Zaak Schild & Vrienden: uitspraak

Enkele nuances vergeten: de moskee doet dit enkel online in een chatgroep, tussenin allerlei andere niet gerelateerde berichten, nieuwsartikelen, moppen, enz. Veel blabla, geen boemboem? Geen voorgaande precedenten van andere moskeeën die wel boemboem zouden doen? Zonder aanleiding dat er effectief boemboem uit voortvloeit, behalve dat ze op wat vlamingen hun tenen trappen?

Neen - eigenlijk niet direct problemen mee, ondanks ik zeker bij de groep vlamingen zit die zou zijn op zijn tenen getrapt.
1/35ste van àl hun berichten zijn ofwel racistisch, ofwel haatdragend en roepen op tot geweld. Niet "tussen allerlei andere niet-gerelateerde berichten". Duizenden racistische berichten. En hoezo zonder aanleiding dat er effectief boemboem uit voortvloeit? De moskee heeft al vandalisme gepleegd bij een toespraak van het Vlaams Belang, daar spandoeken gaan aftrekken. Ze ronselen jongeren en onderhouden contacten met militaire trainingskampen en mensen op OCAD-lijsten, en er zijn verboden wapens gevonden. Als die dan wel iets zouden doen, zou jij dan niet op de eerste rij staan om te zeggen: hoe konden we hen zomaar hun gang laten gaan?

Enkele nuances vergeten: de moskee doet dit enkel online in een chatgroep, tussenin allerlei andere niet gerelateerde berichten, nieuwsartikelen, moppen, enz. Veel blabla, geen boemboem? Geen voorgaande precedenten van andere moskeeën die wel boemboem zouden doen? Zonder aanleiding dat er effectief boemboem uit voortvloeit, behalve dat ze op wat vlamingen hun tenen trappen?

Neen - eigenlijk niet direct problemen mee, ondanks ik zeker bij de groep vlamingen zit die zou zijn op zijn tenen getrapt.
S&V was niet enkel een online chatgroep.
Hij heeft al gezegd dat 1/35 berichten discriminerend is.
Er zijn genoeg precedenten van racistisch gemotiveerd geweld.
Racisme is strafbaar. Aanzetten tot haat is strafbaar.

Nog hulp nodig?

Het is ondertussen duidelijk dat jij absoluut niet snapt wat "vrijheid van meningsuiting" wilt zeggen.
Ik denk dat jij niet snapt dat ik vind dat er al veel te veel restricties zijn aan wat een persoon mag zeggen. Dat de wetgever bepaalde uitspraken strafbaar stelt, en deze dus niet meer onder die definitie laat vallen, is net mijn punt.

1/35ste van àl hun berichten zijn ofwel racistisch, ofwel haatdragend en roepen op tot geweld. Niet "tussen allerlei andere niet-gerelateerde berichten". Duizenden racistische berichten. En hoezo zonder aanleiding dat er effectief boemboem uit voortvloeit? De moskee heeft al vandalisme gepleegd bij een toespraak van het Vlaams Belang, daar spandoeken gaan aftrekken. Ze ronselen jongeren en onderhouden contacten met militaire trainingskampen en mensen op OCAD-lijsten, en er zijn verboden wapens gevonden. Als die dan wel iets zouden doen, zou jij dan niet op de eerste rij staan om te zeggen: hoe konden we hen zomaar hun gang laten gaan?
Daarvoor hebben we zaken zoals de kranten het vaak noemen: zijn bekend bij de politie & worden opgevolgd. etc.
Spandoeken aftrekken, amai, direct naar de gevangenis, nu ben ik overtuigd. Moet eens zien wat er in Brussel sneuvelt tijdens een demonstratie, dan maakt het niet op een uitgebrande auto meer of minder.
Ik weet niet welke mensen op OCAD lijsten dit mogen zijn - daar ga ik niet verder op in. Online niet direct te vinden.
En verboden wapens - klikt wel angstaanjagend hé. Tot blijkt dat het enkel over pepperspray gaat, hét aanvalswapen bij uitstek. Of eerder defensief te gebruiken? Dat zullen we maar in het midden laten.

Maar gaat het daar wel allemaal over? Lijkt me niet, staatsveiligheid had hem ongevaarlijk verklaard.

Uit het vonnis hierboven:
- Overtreding racismewetgeving
- Iets fout gezegd over de genocide WW2
- Pepperspray

Een jaar effectief - waanzin.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af wat DVL en zijn advocaat realistisch nog kunnen veranderen aan dit vonnis in beroep.

Ik snap DVL zijn evolutie ook niet echt:
Tijdens de confrontatie in de Pano reportage: "Ik heb een goed fotografisch geheugen, dit heb ik nooit gezien. Je hebt je in de luren laten leggen."
Later: "Men heeft screenshots bewerkt met mijn naam en foto erop."
Nu: "Het waren maar memes, humor dus."

Laatst bewerkt:
Daarvoor hebben we zaken zoals de kranten het vaak noemen: zijn bekend bij de politie & worden opgevolgd. etc.
Spandoeken aftrekken, amai, direct naar de gevangenis, nu ben ik overtuigd. Moet eens zien wat er in Brussel sneuvelt tijdens een demonstratie, dan maakt het niet op een uitgebrande auto meer of minder.
Ik weet niet welke mensen op OCAD lijsten dit mogen zijn - daar ga ik niet verder op in. Online niet direct te vinden.
En verboden wapens - klikt wel angstaanjagend hé. Tot blijkt dat het enkel over pepperspray gaat, hét aanvalswapen bij uitstek. Of eerder defensief te gebruiken? Dat zullen we maar in het midden laten.

Maar gaat het daar wel allemaal over? Lijkt me niet, staatsveiligheid had hem ongevaarlijk verklaard.

- Pepperspray

Allee, het is weer niet waar :D Trainen met mensen op Ocad-lijsten:

Lid van hen op de Ocad-lijst:

En niet "iets fout gezegd over de genocide": negationismewet overtreden.
Het gaat me niet om de vraag of het daarover gaat. Het gaat me om de vraag: Een moskee die hetzelfde doet, zou je die willen laten doen, of wil je hun oproepen tot geweld wél stilleggen. Blijkbaar wil jij die ook laten begaan. Ik durf daaraan te twijfelen, maar bon ;)

- Pepperspray

Met dan nog de nuance dat dat gegeven over de holocaust gaat over iets dat iemand anders had gezegd, maar DVL zou niet genoeg hebben gedaan om het te voorkomen. Waanzin inderdaad.

Uit het vonnis:

"14.2 De eerste beklaagde wordt vervolgd als dader/mededader. Zelfs als er geen negationistische boodschappen van zijn hand werden teruggevonden, kan hij strafrechtelijk aansprakelijk zijn."

Allee, het is weer niet waar :D Trainen met mensen op Ocad-lijsten:

Lid van hen op de Ocad-lijst:

De enige leden van S&V die met echte wapens trainden deden dat in het kader van hun beroep als parkwachter of beveiliger. Op een volstrekt legale manier. Dat is zelfs nog minder erg dan een flesje pepperspray verkopen.

Met dan nog de nuance dat dat gegeven over de holocaust gaat over iets dat iemand anders had gezegd, maar DVL zou niet genoeg hebben gedaan om het te voorkomen. Waanzin inderdaad.
Uit het vonnis:

"14.2 De eerste beklaagde wordt vervolgd als dader/mededader. Zelfs als er geen negationistische boodschappen van zijn hand werden teruggevonden, kan hij strafrechtelijk aansprakelijk zijn."
Volgens DVL zelf. Heb je er énige andere bron voor? Want DVL heeft al herhaaldelijk gelogen over zijn aandeel hierin, dus waarom niet?
Hier staat dus niet in dat er geen negationistische boodschappen van zijn hand werden teruggevonden.

De enige leden van S&V die met echte wapens trainden deden dat in het kader van hun beroep als parkwachter of beveiliger. Op een volstrekt legale manier. Dat is zelfs nog minder erg dan een flesje pepperspray verkopen.
Niet ervan maken wat er niet staat, hè. @sPELE geloofde niet dat ze trainden met mensen op de Ocad-lijst. Ik haal de link aan dat ze trainden met mensen op de Ocad-lijst. Nergens zeg ik dat dat een groot probleem is en dat dat de enige reden is waarvoor ze veroordeeld moeten worden. Het ging om die fictieve moskee die trainde met mensen op Ocad-lijsten, en sPELE trok in vraag dat dat gebeurde door DVL. Jij mag ook antwoorden op die vraag ivm de moskee, hoor.

Volgens DVL zelf. Heb je er énige andere bron voor? Want DVL heeft al herhaaldelijk gelogen over zijn aandeel hierin, dus waarom niet?
Hier staat dus niet in dat er geen negationistische boodschappen van zijn hand werden teruggevonden.

Wat is anders de meerwaarde van het toevoegen van die laatste zin als het niet van toepassing: "Zelfs als er geen negationistische boodschappen van zijn hand werden teruggevonden, kan hij strafrechtelijk aansprakelijk zijn."?

Jij mag ook antwoorden op die vraag ivm de moskee, hoor.

Ok, dus ik schets even de hypothese. Verbeter me gerust.

• Er is een groep van enkele honderden (?) moslims die allen een bepaalde moskee bezoeken.
  • Sommige daarvan zijn wat gematigder, anderen radicaal. Eén van hen zal na de reportage op de OCAD-lijst terechtkomen
  • Enkelen van hen hebben ooit een vlag van Vlaams Belang beschadigd
  • Dit zootje heeft een discordgroep met één duidelijke leider.
Moet die leider vervolgd worden voor memes die anderen mensen delen in die groep? Antwoord: neen. Zelfs niet als hij die memes zelf zou delen
Moet die leider vervolgd worden de verkoop van pepperspray? Ja, dat is de wet helaas. Al is 10 maanden met uitstel belachelijk hoog.

Edit: en dan heb ik het nog niet gehad over de waanzinnige middelen die men heeft ingezet om tot een proces te kunnen komen:

• Invallen door de anti-terreureenheid van de politie
  • Meerdere uiszoekingen
  • Computerexperten inschakelen om te gaan ontcijferen wie welk bericht in een private chatgroep heeft gepost

Laatst bewerkt:
Los van de uitspraak blijf ik het ook merkwaardig vinden dat 'aanzetten tot haat' een strafbaar feit is. Haten op zich is niet strafbaar. Dus aanzetten tot iets dat niet strafbaar is is opeens wel strafbaar? Ook negationisme en bezit/verkoop van pepperspray zouden m.i. gewoon legaal moeten zijn.
Ik ben benieuwd wat jouw mening is over de haat predikanten in moskeeën. Ook gewoon zijn gang laten gaan?

Ik ben benieuwd wat jouw mening is over de haat predikanten in moskeeën. Ook gewoon zijn gang laten gaan?
Het probleem met de vergelijking met prediken in moskeeën, is dat deze effectieve terreur veroorzaken. Daar zijn mensen aan gestorven.
Haatprediken in een moskee zijn door precedenten zwaarder aan te tillen dan een soort groepering die 0 effectieve terreur heeft als precedent. Dit kan snel veranderen, 1 geval kan dit volledig doen omslaan. Maar tot dan, til ik er niet zwaar aan.

Een moskee inbeelden die haat predikt maar geen effectief geweld heeft geëffectueerd in onze recentere belgische geschiedenis is gewoon best lastig.
Echter, mocht dit effectief zo zijn, ik kan me moeilijk inbeelden dat er zou ingegrepen worden & dat er effectieve gevangenisstraffen zouden uitgesproken worden.
Er wordt van bepaalde groepen toch wel meer getolereerd dan wat haatspraak zonder gevolg.

Edit: die cursussen in het buitenland voor het leren omgaan met wapens - tja - so.
Het is legaal in dat land, de cursus is legit. Ze schieten niemand neer, er gebeuren geen misdaden.
Nogmaals - als je in het leger gaat, leer je dat gewoon ook. Gans het leger een jaar in de gevangenis?

Ok, dus ik schets even de hypothese. Verbeter me gerust.

• Er is een groep van enkele honderden (?) moslims die allen een bepaalde moskee bezoeken.
  • Sommige daarvan zijn wat gematigder, anderen radicaal. Eén van hen zal na de reportage op de OCAD-lijst terechtkomen
  • Enkelen van hen hebben ooit een vlag van Vlaams Belang beschadigd
  • Dit zootje heeft een discordgroep met één duidelijke leider.
Moet die leider vervolgd worden voor memes die anderen mensen delen in die groep? Antwoord: neen. Zelfs niet als hij die memes zelf zou delen
Moet die leider vervolgd worden de verkoop van pepperspray? Ja, dat is de wet helaas. Al is 10 maanden met uitstel belachelijk hoog.

Ah, ik mag verbeteren!
- enkelen hebben ooit een vlag beschadigd: Nee, enkelen hebben in de kelder van die moskee afgesproken om dat te gaan doen, terwijl de "leider" van die moskee daar zat. Daarna is dat ook daadwerkelijk gebeurd, waarna de leider er herhaaldelijk mee pronkt
- er worden ook jongeren geronseld in de strijd tegen de groeiende goddeloosheid van het land
- er hangen overal schietschijven op met vooraanstaande witte mensen
- die moskee maakt, onder toezicht van de leider, een lijst met mensen die moeten gedwarsboomd worden omdat ze een rechts gedachtegoed hebben
- die groepering gaat -met de leider- naar het buitenland naar militaire trainingskampen en heeft het over klaar zijn voor de strijd tegen rechts, onder andere trainingen met iemand die op de Ocad-lijst staan als terrorist om in de gaten te houden.
- er wordt gedweept met wapenbezit in die moskee, ook door de leider, met foto's, en zelfs met verboden bezit van pepperspray
- er worden plannen gemaakt in die kelder om met knokploegen aan stations te gaan staan, en raids uit te voeren op supermarkten die geen halal aanbieden
- er hangen foto's op van witte christenen met een machette bij
- er worden racistische grappen gedeeld, met de mededeling: niet geloven wat we in het openbaar zeggen, dat dat maar gewoon grappen zijn, want eigenlijk weten we dat het wapens zijn (klinkt het bekend?)

En dan je antwoord: Moet hij veroordeeld worden voor het delen van memes die andere mensen gedeeld hebben (onder zijn toezicht en met zijn goedkeuren). Daarop antwoord je nee, maar dat wil niet zeggen dat hij dan geen veroordeling zou krijgen. Je citeert namelijk het vonnis zelf correct, maar daarin staat ook dat hij daadwerkelijk posts heeft gemaakt. Jij klampt je vast aan die ene Facebookpost waarin DVL zegt dat hij één negationistisch bericht heeft laten staan, en niet zelf heeft gepost. Er zijn wel degelijk bewijzen van tientallen racistische posts van zijn eigen hand, onder andere onder zijn bekende pseudoniem. Zélfs als hij niet verantwoordelijk was voor al die andere dingen -hoewel hij wel degelijk herhaaldelijk jongeren ronselt voor deze groepering, de kampen opzet en duidelijk de leider is- blijven die zaken een overtreding van de wet.
Waarom blijf je minimaliseren?

Het probleem met de vergelijking met prediken in moskeeën, is dat deze effectieve terreur veroorzaken. Daar zijn mensen aan gestorven.
En dit, mijn beste, is een racistische uitspraak: die hypothetische moskee die ik de hele tijd voorstel heeft niks te maken met effectieve terreur. Ik heb heel duidelijk omschreven wat daar gebeurt, en dat is exact hetzelfde als het niet-hypothetische extreemrechtse clubje van DVL.

Dat jij die moslimterreur aan die specifieke moskee plakt, is hetzelfde als de terreur van BBE of neonazi's in de VS plakken aan S&V. Dat doe ik niet. Die vergelijking maak ik nergens, dus waarom zou je die wel maken tussen die moskee en moslimterrorisme? Tenzij op basis van vooroordelen over de aard van hun ideologie. En dat is m'n hele punt.

En dit, mijn beste, is een racistische uitspraak: die hypothetische moskee die ik de hele tijd voorstel heeft niks te maken met effectieve terreur. Ik heb heel duidelijk omschreven wat daar gebeurt, en dat is exact hetzelfde als het niet-hypothetische extreemrechtse clubje van DVL.

Dat jij die moslimterreur aan die specifieke moskee plakt, is hetzelfde als de terreur van BBE of neonazi's in de VS plakken aan S&V. Dat doe ik niet. Die vergelijking maak ik nergens, dus waarom zou je die wel maken tussen die moskee en moslimterrorisme? Tenzij op basis van vooroordelen over de aard van hun ideologie. En dat is m'n hele punt.
Dus je kan je niet inbeelden waarom jou voorbeeld moeilijker in te beelden is, levende in de hedendaagse realiteit?

Maar even voor de duidelijkheid - dat was een antwoord richting Inv - dit was buiten jou hypothetische stelling. Ik zat even niet in die wereld.

Ik heb duidelijk aangegeven dat in jou voorbeeld, ik het zijn beloop zou laten gaan. Geen precedenten in die hypothetische stelling, dus eigenlijk gewoon 0 impact op de maatschappij en zijn veiligheid.
Ik gaf duidelijk aan dat ik me er persoonlijk wel zou aan storen - maar daar stopt het bij.

Dus met deze rechtzetting - wat schiet er nog over van jou punt.
Edit : en nog even verduidelijken: je moskee heeft nog géén enkel slachtoffer gemaakt, ondanks alle stellingen. Dit al voor vele vele jaren. Staatsveiligheid acht het ook ongevaarlijk.

Dus je kan je niet inbeelden waarom jou voorbeeld moeilijker in te beelden is, levende in de hedendaagse realiteit?
Nochtans genoeg precedenten van extreemrechtse terreur in binnen- en buitenland en racistisch geïnspireerd geweld. Door anderen, maar van dezelfde ideologie. Wat je dus ook bij die haatpredikende imam hebt, tenzij er effectieve aanslagen gebeuren door dié toehoorders. Je blijft schaatsen tussen de twee.

Ik krijg hier spontane reuzegom vibes…
Het posten van het vonnis gebaseerd op onderzoek en feiten, een uitspraak op basis daarvan, maar nee het klopt allemaal niet volgens mensen die niet eens de helft van de info hebben.

Het is een zware straf, volledig akkoord. Maar de zaken die ten laste werden gelegd en waarvan hij schuldig is bevonden zijn ook op zijn minst stevig.
Natuurlijk gooit dit weer extra olie op het vuur dat reeds brandde rond justitie.
Maar ik hoop dat mensen vooral meenemen dat je inderdaad niet zomaar alles mag zeggen en u beroepen op recht van vrije meningsuiting.

Laatst bewerkt:

Maar even voor de duidelijkheid - dat was een antwoord richting Inv - dit was buiten jou hypothetische stelling. Ik zat even niet in die wereld.

Ik heb duidelijk aangegeven dat in jou voorbeeld, ik het zijn beloop zou laten gaan. Geen precedenten in die hypothetische stelling, dus eigenlijk gewoon 0 impact op de maatschappij en zijn veiligheid.
Ik gaf duidelijk aan dat ik me er persoonlijk wel zou aan storen - maar daar stopt het bij.

Dus met deze rechtzetting - wat schiet er nog over van jou punt.
Edit : en nog even verduidelijken: je moskee heeft nog géén enkel slachtoffer gemaakt, ondanks alle stellingen. Dit al voor vele vele jaren. Staatsveiligheid acht het ook ongevaarlijk.

Dus, deze jongeren had men ook best laten begaan? Er vanuit gaande dat ze geen voorgeschiedenis hadden, maar enkel plannen.

Er is immers nog geen enkel slachtoffer gemaakt, dus laat maar begaan?

Ik vind het wel straf dat Vlaams Belang de twee leden van S&V die behoren tot hun partij een hand boven het hoofd houdt na een veroordeling voor negationisme en aanzetten tot haat en racisme. Er is nog een beroepsprocedure, maar toch...

Dus, deze jongeren had men ook best laten begaan? Er vanuit gaande dat ze geen voorgeschiedenis hadden, maar enkel plannen.

Er is immers nog geen enkel slachtoffer gemaakt, dus laat maar begaan?
Prachtig voorbeeld, bedankt.
Er zijn namelijk wél precedenten hier, actief in het jihadistische milieu. Honderden precedenten te vinden bij gasten net zoals hem, die effectief (proberen) effectueren. We kunnen zelfs binnen Brussel blijven ervoor.
Denk je dat er in diezelfde perimeter van Brussel bij DvL zijn milieu veel precedenten van effectieve terreur te vinden zijn, überhaupt veel gelijkaardige zaken in gans België?

Alsook, zou staatsveiligheid bij deze persoon zeggen, ongevaarlijk? Zie je een verschil?

Terug
Bovenaan