Zin en onzin van Pensioensparen

Ter info: mijn laatste storting dateert van 01/01/2021 en toen had ik exact 7507,92€ staan. Op vandaag bedraagt dit 7585,64€. Rendement: 1.03% en meer beheerskosten betaald dan rendement...

Ben ervan verlost! 👌 Al was het maar over de werkwijze van een bank anno 2024. Nog pak erger dan een afspraak te moeten maken voor het containerpark.

Pensioensparen afgehaald op 7.536,30€ dus rendement quasi 0,0.

Ondertussen al eventjes het geloof in pensioensparen verloren. Aanstaande donderdag afspraak gemaakt om mijn geld van de afgelopen jaren af te halen.

Valt wel op hoe moeilijk het ze je willen maken: in de app van ING moest ik eerst chatten bij de bot IDA, daarna doorgelinkt worden en paar keer doorklikken om dan eerst een telefonische afspraak te moeten inplannen wanneer er iemand van ING Brussel mij mag opbellen om dan in de eerste 5 minuten van het gesprek "security vragen" te moeten beantwoorden om dan de vraag te krijgen "waarmee kan ik u helpen?" "Zit u in financiele problemen en heeft u geld nodig?" "mag ik vragen waarom u het geld wenst op te vragen" :laugh: en ze zelf verbaasd reageert als ik vertelde dat ik gewoon graag een afspraak in een fysiek kantoor wou maken... Los van de paar opmerkingen "weet dat dat totaal niet interessant is en dit zwaar wordt beboet"

Jaja, geef mij gewoon maar mijn geld...

Ter info: mijn laatste storting dateert van 01/01/2021 en toen had ik exact 7507,92€ staan. Op vandaag bedraagt dit 7585,64€. Rendement: 1.03% en meer beheerskosten betaald dan rendement...
Op termijn tikken die beheerskosten enorm aan hé (die 1 of 2% loopt over de jaren heen exponentieel op). Ik zit toch ook te denken om dat stop te zetten volgend jaar.
Ben dit jaar +8% gegaan ofzo. Terwijl IWDA +26% gegaan is. Op een paar jaar tijd heeft IWDA mij meer opgebracht dan mijn pensioensparen op >10 jaar tijd.

Ben ervan verlost! 👌 Al was het maar over de werkwijze van een bank anno 2024. Nog pak erger dan een afspraak te moeten maken voor het containerpark.

Pensioensparen afgehaald op 7.536,30€ dus rendement quasi 0,0.
Ranzig.

Hier hetzelfde verhaal. Op 10 jaar, 9 procent rendement.

Als je kijkt naar de sp500 op 10 jaar, 200 procent ofzo?

Zware twijfels om die boel op te zeggen. Ik stort al 7 jaar niet meer bij.

Hier voor dit jaar nog het volledige bedrag gestort in mijn Growth van BNP Paribas Fortis maar vanaf 1 januari vrije storting en ben niet van plan dan nog iets te storten.

Hier alles afgehaald bij BNP, zowel pensioensparen als een spaarverzekering die ik nog had staan en al jaren niks meer in stortte. Alles via mail kunnen doen, geen weerstand. Ze waren me toch al langer kwijt als (actieve) klant toen ze me geen deftige lening wouden aanbieden.

Hier ook vandaag op afspraak geweest bij ING om het af te halen. Ik heb het even opgezocht, totaal gestort was zo'n 6800.
Huidige situatie? € 8754. Da's 28,74%. Een klucht is het. Ik was begonnen in 2013 en laatste storting was voor 2019.

Ik was er enkel nog voor dat pensioensparen. Ik heb wel nog een rekening voor mijn dochter maar daar staat niets op want we beleggen voor haar.

Wat doen jullie dan met het afgekochte bedrag? Direct volledig in een index beleggen, of gespreid, of....?
Hier ook aan het denken om alles af te halen. Wordt al een tijd niet meer bijgestort aangezien ik een goede groepsverzekering heb via de werkgever.

Mijn laatste storting dateert ook al van vele jaren geleden.
Heb er al lang niet meer naar gekeken, maar ik overweeg naar aanleiding van dit topic om het volledig af te halen.

De hoge kostenstructuur is 1 ding. Maar wat mij nog het meeste stoort is dat de onderliggende fondsen vaak enorm zwaar underperformen vs S&P en co. En dat jaar na jaar. Hoe speel je dat in godsnaam klaar?

Mijn laatste storting dateert ook al van vele jaren geleden.
Heb er al lang niet meer naar gekeken, maar ik overweeg naar aanleiding van dit topic om het volledig af te halen.

De hoge kostenstructuur is 1 ding. Maar wat mij nog het meeste stoort is dat de onderliggende fondsen vaak enorm zwaar underperformen vs S&P en co. En dat jaar na jaar. Hoe speel je dat in godsnaam klaar?

Vaak een mix van obligaties (of bond ETFs met een 10-jarige performance die schommelt tussen licht negatief en nul :oink:) en Europese beurs.

De underperformance ten opzichte van een world of S&P 500 ETF is inderdaad al jaren enorm.

underperformen vs S&P en co. En dat jaar na jaar. Hoe speel je dat in godsnaam klaar?

Heeft dat ook niet met de samenstelling van het fonds te maken? Als het vol defensieve obligaties e.d. zit, is het nogal wiedes dat het zeer slecht zal performen als de stock market piekt. Maar je risico is dan ook heel laag en zou de S&P outperformen in een bear market.
Ik meen zelfs dat pensioenfondsen sowieso een bepaalde hoeveelheid veilige beleggingen moet hebben, dus zal eender welk fonds slechter performen dan de stock market de voorbije 20 jaar (S&P meer dan x3). In hindsight is het ook gemakkelijk natuurlijk.

EDIT: eens gekeken en mijn Belfius fonds heeft dit jaar een return van ruim 8%, en meer dan 75% sinds ik ermee begon.

Wat doen jullie dan met het afgekochte bedrag? Direct volledig in een index beleggen, of gespreid, of....?
Hier ook aan het denken om alles af te halen. Wordt al een tijd niet meer bijgestort aangezien ik een goede groepsverzekering heb via de werkgever.

Ik ga het in IWDA droppen aangezien mijn horizon nog +25 jaar weg zit.

Ik zit in een speciale structuur waardoor ik pensioensparen doe maar aan 50 procent ipv 30 procent belastingsafsprek. Vraag me af of dat jullie beslissing zou veranderen of nog steeds niet en alles ETF's? Vind het moeilijk te berekenen 😅

Ik ga het in IWDA droppen aangezien mijn horizon nog +25 jaar weg zit.
Kans dat je tegen dan belasting mag betalen op je beleggingen is bijna een zekerheid.

Ja een ETF doet het beter dan een bankenfonds die defensief is in een markt die roodgloeiend staat.
Maar beleggen is ook diversifiëren, en als de aandelen jaar na jaar rood afsluiten dan is uw winst al snel gedecimeerd.

Terug
Bovenaan