Sihame is nog niet veroordeeld.
En dat zal nog heel lang aanslepen denk ik... Maar we riskeren hier off-topic te gaan, daar bestaat al een andere thread voor

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Sihame is nog niet veroordeeld.

De hele S&V zaak draait hoofdzakelijk om een reeks whatsapp berichtjes ...Maar hoe kom je bij dat ene WhatsApp-berichtje? Want dat staat nergens?
Oké, dat heb je nu al drie keer gepost. Ik heb alleen wel gevraagd voor ook maar enige onderbouwing daarvoor.De hele S&V zaak draait hoofdzakelijk om een reeks whatsapp berichtjes ...
Je blijft dezelfde vraag stellen, dus ik dacht ik zal het speciaal voor Loser nog maar eens herhalen.Oké, dat heb je nu al drie keer gepost. Ik heb alleen wel gevraagd voor ook maar enige onderbouwing daarvoor.
Het gaat hier hoofdzakelijk om die berichtjes (en mss nog wat discussie over een bus pepperspray), meer niet.Want alles wat ik heb gelezen, gaat over heel wat meer dan dat. Dus kom maar op met die onderbouwing, of stop met dat minimaliseren.
Ja, van 1 whatsapp berichtje naar meerdere whatsapp berichtjes. De discussie neemt ongeziene wendingen ...Trouwens: grappig om te zien hoe je al van "een WhatsApp-berichtje" zelf naar "een reeks WhatsAppberichtjes" gaat, omdat je goed weet dat je aan het minimaliseren bent. Vind je dat zelf eerlijk? "Ik wil dat het minimaal is, dus ik stel de feiten voor alsof ze minimaal zijn"?
Oké, geen enkele onderbouwing. Weeral. Dan zal ik het werk voor jou doen, zodat je zelf niks moet toevoegen, maar gewoon kunt blijven verzinnen, liegen en minimaliseren:Je blijft dezelfde vraag stellen, dus ik dacht ik zal het speciaal voor Loser nog maar eens herhalen.
Het gaat hier hoofdzakelijk om die berichtjes (en mss nog wat discussie over een bus pepperspray), meer niet.
Ja, van 1 whatsapp berichtje naar meerdere whatsapp berichtjes. De discussie neemt ongeziene wendingen ...
Om op je vraag te antwoorden, het is minimalistisch, op het einde van de dag is er zelfs geen vlieg gewond geraakt. Als ik dan lees hoeveel reële geweldsdelicten er elke dag plaatsvinden in België, dan stel ik me vragen bij de tijd en middelen die justitie aan deze non-issue besteed.
Kijk, ik ontken het plaatsen van deze berichten (op FB, chatlogs, whatsapp, discord, ...) niet, maar het blijven gewoon digitale berichtjes.Oké, geen enkele onderbouwing. Weeral. Dan zal ik het werk voor jou doen, zodat je zelf niks moet toevoegen, maar gewoon kunt blijven verzinnen, liegen en minimaliseren:
https://www.demorgen.be/snelnieuws/...rwezen-naar-correctionele-rechtbank~b13ab691/
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220713_97692359
https://www.hln.be/binnenland/zaak-...ve-en-co-dit-najaar-voor-de-rechter~af664ddc/
- Die toonde aan dat in geheime chatgroepen van Schild & Vrienden racistische en antisemitische berichten gedeeld werden.
- Van Langenhove wordt verwezen voor inbreuken op de wapenwetgeving wegens het bezit van pepperspray.
- Het gaat om berichten in de besloten groepen (...) wegens inbreuk op de negationismewet.
- meer dan 70.000 berichten te recupereren
- 6.111 op Facebook en 65.638 op Discord.
Ah, "digitale berichtjes". Goed, weer een beetje opgeschoven.Kijk, ik ontken het plaatsen van deze berichten (op FB, chatlogs, whatsapp, discord, ...) niet, maar het blijven gewoon digitale berichtjes.
Ik zit nu ook nog in een whatsapp groep van een vrijgezellenfeestje waar ik 3 jaar geleden aan heb deelgenomen, daarin worden ook honderden berichten geplaatst van allerlei allooi (ook soms seksistisch or discriminerend). Als je de som zou nemen van al die memes en grapjes zou je ook al snel aan zo'n grote aantallen komen. Betekent dat dat ik of iedereen die in die groep zit er knal achter staat? Nope, natuurlijk niet.
Mochten hier nu echt concrete daden zijn gepleegd met een racistisch of discriminatoir karakter zou ik je verontwaardiging nog volgen, maar nu blijft het beperkt tot (een hoop) digitale berichtjes.
Jij zit je hier volledig naast de kwestie to focussen, precies alsof het een grote rol speelt of die digitale berichtjes gepost zijn op whatsapp, discord, chatlogs, ... Dat maakt toch geen hol uit? Het blijven berichtjes, geen effectieve geweldsdaden.Ah, "digitale berichtjes". Goed, weer een beetje opgeschoven.
Die wordt niet geadverteerd, dus is "geheim". Maar je kunt moeilijk spreken van privé (tegenovergestelde van openbaar) als er honderden leden zijn en je kunt niet bepalen wie wie uitnodigt (je hoeft ze dus niet allemaal zelf uit te nodigen als beheerder, een wezenlijk verschil @Straddle ).Geheime chatgroep = openbaar ?
Discord = geheime chatgroep?
De term geheim is toch sensatiemakerij.
Het zou me verbazen mocht dit detail ook maar enige rol spelen in de rechtszaak, het gaat hier over de aard en het karakter van de berichten en in welke mate ze serieus bedoeld waren. Niet of ze op whatsapp, discord of FB werden gepost.Die wordt niet geadverteerd, dus is "geheim". Maar je kunt moeilijk spreken van privé (tegenovergestelde van openbaar) als er honderden leden zijn en je kunt niet bepalen wie wie uitnodigt (je hoeft ze dus niet allemaal zelf uit te nodigen als beheerder, een wezenlijk verschil @Straddle ).
Dat kan ik dus moeilijk volgen. Geheim en openbaar zijn toch tegengestelden imho. 500 mensen op je trouw uitnodigen maakt het nog steeds geen openbaar feest.Die wordt niet geadverteerd, dus is "geheim". Maar je kunt moeilijk spreken van privé (tegenovergestelde van openbaar) als er honderden leden zijn en je kunt niet bepalen wie wie uitnodigt (je hoeft ze dus niet allemaal zelf uit te nodigen als beheerder, een wezenlijk verschil @Straddle ).
Waarom bleef je dan doen alsof het WhatsApp was? Dat minimaliseert makkelijker. Omdat iedereen dat weleens doet en het dan niet zo raar lijkt.Het zou me verbazen mocht dit detail ook maar enige rol spelen in de rechtszaak, het gaat hier over de aard en het karakter van de berichten en in welke mate ze serieus bedoeld waren. Niet of ze op whatsapp, discord of FB werden gepost.
Omdat vooral Whatsapp berichten naar voren kwamen tijdens de Pano reportage, daar werd nauwelijks melding gemaakt van Discord.Waarom bleef je dan doen alsof het WhatsApp was? Dat minimaliseert makkelijker. Omdat iedereen dat weleens doet en het dan niet zo raar lijkt.
Maar niet iedereen zet een Discordserver op waar honderden mensen elke dag actief zijn om zulke content te posten, als "I don't care, I love it" onder een Afrikaan in hongersnood, of "hang negers op de schietschijven om de motivatie niet te verliezen". En niet "eens" maar x65000, waarvan DVL de grootste poster was.
Dat hangt van zaak tot zaak af. Een onnozele cartoon posten in een whatsapp/discord groep over jodenvervolging vind ik geen racisme/negationisme, dat kan je niet vergelijken met echt negationisme zoals dit. Een veroordeling voor terrorisme kan je er ook pas aan koppelen als er echt concrete plannen/afspraken/voorbereidingen zijn voor een terroristische daad.Dus ja, dat maakt wel degelijk een verschil. Ook omdat ze vervolgd worden voor verspreiden van haat en aanzetten tot geweld. Als ik een brief schrijf naar één iemand, zal dat minder snel verspreiden van haat zijn of aanzetten tot geweld, dan wanneer ik het op een medium zet waarmee ik honderden (duizenden) mensen bereik. Dus ook dàt maakt een verschil.
Jij probeert te doen alsof ze een zaak moeten maken voor terrorisme, en gaat dan aantonen dat het geen terrorisme is (daden en georganiseerde geweldpleging). Daarvoor worden ze niet aangeklaagd. Jij vindt haatspraak, aanzetten tot haat, aanzetten tot geweld, racisme en negationisme allemaal niet strafbaar, oké. Maar dat is het wel. En in dat opzicht zijn hun berichten dus ook strafbaar.
Je hebt niet gekeken dus. Jammer, want je probeert wel te doen alsof het klopt.Omdat vooral Whatsapp berichten naar voren kwamen tijdens de Pano reportage, daar werd nauwelijks melding gemaakt van Discord.
Niet dat het enig belang heeft waar die digitale berichtjes geplaatst werden. Jij bent de enige die ik daar zo over zie doordrammen.
Terrorisme staat niet op de menukaart. Het gaat om verspreiden van haat, racisme en haatspraak. En voor sommigen over negationisme. Blijf toch niet doen alsof de lat ligt op terrorisme voor het strafbaar is?Een veroordeling voor terrorisme kan je er ook pas aan koppelen als er echt concrete plannen/afspraken/voorbereidingen zijn voor een terroristische daad.
Ik zit nu ook nog in een whatsapp groep van een vrijgezellenfeestje waar ik 3 jaar geleden aan heb deelgenomen, daarin worden ook honderden berichten geplaatst van allerlei allooi (ook soms seksistisch or discriminerend).
Kijk, ik neem een random greep uit 3 criminele feiten van de voorbije 2-3 dagen:Waarom verschiet ik daar niet van?
Da's al redelijk ranzig en marginaal maar nog altijd van een heel andere orde dan een discord server van een politiek gemotiveerde bende ambrasmakers die social media gebruiken om hun haatdragende, seksistische en racistische ideologie te ondersteunen en groeien.
En in die zaken gaan die daders, wellicht en hopelijk, (zwaar) gestraft worden.Kijk, ik neem een random greep uit 3 criminele feiten van de voorbije 2-3 dagen:
- https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220717_92868279
- https://www.hln.be/binnenland/101-j...e-politie-doet-oproep-naar-getuigen~ac6bee95/
- https://www.hln.be/gent/vechtpartij...er-trein-na-kniestoot-in-aangezicht~abd26aff/
Zie je het onderscheid tussen die 3 zaken en de hele S&V case? In deze 3 zaken gaat het telkens om fysiek geweld, moord en zware agressie. Is het dan echt normaal dat de hele S&V case zo opgeblazen wordt en zoveel aandacht & middelen krijgt o.b.v. een hele resem digitale berichtjes (en een bus pepperspray)? Mij lijkt dat op z'n minst disproportioneel.