Zaak Schild & Vrienden: uitspraak

Blij dat hij veroordeeld is, maar effectieve celstraf lijkt mij enerzijds overdreven te zijn en anderzijds een averechts effect te hebben. Alternatieve straffen zouden volgens mij een minder polariserend en meer positief effect op de maatschappij hebben. Verplicht hem tot enkele 100-en uren werkstraf in de kazerne van Dossin, asielcentra, etc.

Het is een wet die al 30 jaar bestaat maar die bij de invoering al veel kritiek kreeg van juristen op dat vlak, vooral omwille van de vaagheid. Die kritiek werd toen gecounterd door te zeggen dat het allemaal zo'n vaart niet ging lopen, dat's inderdaad ook lang het geval geweest maar de laatste tijd wordt die wet agressiever en ruimer toegepast dan wat er toen bij de invoering verklaard werd en er is duidelijke push om hem nog algemener en agressiever toe te passen.

Tweespalt en conflict en de rest van die quote komt nochtans rechtstreeks uit het vonnis, de motivatie die de rechter geeft is per definitie wat de drijvende kracht achter het vonnis is, da's geen vrijblijvend opiniestuk. Dat maakt vanaf nu deel uit van de jurisprudentie waarnaar andere rechters kunnen refereren bij het interpreteren van die wet.
Natuurlijk maakt het deel uit van het vonnis, maar dat betekent niet dat je die ene zin kunt lezen zonder al de rest in aanmerking te nemen. Zonder al de rest, was er niet noodzakelijk een veroordeling. Meer dan waarschijnlijk niet zelfs, en al heel zeker niet dezelfde soort veroordeling. Dus dan kun je toch ook niet stellen dat een ander nu alleen zal veroordeeld worden voor zaaien van "tweespalt en conflict". Het Belgische systeem is ook het Amerikaanse niet, waarbij precedenten op die manier werken, maar hier is zelfs geen precedent: Een veroordeling wegens moord en daarbij ook schending van briefgeheim, maakt niet ineens dat schending van briefgeheim de volgende keer ook bestraft kan worden met dezelfde straf als moord. Of een betere vergelijking: Als je iemand vermoord hebt, kan de rechter zeker overgaan tot extra zware straffen als blijkt dat je het hebt gedaan omdat je vrouwen haat en daar geen spijt van hebt. Maar dat wil niet zeggen dat "geen spijt hebben" of "vrouwen haten" zonder meer plots strafbaar is? Of dat een dictator dat plots kan gebruiken om dingen te gaan bestraffen volgens die precedenten.

De maatschappelijke impact is groot? Omdat er racistische memes werden gepost in een Discord server, wat niet eens een open platform is? Wie heeft hij mentaal/fysiek mishandeld? In zo'n groep staan ze aan dezelfde kant. Zijn zo'n memes walgelijk? Voor de meesten wel (ja voor mij ook). In tussentijd moeten groepsverkrachters ocharme een opstel schrijven. Heeft dat gebeuren een impact op iemand? Zéker, zowel fysiek als mentaal en soms praten we over minderjarigen.

Justitie is een grote grap hier. "Iedereen gelijk voor de wet" kennen ze niet meer. Hij wordt ook bestraft voor het verkopen van pepperspray wat terecht is maar ik zie anderen dag en nacht drugs verkopen in Brussel terwijl ze ook nog eens illegaal in het land zijn. Dat papiertje om het grondgebied te verlaten, daar lachen ze eens goed mee.
De maatschappelijke impact is groot omdat er duizenden racistische berichten en memes werden geplaatst, een gigantisch percentage tov de "gewone" berichten, omdat hij heeft opgeroepen tot geweld, omdat hij heeft opgeroepen tot haat (het ging over raids op winkels en klaarstaan met honkbalknuppels aan stations), omdat daar is overgegaan tot daadwerkelijke daden (belaging van personen, lijsten opstellen van mensen die ze zouden belagen, verstoren van toegelaten bijeenkomsten, vandalisme...), omdat hij een verboden wapen bezat (en volgens mij ook verkocht had?), omdat er herhaaldelijk (al dan niet grappend) verheerlijkend naar neonazistische leiders verwezen werd, omdat er negationistische memes gepost werden, omdat hij persoonlijk al die zaken een platform gaf en de bedoeling had om daar de voortrekker in te zijn. Omdat ze duidelijke banden hadden met extreemrechtse en ultranationalistische groeperingen en daar op "training" gingen om klaar te zijn tegen de "omvolking".

Ik herhaal de vraag die ik al stel van bij het uitkomen van deze drek: Verander S&V eens in een islamitische moskee waar ze na het bidden in de kelder samenkomen, oproepen tot haat, "kill lists" samenstellen van islamofoben, mensen belagen, oproepen tot geweld, illegale betogingen op poten zetten, vandalisme laten plegen en constant "grappen" plaatsen over het onthoofden van christenen, terwijl ze op vakantie gaan naar Syrië om foto's te nemen met het IS?

Ik herhaal de vraag die ik al stel van bij het uitkomen van deze drek: Verander S&V eens in een islamitische moskee waar ze na het bidden in de kelder samenkomen, oproepen tot haat, "kill lists" samenstellen van islamofoben, mensen belagen, oproepen tot geweld, illegale betogingen op poten zetten, vandalisme laten plegen en constant "grappen" plaatsen over het onthoofden van christenen, terwijl ze op vakantie gaan naar Syrië om foto's te nemen met het IS?

Ik vind dit een heel overdreven vergelijking.
Had S&V dan plannen en een lijst van mensen die ze willen vermoorden?
Zijn ze samengekomen in een ander land met een internationaal gekende terroristengroepering?

Ik vind dit een heel overdreven vergelijking.
Had S&V dan plannen en een lijst van mensen die ze willen vermoorden?
Zijn ze samengekomen in een ander land met een internationaal gekende terroristengroepering?
Amai, pik er anders één woordje uit. Nee, ze hadden een lijst van "multicullovers" die ze moesten aanpakken. Maakt dat de hele lijst beter? Nee. Ik zet het nog met opzet tussen aanhalingstekens. Maar goed, ik pas aan. Beantwoord de vraag dan eens.

Verander S&V eens in een islamitische moskee waar ze na het bidden in de kelder samenkomen, oproepen tot haat, lijsten samenstellen van islamofoben die ze moeten aanpakken, mensen belagen, oproepen tot geweld, illegale betogingen op poten zetten, vandalisme laten plegen en constant "grappen" plaatsen over het onthoofden van christenen, terwijl ze op vakantie gaan naar Syrië om foto's te nemen met ultraorthodoxe islamitische groeperingen?

Na de uitspraak vooral benieuwd welk effect dit gaat hebben op stemmend Vlaanderen.
Ik kan de kerel niet uitstaan, maar deze norm zal leiden tot willekeur in de rechtspraak. Als foute grappen/memes of een controversiële mening/uitspraak kan leiden tot een veroordeling, waar zijn we dan mee bezig? Gelooft men daar in de rechtbank echt dat men de samenleving zo zal beschermen tegen mensen als Dries?

Daar is niets ironisch aan, dat doet Rieder toch gewoon om het beeld op te hangen dat het wel meevalt met het antisemitisme/negationisme van zijn cliënt?

Neen, dat doet Rieder vooral om in de media te komen en een aandachtszoeker is. Om het zacht te formuleren.

Na de uitspraak vooral benieuwd welk effect dit gaat hebben op stemmend Vlaanderen.
Ik kan de kerel niet uitstaan, maar deze norm zal leiden tot willekeur in de rechtspraak. Als foute grappen/memes of een controversiële mening/uitspraak kan leiden tot een veroordeling, waar zijn we dan mee bezig? Gelooft men daar in de rechtbank echt dat men de samenleving zo zal beschermen tegen mensen als Dries?
Nog eentje die moet doen alsof het alleen over foute grappen gaat... waarom mensen toch zo graag dit soort vuiligheid willen verdedigen, ik snap het niet. Als ik echt een vlaamsnationalist was, een overtuigde VB'er, dan zou ik hier net blij mee zijn: Die vuiligheid geeft jouw hele politieke ideologie toch een slechte naam?

Dank voor de correctie, staat er in het vonnis dat hij er niet voor open stond of is dat omwille van zijn afwezigheid een automatisch gegeven?
Zijn advocaat heeft niet willen pleiten omdat hij van mening is dat de rechtbank onwettig is samengesteld. Dus ja, als je niet komt opdagen, dan kan je ook niet om een werkstraf vragen en dan mag de rechtbank die sowieso niet opleggen.

Amai, pik er anders één woordje uit. Nee, ze hadden een lijst van "multicullovers" die ze moesten aanpakken. Maakt dat de hele lijst beter? Nee. Ik zet het nog met opzet tussen aanhalingstekens. Maar goed, ik pas aan. Beantwoord de vraag dan eens.

Verander S&V eens in een islamitische moskee waar ze na het bidden in de kelder samenkomen, oproepen tot haat, lijsten samenstellen van islamofoben die ze moeten aanpakken, mensen belagen, oproepen tot geweld, illegale betogingen op poten zetten, vandalisme laten plegen en constant "grappen" plaatsen over het onthoofden van christenen, terwijl ze op vakantie gaan naar Syrië om foto's te nemen met ultraorthodoxe islamitische groeperingen?
Ik ga wel akkoord met je aangepaste versie. S&V noch andere religieuze groeperingen dienen zo'n zaken uit te steken.

Ik ga niet akkoord met je totaal waanzinnige insinuaties van je originele post.
Waarom schreef je die dingen? Heb je daar een bron voor?

@Loser

De maatschappelijke impact is groot omdat er duizenden racistische berichten en memes werden geplaatst, een gigantisch percentage tov de "gewone" berichten, omdat hij heeft opgeroepen tot geweld, omdat hij heeft opgeroepen tot haat (het ging over raids op winkels en klaarstaan met honkbalknuppels aan stations), omdat daar is overgegaan tot daadwerkelijke daden (belaging van personen, lijsten opstellen van mensen die ze zouden belagen, verstoren van toegelaten bijeenkomsten, vandalisme...), omdat hij een verboden wapen bezat (en volgens mij ook verkocht had?), omdat er herhaaldelijk (al dan niet grappend) verheerlijkend naar neonazistische leiders verwezen werd, omdat er negationistische memes gepost werden, omdat hij persoonlijk al die zaken een platform gaf en de bedoeling had om daar de voortrekker in te zijn. Omdat ze duidelijke banden hadden met extreemrechtse en ultranationalistische groeperingen en daar op "training" gingen om klaar te zijn tegen de "omvolking".

Er is géén maatschappelijke impact. Het hele gebeuren vond plaats in een Discord server wat privaat is.

Wat een domme hypothese zeg. Die mannen van Schild & Vrienden waren gewoon vuile praat aan het verkopen zoals in een café of in een voetbalkleedkamer.

En het is niet dat ze ook maar één vinger hebben uitgestoken of zo. Het is gewoon blaffen zonder bijten. We kunnen niet hetzelfde zeggen over moslims... Die steken al scholen in brand omdat er Seksuele Opvoeding wordt gegeven...

Het lijkt me logisch dat DVL en zijn entourage hiermee iets willen bereiken, maar hoe had justitie hier dan wel mee moeten omgaan?
Ze had geen andere keus. Ik probeer mijn punt hieronder te verduidelijken.
En wat is je conclusie daarbij? Want dat is wel cruciaal hierin :D
Dat dit vonnis helemaal niet negatief is voor DVL. Het lijkt me heel sterk dat de effectieve gevangenisstraf staande zal blijven. Ik geloof ook niet dat dit vonnis mensen zal veranderen of paal en perk zal stellen. Dus wat bereiken we dan eigenlijk met deze rechtzaak? Gaat DVL nu veranderen?

Ze had geen andere keus. Ik probeer mijn punt hieronder te verduidelijken.

Dat dit vonnis helemaal niet negatief is voor DVL. Het lijkt me heel sterk dat de effectieve gevangenisstraf staande zal blijven. Ik geloof ook niet dat dit vonnis mensen zal veranderen of paal en perk zal stellen. Dus wat bereiken we dan eigenlijk met deze rechtzaak? Gaat DVL nu veranderen?
Enkel de polarisatie zal in mijn ogen toenemen.

@Loser

Er is géén maatschappelijke impact. Het hele gebeuren vond plaats in een Discord server wat privaat is.

Wat een domme hypothese zeg. Die mannen van Schild & Vrienden waren gewoon vuile praat aan het verkopen zoals in een café of in een voetbalkleedkamer.

En het is niet dat ze ook maar één vinger hebben uitgestoken of zo. Het is gewoon blaffen zonder bijten. We kunnen niet hetzelfde zeggen over moslims... Die steken al scholen in brand omdat er Seksuele Opvoeding wordt gegeven...
Fout: er zijn wel degelijk vingers uitgestoken. Al wat ik opsomde, is bewezen.

Geen probleem met deze straf voor een verwerpelijk sujet.

Ik blijf er wel bij dat het opmerkelijk is dat de rechtbank in deze wel streng kan zijn maar bv bewezen verkrachters de hand boven het hoofd houdt met fopstrafjes

Ik denk dat woorden of memes, hoe verwerpelijk ook, nooit zwaarder moeten bestraft worden dan daadwerkelijk iemand verwonden, doden of verkrachten

Verder vind ik de straf voor wapenbezit ironisch, bij mijn weten wordt dit nooit zo bestraft want Brussel loopt letterlijk vol met volk dat verboden wapens bezit & wel wat gevaarlijker spul dan pepperspray.

Het heeft helaas de schijn van willekeur. Niet zo gek misschien gezien het misprijzen van Van Langenhove naar de rechter toe.

Veder kan ik er geen traantjes om laten. Vind het maar een engnek

Fout: er zijn wel degelijk vingers uitgestoken. Al wat ik opsomde, is bewezen.

"belaging van personen, lijsten opstellen van mensen die ze zouden belagen, verstoren van toegelaten bijeenkomsten, vandalisme"

Da's klein bier vergeleken met wat 'anderen' uitsteken. Zoals bijvoorbeeld een school in brand steken omdat een of ander thema tegen hun geloof is.

En lijsten opstellen van mensen die ze zouden belagen, is dat niet een vinger WILLEN uitsteken i.p.v. eentje daadwerkelijk uit te steken?

Nogmaals, ik noem het blaffen zonder bijten, in tegenstelling tot verkrachters, illegalen met vuurwapens, illegalen die drugs verkopen, ... die er makkelijker vanaf komen.

Er moet een lijn getrokken worden. Dat wordt in België gedaan echter wordt die scheef getrokken. Het kan écht niet dat verkrachters een opstel moeten schrijven en een voorwaardelijke straf krijgen terwijl iemand een effectieve straf krijgt voor racistische memes godbetert.

Het is niet de eerste keer dat online racisme (in jouw woorden 'foute grappen/memes') leidt tot een veroordeling.
Bv.

Ik herinner me vaag nog een recenter geval ook, maar vind het niet direct terug.

In beide gevallen hierboven trouwens celstraffen met uitstel, wat in lijn ligt met de huidige veroordeling (voor iedereen behalve DVL zelf dan toch). Wat het bij DVL zwaarder maakt, is dat hij de oprichter is van het groepje waarin aangezet wordt tot dat soort berichten. Dat is een stap verder dan het posten alleen.

Terug
Bovenaan