Zoals je inderdaad schrijft, het zijn niet alleen de banken die het pensioensparen promo(o)t(t)en.
En hoe doe je die berekening zelf?
Ik vind wel voorbeelden, maar die gaan uit van een vast periodiek bedrag (80€/maand bvb). Bij pensioensparen verandert zowat elk jaar het maxium bedrag, wat de meesten dan ook volgen. Zelf heb ik ook 8 jaar niet gestort.
En dan moet je nog weten hoe de belasting wordt berekend. Is dat ook niet gewijzigd in de loop der jaren? Deel op oude wijze, deel op nieuwe wijze? Of is het alles op nieuwe wijze?
Ik hou het simpel, je moet sowieso behoorlijk wat aannames maken in zo'n berekening maar voor mij gaf het wel een duidelijke richting:
- Ik reken met €1000 inleg per jaar, waarvan je meteen €300 terugkrijgt, die je liefst in een ETF belegt; ik ga ook uit van het optimistische scenario zonder instapkosten, al zal éénmalig 2-3% nu niet het grote verschil maken. Ook het feit of die €1000 per jaar ieder jaar iets groter wordt, maakt voor de simulatie weinig uit
- Een paar verschillende aannames qua rendement van het pensioenfonds: 3% per jaar, gemiddelde van de afgelopen 10 jaar (zal nu ongeveer 4% zijn)
- Een paar verschillende aannames qua rendement van de ETF: conservatief 5% per jaar, 6% per jaar, gemiddelde van de afgelopen 10 jaar voor MSCI World (grofweg 10%)
- Eindbelasting op pensioensparen: theoretisch rendement van 4,75% per jaar op al je inleg, dat eindbedrag belasten aan 8%. Voorlopig gerekend zonder belasting op meerwaarde op de ETF
Op basis van die aannames:
| Indien 6% rendementsverschil: ~10 jaar nodig voordat de ETF interessanter wordt dan pensioensparen + taksvoordeel herbeleggen in een ETF, of 7 jaar zonder herbeleggen |
| Indien 3% rendementsverschil: ~17 jaar nodig voordat de ETF interessanter wordt dan pensioensparen + taksvoordeel herbeleggen in een ETF, of 11 jaar zonder herbeleggen |
| Indien 2% rendementsverschil: ~24 jaar nodig voordat de ETF interessanter wordt dan pensioensparen + taksvoordeel herbeleggen in een ETF, of 15 jaar zonder herbeleggen |
Daarbij is 2% rendementsverschil toch het absolute minimum omdat je bij de meeste pensioenfondsen al snel richting de 2% lopende kosten gaat, ze nog eens een deel in obligaties beleggen en onderworpen zijn aan beperkingen waarin ze mogen beleggen (bv. enkel in Europa)
6% rendementsverschil is het andere uiterste. Dus 3% rendementsverschil of ergens iets halverwege de 3% en de 6% lijkt me het meest realistisch.
Mijn beleggingshorizon is >20-25 jaar dus verkies ik de ETF route. Dichter bij de 10 jaar zou ik meer neigen naar het pensioensparen (dat taksvoordeel weegt dan meer door)
Mijn grootste bezwaar naar pensioenfondsen is niet persé de kosten die de banken aanrekenen, maar dat die fondsen het zowel in goede als in slechte beursjaren slechter doen dan een MSCI World ETF. Vooral in slechte jaren zou ik verwachten van een actief beheerd fonds dat een deel in obligaties belegt, dat het minder hard zou dalen maar dat blijkt de afgelopen >10 jaar niet het geval te zijn.