Woon jij nog in je ouderlijk dorp?

Woon jij nog in je ouderlijke dorp/gemeente/stad?

• Totaal aantal stemmers
    198
Ik snap dat gevoel wel (heb er zelf nooit gewoond) want ik kom ongelooflijk graag in Antwerpen. Maar ik zou er denk ik niet graag echt wonen.
Ik heb er vijf jaar gewoond (tussen Oudaan en Mechelseplein, dus pal in het centrum) en vond het absoluut fantastisch om daar te wonen. De drukke zaterdagen vond ik minder aangenaam (en dat is de dag wanneer de meeste niet-Antwerpenaren op bezoek komen), maar op een relatief rustige weekdag- en avond vond ik de stad op zijn charmantst.

Antwerpen zou ik ook graag wonen, maar zonder reden naar daar verhuizen is wat moeilijker. Een job opportuniteit zou er mij moeten brengen.

Hoe is Mechelen eigenlijk? Evolueren die positief of negatief als aangename 'stad' om te wonen? Qua locatie interessante ligging voor zowel Bxl als Antwerpen.

Als ik een stad zou moeten kiezen zou Mechelen wel vrij hoog staan op de lijst. Ken heel wat mensen die er ook graag wonen. Is natuurlijk verre van een grootstad, lijkt me eerder een compromis tussen de voordelen van een stad en de voordelen van een gemeente/dorp.

mechelen :D :D als je elke ochtend & avond graag in de file staat moet je vooral daar gaan wonen ja,
elke richting die je uitgaat hoor je constant file op de radio.
(tielt winge, kontich, st katelijne waver, brusselse ring...)

ook verre van een veilig gevoel heb ik daar. (kennissen wonen daar.... wij vragen met recht en rede, om telkens bij ons af te spreken, als we elkaar willen zien)

mechelen :D :D als je elke ochtend graag in de file staat moet je vooral daar gaan wonen ja,

ook verre van een veilig gevoel heb ik daar. (kennissen wonen daar.... wij vragen met recht en rede, om telkens bij ons af te spreken, als we elkaar willen zien)
Lijkt me dat je in Antwerpen of Brussel ook evengoed in de file staat, volgens mij in Aalst, Dendermonde, Asse, Vilvoorde, ... (allez elk stadje) ook. In een stad gaan wonen is trouwens net een reden om de wagen minder te gebruiken, mijn collega's uit Mechelen nemen ook vooral de trein, tenzij buiten de spits.

Veiligheid...enkele jaren terug had Mechelen een slechte naam, nu toch een pak minder. Ook een vreemd argument als je Antwerpen zo geweldig vindt.

Als jullie het "over in de stad" wonen hebben, wat beschouwen jullie dan nog als "de stad"?
Als dat zowat over het centrum gaat en ge daar ook nog eens werkt waardoor ge voor uw dagelijkse bezigheden (werken, winkelen, school) alles met de fiets/openbaar vervoer kunt doen dan zie ik de meerwaarde er nog van in om echt in een stad te wonen (al zou ik het zelf NOOIT willen). Zodra ge echter dagelijks uw auto nog nodig hebt om te gaan werken of de kinderen naar school te doen, dan wegen de nadelen imo niet op tegen de voordelen.

Als jullie het "over in de stad" wonen hebben, wat beschouwen jullie dan nog als "de stad"?
Als dat zowat over het centrum gaat en ge daar ook nog eens werkt waardoor ge voor uw dagelijkse bezigheden (werken, winkelen, school) alles met de fiets/openbaar vervoer kunt doen dan zie ik de meerwaarde er nog van in om echt in een stad te wonen (al zou ik het zelf NOOIT willen). Zodra ge echter dagelijks uw auto nog nodig hebt om te gaan werken of de kinderen naar school te doen, dan wegen de nadelen imo niet op tegen de voordelen.
Ik zou iets buiten het centrum ook nog de stad noemen, aangezien je daar meestal nog deftig openbaar vervoer hebt. Als je trouwens in de stad woont, en daar vroeg weg bent, rij je tegen het verkeer in. Vrienden van ons wonen in Etterbeek, en de man werkt in Olen ofzo. Zot, maar die is gewoon Brussel uit voor het druk wordt en rijdt dan op een rustige autostrade.

Wij dachten aan Brussel, maar én een mooie buurt dicht bij het werk én een deftige tuin, dat was buiten budget.

Toen ik in Antwerpen woonde werkte ik in het begin van de haven, dus dat was een half uurtje fietsen. Mijn vrouw (toen nog vriendin) werkt in Borgerhout op een school, zij deed dat meestal met de tram. Nu neemt zij de trein vanuit Mol. Dat is behoorlijk lang pendelen voor haar, maar die is daar nu vastbenoemd. Bedoeling is wel dat zij na dit schooljaar in deze regio werk probeert te vinden in het onderwijs, maar dat is niet evident (voltijdse én stabiele betrekking).

Antwerpen zou ik ook graag wonen, maar zonder reden naar daar verhuizen is wat moeilijker. Een job opportuniteit zou er mij moeten brengen.

Hoe is Mechelen eigenlijk? Evolueren die positief of negatief als aangename 'stad' om te wonen? Qua locatie interessante ligging voor zowel Bxl als Antwerpen.
Afgelopen vakantie in Mechelen geweest als "citytrip". Uiteraard is wonen iets anders dan de toerist uithangen, maar het heeft mij en mijn vriendin aangenaam verrast. Zeer mooie en aangename stad. Voor ons was het een stad met een dorpsgevoel.

Toen ik iets zocht om alleen te gaan wonen (2014 geloof ik) was Mechelen ook mijn eerste keuze. Ik ben er lang naar school gegaan en mijn vrienden woonden ook in de buurt, of in Mechelen zelf. Het is bovendien niet ver van m'n werk. Maar het bleek heel moeilijk iets betaalbaar te vinden om te huren of kopen met mijn loon toen. Als ik de verhalen van m'n vrienden hoor is dat nu nog een pak moeilijker geworden.

Uiteindelijk dan een betaalbaar appartementje gevonden in m'n ouderlijk dorp en eigenlijk ben ik heel tevreden over die beslissing. Alles is hier op wandelafstand, net zoals dat in 't stad zou zijn (bakker, winkels, bank, station, ...). Er is hier nog veel groen om in te gaan wandelen en fietsen. Ik zit nog altij relatief dicht bij m'n werk en ook dicht bij andere steden. Het is al vaker een serieus voordeel gebleken dat ik op een paar minuten (wandelen/fietsen) van m'n moeder (en sommige familieleden) woon. Op dit moment zou ik nergens anders willen wonen.

mechelen :D :D als je elke ochtend & avond graag in de file staat moet je vooral daar gaan wonen ja,

Mechelen is echt wel verbeterd ze, 25jaar geleden was Mechelen vrij onveilig maar nu... Nekkerspoel moet je misschien wegblijven maar als je Mechelen bezoekt kom je daar toch niet waarschijnlijk.

Ik woon nog steeds in hetzelfde boerengat in de Kempen als waar ik vandaan kom, al is het momenteel wel net over de grens in de deelgemeente ernaast. Bereid zijn om in een straat van 3km rond deze kerktoren te komen wonen is de enige eis die ik stel in een relatie.

Vanaf mijn jeugd reeds betrokken geraakt bij verschillende verenigingen en projecten hier, waar ik momenteel bij 2 zaken ook in het bestuur zit wat maakt dat een groot deel van mijn sociaal leven zich hier situeert. Ik zen hie geire en ik zou nooit ergens anders willen wonen, ook al is hier geen hol te zien. 😍

Familie woont hier ook allemaal in de buurt, dus dat is ook wel handig.

Laatst bewerkt:
Nope. Ik ben opgegroeid in Izegem en in wezen vond ik het daar niet slecht. Ik ben van nature heel rustig en Izegem (al ben ik er 15 jaar weg dus kan anders zijn nu) had al wat je ‘nodig’ had plus een trein naar Roeselare waar je dan meer winkels had. Ik zou er op zich wel gebleven zijn, als slaapstad en iedereen-laat-mekaar-gerust-stad. Maar mijn Kortrijkzaan moest in Kortrijk wonen. Ik heb nooit een klik gemaakt met Kortrijk, ik vind de mensen hier echt niet leuk.
Ik ben van Roeselare en woon nu in Kortrijk (huur hier een appartementje) maar mijn vriendin is van Lichtervelde. Ik zie mezelf wel binnen 4 of 5 jaar nog permanent terugkeren naar Roeselare, Lichtervelde of centraal WVL in het algemeen . Kortrijk is wel leuk, maar ik vind het soms wat "fake". RSL heeft dat minder. Het is wat marginaler, misschien ook wat armer, maar het voelt "echter" dan Kortrijk. Ik ben hier oorspronkelijk beland door mijn ex, die was van een deelgemeente. Mbt de mensen: het viel zowel mij als mijn vriendin toen we hier net woonden ook op dat ze hier precies viezer/onvriendelijker waren dan in RSL 😂 maar dat beterde wel, ik weet niet waarom. Maar da's precies vanzelf goed gekomen.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan