Zin en onzin van Pensioensparen

Hier sterk aan het twijfelen om te stoppen met pensioensparen of gewoon blijven pensioensparen en ondertussen ook nog eens zelf in etf's steken.
Denk dat ik het gewoon beide ga doen :p
Ik ben al even gestopt met pensioensparen en zit nu volop in ETF's (naast cash, bonds, real estate).
Pensioensparen start ik terug mee als ik 53-55 ben, als die 30% aftrek er dan nog is.

Het is het een of het ander :D
Inderdaad, in mijn geval had ik een pensioenspaarverzekering, en daar doe je ongeacht de 'opbrengsten', de belastingsaftrek en de eindbelasting, verlies op. Een pensioenspaarfonds zal misschien wat meer opbrengst geven, maar met de kosten quasi nihil.
Beter dus een ETF, en natuurlijk gaan ze daar ook vroeg of laat hun graantje van willen meepikken.

Inderdaad, in mijn geval had ik een pensioenspaarverzekering, en daar doe je ongeacht de 'opbrengsten', de belastingsaftrek en de eindbelasting, verlies op. Een pensioenspaarfonds zal misschien wat meer opbrengst geven, maar met de kosten quasi nihil.
Beter dus een ETF, en natuurlijk gaan ze daar ook vroeg of laat hun graantje van willen meepikken.
Neen. Voor de zoveelste keer:
1. Een goede pensioenspaarverzekering (lees: 2% netto rendement, 0% beheerskosten en 0,5% instapkosten) biedt inflatie gecorrigeerd (2% target inflatie) een positief rendement. Hoe ouder je bent hoe hoger dat rendement.
2. Pensioenspaarverzekeringen en ETFs behoren tot een totaal andere risicoklasse.

Ik ben al even gestopt met pensioensparen en zit nu volop in ETF's (naast cash, bonds, real estate).
Pensioensparen start ik terug mee als ik 53-55 ben, als die 30% aftrek er dan nog is.
Zelfs tegen dan is het waarschijnlijk de moeite niet hoor... Te berekenen... Het probleem is dat als je nu al een contract hebt dat je dat afhankelijk van fonds/verzekering, best stopzet, om tegen dan aan nieuwe (waarschijnlijk betere) voorwaarden een nieuw aan te gaan.

Neen. Voor de zoveelste keer:
1. Een goede pensioenspaarverzekering (lees: 2% netto rendement, 0% beheerskosten en 0,5% instapkosten) biedt inflatie gecorrigeerd (2% target inflatie) een positief rendement. Hoe ouder je bent hoe hoger dat rendement.
2. Pensioenspaarverzekeringen en ETFs behoren tot een totaal andere risicoklasse.

1. Niet alle banken en verzekeringsmaatschappijen hebben goede pensioenspaarverzekeringen met de rendementen en 0% beheerkosten of lage instapkosten die je aanhaalt. Als je bij 8 banken moet gaan vergelijken, dan is er toch serieus wat mis met eventuele regelgeving, het is gewoonweg het far west, elke bank doet een beetje wat het wil i.v.m. de beheers- & instapkosten, ook het rendement kan niet gecontroleerd worden tenzij dan met een eventueel pensioenspaarfonds.

2. Inderdaad, ocharme de risicoklasse bangmakerij op kap van de klant, in het leven geroepen door de overheid en banken om het spaargeld niet te zien wegvloeien naar het buitenland.
Geef me toch liever maar een ETF die wat volatieler is en jaarlijks 5 à 10% opbrengt dan een magere 2% of niks hoor.

Kijk, ik deed (gelukkig genoeg op onregelmatige basis) tot vorig jaar al 15 jaar aan pensioensparen in een verzekering met jammer genoeg een ultralaag variabel rendement. Een pensioenspaarverzekering die destijds marketinggewijs wat rooskleurig naar voor werd gebracht als de keuze die een goede huisvader zou nemen, met o.a. vals gesimuleerde rendement %, en naast de similaire pensioenspaarfondsen ook door bedienden van alle banken en verzekeringsmaatschappijen werd gepusht naar de potentiële klanten toe, en zelfs hun eigen collega's.

Het werd en wordt nog steeds gewoon door de mensen hun strot gejaagd en vele mensen geloven het ook zonder echt te kijken naar het ongelooflijk slechte rendement en de kleine lettertjes, laat staan een simulatie. Als mensen op pensioenleeftijd raken zijn ze gewoon al blij dat ze hun centen terugkrijgen zonder verlies of met een zeer laag rendement, terwijl de realiteit is dat de de afgelopen jaren de banken en verzekeringsmaatschappijen met het grootste deel van de opbrengsten gaan lopen zijn op hun kap en de S&P500 wel uit z'n bartsten stootte tussen 2009/1 en 2025/1 met 568,76%.

Had ik in januari 2009 i.p.v. een overschrijvingske te doen op de pensioenspaar rekening, op de S&P500 1 x 900 EUR geïnvesteerd, dan was diezelfde 900 EUR vandaag 6000+ EUR waard (zonder rekening te houden met eventuele belastingen).

EHeODZ4.png

Extra referentie: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00B5BMR087#overview

Na zelf een simulatie gedaan te hebben met alle parameters, belastingsvoordeel, potentieel rendement en beheerskosten (nog eens geïndexeerd ook), en de eindbelasting e.d. ging ik ofwel break-even doen, of wat verlies mee draaien, want het rendement is natuurlijk variabel.

Dus risicoklasse dit en dattes om de mensen bang of eerder bewust te maken ok, maar dit pensioensparen is gewoon één van de grote legale scams van onze overheid met de medewerking van de banken die er beide ruim van profiteren! Risicoklasse 0 voor de klant, maar wel alle winsten dankzij de klant z'n geld afromen en houden.

En ik ben er zeker van dat sommige bankbedienden dan nog gaan afkomen met "maar wat dan met het belastingsvoordeel dat je er ieder jaar op hebt?".

Belastingsvoordeel in uw 'gat' ja. Overduidelijk. Of ja, valkuil, letterlijk.

Het is niet omdat onze bankbedienden, familie, grootouders en ouders gebrainwashed werden en dat pensioensparen als 'goede' keuze naar voor wordt gebracht dat we de dag van vandaag in die valkuilconstructie van de banken en overheid moeten vallen éh.

Welke risicoklassen zijn er?​

Het bepalen van een risicoklasse gebeurt op basis van de volatiliteit van de rendementen tijdens de laatste 5 jaar.
In de risicoklassenschaal staat risicoklasse 1 voor het laagste risico, in dit geval is de volatiliteit van het product laag. Dit betekent niet noodzakelijk dat er geen enkel risico verbonden is aan deze belegging.
Risicoklasse 7 staat voor een hoog risico en duidt aan dat de volatiliteit van dit product zeer hoog kan zijn.

Risicoklassenschaal van 1 tot en met 7​

RisicoklasseStandaardafwijking ligt tussen
10% en 0,5%
20,5% en 2%
32% en 5%
45% en 10%
510% en 15%
615% en 25%
7> 25%
Bron: https://hetfinancieelhuis.be/blog/welke-risicoklassen-zijn-er

In Europa is men echt veel te conservatief met investeringen, al die onnodige legale constructies van overheden om het geld in eigen land te houden zijn compleet achterhaald en nutteloos. Er moet door particulieren meer geïnvesteerd worden binnen Europa zodat we ook onze eigen vruchten kunnen plukken, dit moet aangemoedigd worden, dat er dan hier en daar een belastingske op is, nog aan toe. Maar de pensioenspaarder en particuliere belegger z'n portefeuille zodanig uitschudden is gewoonweg crimineel van onze overheid & medeplichtige banken.

Ik zag onlangs deze video interview van Macron waarin er sprake zou zijn van het aantrekkelijker maken van te investeren in Europa, zoals dat in USA ook al jaren kan. Daarom heeft USA ook een voorsprong op AI investeringen tegenover Europa.

Je moet mij niet overtuigen van het wellicht hogere rendement van andere beleggingen. Ik heb de luxe om meer geld in ETFs dan in pensioensparen te hebben.

Ik wil enkel weerleggen dat pensioenspaarverzekeringen verlies opleveren en dat een ETF ongeacht een beter alternatief is. Verlies kan met hoge kosten en een laag rendement waar zijn voor jonge mensen, maar éénmaal je de 50 nadert zou je dom zijn om het niet te doen want vanaf dan is het 5-6%+ rendement of zoiets (ik heb de simulaties hier ooit nog gepost), zonder risico. Het is een extra buffertje (want laten we wel wezen, ver ga je er niet mee lopen) om uit te cashen en evt. je geld in volatielere zaken wat langer laten zitten als je pensioen op een minder goed moment komt. Of voor mensen die het niet breed hebben en het risico van een crash/bear market rond hun pensioen moeilijk(er) kunnen incasseren.

Ook niet vergeten dat er ook mensen zijn met een risico-averse mindset. Als ik hier thuis afkom met "vanaf nu 5000 euro cash op de rekening en al onze anderen centen op de beurs", dan maakt mijn vrouw me vijf keer per nacht wakker omdat ze financiële zorgen heeft.

Je moet mij niet overtuigen van het wellicht hogere rendement van andere beleggingen.
0,1~2% vs 568,76%, is gewoonweg crimineel. Dat is echt de mensen uitlachen in hun gezicht. En dan nog eens kosten aanrekenen ook.

Natuurlijk zijn de onderliggende producten waarin de pensioenspaarfondsen en verzekeringen in beleggen conservatiever en ver van de S&P500.
En dat is het probleem.

Waarom op die leeftijd er opnieuw mee beginnen?
Ik zou denken omdat op die kort(ere) termijn de kans veel kleiner is dat een ETF van hetzelfde bedrag de 30% belastingaftrek outperformed... hoe dichter bij de pensioenleeftijd hoe mooier die "instant" 30% is. Maar eigenlijk is vanaf je 60ste verjaardag het moment om terug te starten, de 8% "eindbelasting" is er dan af.

Maar eigenlijk is vanaf je 60ste verjaardag het moment om terug te starten, de 8% "eindbelasting" is er dan af.
Met pensioensparen gestart op je 55e verjaardag of later?
Dan betaal je pas na 10 jaar looptijd de eindbelasting

Las ik net op KBC, geen idee of het dan overal zo is. Vermoedelijk wel.

0,1~2% vs 568,76%, is gewoonweg crimineel. Dat is echt de mensen uitlachen in hun gezicht. En dan nog eens kosten aanrekenen ook.

Natuurlijk zijn de onderliggende producten waarin de pensioenspaarfondsen en verzekeringen in beleggen conservatiever en ver van de S&P500.
En dat is het probleem.
Je mag het van mij "een probleem, crimineel, uitlachen" vinden, maar de onwaarheden die je verkoopt zijn dat evenzeer. Het is daar dat ik op reageer.

Je mag het van mij "een probleem, crimineel, uitlachen" vinden, maar de onwaarheden die je verkoopt zijn dat evenzeer. Het is daar dat ik op reageer.
Ieder contract is natuurlijk verschillend, in mijn geval zou ik afstevenen op een breakeven/verlies als resultaat en had het geen enkel nut om verder te doen met pensioensparen onder dat contract. Door het te laten staan zouden de beheerskosten telkens wat meer gaan afknagen, waardoor er ook niet veel meer zou overblijven.

Als ik nu terug zou opstarten onder een nieuw contract (als pensioenspaarfonds dan) heb ik er ook niks aan omdat de opbrengst op lange termijn ook zodanig laag is tegenover een ETF strategie dat het de moeite niet loont om er zelfs naar te kijken.

Contract van een vriend ook eens nageken, die doet ermee door omdat 'm toch genoeg geld heeft, van een familielid die het al 40 jaar deed en op pensioen ging, was het echt erbarmelijk. Gelukkig had die ook andere investeringen gedaan die meer opbrachten.

Er zullen zeker betere contracten zijn in het voordeel van de klant/verzekerde, maar als je niet kan weerleggen dat vadertje staat & banken het goed hebben met ons geld, kan je hen evengoed een blanco cheque geven.

Met pensioensparen gestart op je 55e verjaardag of later?
Dan betaal je pas na 10 jaar looptijd de eindbelasting

Las ik net op KBC, geen idee of het dan overal zo is. Vermoedelijk wel.
Dat is wettelijk zo vastgelegd als ik het goed heb maar geld volgens mij ook enkel voor nieuwe rekeningen. Theoretisch gezien kan je dus eigenlijk gewoon op je 54ste een rekening openen, €100 storten, paar jaar niks doen en dan vanaf u 60ste verder doen.

Er zullen zeker betere contracten zijn in het voordeel van de klant/verzekerde,
Fijn dat we het daarover eens zijn.
maar als je niet kan weerleggen dat vadertje staat & banken het goed hebben met ons geld, kan je hen evengoed een blanco cheque geven.
Zever. Uw broker maakt ook winst op uw beleggingen. Gelukkig doen de bedrijven in uw ETFs ook profijt, of het zou weinig soeps zijn. Misschien kan je wat meer belggen in banken/verzekeraars als ze het zo goed en makkelijk hebben, en je graantje meepikken van de naïve pensioenspaarder?

Een pensioenspaarverzekering als je de 55 voorbij bent, kan ik begrijpen als je kiest voor een vorm met kapitaalgarantie en met een kortere beleggingshorizon geen blootstelling meer wil aan volatiele markten, en die 30% belastingaftrek weegt dan redelijk door.

Maar pensioenspaarverzekeringen zonder kapitaalgarantie of pensioenspaarfondsen die minstens even veel risico lopen als ETFs maar structureel sterk underperformen en ~10 keer meer kosten aanrekenen per jaar zijn inderdaad geen goede zet.

Ik heb ook de beslissing gemaakt om mijn geld eraf te halen, was al effe gestopt met het sparen zelf.
Ga 80% in een ETF steken en 20% in losse aandelen, alles is nu toch mooi gezakt. Alleen is het nu wachten tot het effectief op mijn rekening staat..
Een dikke week is mij verteld.

Hier op 2 paarden aan het wedden:
- maandelijks stort ik in een veilig pensioenspaarfonds (+-500 euro per jaar) én daarnaast in een wat risicovoller bellegingsfonds (+-1000 euro per jaar).
Ik heb nog nooit via een werkgever aan pensioensparen kunnen doen.
Lijkt me een goede taktiek.

Best vanaf je 60. Dan spaar je belastingsvrij (8% als ik me niet vergis) maar je kan het wel in je belastingen terugtrekken.

Best vanaf je 60. Dan spaar je belastingsvrij (8% als ik me niet vergis) maar je kan het wel in je belastingen terugtrekken.
Waarom 60? Ik denk dat ieder voor zich moet beslissen wat een aanvaardbaar rendement is. Op het bedrag dat je op je 59 stort heb je (na belasting en rendement van 2%) ook een geannualieeerd rendement van 6-7%. Niet slecht vind ik persoonlijk. Vanaf 55 is dat +- >5%. Vanaf 50 jaar is dat +- >4% en vanaf 35 jaar +- >3%.

Voor wie nu 50 is en zijn exposure aan aandelen stilaan wil minderen ga je geen beter near zero risk product vinden.

(Gerekend met parameters van mijn contract: een toegekend jaarlijks rendement van 2%, 0.5% instapkost en geen beheerskost.)

De wet voorziet dit op 60 jaar:

Na je 60ste verjaardag kan je nog vijf keer via het pensioensparen een fiscaal voordeel verwerven zónder daarop een belasting van 8 procent te hoeven betalen. Van die mogelijkheid moet je zeker gebruik maken. In het jaar dat je 65 wordt, kan je niet meer aan pensioensparen doen.

De wet voorziet dit op 60 jaar:

Na je 60ste verjaardag kan je nog vijf keer via het pensioensparen een fiscaal voordeel verwerven zónder daarop een belasting van 8 procent te hoeven betalen. Van die mogelijkheid moet je zeker gebruik maken. In het jaar dat je 65 wordt, kan je niet meer aan pensioensparen doen.
Het is niet omdat je ergens belasting op moet betalen dat het niet interessant is, en vice versa.

Terug
Bovenaan