Zaak Schild & Vrienden: uitspraak

Dus geen enkel antecedent vanuit extreem rechtse hoek?
Volg jij de actualiteit of enkel de facebook pagina van Vlaams Belang?

That Face wanneer je naast echte nazi ook nog eens spelnazi bent 🫠

wwe25CG.png

Ik schrik ervan dat er nog geen stemmen opgaan om alle beklaagden met naam en toenaam naar buiten te brengen.
Men houdt zich mooi aan de regels die men ten tijde van reuzegom ook hanteerde. Mensen die in het openbaar komen worden genoemd, de andere blijven anoniem.

Wat mij vooral niet blij stemt is dat er maar één beklaagde effectief tot schuldinzicht is gekomen. Alle andere zijn tot op de dag van vandaag nog altijd overtuigd dat zij niks verkeerd deden.
Tijdens reuzegom werd er zeer scherpe taal gesproken, maar wel die nuance dat er toch besef van de daden die gesteld zijn geweest was.
In deze zaak zijn er 6 personen die gewoon vasthouden aan hun overtuigingen. Dat lijkt mij effectief zeer kwalijk.
Je zou maar elke dag moeten samenwerken met iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan wapenbezit, negationisme en plat racisme.

Prachtig voorbeeld, bedankt.
Er zijn namelijk wél precedenten hier, actief in het jihadistische milieu. Honderden precedenten te vinden bij gasten net zoals hem, die effectief (proberen) effectueren. We kunnen zelfs binnen Brussel blijven ervoor.
Denk je dat er in diezelfde perimeter van Brussel bij DvL zijn milieu veel precedenten van effectieve terreur te vinden zijn, überhaupt veel gelijkaardige zaken in gans België?

Alsook, zou staatsveiligheid bij deze persoon zeggen, ongevaarlijk? Zie je een verschil?

Recent voorbeeld.
Ook in Duitsland is extreem-rechts en neonazisme aan een opmars bezig. Moeten we echt niet gaan negeren of minimaliseren.

Toch terechte veroordeling imo (over de strafmaat spreek ik me niet uit).

Het gaat niet over meme's maar het systematisch aanzetten, toelaten en zelfs aanmoedigen van discriminatie, haat, racisme, homohaat en negationisme. Om nog te zwijgen van het orchestreren van online haatcampagnes tegen individuen, het verboden wapenbezit en het faciliteren van al voorgaande.

Dat is heus niet zo onschuldig als een aangebrande meme die je in elke vriendengroep wel eens zal vinden.

Ik schrik ervan dat er nog geen stemmen opgaan om alle beklaagden met naam en toenaam naar buiten te brengen.
Men houdt zich mooi aan de regels die men ten tijde van reuzegom ook hanteerde. Mensen die in het openbaar komen worden genoemd, de andere blijven anoniem.

Wat mij vooral niet blij stemt is dat er maar één beklaagde effectief tot schuldinzicht is gekomen. Alle andere zijn tot op de dag van vandaag nog altijd overtuigd dat zij niks verkeerd deden.
Tijdens reuzegom werd er zeer scherpe taal gesproken, maar wel die nuance dat er toch besef van de daden die gesteld zijn geweest was.
In deze zaak zijn er 6 personen die gewoon vasthouden aan hun overtuigingen. Dat lijkt mij effectief zeer kwalijk.
Je zou maar elke dag moeten samenwerken met iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan wapenbezit, negationisme en plat racisme.

Ik vrees dat er veel mensen zijn die stiekem denken wat DVL & co uitspreken. We weten dat 1 op 4 Vlamingen stemt op VB... niet dat die allemaal over dezelfde kam geschoren moeten worden, natuurlijk, maar er zit toch duidelijk een harde racistische kern in.

Blij stemt het mij ook niet allemaal, zeker met de verkiezingen die er aan komen. De celstraf mag voor mijn part trouwens geschrapt worden, maar ik hoop dat hij in beroep nog steeds 10 jaar uit zijn rechten wordt ontzet. Anders gaat die subiet de martelaar uithangen om verkozen te raken.

Ik krijg hier spontane reuzegom vibes…
Het posten van het vonnis gebaseerd op onderzoek en feiten, een uitspraak op basis daarvan, maar nee het klopt allemaal niet volgens mensen die niet eens de helft van de info hebben.
Ik heb ergens ook wat Acid vibes, maar de vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op. Het zijn twee andere processen.
Beiden hebben er voordeel bij om verkeerdelijk voor te stellen waarvoor ze precies veroordeeld zijn (zie de reactie van Elon Mosk op X). Ze hebben beide een schare online volgers. Gebrek aan schuldinzicht.

Je kan je hier toch wel nodige vragen stellen bij dit vonnis? Waarom een effectieve straf? Ze hadden hem veel creatiever kunnen straffen. Waarom zou hij zolang uit zijn rechten gezet moeten worden - voor hem betekend dat dus zijn broodwinning? Dan vind ik dat men daar niet zo lichtzinnig moet overgaan - uit de losse pols 10 jaar uitspreken? Op basis van?
Denk dat Dries een beetje 'het slachtoffer' is geworden van een krachtmeting tussen zijn advocaat en de zittende rechters. En dan vind ik het wel problematisch.

Ik vrees dat er veel mensen zijn die stiekem denken wat DVL & co uitspreken. We weten dat 1 op 4 Vlamingen stemt op VB... niet dat die allemaal over dezelfde kam geschoren moeten worden, natuurlijk, maar er zit toch duidelijk een harde racistische kern in.
Je mag je niet laten verleiden tot het maken van deze denkfout.
Het VB heeft enkele sterke standpunten en staan weigerachtig tegen migratie en het soms over de schreef gaan. De vinger op de wonde al het op profiteurs aankomt, met de foutieve voorstelling dat enkel bepaalde bevolkingsgroepen zich daar schuldig aan maken.
Maar het staat wel nog mijlenver vandaan van waarvoor deze mannen zijn veroordeeld.

Ik denk dat het geen verkeerd statement is dat het gros van de stemmers voor VB allesbehalve zich kunnen vinden in negationisme en plat racisme. Laat staan zich kunnen vinden in het aanzetten tot haat en geweld.
Je zal altijd wel stemmers hebben die deze vunzigheid normaal vinden. Maar dat is zeer zeker een minderheid. En gelukkig maar.
Laat ons niet vergeten dat het VB een democratische partij is.

Je kan je hier toch wel nodige vragen stellen bij dit vonnis? Waarom een effectieve straf? Ze hadden hem veel creatiever kunnen straffen. Waarom zou hij zolang uit zijn rechten gezet moeten worden - voor hem betekend dat dus zijn broodwinning? Dan vind ik dat men daar niet zo lichtzinnig moet overgaan - uit de losse pols 10 jaar uitspreken? Op basis van?
Denk dat Dries een beetje 'het slachtoffer' is geworden van een krachtmeting tussen zijn advocaat en de zittende rechters. En dan vind ik het wel problematisch.

Als er allerlei bewijzen worden aangedragen en alles wijst erop dat je over de schreef bent gegaan dan heb je twee keuzes.
1) schuldbesef en boetedoening.
2) overtuigd zijn dat je gelijk hebt en totaal niks verkeerd deed.

Als jij voor optie 2 gaat dan mag je u ook verwachten dat de straf als doel zal hebben om u toch tot schuldbesef te laten komen.
Er valt iets te zeggen over zijn advocaat en diens houding en verdediging lijkt mij. Maar dat het louter een krachtmeting was is toch foutief lijkt mij.
De rechter zijn vonnis is duidelijk, met de daden die jij stelde en het totaal gebrek aan schuldbesef heeft het geen plaats voor u om een publieke functie te bekleden

De 6 andere kregen ook een gevangenisstraf, wel met uitstel maar goed. Hij is dus zeker niet de enige die vrij stevig gestraft is.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het geen verkeerd statement is dat het gros van de stemmers voor VB allesbehalve zich kunnen vinden in negationisme en plat racisme.

Bij de lokale afdeling hier durf ik dat tweede van de partijmilitanten niet beweren. Op de lokale zomerconcerten eens naast dat groepke gestaan toen ze al wat drankkaarten achter de rug hadden. Man man man…

Waarom blijf je minimaliseren?

Omdat het gewoonweg veel minder erg is dan het beeld dat wordt opgehangen in de media. Er wordt nergens vermeld dat het verboden wapenbezit gaat om een flesje pepperspray omdat men ongetwijfeld weet dat menig Vlaming dat niet zal veroordelen. Zeker in combinatie met de vele foto's in de media waarin DVL poseert met zijn geweer op een legale schietclub in Hongarije tijdens een vrijgezelleweekend is dit overduidelijk framing. Een poging om het erger te doen lijken dan het is.

Hetzelfde geldt voor de veroordeling voor negationisme. Nergens vermeldt men dat het gaat om meme die iemand anders heeft geplaatst. Als ze de meme in kwestie bij het artikel zouden plaatsen gaan er waarschijnlijk een heel aantal die meme zelf al hebben zien passeren. Past niet in het narratief.

Als morgen de politie de computers van de leden van onze Whatsappgroep van de oud-Chiroleiding (niet rechts geörienteerd, met uitzondering van mezelf) gaan uitpluizen zoals ze hebben gedaan bij S&V kunnen ze ook een mooie reportage maken:

• Memes met racistische en negationistische ondertoon die worden doorgestuurd
  • Gestoorde filmpjes van bijvoorbeeld mensen die worden onthoofd omdat er ene wacko die doorstuurt
  • Poseren met (valse) wapens tijdens airsoftactiviteiten. Check.
  • Eén van mijn maten is jager en heeft een waanzinnige collectie aan messen en andere wapens thuis. Groene linkse jongen nochtans.
  • ...

Ik wil maar zeggen: als je er genoeg middelen tegen aan smijt is het niet zo moeilijk om een case te maken die laat uitschijnen dat het om een gestoorde, gewelddadige racistische bende gaat. Gewoon diep genoeg graven.

Jouw poging tot normalisatie van de strafbare feiten en vooral je opgesomde voorbeelden (met name de eerste twee punten) tonen gewoon aan dat het bij jou en jouw "vrienden" ook niet echt geweldig spoort. Filmpjes doorsturen van mensen die onthoofd worden? "Memes" met negationistische ondertoon? What the f* gast.

Hetzelfde geldt voor de veroordeling voor negationisme. Nergens vermeldt men dat het gaat om meme die iemand anders heeft geplaatst. Als ze de meme in kwestie bij het artikel zouden plaatsen gaan er waarschijnlijk een heel aantal die meme zelf al hebben zien passeren. Past niet in het narratief.

Daar gaat het toch ook niet over? Ik krijg toch wel echt het schijt van dit systematisch liegen en verzieken van de discussie.

Hoeveel keer ben je ondertussen al aangesproken op dit verdraaien van de werkelijkheid?

'die meme' alsof het maar over één ding gaat...

Sorry, maar dit soort manier van discussiëren valt toch echt niet serieus te nemen. Jouw manier van dingen verdraaien en voorstellen vind ik alvast een hele goede reden om dit ten gronde stevig te straffen zodat het misschien toch tot wat meer mensen doordringt dat het veel meer is dan dat EN dat dat echt niet door de beugel kan.

Justitie beoordeeld niet op basis van verzinsels en fake news, maar op basis van feiten. Ik mag hopen dat dat zo blijft in een rechtstaat.

Ik wil maar zeggen: als je er genoeg middelen tegen aan smijt is het niet zo moeilijk om een case te maken die laat uitschijnen dat het om een gestoorde, gewelddadige racistische bende gaat. Gewoon diep genoeg graven.

Je hebt toch hopelijk door dat er een duidelijke reden is waarom men klacht heeft ingediend, men overgegaan is tot onderzoek en men voor de rechtbank is gedaagd.
Dit gaat veel verder dan een openbare aanklager die eens denkt 7 vrienden die wat memes versturen naar elkaar een lesje te leren.

En de voorbeelden die je aanhaalt. Sorry maar je hebt toch zelf ook wel door dat dit allesbehalve als doorsnee en volkomen normaal kan bestempeld worden.
Grensvervaging heet dat ook wel. Memes met negationistische ondertoon, in hemelsnaam…

Omdat het gewoonweg veel minder erg is dan het beeld dat wordt opgehangen in de media. Er wordt nergens vermeld dat het verboden wapenbezit gaat om een flesje pepperspray omdat men ongetwijfeld weet dat menig Vlaming dat niet zal veroordelen. Zeker in combinatie met de vele foto's in de media waarin DVL poseert met zijn geweer op een legale schietclub in Hongarije tijdens een vrijgezelleweekend is dit overduidelijk framing. Een poging om het erger te doen lijken dan het is.

Als morgen de politie de computers van de leden van onze Whatsappgroep van de oud-Chiroleiding (niet rechts geörienteerd, met uitzondering van mezelf) gaan uitpluizen zoals ze hebben gedaan bij S&V kunnen ze ook een mooie reportage maken:

• Memes met racistische en negationistische ondertoon die worden doorgestuurd
  • Gestoorde filmpjes van bijvoorbeeld mensen die worden onthoofd omdat er ene wacko die doorstuurt
  • Poseren met (valse) wapens tijdens airsoftactiviteiten. Check.
  • Eén van mijn maten is jager en heeft een waanzinnige collectie aan messen en andere wapens thuis. Groene linkse jongen nochtans.
  • ...

Met dat verschil dat jouw chirogroep niet aan het fantaseren was over hoe ze de instituten gingen proberen te infiltreren om zo invloed op de staat te verwerven. Het was ook werkelijk een racistische groep en er zaten er daar een hoop tussen die duidelijk niet afkerig waren van geweld.

Omdat het gewoonweg veel minder erg is dan het beeld dat wordt opgehangen in de media.
Bwa als je onderstaande leest begrijp ik strafmaat.

Het lijkt mij dat hij veroordeeld wou worden en liefst zo streng mogelijk om dan de zielepoot uit te kunnen hangen en aandacht op te kunnen eisen. Advocaat pleit geen verdediging en er is geen strafinzicht dan is het ergens logisch dat er makkelijk het OM wordt gevolgd.

Hij was de voorzitter en leider van zijn vunzig clubje en zagen (zien) het zo groot mogelijk en hadden als doel hun wil op te dringen. Het was misschien geen imminente dreiging, maar vind het wel dat er tegen opgetreden moet worden. Als er schuldinzicht is of een ander goed argument kan de strafmaat minder of voorwaardelijk zijn.

Democratische waarden mogen verdedigd worden, zeker in een rechtbank.

Je mag je niet laten verleiden tot het maken van deze denkfout.
Het VB heeft enkele sterke standpunten en staan weigerachtig tegen migratie en het soms over de schreef gaan. De vinger op de wonde al het op profiteurs aankomt, met de foutieve voorstelling dat enkel bepaalde bevolkingsgroepen zich daar schuldig aan maken.
Maar het staat wel nog mijlenver vandaan van waarvoor deze mannen zijn veroordeeld.

Ik denk dat het geen verkeerd statement is dat het gros van de stemmers voor VB allesbehalve zich kunnen vinden in negationisme en plat racisme. Laat staan zich kunnen vinden in het aanzetten tot haat en geweld.
Je zal altijd wel stemmers hebben die deze vunzigheid normaal vinden. Maar dat is zeer zeker een minderheid. En gelukkig maar.
Laat ons niet vergeten dat het VB een democratische partij is.

Op basis van de reactie van de voorzitter van het VB krijg ik niet de indruk dat ze zich distantiëren van 'deze mannen'.

Pagina 23-24, dat zijn 20 voorbeelden van posts met negationistisch karakter. En blijkbaar is het effectieve nummer nog groter.
Het probleem is dat je individueel die mopjes wel degelijk als zwarte humor kan beschouwen, en dat is hoe veel mensen het weg zetten. Het is natuurlijk door het massale karakter en door het feit dat ze bewust via die 'mopjes' en memes (o.a.) antisemitisme gemeengoed probeerden te maken, dat ze strafbaar bezig waren.

Minimalisatie is niet gewenst

Pagina 23-24, dat zijn 20 voorbeelden van posts met negationistisch karakter. En blijkbaar is het effectieve nummer nog groter.
Hij postte op 30 juni 2017 ook het volgende bericht in de Facebookgroep: ‘Wat is het verschiltussen een jood en een negerjood? Een negerjood moet vanachter in de douches staan’.

Dat men dergelijke dingen gaat aanhalen vind ik toch wat overdreven hoor. Da's gewoon zwarte humor. Zo'n dingen passeren in onze vriendengroepen ook wel eens ...

Terug
Bovenaan