Zaak Schild & Vrienden: uitspraak

Waarom zou je straffen niet mogen vergelijken?
Dat wordt sowieso gedaan, maar dat is het eerste wat je hoort van mensen uit het justitiewezen als er wordt geklaagd dat over bepaalde strafmaten in rechtszaken. Elke zaak is anders en je kan geen appelen met peren vergelijken. Maar dan nog is het moeilijk uit te leggen aan de maatschappij dat sommige verkrachters veel te licht worden bestraft terwijl DVL een jaar effectief krijgt en €16k moet afdokken, dat is een perceptiestrijd die heel gemakkelijk te winnen is door een partij als het VB.

Normaal gezien worden gevangenisstraffen onder de 3 jaar altijd omgezet in een enkelband, dacht ik. En hij kan daar natuurlijk na 1/3e van zijn straf al van verlost zijn.
Ik lees toch her en der dat straffen onder 3 jaar, die vroeger vaak werden omgezet naar enkelband om overbevolking te voorkomen, tegenwoordig toch vaak effectief worden uitgevoerd. Die strafuitvoeringsmodaliteit kan worden aangevraagd door de veroordeelde en het is de strafuitvoeringsrechter die daarover beslist. Voor het zover is zal DVL wel eerst in beroep proberen gaan.

DVL zijn politieke carrière was alleszins toch voorbij, maar zelfs met ontzetting uit zijn burgerrechten kan hij nog altijd een rol spelen in de beweging die hij uit de grond heeft gestampt.

Backlash zal enorm zijn.
Wat er hoe dan ook zal volgen:
1. de vergelijking met Connor & zijn uitspraken
2. vergelijking met strafuitspraken in pedo, verkrachting etc
3. freedom of speech
Goed, maar wat wil dat dan zeggen?
Betekent dat dat één van die punten ook maar terecht is? Nee. Fijne manier om ze aan te halen zonder ze te moeten verdedigen, zeggen dat "anderen" erover zullen beginnen... Maar 1 is al een scheve vergelijking omdat het over een totaal andere schaal gaat, 2 omdat het over andere misdrijven gaat en 3 is fout omdat vrijheid van meningsuiting niet absoluut is. Racisme en negationisme vallen daar niet onder. Net als smaad, zoals het VB zelf goed genoeg weet, aangezien ze mensen daarvoor wilden aanklagen.

Betekent dat dat iemand die de wetten overduidelijk overtreedt vrijuit moet gaan? Omdat een andere partij (die je dan klaarblijkelijk niet wilt zien winnen) daar garen bij zou spinnen? Ik zou liever hebben dat het gerecht niet politiek werkt, en gewoon veroordeelt op basis van de wetten. Zonder daarbij te kijken naar de mogelijke verkiezingsuitslag. Dan heb je twee foute dingen: iemand heeft ongestraft de wet overtreden én de rechters nemen politieke beslissingen. Liever dat we geen foute zaken introduceren, en als de conclusie dan is dat de meerderheid van de mensen een populistisch-racistische partij aan de macht wil daardoor, dan is dat democratie.

Ik vind zeggen dat dit niet had mogen gebeuren, omdat het VB zo alleen groter wordt, een antidemocratische uitspraak. Dat doet de VB-stemmers bijna af als hersenloze tegenstemmers, die we niet mogen porren of ze doen iets wat we niet willen. Laat ze?

En dat iedereen nu zegt dat het gevolgen gaat hebben in de verkiezingen, betekent ook niet dat dat daadwerkelijk zo zal zijn. Er is echt niemand die nooit overwoog om op het VB te stemmen, die dat door deze uitspraak plots wel gaat doen. Misschien zijn er mensen die daarvoor al twijfelden... maar die werden misschien wel overtuigd door iets anders. Of door een Facebookpost. Mag dat dan plots ook niet meer? Of door een verdraaide uitspraak van een ander politicus. Dat is toch gewoon campagne en een democratie, laat de rechtspraak daar toch van tussen.

Pittig is dit zeker, ja. Maar ik had dit eigenlijk wel verwacht van een rechter die ook Jeff Hoeyberghs veroordeelde tot 10 maanden cel voor een aantal seksistische uitspraken.

In een maatschapij waar pedo's en verkrachters er vaak goedkoper van afkomen is dit olie op het vuur.
Onzin. Hoeyberghs is niet veroordeeld voor "een aantal seksistische uitspraken". Dit zijn minimaliserende leugens.
Hij is veroordeeld voor seksisme en het aanzetten tot haat en discriminatie. Dat laatste weegt veel zwaarder door: Hij deed het tijdens een lezing voor studenten die later ook online is verschenen. Het publiek is een pak groter, dus de maatschappelijke impact is ook een pak groter, dan gewoon "een aantal seksistische uitspraken" die je in je zetel maakt. Dus stop met dat minimaliseren om de zaken fout voor te stellen.

Bwa, ik betwijfel dat dit veel impact zal hebben op zijn bestaan als politiek activist. Terug in de partijpolitiek gaan was volgens mij sowieso al niet het plan.
Ik weet het niet. Mag je nog betogingen opzetten als je uit je burgerrechten ontzet bent?

Welke uitspraak er ook was, dit had nooit negatief uitgedraaid voor DVL:
  • Was hij schuldig kon het narratief opgebracht worden dat dit allemaal een grote samenzwering is tegen hem en S&V. Dat men op alle manieren de wind uit de zeilen van rechts probeert te halen
  • Als hij onschuldig was: ahaaa! De grote samenzwering heeft gefaald en zo zie je maar dat wij goed bezig zijn.

Dat is net het hele punt. Van zodra je met zo een trouwe achterban zit kan je elk feit draaien in je voordeel. En dat zal ook hier gebeuren.

• Was hij schuldig kon het narratief opgebracht worden dat dit allemaal een grote samenzwering is tegen hem en S&V. Dat men op alle manieren de wind uit de zeilen van rechts probeert te halen
  • Als hij onschuldig was: ahaaa! De grote samenzwering heeft gefaald en zo zie je maar dat wij goed bezig zijn.

Dat is net het hele punt. Van zodra je met zo een trouwe achterban zit kan je elk feit draaien in je voordeel. En dat zal ook hier gebeuren.
Voor DVL is dit een perceptiestrijd die hij in zijn voordeel kan proberen draaien en in dit gepolariseerd klimaat kan hij daar nog in slagen ook, maar justitie moet vooral recht spreken.

Dat kan, maar 1 jaar effectief + 10 mnd voorwaardelijk, plus 10j ontzet uit burgerrechten... dat zal niet snel in zijn voordeel zijn.
Dat hij daarbij nog verder kan doen met zijn politiek activisme, is wat mij betreft ook geen probleem. Het is niet de bedoeling om mensen monddood te maken of om een vergeetput te maken. Dat zou namelijk antidemocratisch zijn. Het is de bedoeling dat hij de maatschappij niét infecteert met racisme en negationisme, en voor de rest zijn we een vrij land.

Hij heeft het over "crimineel gedrag" dat bijdraagt aan haatspraak en geweld. "De beklaagde dweepte ook met nazistisch gedachtegoed dat veel leed veroorzaakt. Hij wil de samenleving ondermijnen."
Hiervoor effectief de bak invliegen vind ik toch straf. Gaan we iedereen met foute gedachten den bak insteken? Daarmee lossen we niets op.
Er is nog de context dat hij mensen opstookt maar dan nog.

Hiervoor effectief de bak invliegen vind ik toch straf. Gaan we iedereen met foute gedachten den bak insteken? Daarmee lossen we niets op.
Er is nog de context dat hij mensen opstookt maar dan nog.
Hij is niet veroordeeld omdat hij foute gedachten had, dus neen, dat gaat niet gebeuren.

Nee. We gaan iedereen een effectieve celstraf geven die foute gedachten heeft, en op een groot platform duizenden berichten stuurt met die foute gedachten, herhaaldelijk mensen oproept om over te gaan tot daden, dat zelf mee heeft gedaan, oproept tot geweld, wapenbezit promoot en zelf ook wapens in bezit heeft, extremistische partijen in het buitenland gaat opzoeken en openlijk dweept met én die extremistische partijen, én nazistische leiders in het verleden. Een héél groot verschil met "een foute gedachte hebben".

Als je het zo moet minimaliseren om je punt te maken, heb je misschien geen punt?

Backlash zal enorm zijn.
Wat er hoe dan ook zal volgen:
1. de vergelijking met Connor & zijn uitspraken
2. vergelijking met strafuitspraken in pedo, verkrachting etc
3. freedom of speech
En niet te vergeten de (in vergelijking met bv). Reuzegom zwaardere straf.
Dit een paar maand voor de verkiezingen. VB gaat hierdoor nog een hoop stemmen bijkrijgen zonder campagne te hoeven voeren.

Effectieve celstraf man man. Ik ben niet akkoord wat Dries doet/deed maar dit is echt België weer.
Slaag je morgen een oude man op straat neer of breek je in, of mep je die half dood, dan krijg je manier van spreken een free ticket (enkelband of "gekend bij het gerecht/politie", en dan dit is effectief - jailtime.

Laatst bewerkt:
Effectieve celstraf man man. Ik ben niet akkoord wat Dries doet/deed maar dit is echt België weer.
Slaag je morgen een oude man op straat neer of breek je in, of mep je die half dood, dan krijg je manier van spreken een free ticket, en dan dit is effectief.
Je krijgt dan geen free ticket, je wordt ook bestraft.
En dit is effectief, omdat de maatschappelijke impact ook groot is. Dat kun je toch niet ontkennen?

Ik ben wel blij dat er een veroordeling is gekomen. Voor mij is het ook van belang dat er een boodschap is uitgestuurd naar de samenleving dat zo'n zaken wat hij deed, niet oké zijn.
Maar verder vrees ik dat er meer extreem-rechtse samenzweringen de kop gaan opsteken. We moeten maar naar de VS kijken met Trump zijn aanhangers.

Nee. We gaan iedereen een effectieve celstraf geven die foute gedachten heeft, en op een groot platform duizenden berichten stuurt met die foute gedachten, herhaaldelijk mensen oproept om over te gaan tot daden, dat zelf mee heeft gedaan, oproept tot geweld, wapenbezit promoot en zelf ook wapens in bezit heeft, extremistische partijen in het buitenland gaat opzoeken en openlijk dweept met én die extremistische partijen, én nazistische leiders in het verleden. Een héél groot verschil met "een foute gedachte hebben".

Als je het zo moet minimaliseren om je punt te maken, heb je misschien geen punt?
Het is een marginaal die extreem foute gedachten verspreidt met een groot platform. Mensen daarvoor in de gevangenisplaatsen vind ik persoonlijk niets oplossen. Mensen opsluiten voor het uitdragen van hun `ideologie` vind ik anders dan effectieve daden (moord, verkrachting,...).

Dat wapenbezit is toch enkel pepperspray?

Je krijgt dan geen free ticket, je wordt ook bestraft.
En dit is effectief, omdat de maatschappelijke impact ook groot is. Dat kun je toch niet ontkennen?
Nogmaals wat die kerel doet is fout he. Ik sta er niet achter maar:

Ik bedoel gewoon er zijn soms mensen die ergere dingen doen, die dan gekend zijn bij de politie en het gerecht, maar dan toch gewoon kunnen rondlopen op straat maar dan deze persoon wordt effectief achter de tralies gestoken?

Het is een marginaal die extreem foute gedachten verspreidt met een groot platform. Mensen daarvoor in de gevangenisplaatsen vind ik persoonlijk niets oplossen. Mensen opsluiten voor het uitdragen van hun `ideologie` vind ik anders dan effectieve daden (moord, verkrachting,...).

Dat wapenbezit is toch enkel pepperspray?
Vind je pepperspray geen wapen? Dan moet je het van de lijst laten halen, en zodra dat gebeurd is, mag je het hebben. Tot dan is het wapenbezit. En verkoop, trouwens, als ik het goed heb?

Natuurlijk is uitdragen van ideologie anders dan effectieve daden... als hij alles effectief had uitgevoerd wat hij had geschreven, zat hij nu levenslang vast. Maar dat betekent niet dat het ene géén straf kan opleveren.

Vind je pepperspray geen wapen? Dan moet je het van de lijst laten halen, en zodra dat gebeurd is, mag je het hebben. Tot dan is het wapenbezit. En verkoop, trouwens, als ik het goed heb?

Natuurlijk is uitdragen van ideologie anders dan effectieve daden... als hij alles effectief had uitgevoerd wat hij had geschreven, zat hij nu levenslang vast. Maar dat betekent niet dat het ene géén straf kan opleveren.
Pepperspray is een wapen maar je moet ook een verschil maken he. Snelheidsovertredingen bestaan ook maar er is een verschil tussen 40 rijden in zone 30 tov 100 naast de schoolpoort razen.

Pepperspray is een wapen maar je moet ook een verschil maken he. Snelheidsovertredingen bestaan ook maar er is een verschil tussen 40 rijden in zone 30 tov 100 naast de schoolpoort razen.
Een wapen is een wapen, hè. Waarom moet er verschil gemaakt worden tussen bezit van pepperspray, een mes en een geweer?
Verschil in het gebruik, verschil in verwondingen, verschil in uiteindelijke gevolgen, ja. Maar bij gewoon bezit, waarom?

Terug
Bovenaan