Zaak Schild & Vrienden: uitspraak

"Supposedly racist memes" is wel een understatement. :unsure:
Ik vind dit erger:
This is the absolute state of freedom of speech in Europe. They’re jailing patriotic dissidents. Next time they’ll do this to me, you or anyone who goes against the globalist regime.
Dat is natuurlijk iets dat als zoete broodjes verkoopt bij een bepaald slag conservatieven/rechtse mensen in de VS, en uiteindelijk ook die mensen die in Europa in die bubbel leven. En zo wordt de veroordeling van een Trump uit de Aldi, een studentje uit Opwijk dat zichzelf kon verkopen en tot in het parlement kon lullen, plots een puzzelstukje in een soort samenzweringstheorie over hoe "de vrijheden" onder druk staan.

Online cafépraat, we gaan toch ook niet elke cafébezoeker die hetzelfde zegt een jaar effectief in de gevangenis steken?
Allemaal niets ergs, enkel wat gevoelige zieltjes die zich persoonlijk aangesproken voelen die achterblijven.
Dan kom jij toch in andere café's dan ik, als je duizenden racistische berichten roept naar telkens honderden mensen tegelijk, een heel hoog percentage van alles wat daar gezegd wordt, als er opgeroepen wordt tot geweld, als er trainingen in militaire kampen in Hongarije en Polen worden gegeven, als er gedweept wordt met neonazistische leiders, als er lijsten worden opgesteld van 'multikul-vriendjes' die moeten aangepakt worden, als er schietschijven worden opgehangen met zwarten achter, als er wapens worden verkocht...

Ik vermoed dat jouw café ook niet lang open zou blijven. Die cafébezoeker ga je misschien niet in de gevangenis steken. Net zoals je de honderden discordbezoekers daar niet in de gevangenis steekt. Maar wel de cafébaas die in het groot blijft verkondigen dat je in zijn café kunt komen om plannen te smeden tegen de omvolking en alles organiseert om die racistische praat aan de gang te houden.

Online cafépraat, we gaan toch ook niet elke cafébezoeker die hetzelfde zegt een jaar effectief in de gevangenis steken?
Allemaal niets ergs, enkel wat gevoelige zieltjes die zich persoonlijk aangesproken voelen die achterblijven.
Zoals ook @Loser terecht schrijft, dit is niet aan de toog van het eerste beste café racistische praat verkopen.

Dit is in het achterzaaltje van dat café met groepen gelijkgestemden afspreken om oa mogelijke gewelddaden tegen bepaalde individuen of instituten te bespreken. Het minimaliseren naar "wat racistische praat" of "Supposedly racist memes" zoals in die tweet op X is echt compleet ridicuul.

Een mooie samenvatting van de kanker die sociale media is.

Een advocate die niet onbesproken is, met een duidelijke ideologische inslag, geeft even een gekleurde lezing (patriotic dissident, allez man) zodat men verontwaardigd kan worden zonder context te moeten kennen/lezen, en dit krijgt nu wereldwijde aandacht omdat het wordt gedeeld door een miljardair die België waarschijnlijk ook nu nog niet kan vinden op een blinde kaart.

Je zou aan Elon Musk eens moeten vragen of hij ook een verontwaardigde "Whoa" zou posten mocht dit over een veroordeling gaan van één of ander redneck gemeenteraadslid in de VS die betrapt is op vergaderen met gelijkgestemde KKK-leden in achterkamertjes om daar racistische propaganda te spuien en op te roepen tot geweld tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Iets zegt me, de reputatie van de KKK indachtig, dat hij daar zijn twitterende vingers vanaf zou houden.

Dan kom jij toch in andere café's dan ik, als je duizenden racistische berichten stuurt, een heel hoog percentage van alles wat daar gezegd wordt, als er opgeroepen wordt tot geweld, als er trainingen in militaire kampen in Hongarije en Polen worden gegeven, als er gedweept wordt met neonazistische leiders, als er lijsten worden opgesteld van 'multikul-vriendjes' die moeten aangepakt worden, als er schietschijven worden opgehangen met zwarten achter, als er wapens worden verkocht...

Ik vermoed dat jouw café ook niet lang open zou blijven. Die cafébezoeker ga je misschien niet in de gevangenis steken. Net zoals je de honderden discordbezoekers daar niet in de gevangenis steekt. Maar wel de cafébaas die in het groot blijft verkondigen dat je in zijn café kunt komen om plannen te smeden tegen de omvolking en alles organiseert om die racistische praat aan de gang te houden.
Ik heb vroeger toen ik nog in België woonde zeker cafés geweten waar racistische mopjes & uitspraken in de honderden gingen op een avond tijd. Heb ik verder geen probleem mee, duidelijk dat dit gewoon plezier maken is over zichtbare problemen in de samenleving.
Trainingen in militaire kampen? Ochot, ja, het leger doet dit ook dichter bij huis, dus eerder een klimaatkwestie?
Dwepen met neonazistische leiders? Gaan we de communisten in België ook een jaartje wegsteken? Daar ben ik geen voorstander van, vrije meningsuiting, die mogen van mij zeggen wat ze willen, ook al zouden die online Lenin als de grootste heilige weg te zetten.
Lijstjes, schietschijven met foto's, wapens? Bedoel je pepperspray? Nee, ik lig er niet wakker van. Storm in een glas water.

Ik heb vroeger toen ik nog in België woonde zeker cafés geweten waar racistische mopjes & uitspraken in de honderden gingen op een avond tijd. Heb ik verder geen probleem mee, duidelijk dat dit gewoon plezier maken is over zichtbare problemen in de samenleving.
Trainingen in militaire kampen? Ochot, ja, het leger doet dit ook dichter bij huis, dus eerder een klimaatkwestie?
Dwepen met neonazistische leiders? Gaan we de communisten in België ook een jaartje wegsteken? Daar ben ik geen voorstander van, vrije meningsuiting, die mogen van mij zeggen wat ze willen, ook al zouden die online Lenin als de grootste heilige weg te zetten.
Lijstjes, schietschijven met foto's, wapens? Bedoel je pepperspray? Nee, ik lig er niet wakker van. Storm in een glas water.
Het is ondertussen duidelijk dat jij absoluut niet snapt wat "vrijheid van meningsuiting" wilt zeggen.

Oké, en voeg die café's, het leger, communistische leiders en de pepperspray nu eens samen tot één groepering. Kunnen we nu eindelijk verder praten? Of antwoord jij eens op mijn vraag:

Dus beeld je een extremistische moskee in waar 1/35ste van elke uitspraak discriminerend is, duizenden berichten die oproepen tot haat en geweld, een moskee die aanzet tot racisme, waar illegale wapens gevonden worden, waar foto's hangen van mensen die wapens richten op blanken, waar lijsten worden gevonden van mensen die "islamofoob" zijn en dus gedwarsboomd moeten worden, waar afspraken worden gemaakt voor raids, "vaandelvandalisme" en gepraat wordt over knokploegen met honkbalknuppels in stations, waar er reisjes gemaakt worden naar leiders van extremistische organisaties in het buitenland en dictaturen, waar gepraat wordt over jongeren ronselen... Moet die moskee aangepakt worden?

Steeds nog erger dan racistische memes delen.
Nu nog altijd doen alsof het alleen maar het delen van racistische memes is, is toch echt moedwillig de discussie verzieken.

Je moet de zaken nu ook niet gaan kapotrelativeren.

Nog eentje die moet doen alsof het alleen over foute grappen gaat... waarom mensen toch zo graag dit soort vuiligheid willen verdedigen, ik snap het niet. Als ik echt een vlaamsnationalist was, een overtuigde VB'er, dan zou ik hier net blij mee zijn: Die vuiligheid geeft jouw hele politieke ideologie toch een slechte naam?

Mij draait het niet zozeer of dit DVL is. Het gaat mij vooral over het feit dat zulke zaken voor een rechtbank moeten komen. Zaken als moord, verkrachting, diefstal, dealen zijn begrippen die objectief kunnen beoordeeld worden. Haatspraak daarentegen is een subjectief begrip. Zo zou je, als je de definitie van unia erbij neemt, de pvda kunnen veroordelen voor haatspraak. (discriminatiewet op basis van "vermogen").

En over wat gaat het nog meer? Los de pepperspray want bij mijn weten is hij niet veroordeeld voor bendevorming, of het oprichten van een privé militie.

Mij draait het niet zozeer of dit DVL is. Het gaat mij vooral over het feit dat zulke zaken voor een rechtbank moeten komen. Zaken als moord, verkrachting, diefstal, dealen zijn begrippen die objectief kunnen beoordeeld worden. Haatspraak daarentegen is een subjectief begrip. Zo zou je, als je de definitie van unia erbij neemt, de pvda kunnen veroordelen voor haatspraak. (discriminatiewet op basis van "vermogen").

En over wat gaat het nog meer? Los de pepperspray want bij mijn weten is hij niet veroordeeld voor bendevorming, of het oprichten van een privé militie.
Mij gaat het ook niet om over of dit DVL is. Wat ik zei in mijn post, was dat ik niet snapte dat extreemrechtse stemmers niet massaal dit mee veroordelen, maar in plaats daarvan DVL verdedigen hier. Zodra je zegt dat extreemrechts zonder racisme niet kan, krijg je de wind van voren. Of dat elke Vlaams Belanger een racist zou zijn. Daar wil ik dan nog in meegaan tot op zekere hoogte. Maar waarom dan van overduidelijke, herhaalde en flagrant racistische praat geen afstand nemen?

Ik zou als Vlaams nationalist net bòòs zijn omdat hij de misvatting in stand houdt dat het nog altijd dat zwarte gedachtegoed is dat doorheen die ideologie zit, dat hij "mijn" politieke ideologie bezoedelt met zijn populisme. Maar dat ben ik.

En haatspraak is helemaal niet zo'n subjectief begrip als jij beweert. Ik weet van geen overtredingen van de PVDA op de discriminatiewet, maar het staat je vrij ze aan te klagen. En als ze die overtreden, zullen ze veroordeeld worden. Maar net zoals je zoals het VB mag zeggen dat de islam hier buiten moet (het is op het randje, maar goed, ze zijn ook niet aangeklaagd en komen op met dat programma), mag de PVDA ook een strijd voeren tegen de rijken. Maar oproepen tot haat en geweld in die grootteorde als DVL deed, mag Mertens ook niet doen tov rijken. Opnieuw een scheve vergelijking opzetten om dan aan te klagen dat de situatie scheef is.

Progressief Vlaams-nationalisme is een minderheidsstroming binnen de Vlaamse Beweging, al wil dat niet zeggen dat de rest allemaal zwartzakken zijn. Het is wel een feit dat de zwarte onderstroom relatief onderhinderd is gebleven, daarvan getuigde de jarenlange vergoeilijkende taal ten aanzien van Vlaamse collaborateurs wat in West-Europa uniek is. Nederland, Frankrijk en Wallonië waren daarin meteen veel strenger. Hier heeft het tot begin 2000 geduurd voor men begon door te hebben dat de aanwezigheid van Vlaams minister Sauwens op het Sint-Maartensfonds toch geen goed idee was.

Om maar even mee te geven dat er best veel draagvlak bestaat voor rechtsradicalisme binnen het Vlaams nationalisme. Bij Catalaanse, Baskische of Ierse nationalisten heb je dat niet.

Mij gaat het ook niet om over of dit DVL is. Wat ik zei in mijn post, was dat ik niet snapte dat extreemrechtse stemmers niet massaal dit mee veroordelen, maar in plaats daarvan DVL verdedigen hier. Zodra je zegt dat extreemrechts zonder racisme niet kan, krijg je de wind van voren. Of dat elke Vlaams Belanger een racist zou zijn. Daar wil ik dan nog in meegaan tot op zekere hoogte. Maar waarom dan van overduidelijke, herhaalde en flagrant racistische praat geen afstand nemen?

You tell me? Zou het uitmaken of ze het al dan niet veroordelen?

En haatspraak is helemaal niet zo'n subjectief begrip als jij beweert. Ik weet van geen overtredingen van de PVDA op de discriminatiewet, maar het staat je vrij ze aan te klagen. En als ze die overtreden, zullen ze veroordeeld worden. Maar net zoals je zoals het VB mag zeggen dat de islam hier buiten moet (het is op het randje, maar goed, ze zijn ook niet aangeklaagd en komen op met dat programma), mag de PVDA ook een strijd voeren tegen de rijken. Maar oproepen tot haat en geweld in die grootteorde als DVL deed, mag Mertens ook niet doen tov rijken. Opnieuw een scheve vergelijking opzetten om dan aan te klagen dat de situatie scheef is.

Meer dan je denkt. Volgens de wet is "beledigen/ denigrerende uitspraken doen" niet noodzakelijk strafbaar. De beoordeling van een rechter of iets louter beledigend of haatspraak (een verzamelnaam) is, is subjectief.
Naar de buitenwereld kan dit wel als krachtig signaal overkomen. Maar wat heeft men nu echt bereikt van deze uitspraak?
- Zullen DVL lovers hem de rug toekeren? Lijkt mij sterk, in tegendeel, het afzetten tegen het systeem zal enkel toenemen.
- Zal DVL na deze uitspraak tot inzicht komen? Twijfelachtig

Meer dan je denkt. Volgens de wet is "beledigen/ denigrerende uitspraken doen" niet noodzakelijk strafbaar. De beoordeling van een rechter of iets louter beledigend of haatspraak (een verzamelnaam) is, is subjectief.
Naar de buitenwereld kan dit wel als krachtig signaal overkomen. Maar wat heeft men nu echt bereikt van deze uitspraak?
- Zullen DVL lovers hem de rug toekeren? Lijkt mij sterk, in tegendeel, het afzetten tegen het systeem zal enkel toenemen.
- Zal DVL na deze uitspraak tot inzicht komen? Twijfelachtig
Beiden zijn niet het doel van de uitspraak, en het eerste is zelfs iets waar een rechter zich niet mee màg bezighouden. Anders zou je pas in een maatschappij belanden waar sommigen nu al tegen trappen, raar genoeg. Ze hekelen het politieke proces, maar stellen dat de rechter wel de politiek in overweging moet nemen want "zo wint het VB". En dan? Laat het dan winnen?

Ik weet niet of het zo twijfelachtig is dat DVL na deze uitspraak tot inkeer komt. Ik kan niet in zijn hoofd kijken. Ik weet wel dat het twijfelachtig is dat DVL diezelfde wet nogmaals gaat overtreden, gezien voorwaardelijke straffen dan effectief worden, bovenop volgende veroordelingen. Dus dat is dan het nut: de maatschappij wordt behoed voor hetzelfde.

Ik dacht eerst: best een strenge straf.

Maar als je alles in rekening brengt: niet alleen het racisme en negationisme, maar dan ook die wapens erbij en trainingskampen en dergelijke, lijkt het me toch niet overdreven.

Toen ik voor het eerst dat stoere infantiel gedrag zag, had ik eerder wat medelijden. Zichzelf zo belachelijk maken: stoere Dries die de wapens zou opnemen om onze maatschappij te beschermen! In een volgende shot zag ik hem precies met een bezem tussen zijn benen en een stok in zijn hand voor riddertje spelen.
Maar eigenlijk is dat niet om te lachen.

Ik kan me er dus best in vinden.

Maar als je alles in rekening brengt: niet alleen het racisme en negationisme, maar dan ook die wapens erbij en trainingskampen en dergelijke, lijkt het me toch niet overdreven.

Bij mijn weten is er geen veroordeling gekomen voor trainingskampen or dergelijke. En 10 maanden voor een busje pepperspray is best zwaar.

Maar eigenlijk is dat niet om te lachen.

Als je ziet dat je met genoeg opzwepende taal het Capitool van de VS bestormd kan krijgen, is dat inderdaad niet altijd om te lachen.
Nu hoever je hier S&V een militie kan noemen weet ik niet maar kort op de bal spelen, kan in dit geval geen kwaad vermoed ik.

VMO was een privémilitie dat bij de steenkoolmijn van Zwartberg samen met mijnkompels nog een heuse veldslag uitvocht tegen de rijkswacht, tot die "status" is S&V niet gekomen. Of die intentie er in alle ernst was buiten alle grootspraak weet ik ook niet, maar ze zijn er alleszins niet voor vervolgd.

Dus beeld je een extremistische moskee in waar 1/35ste van elke uitspraak discriminerend is, duizenden berichten die oproepen tot haat en geweld, een moskee die aanzet tot racisme, waar illegale wapens gevonden worden, waar foto's hangen van mensen die wapens richten op blanken, waar lijsten worden gevonden van mensen die "islamofoob" zijn en dus gedwarsboomd moeten worden, waar afspraken worden gemaakt voor raids, "vaandelvandalisme" en gepraat wordt over knokploegen met honkbalknuppels in stations, waar er reisjes gemaakt worden naar leiders van extremistische organisaties in het buitenland en dictaturen, waar gepraat wordt over jongeren ronselen... Moet die moskee aangepakt worden?
Enkele nuances vergeten: de moskee doet dit enkel online in een chatgroep, tussenin allerlei andere niet gerelateerde berichten, nieuwsartikelen, moppen, enz. Veel blabla, geen boemboem? Geen voorgaande precedenten van andere moskeeën die wel boemboem zouden doen? Zonder aanleiding dat er effectief boemboem uit voortvloeit, behalve dat ze op wat vlamingen hun tenen trappen?

Neen - eigenlijk niet direct problemen mee, ondanks ik zeker bij de groep vlamingen zit die zou zijn op zijn tenen getrapt.

Terug
Bovenaan