Zin en onzin van Pensioensparen

Er zijn inderdaad andere opties. Vastgoed is er eentje van. En als je niet zoveel geld hebt voor een tweede woning, koop dan een garagebox bv

Ik heb 7 jaar geleden een garage gekocht voor €12.500
Ik verschoot me dan ook een bult als de garage naast die van mij verkocht werd voor €27.500

En dan heb ik het vooral over de koper, want mijn wagen kan er zelfs niet in. Dus echt groot is die garage niet. Ik zou daar nooit zoveel geld aan willen en kunnen geven. Wel pal in het centrum en een paar kandidaten dus misschien hebben ze mekaar opgeboden...

Da's duidelijk dat je geen ironie ziet, ze is er nochtans wel :) (zal aan u liggen hoor)

Eerst iemand verwijten van een voorspelling te doen, vervolgens.... Een voorspelling doen.
Mijn voorspelling is low cost etf gaat het beter doen dan pensioenspaarfonds met hogere kosten...die beleggen in dezelfde effecten. Dusja.

Dat is iets heel anders dan macro economische voorspellingen en het effect op de rendementen.

Over de 16.000 -21.000 ja, ok, je moet je keuze ook wel op iets baseren natuurlijk.

Van mij mag je voorspellingen maken. Maar macro economische voorspellingen zijn zo goed als altijd fout.

het is geen voorspelling om te weten wat de twee systemen wiskundig voor verschillende gevolgen hebben op lange termijn.
Het zijn twee zeer gelijkaardige produkten (fondsen met breed gestrooide aandelen) maar in een andere verpakking.
in de tweede verpakking kost deze verpakking heimelijk minstens 1% extra per jaar rendement,
hetgeen je aanvankelijk fiscaal voordeel op LT helemaal op peuzelt. Onvermijdelijk.

De heffing op 't einde bindt de zak dan helemaal toe.

Als je dicht tegen de pensioenleeftijd zit, zal/kan het een ander verhaal zijn.
Noem het dan een wiskundige prognose, het is en blijft een voorspelling (en bijgevolg ironisch).

Mijn voorspelling is low cost etf gaat het beter doen dan pensioenspaarfonds met hogere kosten...die beleggen in dezelfde effecten. Dusja.

Dat is iets heel anders dan macro economische voorspellingen en het effect op de rendementen.

Over de 16.000 -21.000 ja, ok, je moet je keuze ook wel op iets baseren natuurlijk.

Van mij mag je voorspellingen maken. Maar macro economische voorspellingen zijn zo goed als altijd fout.
Geen probleem, ik zeg niet dat uw voorspelling minder/meer kans heeft om uit te komen hé ;)

Ik heb nu vlug even gekeken.

Ik ben al enkele jaren gestopt met bijstorten op mijn pensioenspaarrekening.

...

Als je het geld nu afhaalt en belegt in iets dat 1,1% per jaar meer rendement opbrengt gedurende die 30 jaar, heb je hetzelfde eindbedrag.
Wat een zeer realistische aanname is, gezien de meeste pensioenfondsen iets meer dan 1% aan jaarlijke kosten aanrekenen tegenover 0,1% of zoiets voor een ETF. En dat gaat er dan nog van uit dat dat pensioenfonds de markt evenaart qua rendement, wat over het algemeen niet het geval is (cfr. Buffets uitspraak over beleggingsfondsen in het algemeen)
Bijkomende voordelen van beleggen in een ETF: het geld hoeft niet persé 30 jaar vast te staan, bv. als de overheid de fiscale spelregels aanpast (wat even goed kan gebeuren voor pensioensparen over een periode van 30 jaar, als voor beleggingen in het algemeen zoals ETF's)

TLDR: geen garantie, maar grote kans dat je geld afhalen en nu in een brede ETF beleggen financieel interessanter zal zijn over zo'n termijn van 30 jaar.

Er zijn inderdaad andere opties. Vastgoed is er eentje van. En als je niet zoveel geld hebt voor een tweede woning, koop dan een garagebox bv

Ik heb 7 jaar geleden een garage gekocht voor €12.500
Ik verschoot me dan ook een bult als de garage naast die van mij verkocht werd voor €27.500

En dan heb ik het vooral over de koper, want mijn wagen kan er zelfs niet in. Dus echt groot is die garage niet. Ik zou daar nooit zoveel geld aan willen en kunnen geven. Wel pal in het centrum en een paar kandidaten dus misschien hebben ze mekaar opgeboden...
En binnen x aantal jaar daalt de bevolking en daalt ook de nood aan opslagruimte. Imo zijn er geen investeringen met een gegarandeerd rendement.

wij zijn een lui volkje. :)
Correctie, wij doen 'work hard, play hard'. Bron : https://www.bedrijvenbeleidinbeeld.nl/kernindicatoren/arbeidsproductiviteit
Qua arbeidsproductiviteit zitten wij al jaren bij de top. Maw, een arbeider brengt hier per gewerkt uur ook veel bij.
Simpel gesteld, als een volledig carriere het vouwen van 100 dozen is doen wij dit op 35j en een Spanjaard misschien op 45j. De Belg gaat dan op pensioen op zijn 55 en de Spanjaard op zijn 65. Zijn we daarom dan lui?

Funfact nog: een beroepsdopper die heel z'n leven Netflix gekeken heeft geldt voor de wet ook als een volwaardige carrière en krijgt een volwaardig pensioen. :')
Dat is recent aangepast geweest. Bron: https://www.sfpd.fgov.be/nl/loopbaan/jaren/niet-gewerkte-perioden

Werkloosheid telt niet meer mee voor u loopbaan. Maw, een beroepsdopper kan geen volwaardig pensioen meer verzamelen. Die zal altijd terugvallen op het minimumpensioen.
En als je ze hun pensioen zou afpakken vallen ze terug op een leefloon of andere uitkering. Geld komt dan uit een ander potje maar het zijn dezelfde die financieren.

Algemeen ben ik het wel met je sentiment eens:
Onze overheid is zich geen standvastige partner aan het tonen als het gaat over belastingen. Tarieven worden om de haverklap aangepast en subsidies al van hetzelfde.
Als je wat number chrunching gaat doen zijn er op termijn twee instellingen die verdienen aan u pensioensparen. De bank en de overheid.

Werkloosheid telt niet meer mee voor u loopbaan. Maw, een beroepsdopper kan geen volwaardig pensioen meer verzamelen. Die zal altijd terugvallen op het minimumpensioen.
Weet er iemand wat het minimumpensioen is en wat het volwaardig pensioen is van iemand die levenslang €2000 netto pm verdiend heeft?

Er zijn inderdaad andere opties. Vastgoed is er eentje van.
Ik heb alleen vastgoed in eigendom, +- 3x mijn maandloon op de spaarrekening en wat staatsbons.
Voorts heb ik nog pensioensparen via het werk. Ik doe hier ook niet mee aan individueel pensioensparen.

De rest van het geld gaat op aan reizen én renovaties.

Weet er iemand wat het minimumpensioen is en wat het volwaardig pensioen is van iemand die levenslang €2000 netto pm verdiend heeft?

Dat is onmogelijk te berekenen zonder te weten ambtenaar/prive/zelfstandige. Hoe oud is die persoon. Hoe lang gewerkt? Full time gewerkt ? Verlofstelsels etc. De regels zijn al zo veel veranderd dat een identieke loopbaan van iemand die nu 60 is of iemand die 50 is een volledig ander pensioen kan opleveren.

Voeg naast wat @cege zegt ook nog eens aan toe dat netto niets zegt (zijn er onkostenvergoedingen, kinderen ten laste, VAA, fietsvergoeding, ...) en dan weet je het helemaal niet.

Simpelste van al => Inloggen op mypension.be.

Bij pensioensparen ben je ook afhankelijk van hoe de markten er precies voorstaan op het moment van de uitbetaling. Bij een ETF kies je volledig zelf de termijn.

Ik moet zeggen dat ik mijn pensioen wel nog relatief OK vind. Ik ga niet akkoord met het feit dat de social security cutoff in mijn geval redelijk pijnlijk is. Bijna de helft van mijn loon brengt 0 pensioen op. Maar dat is een andere discussie.

Mypension zegt nu "Wettelijk pensioen: € 2.446,24netto/maand" Dat in combinatie met afbetaald huis, kinderen uit huis. Madam dat ook rond de 2000 netto zit.

Groepsverzekering ga ik zeer zwaar veronderstellen dat de roverheid langs komt. Pak netto 400k, madam 100k. Pensioensparen samen 100k. Dat is 600k lumpy sumpy. 4% netto rendement. Ik wil nog verdisconteren aan 30y 2% (ik ben lui, ik deel gewoon door 2).

Dat is dan
2400
2000
1000 (verdisconteerd)
------
5400/maand huidige euro's.

Ik denk dat je met die bedragen wel rondkomt als je geen kosten meer hebt...

Dat is dan nog los van zelf gespaard/belegd te hebben en eventuele opbrengsteigendom.

Dat kan je bezwaarlijk een argument noemen; zowat equivalent aan "ze moeten het toch ergens vandaan halen".
Er is gewoon geen logisch argument om inkomsten/meerwaarde uit kapitaal niet te belasten maar inkomsten uit werk wel.

Mijn pa heeft 300k belastingvrij verdiend door zijn winst uit zijn onderneming niet als loon uit te keren, maar gewoon de aandelen van zijn bedrijf te verkopen. Totaal onlogisch.

Er is gewoon geen logisch argument om inkomsten/meerwaarde uit kapitaal niet te belasten maar inkomsten uit werk wel.

Mijn pa heeft 300k belastingvrij verdiend door zijn winst uit zijn onderneming niet als loon uit te keren, maar gewoon de aandelen van zijn bedrijf te verkopen. Totaal onlogisch.

We zijn wel wat OT aan het gaan, maar ook dat is geen argument; "we belasten dit, dus we moeten iets anders ook belasten"...

In het geval van je pa al helemaal: zijn onderneming, zijn realisatie, waarom zou wie dan ook, laat staan de overheid, entitled zijn om daar welk stuk dan ook van weg te komen graaien? (en dan negeer je nog dat die waardeopbouw van dat bedrijf het resultaat nà allerlei taksen en belastingen is)

We zijn wel wat OT aan het gaan, maar ook dat is geen argument; "we belasten dit, dus we moeten iets anders ook belasten"...

In het geval van je pa al helemaal: zijn onderneming, zijn realisatie, waarom zou wie dan ook, laat staan de overheid, entitled zijn om daar welk stuk dan ook van weg te komen graaien? (en dan negeer je nog dat die waardeopbouw van dat bedrijf het resultaat nà allerlei taksen en belastingen is)
Het is uiteraard OT, maar de realiteit is dat bijna geen enkele van die bedrijven en waarde opbouwing mogelijk zou zijn zonder het hele omringende kader dat voortkomt uit de - door die belastingen gefinancieerde- maatschappij.

Het is het equivalent van iemand die wat kaarsjes op een taart zet en dan claimt 'kijk eens wat een prachtige taart ik gemaakt heb'.

Terug
Bovenaan