Ik zit in een speciale structuur waardoor ik pensioensparen doe maar aan 50 procent ipv 30 procent belastingsafsprek. Vraag me af of dat jullie beslissing zou veranderen of nog steeds niet en alles ETF's? Vind het moeilijk te berekenen![]()
Als je die 50% belastingsaftrek in een ETF investeert, komen beide scenario's na 25 jaar quasi gelijk uit als die ETF gemiddeld 4% per jaar meer opbrengt dan dat pensioenspaarfonds (conservatief geschat, de laatste 10 jaar of meer is het verschil groter) - zonder rekening te houden met belasting op meerwaarde die er realistisch gezien de komende 25 jaar wel zal komen, maar niemand die weet vanaf wanneer en hoeveel belast.
Bij een kleiner verschil in rendement of kortere looptijd tot je pensioen, wint het pensioenspaarfonds. Groter verschil in rendement, niet herbeleggen in ETFs of langere looptijd = in het voordeel van een ETF. Het herbeleggen van je belastingsaftrek heeft wel een grote impact.
Kans dat je tegen dan belasting mag betalen op je beleggingen is bijna een zekerheid.
Ja een ETF doet het beter dan een bankenfonds die defensief is in een markt die roodgloeiend staat.
Maar beleggen is ook diversifiëren, en als de aandelen jaar na jaar rood afsluiten dan is uw winst al snel gedecimeerd.
Oprechte vraag: zie je dan pensioenspaarfondsen die het tijdens slechte beursjaren relatief goed gedaan hebben? Als ik bv. kijk op spaargids.be naar die van BNP Paribas deden die het gewoon slecht in 2018 en 2022, en halen die over de afgelopen 10 jaar zwakke rendementen:
- Growth: -9% resp. -15%; gemiddeld 4.0% over 10 jaar
- Balanced: -8% resp. -16%; gemiddeld 2.7%
- Stability: -5% resp. -15%; gemiddeld 1.4%
- IWDA (accumulerend, in €): -4% resp. -14%; gemiddeld 11.9%
Met andere woorden, die pensioenfondsen deden het in mindere beursjaren gewoon slechter dan IWDA. Je kan natuurlijk kiezen voor meer defensieve vormen dan een pensioenspaarfonds, maar daar liggen de rendementen over het algemeen nog lager.

)
Nu goed, het risicoprofiel van pensioenspaarfondsen is verplicht een pak lager.