blijven spreken wanneer hij al lichtjes seniel aan't worden was.

Dawkins doet wat hij altijd deed, namelijk scherp, logisch en zonder taboes kritisch nadenken over allerlei onderwerpen. Ik zie helemaal geen aanleiding om te vermoeden dat hij "over vervaldatum" is laat staan "lichtjes seniel"... Het enige wat ik zie is dat de maatschappij (lees: vooral twitter) steeds minder goed om kan met een dergelijke manier van denken.

Cafépraat over zaken die hij niet begrijpt... :crazy:

Overigens is en was hij altijd mijn minst favoriete new atheist, maar zijn verdienste als humanist miskennen is onzinnig, tot op vandaag.

Dat religieus of atheïst zijn en alle rimram daartussen überhaupt nog een issue is in 2021, is belachelijk. Zijn er geen belangrijkere zaken dan elkaar het leven zuur te maken (en dat geldt voor de beide kanten) over het al dan niet bestaan van een alziende man/vrouw/transgender op een wolk en hoe jouw wolkbewoner beter is dan de anderen?

Dawkins is a goner.

Mij valt het wel op. Is lang niet meer zo scherp als vroeger en op 80 jaar is dat ook niet meer dan normaal. Van zijn tweets kan je toch onmogelijk stellen dat ze logisch zijn of getuigen van kritisch nadenken? Zulke meningen en "argumenten" lees je elke dag op 4chan en zijn hier ook al gepasseerd. Het is niet omdat het uit Dawkins mond komt dat het plots geen cafepraat meer is.

Op je oude dag zo opgaan in en je laten meevoeren door die twitter rellen is imo niet slim.

Dat religieus of atheïst zijn en alle rimram daartussen überhaupt nog een issue is in 2021, is belachelijk. Zijn er geen belangrijkere zaken dan elkaar het leven zuur te maken (en dat geldt voor de beide kanten) over het al dan niet bestaan van een alziende man/vrouw/transgender op een wolk en hoe jouw wolkbewoner beter is dan de anderen?

Dawkins is a goner.

Dat zou belachelijk zijn, mochten er miljarden mensen niet zo'n enorm belang hechten aan het bestaan van die wolkbewoner.

Mij valt het wel op. Is lang niet meer zo scherp als vroeger en op 80 jaar is dat ook niet meer dan normaal. Van zijn tweets kan je toch onmogelijk stellen dat ze logisch zijn of getuigen van kritisch nadenken? Zulke meningen en "argumenten" lees je elke dag op 4chan en zijn hier ook al gepasseerd. Het is niet omdat het uit Dawkins mond komt dat het plots geen cafepraat meer is.

Op je oude dag zo opgaan in en je laten meevoeren door die twitter rellen is imo niet slim.
Welke tweets, meningen dan specifiek want de beste man is redelijk verslaafd aan het medium zo lijkt. Lastig discussiëren als het niet duidelijk is waar het precies over gaat.
Het is allicht niet zo slim als je niemand voor het hoofd wil stoten en je "legacy" intact wil houden. Ik denk niet dat hij daar zo mee inzit.

Veel discussies, interessante gesprekken en gedachtengangen starten vanuit banale ideeën of vragen. Dat is trouwens juist kenmerkend voor Dawkins' stijl de afgelopen 25 jaar.

Deze kan hier ook mooi in.
Dan kan ik ook wel excuses gaan vragen aan Pedro Gonzalez Garçia uit Spanje en Karlheinz Braundröl uit Oostenrijk want de vierdubbele betovergrootvader van Pedro heeft in 1585 de herberg van mijn vierentwintingste voorvader in brand gestoken tijdens de Val van Antwerpen en de bet-over-vanachternaarvoren oudoom van Karlheinz heeft in augustus 1764 tijdens de Oostenrijkse periode de achternicht van mijn tiende overgrootmoeder in haar gat geknepen...

Dan hebben we het verstikkende juk van de Katholieke kerk afgeworpen, het concept van de Erfzonde blijkt bij de woke-generatie nog steeds springlevend.

Vlaanderen Vakantieland is terug met drie vrouwelijke reporters waaronder Nsoe Nsuki. Een irritante comédienne wordt bij wijze van inclusiviteit gebombardeerd tot presentator.

Er is dus geen enkele (blanke) man betrokken bij dit programma, ik voel mij hier slecht bij, hoe kan ik dit Tweeten?

Vlaanderen Vakantieland is terug met drie vrouwelijke reporters waaronder Nsoe Nsuki. Een irritante comédienne wordt bij wijze van inclusiviteit gebombardeerd tot presentator.

Er is dus geen enkele (blanke) man betrokken bij dit programma, ik voel mij hier slecht bij, hoe kan ik dit Tweeten?
1. 't is Soe Nsuki
2. ze is niet irritant, maar charmant (al vind ik lang niet alles grappig wat ze doet, zeker niet) en ze timmert al lang aan de weg
3. Het programma werd altijd al gepresenteerd door een vrouw (wel met mannelijke reporters, dat klopt)
4. 't is niet omdat er voor de camera geen man staat, dat er achter de schermen geen mannen aan mee werken

Geen dank

Deze kan hier ook mooi in.
Dan kan ik ook wel excuses gaan vragen aan Pedro Gonzalez Garçia uit Spanje en Karlheinz Braundröl uit Oostenrijk want de vierdubbele betovergrootvader van Pedro heeft in 1585 de herberg van mijn vierentwintingste voorvader in brand gestoken tijdens de Val van Antwerpen en de bet-over-vanachternaarvoren oudoom van Karlheinz heeft in augustus 1764 tijdens de Oostenrijkse periode de achternicht van mijn tiende overgrootmoeder in haar gat geknepen...

Dan hebben we het verstikkende juk van de Katholieke kerk afgeworpen, het concept van de Erfzonde blijkt bij de woke-generatie nog steeds springlevend.

Ge hebt duidelijk geen idee waar het over gaat. Dat Julie VdS haar grootvader een wrede koloniaal was, dat kan iedereen z'n reet wel roesten. (Klein)kinderen zijn niet verantwoordelijk voor de daden van hun (groot)ouders.
Maar op tv wat lacherig doen en "oh, was dat daarom een slechte mens?" zeggen toen ze vroegen wat ze vindt van dat haar grootvader het lijk van Lumumba in stukken had gezaagd en opgelost.
Léon Degrelle kon in z'ne privé tegen familie en vrienden ook mr. sympa en de plezantste pee zijn, maar dat haalt niet weg dat hij op zich een slechte mens was.

Soe Nsuki*

Er werkt ook bijna geen enkele man als kuisvrouw (kuisman is een raar woord uh), misschien daar ook eens over tweeten.
Selectieve verontwaardiging.

Ik snap een deel van de verontwaardiging wel. Het was zeker niet JVDS haar slimste move, maar ze is er wel mooi ingelokt door die kloefkapper. Aan de andere kant vind ik de aanvallen op haar ook maar flauw. En uiteraard kan opper-PC-Police Dalilah Hermans ook niet ontbreken. Vlaamse Dalilah gaat in conversatie met Vlaamse Julie en doet het weer volledig in het Engels. "Girl do better". Stap het af mevrouw Hermans.

Op dat vlak heb ik het ook wel moeilijk met hoe vele zwarte mensen zich wreedheden uit het verleden toeëigenen alsof zij of hun ouders (en dikwijls zelfs hun grootouders) dit zelf hebben meegemaakt, terwijl ze er niet in de buurt van waren. En dan denk ik aan slavernij en de wreedheden in de Congo. Nuance bestaat ook daar weer niet. En dan bedoel ik zeker niet het nuanceren van de wreedheden, absoluut niet. Maar veel van die mensen reageren met "Gij kunt niet weten hoe we ons voelen". Awel gij weet dat zelf ook niet. Gij en veel van uw eerste en tweedegraads voorouders zijn gewoon opgegroeid in de VS/België en ge hebt dus vermoedelijk heel wat racisme meegemaakt, maar kom aub niet af met dat gij weet hoe het in Congo voelde of hoe het voelde tijdens de slavernij.
En dat is in veel van die gevallen mijn probleem: Niet het aankaarten van sociale issues, niet de verwachting van het beter doen als witte mens, maar wel het overdrijven van de persoonlijke betrokkenheid in veel gevallen en het daarbij horend overdrijven in wat aangepast moet worden om die gevoeligheden minder pijnlijk te maken.

Terug
Bovenaan