racemaniac
Member
Idd, en dat was vroeger niet zo. Velen van de grootoudergeneratie die wonen daar wel nog, in wonignen die voor de volgende generatie met dezelfde werksituatie compleet onbetaalbaar zijn. Verbaast het u dat ik als we het hebben over wat er veranderd is... ik focus op wat er veranderd is??Is nog zeker mogelijk hoor. Een huis in de stad was zelfs toen ik jong was, buiten bepaalde wijken, vooral voor de armere mensen. De rijkeren die woonden in bepaalde districten of buiten de stad in mooie woningen. Vandaag de dag is wonen in welke wijk dan ook van de stad gewoon niet meer betaalbaar... Maar de woningen in de districten en daar net buiten zijn wel een stuk betaalbaarder in verhouding. Daar is gewoon een shift gebeurd qua waarde van woningen. Ik zien tientallen woningen in Vlaanderen die tussen de 140.000 EUR en 200.000 EUR kosten met 2 of soms 3 slaapkamers. Dat is dan allicht in minder goede wijken van Tongeren, Boom, Geraardsbergen, etc... Maar het kan. Pak dat je een kleine woning koopt van 180.000 EUR en je gespaard hebt om de 5K registratierechten + notariskosten te betalen. Je krediet op 25 jaar als je leent aan 3,3% komt net onder de 900 EUR uit, wat je minstens ook kwijt zou zijn aan huur...
Dus het kán wel, maar we moeten uiteraard niet gaan kijken naar een stadswoning want dan ben je op voorhand al verloren.
Ja, ik heb het over het stadscentrum, omdat dat is wat er veranderd is... Vroeger was dat haalbaar voor de gewone mens, en nu niet meer.Wederom hou je je vast aan dat stadscentrum... Hier krijg je sowieso een slechte vergelijking mee gezien die evolutie volledig scheef zit. De stad en dan nog afhangend van in welke wijk zit, is exponentieel gestegen en heeft de markt niet gevolgd. Kijk in Antwerpen naar wat de prijzen gedaan hebben, dat is gewoon abnormaal (en zeker niet representatief voor gans Vlaanderen).
Elke generatie heeft een ander uitgavepatroon dan die ervoor. Maar hebt ge mss cijfers dat de huidige generatie financieel minder geletterd is dan de generaties voor hen toen ze in dezelfde levensfase zaten? 't is makkelijk om wat populisme daarover te doen, maar zijn er daar feiten over?Ik schuif daar niet alles op af maar ik herhaal, het uitgavenpatroon van "de jeugd" is veranderd. Je bent niet akkoord, dat mag.
wel, het begon uiteraard met alles van support te outsourcen naar de goedkoopste aziatische landen, wat iedereen zooo fantastisch vindt, van het onmogelijk te maken van nog te vinden of iets kwalitatief is omdat we alles elders laten fabriceren. Naar dat vertalers nu al gekloot zijn omdat minderwaardige AI vertalingen goed genoeg zijn. Naar de AI CEO's wiens aandelen naar de maan gaan door te beweren dat programmeurs eind dit jaar obsolete zijn. Uiteraard ook de eeuwige beloftes van zelfrijdende autos & vrachtwagens, zodat we die mensen niet meer nodig hebben. Artiesten die vervangen worden door AI afbeeldingen.... en 'k ga nog wel vanalles aan't missen zijn.Nu ben je toch zelf wat clichés aan het rondstrooien hoor... Welke werkgever wil het personeel zo rap mogelijk vervangen door AI en dan nog "de intelligente mensen"?!
Hebt gij de voorbije jaren onder een steen geleefd of zo?
Is idd hoe het zou moeten zijn, maar net zoals met outsourcen gaat dit compleet in't gezicht van onze maatschappij ontploffen. You know it, i know it, everyone knows it, en toch gaan we er aan de lopende band domme dingen mee doen want short term profits zijn toch zo belangrijk, en doen de aandelen snel omhoog gaan. De rommel opkuisen is voor de volgende.We gaan als organisatie behoorlijk snel behoorlijk intensief werken met AI en het is het personeel net dat je nodig hebt om dat te laten slagen. AI alleen doet geen r*k als je de mensen niet mee hebt dat daar rond moeten werken.
Van waar komt uw optimisme in dit eigl? In de gelijkaardige evoluties de voorbije decennia, is alles toch achteruit gegaan nee? Neem nu iets simpel als support. Vroeger was een bedrijf bellen veelal mogelijk, nuttig, en werkte het systeem. Dan is er automatisatie gekomen met telefoon menus, wat meer gedoe, maar uiteindelijk een mens. Dan met outsourcing zoveel mogelijk goedkope mensen met veel minder kennis, autonomie en mogelijkheden die u stonewallen, en nu kunnen we onze kop tegen de spreekwoordelijke muur bonken bij het chatten en bellen met AI die letterlijk oneindig geduld heeft om in't zelfde cirkelke te laten rondgaan tot ge opgeeft.Akkoord dat er jobs zijn die hopeloos gaan veranderen (niet enkel vertalers maar ook jobs à la coderen, het coderen zelf gaat zoveel minder werk worden dat er andere elementen de kwaliteit van een goede schrijver van code gaan bepalen, nl. hoe goed je kan samenwerken met andere mensen/diensten, het groter geheel zien en niet enkel je eigen stukje, etc...).
Van wat ik hoor van vertalers is dat ze gewoon vervangen worden. Zou een vertaler + AI in minder tijd een geweldig resultaat kunnen geven? Zeker en vast, maar geen vertaler inhuren, en gewoon het AI resultaat gebruiken is nog goedkoper, en mss niet zo kwalitatief, maar wie geeft daar nu om?
als programmeur verwacht ik hetzelfde met software (al gaat het wel ff vertragen omdat de komende maanden de prijzen voor LLM's te gebruiken wss serieus gaan stijgen en/of de kwaliteit gaat dalen omdat de huidige prijzen onhoudbaar zijn, zelfs voor AI venture capital). Zeker, met een goede AI kan ik wat sneller wat meer maken, en meer tijd in kwaliteit steken. Maar ge kunt ook zonder mij net functionele crap maken en dat naar uw klanten smijten. En met alles dat cloud connected en gesloten systemen en .... is, ze hebben toch geen keus.
Ik denk vooral ook dat ik merk dat zelfs voor een in essentie cratief beroep als programmeur dat ik bv doe, er een enorme drang is om het te "industrialiseren". In de zin van dat ze van iets creatief een voorspelbaar, gereguleerd systeem willen maken met zekere uitkomsten. Ze willen wat vragen hebben, een planning, dan kunnen zeggen over 3 maanden hebben we dat, en dan zekerheid hebben dat het over 3 maanden klaar is. Geen flexibiliteit, geen creativiteit, geen.... gewoon een lopende band voor code. En als we die lopende band door AI kunnen vervangen die iets net bruikbaar maakt, we gaan veel van dat soort dingen tegenkomen de komende jaren vrees ik....
Echt man, ge moet toch onder een steen leven ffs....Dus dat de werkgevers de mensen gaan vervangen door AI... Dat is pas een cliché van jewelste, heb ik nog nergens opgevangen.
List of Companies Announcing AI-Driven Layoffs
A growing number of companies have cited artificial intelligence and automation as reasons for cutting staff in recent months. In many cases, executives said AI systems were already replacing key roles and allowing teams to operate with far fewer people. We reviewed hundreds of company...
En is dat fundamenteel anders dan toen gij jong waart? Ik weet ook wel van vele mensen van mijn generatie zonder enige financiele geletterdheid die nergens gekomen gaan zijn op gebied van een huis kopen en zo, en wiens geld uitgegeven is nog voor het op hun rekening staat. Dat is van alle generaties. Of het boomers zijn die het opdrinken, millennial tuners met opgedreven bakskes, of de huidige generatie die weet ik veel welke social media trend volgen. Hebt ge een reden om aan te nemen dat het fundamenteel anders is met de jongste generaties? Ik ben er zelf niet super veel mee bezig, en neem gewoon aan dat zoals altijd er mensen zijn zonder impulscontrole en mensen met, dat de verhouding over alle generaties wel redelijk gelijkaardig zijn.Ik baseer me op mijn gesprekken met onze twintigers (stuk of 10) en wat hun verwachtingen zijn op financieel vlak/persoonlijk vlak, niet op basis van Social Media...
En nogmaals, niet alle twintigers zijn zo, we hebben enkele zeer nuchtere twintigers met hun hoofd stevig op hun schouders, anderzijds hebben we ook twintigers die helemaal geen feeling hebben met de realiteit. Als ik er dan over nadenk over welke collega's veel op social media zitten en welke weinig, zit ook daar een fameuze correlatie.