Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mij enkele weken geleden ook nog is ingelezen toen ik in men KBC app een rendement van 4% zag over +10j... Met inflatie meegeteld is men geld in rook opgegaan.
En wat je in u post niet meeneemt maar wel degelijk zo is:
Er is 8% belasting op kapitaal en op rendement. Maar omdat het voor de overheid te veel moeite zou zijn om het reëel rendement van een fonds na te gaan tellen ze op een fictief rendement van 4.75%. Dus daar verlies je ook nog is als je dat rendement niet haalt. Ga maar is na hoeveel fondsen jaarlijks aan zo'n rendement komen.
Als je in eender wat u geld steekt met een rendement van 6.2% (u MSCI World voorbeeld) heb je inclusief belastingsvoordeel al meer winst na 8j.
Voor het pensioensparen heb ik dan een rendement van 4.75% geteld zoals onze vrienden bij de overheid doen. Gemiddeld gezien zat mijn fonds volgens zijn fiche op 2.73%....
Instapkosten van 2% en lopende kost van 1.4%. Die laatste twee zijn mijn percentages vandaag...
Ik heb mij ooit als jonge naïveling een pricos defensive laten aanpraten idd...edit: die 4% van fomix begrijp ik dan wel niet goed. Is dat een meer defensief plan ofzo?
.Het feit dat Van Peteghem in zijn hervorming het belastingsvoordeel voor langetermijnsparen al afschaft en dat de schaal van 1270€ aan 25% belastingvoordeel voor u pensioensparen al komt te vervallen voorspelt ook weinig goeds...Klopt, ik had gerekend met 8% eindbelasting op het eindkapitaal (= kapitaal + werkelijk rendement waar ik uit ging van 4%), ik meende me iets te herinneren van belasting op een fictief rendement maar vond niet direct de correcte regeling en cijfers terug.

Wat is "een slecht rendement"?Los van het feit dat pensioensparen slecht rendement opbrengt
Gegarandeerd 3,5%?Wat is "een slecht rendement"?
Ik val in herhaling, maar dus, pensioenspaarfondsen zijn rommel in vergelijking met ETFs, en grosso modo dezelfde risicoklasse (beetje afhankelijk van wat je kiest),. De keuze is daar duidelijk. Pensioenspaarverzekeringen kan je niet vergelijken qua risicoklasse.
Mijn pensioenspaarverzekering (AG insurance, 0.5% instapkosten, 0% lopende kosten; vooral de lopende kosten kunnen het rendement opeten) brengt gegarandeerd (<> overheidsinterventies) minstens 3.5% netto (geannualiseerd) op over de volledige looptijd. Winstdeelnames niet meegerekend.
Dat rendement is niet fantastisch maar voor een risicoloze investering van 675EUR/jaar (990EUR -30% -gemeentebelasting) vind ik dat persoonlijk OK. Er gaat een veelvoud van dat bedrag naar ETFs, een veelvoud in kapitaalaflossing naar de eigen woning, een veelvoud naar de groepsverzekering, ... Dus een mogelijk minder renderend, maar defensief, klein potje. Bovendien is het een levensverzekering voor het geval ik in mijn jonge jaren doodval, waardoor mijn nabestaanden een extra potje krijgen. Ik voel mij daar goed bij.
1.75% gegarandeerd van AG, de belastingsteruggave, instapkost, eindbelasting etc. in rekening gebracht komt dat op 3.5%Gegarandeerd 3,5%?
Mijn pensioenspaarverzekering (AG insurance, 0.5% instapkosten, 0% lopende kosten; vooral de lopende kosten kunnen het rendement opeten) brengt gegarandeerd (<> overheidsinterventies) minstens 3.5% netto (geannualiseerd) op over de volledige looptijd. Winstdeelnames niet meegerekend.
Je zit dus 100% in Tak 21, ik zou dan (met je logica die idd steek houdt dat het om 990 EUR gaat per jaar en het meer spreiding en gemak is dan wat anders) eerder volledig naar Tak 23 overschakelen. Idem moeite, iets meer risico maar historisch gezien vooral veel rendabeler.1.75% gegarandeerd van AG, de belastingsteruggave, instapkost, eindbelasting etc. in rekening gebracht komt dat op 3.5%
Betekent dat zijn makelaar volledige commissieafstand doet, 0,5% instapkost is nl. de minimum kost die de verzekeraar aanrekent, hier bovenop kan de makelaar dan nog zijn commissie instellen. Gaat van 0,5% (vaker 1%) tot 6%. Maar courant is dus om 1,5% te zien, 0,5% voor de verzekeraar, 1% voor de makelaar. 2% of meer in totaliteit en je moet je makelaar daar maar eens over aansprekenIk ben momenteel aan het kijken om langetermijnsparen met fiscaal voordeel te starten. Doe al aan het normale pensioensparen en heb ook een lening lopen, maar via wikifin van de fsma zag ik dat ik ook nog voor het langetermijnsparen een fiscaal voordeel kan krijgen omdat mijn lening tussen een bepaalde periode is aangegaan.
Nu even aan het rondkijken.
Instap en beheerskosten tikken overal wel aan...
Welke AG pensioenspaarverzekering is dat, 0.5% instapkosten en 0% kosten ben ik nog niet tegengekomen.
Minder dan 3% ben ik nog niet tegen gekomen (ook bij AG via mijn verzekeringsmakelaar).

PM, ga hier geen reclame maken.Welke AG pensioenspaarverzekering is dat, 0.5% instapkosten en 0% kosten ben ik nog niet tegengekomen.
Minder dan 3% ben ik nog niet tegen gekomen (ook bij AG via mijn verzekeringsmakelaar).
Niet echt mee in aanraking gekomen tijdens onze zoektocht. Ik vermoed dat je dan qua instapkost/beheerskost wel iets hoger zit dan 0.5%/0%? Tak23 wordt belast zoals een tak21 wat het interessanter maakt dan pensioenspaarfondsen met hun hoge beheerskosten+4.75% fictief rendement belasting.Je zit dus 100% in Tak 21, ik zou dan (met je logica die idd steek houdt dat het om 990 EUR gaat per jaar en het meer spreiding en gemak is dan wat anders) eerder volledig naar Tak 23 overschakelen. Idem moeite, iets meer risico maar historisch gezien vooral veel rendabeler.
Wij zitten met ongeveer dezelfde logica volledig in Tak 23 pensioensparen.
Tgoh, ik peins dat ge hier wel een interessante aanbieding moogt zetten, zonder dat ze het aanzien als reclame hoor.PM, ga hier geen reclame maken.
Kostenstructuur is (bij AG althans) idem aan de Tak 21 pensioenspaarverzekering.PM, ga hier geen reclame maken.
Niet echt mee in aanraking gekomen tijdens onze zoektocht. Ik vermoed dat je dan qua instapkost/beheerskost wel iets hoger zit dan 0.5%/0%? Tak23 wordt belast zoals een tak21 wat het interessanter maakt dan pensioenspaarfondsen met hun hoge beheerskosten+4.75% fictief rendement belasting.
…Heb jij dan een adres waar je ieder jaar gegarandeerd 7% interest krijgt? Dan zijn vele Belgen toch dom dat die dat niet weten en niet doen. Ik ben alleszins blij voor u.Als ik dat beleg in een wereldtracker en uitga van een rendement van 7% geannualiseerd is dat over 30 jaar op mijn 65e 21.900 euro waard.
En mijn pensioenspaarfonds blijft wel gegarandeerd 4.57%?Heb jij dan een adres waar je ieder jaar gegarandeerd 7% interest krijgt? Dan zijn vele Belgen toch dom dat die dat niet weten en niet doen. Ik ben alleszins blij voor u.
voor een belegging in aandelen igedurende de afgelopen x jaar.7% op 30 jaar is historisch gezien een conservatieve inschatting.