Smodge
Well-known member
Mi scusi! Dan heb ik het verkeerd begrepenJa, en zeker voor iemand extreem rechts.
Maar dat heb ik ook allemaal niet willen zeggen![]()

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mi scusi! Dan heb ik het verkeerd begrepenJa, en zeker voor iemand extreem rechts.
Maar dat heb ik ook allemaal niet willen zeggen![]()

Nu niet gaan doen alsof ik je woorden in de mond legMaar dat zeg ik toch allemaal niet.
Lees gewoon es wat er staat en stop daar.
Het was gewoon een kwinkslag omdat ik die memes best wel grappig vond. That's it.
Voor de rest doe ik geen uitspraak hier en heb ik ook nooit iets in dit topic gezegd omdat ik het gewoon niet volg en me amper interesseert.
Wat je wel zei, was: is het nu door die paar memes dat hij veroordeeld is. Nu niet gaan doen alsof ik je woorden in de mond legWat je wel zei, was: is het nu door die paar memes dat hij veroordeeld is.
Niet: ik vind ze wel grappig.
Maak dan geen minimaliserende grap over een veroordeling, als je niet wilt dat mensen vinden dat je minimaliseert.
Probleem is natuurlijk gewoon dat dit een vrt/Pano-zaak is en dat VTM niet of nooit in die Facebook of Discordgroepen gezeten heeft. Aldus zullen ze daar waarschijnlijk wat minder voorbeelden hebben om aan te halen.Zonder iets van de hele zaak te weten: toch wel een belangrijk punt dat als VTM deze veroordeling aanhaalt in zijn nieuwsbericht en daarbij enkel wat onnozele grappen toont waarvan de gemiddelde caféganger of whatsapp groep niet moet onder doen, dan faalt VTM toch weer serieus in zijn berichtgeving als de veroordeling in feite over veel zwaardere zaken gaat. Zelfs als de journalist dit mondeling wat beter kadert, als men ondertussen enkel wat 'onschuldige' dingen toont op het scherm ... Weer koren op de molen voor alle DVL aanhangers om te argumenteren dat dit een heksenjacht is. De politieke kloof wordt weer eens een beetje dieper.
Als ze niet voldoende bronmateriaal hebben om de zaak in een objectief licht te ondersteunen, dan beter geen materiaal tonen dan enkel dingen die het verkeerde beeld geven. Men kan nog steeds berichten over de rechtzaak en de dingen die in die rechtzaak zelf aan bod zijn gekomen en voor de veroordeling hebben gezorgd.Probleem is natuurlijk gewoon dat dit een vrt/Pano-zaak is en dat VTM niet of nooit in die Facebook of Discordgroepen gezeten heeft. Aldus zullen ze daar waarschijnlijk wat minder voorbeelden hebben om aan te halen.
Je hebt het wel over VTM die niets liever doet dan uitpakken met sensatie berichtgevingAls ze niet voldoende bronmateriaal hebben om de zaak in een objectief licht te ondersteunen, dan beter geen materiaal tonen dan enkel dingen die het verkeerde beeld geven. Men kan nog steeds berichten over de rechtzaak en de dingen die in die rechtzaak zelf aan bod zijn gekomen en voor de veroordeling hebben gezorgd.
Ja. En in plaats van dat zomaar te aanvaarden als zijnde normaal, geef ik daar kritiek op. We zouden allemaal beter eens het niveau van het aanvaardbare omhoog proberen trekken.Je hebt het wel over VTM die niets liever doet dan uitpakken met sensatie berichtgeving
Ik blijf het moeilijk vinden om volledig achter de veroordeling te staan. Het gaat natuurlijk om meer dan memes. Schild & Vrienden was een organisatie met een duidelijke ideologisch doel met Van Langenhove als leider. Maar als ik de memes bekijk en de fragmenten lees die verspreid werden uit de besloten groep, lijkt dit mij nog steeds op de grens te liggen van adolescente humor en het soort ideologie met scherpe randjes dat ook eerder typerend is voor jongeren. Ook het viseren van Van Puymbroeck leek mij eerder politiek gemotiveerd, vermoedelijk wel met enkele racistische ondertonen.
De kiem van racisme en haat zat er zeer zeker in, maar, louter op basis van wat er publiek verspreid werd qua bewijsmateriaal, voelt een effectieve veroordeling mij nog steeds ietwat buitensporig aan.
Flauw, hĂš. Het is niet de taak van vtm om ongeĂŻnformeerde foutieve ideeen voor te zijn, en hun berichtgeving zo aan te passen dat zeker niemand iets anders dan hun rubriek nodig heeft om een allesomvattend beeld van de zaak te hebben.Als ze niet voldoende bronmateriaal hebben om de zaak in een objectief licht te ondersteunen, dan beter geen materiaal tonen dan enkel dingen die het verkeerde beeld geven. Men kan nog steeds berichten over de rechtzaak en de dingen die in die rechtzaak zelf aan bod zijn gekomen en voor de veroordeling hebben gezorgd.
Flauw, hĂš. Het is niet de taak van vtm om ongeĂŻnformeerde foutieve ideeen voor te zijn, en hun berichtgeving zo aan te passen dat zeker niemand iets anders dan hun rubriek nodig heeft om een allesomvattend beeld van de zaak te hebben.
Kortom: mensen zijn niet vrijgepleit van hun foute beeld hiervan omdat vtm in 1 rubriek niet alles heeft uitgelegd en elk mogelijk misverstand niet preventief uit de weg heeft geruild.
En dat foute beeld is heel vaak moedwillig.
Ik baseer me op alles wat is vrijgegeven en ik heb zien passeren in de media. Of het nu de memes zijn, de fragmenten uit de chatgroep, DVL zijn eigen woorden en public, of de bloemlezing uit het vonnis van de rechtbank van Gent.Het punt is dan ook dat de memes die gepost werden enkel maar verzwarende omstandigheden zijn.
Hij is niet veroordeeld voor het verspreiden van memes. Hij is veroordeeld voor racisme, het aanzetten tot racisme en negationisme.
De memes waren racistisch, maar het ging veel verder dan dat.
Deze zaak puur decimeren tot memes is gewoon foutief.
Ik baseer me op alles wat is vrijgegeven en ik heb zien passeren in de media. Of het nu de memes zijn, de fragmenten uit de chatgroep, DVL zijn eigen woorden en public, of de bloemlezing uit het vonnis van de rechtbank van Gent.
Dan raad ik u aan om het toch nog eens na te lezen.
Een goeie 60 paginaâs bloemlezing en opsomming van de feiten. Hierop heeft de rechtbank zich gebaseerd, dit gaat veel verder dan is wat strakke taal, een schuine mop of wat racistische memes.
Dit gaat over het consequent aanzetten tot en verspreiden van haat over alles wat ruikt naar religie.
Overigens wel zeer straf dat nota bene Filip Brusselmans zich geroepen voelt om een statement te maken.
Hij blijft achter zijn voorzitter en âvriendâ staan. Waarom is echt een raadsel. Ieder klein kind wist al lang dat wat de rol was, zo op de achtergrond werd er niet geopereerd.
.Dan raad ik u aan om het toch nog eens na te lezen.
Een goeie 60 paginaâs bloemlezing en opsomming van de feiten. Hierop heeft de rechtbank zich gebaseerd, dit gaat veel verder dan is wat strakke taal, een schuine mop of wat racistische memes.
Dit gaat over het consequent aanzetten tot en verspreiden van haat over alles wat ruikt naar religie.
Euh, is het niet de taak van journalisten om het nieuws te brengen, zo neutraal mogelijk? Idealiter heb je inderdaan slechts 1 rubriek nodig om op de hoogte te zijn van de belangrijkste punten in een zaak ja. Dat dit in praktijk niet zo eenvoudig is, ja, maar dat is geen excuus voor journalisten om er met hun klak naar te gooien.Flauw, hĂš. Het is niet de taak van vtm om ongeĂŻnformeerde foutieve ideeen voor te zijn, en hun berichtgeving zo aan te passen dat zeker niemand iets anders dan hun rubriek nodig heeft om een allesomvattend beeld van de zaak te hebben.
Kortom: mensen zijn niet vrijgepleit van hun foute beeld hiervan omdat vtm in 1 rubriek niet alles heeft uitgelegd en elk mogelijk misverstand niet preventief uit de weg heeft geruild.
En dat foute beeld is heel vaak moedwillig.
Dan raad ik u aan om het toch nog eens na te lezen.
Overigens wel zeer straf dat nota bene Filip Brusselmans zich geroepen voelt om een statement te maken.
Hij blijft achter zijn voorzitter en âvriendâ staan. Waarom is echt een raadsel. Ieder klein kind wist al lang dat wat de rol was, zo op de achtergrond werd er niet geopereerd.
Ten onrechte houden de beklaagden voor dat de moppen en spotprenten louter humoristischbedoeld waren, dat het âmaar om te lachen wasâ. Men kan zich niet achter humor verschuilenals de werkelijke bedoeling het aanzetten tot haat is. Uit twee in de Pano-reportageaangehaalde berichten blijkt dat die zogenaamde âhumorâ niet meer was dan een middel omweg te komen met de boodschap (zie overtuigingsstuk met nummer x/2018). Zo plaatste D de berichten âmemes zijn een middel, geen doel op zich. Verlies dat niet uit het oogâ (berichtvan 30 augustus 2018, 16.58 uur, meme-factory-kanaal) en âHet begint met memes, het eindigt met een Vlaemsch Rijk van de Noordzee tot Katangaâ. Katanga is een provincie van het vroegere Belgisch Congo. Ook een op de harde schijf van D aangetroffen screenshot meteen logo voor het âBureau of memetic warfareâ van Schild & Vrienden bevestigt de werkelijkebedoeling van de memes. Het onderschrift bij dit logo luidt: âI made this logo for@schildenvrienden for there very own meme division for participating in memetic warfare(âŠ)â (vrij vertaald als: âIk maakte dit logo voor @schildenvrienden voor hun eigen memeafdeling om deel te nemen aan meme-oorlogsvoeringâ- p. 311 strafdossier, OK 5, kaft 3).Gebruiker (naam) plaatste in het Discordkanaal meme-factory op 9 maart 2018 om 22.36 uur het bericht: âWij (rechtse jongeren) gebruiken memes om ons politiek incorrect gedachtengoed door te sluizen naar het grote publiek (lees: normies). De redpill is een zoete,en dient in kleine porties toegediend te wordenâ (zie overtuigingsstuk 8839/2018).