Wat een achterwaartse redenering

.
Ik heb er tbh wel een probleem mee dat Bijbelverhalen worden verteld als zouden ze waar zijn. Mijn kinderen zitten in een katholieke school en daar komt dat toch nog altijd aan bod en voor jonge kinderen is dat gewoon waar (tot ge als ouder dan uitlegt dat dat iets is wat sommige mensen geloven en andere dan weer niet etc).
Ik heb evengoed mensen gekend die op latere leeftijd overtuigd christen werden (een of andere gemeenschap) met Bijbelstudies en al, dus dat brainwashen bestaat best. Alleen is er veel meer nuchterheid rondom u (buiten de kerk), een meer gematigde Rooms-Katholieke kerk (in een hopeloze poging mensen bij te houden) en een grotere wereld (/individualistische te maatschappij?) waardoor dat minder en minder plakt.
(De kerk was vroeger ook wel belangrijker in mensen hun leven omdat ze daar connectie en verbondenheid voelden met de mensen, tegenwoordig vinden mensen die connectie op een andere plek onder een ander vaandel. BG bijvoorbeeld).
As ge meegaat in al die rituelen van de kerk maar niet achter dat geloof staat (en vergis u niet, het christelijk geloof houdt in dat er een god is en een hemel) dan begrijp ik niet goed wat ge uw kind probeert te leren.
Voor de volledigheid: wij zijn allebei gedoopt (voor de hand liggend in de jaren 80). We zijn voor de kerk getrouwd hoewel mijn eerste keus was dit niet te doen (familie). Ik heb mijn kinderen laten dopen omdat we dat in beperkte kring konden doen en ik het een mooi ritueel vond om ze ontvangen in onze wereld. Voor mijn eerste heb ik de mis zelf kunnen kiezen hoe ik wou, bij de tweede was het een standaardmis (met meerdere kindjes), dat was het niet echt voor mij.
Maar we gaan ze nu geen communie laten doen (ik ben zelf niet direct vragende partij voor een feest in de plaats maar mijn teleurgestelde ouders wel. Blijkbaar is ook daar vooral het feest belangrijk).
Ik ben zelf tot mijn 17 misdienaar geweest. Ik heb nooit geloof gehad zoals 'god in de hemel' maar ik heb de christelijke waarden en geloof in uw medemens altijd als belangrijk aangevoeld. Ik vind alleen niet dat ge daarvoor een instituut als de kerk nodig hebt met rituelen die bol staan van een goedaardige God.
Ik denk dat mensen nood blijven hebben aan rituelen maar die kunnen anders ingevuld worden, geef mij maar een meer aardse connectie; mens tot mens.
Ik zit nog wel eens graag in een kerk, dus weg moeten de gebouwen van mij nu wel niet.