Zonnepanelen Topic

Mijn zonnepaneleninstallatie wordt uitgebreid. Er komt dus ook een zwaardere omvormer.
Ik zou mijn huidige Huawei SUN2000L-2KTL graag proberen verkopen. De omvormer is in dienst sinds 04/2020.
Iemand een idee hoeveel deze nog waard is?

Niet veel vrees ik. Kleine omvormer, een installateur gaat niet met 2ehands materiaal werken, dus je zit al met een DHZ-er die op een garage een uitbreiding wil doen ofzo.

We verkopen ons huis gebouwd in 2010.
Installatie (huis) werd in 2010 gekeurd.
In 2011 werden zonnepanelen geplaatst. Dus in 2011 een keuringsverslag van gedeelte zonnepanelen toegevoegd.
Is de documentatie nu in orde: originele keuring 2010 + doc keuring zonnepanelen in 2011 of diende een gans nieuwe herkeuring van de volledige installatie voorzien te worden (huis + panelen)?
Dat is in orde zo. Je moet een keuring hebben van alle onderdelen van uw elektrische installatie, zoals ze nu zijn. Een wijziging (uw PV panelen) vereist niet dat de rest herkeurd wordt.

Als je alles (nieuwbouw) laat keuren krijg je overigens ook twee keuringsverslagen. Eentje voor uw gewone installatie en eentje apart voor uw PV.

Graag jullie advies / mening over onderstaande 2 voorstellen:

Betreft een grote rijwoning, met nieuwe lucht-water warmtepomp en in de toekomst ook nog een airco unit.

Voorstel 1:
18x Viessmann hoogrendement mono 410Wp BOW
1x Huawei SUN2000 5KTL - M1 met optimizers
Totaal (incl 6% BTW) : € 10.400
(14x op hellend dak, 4x op plat dak)

Voorstel 2:
1x Huawei LUNA2000 - 10kWh batterij met Bliq
Totaal (incl 6% BTW) : € 17.300

Graag jullie advies / mening over onderstaande 2 voorstellen:

Betreft een grote rijwoning, met nieuwe lucht-water warmtepomp en in de toekomst ook nog een airco unit.

Voorstel 1:
Totaal (incl 6% BTW) : € 10.400

Voorstel 2:
1x Huawei LUNA2000 - 10kWh batterij met Bliq
Totaal (incl 6% BTW) : € 17.300

Ik zou vooral eens narekenen of die thuisbatterij wel een goede investering is... Je moet al serieus wat opbrengst tijdens de daguren 's avonds / 's nachts afnemen om die €6900 terug te winnen, laat staan er nog winst op te maken.

Verschil elektriciteitsprijs - injectietarief is misschien €0,35 / kWh, dus moet je ongeveer 20000 kWh over de levensduur van die batterij extra zelf verbruiken om de kostprijs terug te verdienen. Afhankelijk van jullie situatie is de kans reëel dat je die batterij pas terugverdiend hebt nadat de garantie (10 jaar voor dat model dacht ik?) verlopen is en de capaciteit al gedaald is tot 60%...
En wat ik iedereen aanraad die over een thuisbatterij nadenkt: als je binnen de terugverdientijd overstapt op een elektrische auto, is de kans groot dat je die als een veel grotere batterij zult kunnen gebruiken (toch als je in de mogelijkheid bent om regelmatig op te laden tijdens de zonnige uren)

Misschien ook eens de oriëntatie van de zonnepanelen erbij zetten, afhankelijk daarvan (bv. panelen pal op het zuiden gericht) kan de omvormer eerder aan de kleine kant zijn waardoor je iets sneller aftopping krijgt op 5,5 kW. In een oost-west opstelling is dat denk ik geen probleem omdat je maar zelden over die 5,5 kW zal gaan.

Mijn omvormer van zonnepanelen is niet ingesteld op de belgische normen (oops) :oi22:Dus staat gewoon op de fabrieksinstellingen. Heb maar 3 panneeltjes liggen, misschien hoeft dat niet echt? Of kan ik daar problemen mee ondervinden? Zoja welke? Een oplopende energie factuur bijvoorbeeld? :fingerguns_r: Ik heb iig geen last van uitvallende omvormer, of toch niet dat ik weet want ik sta er ook niet ganse dag bij. :nono:

Mijn omvormer van zonnepanelen is niet ingesteld op de belgische normen (oops) :oi22:Dus staat gewoon op de fabrieksinstellingen. Heb maar 3 panneeltjes liggen, misschien hoeft dat niet echt? Of kan ik daar problemen mee ondervinden? Zoja welke? Een oplopende energie factuur bijvoorbeeld? :fingerguns_r: Ik heb iig geen last van uitvallende omvormer, of toch niet dat ik weet want ik sta er ook niet ganse dag bij. :nono:
Het voltage uit de omvormer zou te hoog kunnen zijn. Als ze daar achter komen wordt je beboet.
Zet hem gewoon op België en je bent in orde. Nadelen ga je daar niet van hebben.

Het voltage uit de omvormer zou te hoog kunnen zijn. Als ze daar achter komen wordt je beboet.
Zet hem gewoon op België en je bent in orde. Nadelen ga je daar niet van hebben.

Ja gemakkelijk gezegd dan gedaan om hem gewoon op belgie te zetten, dat mag dus namelijk niet, omdat ik geen gecertificeerde installateur ben. Het is beveiligd met een pincode, ik kan de pincode krijgen als ik kan bewijzen met een certificaat. Helaas heb ik dat niet.

Nu vraag ik mij af waarom jij zegt "zet hem gewoon op belgie", kan jij dan wel gewoon je omvormer naar eigen keuze instellen dan? Of zit je hier maar wat onzin te verkopen?

Ja gemakkelijk gezegd dan gedaan om hem gewoon op belgie te zetten, dat mag dus namelijk niet, omdat ik geen gecertificeerde installateur ben. Het is beveiligd met een pincode, ik kan de pincode krijgen als ik kan bewijzen met een certificaat. Helaas heb ik dat niet.

Nu vraag ik mij af waarom jij zegt "zet hem gewoon op belgie", kan jij dan wel gewoon je omvormer naar eigen keuze instellen dan? Of zit je hier maar wat onzin te verkopen?

Ja, uiteraard. Ik kan gewoon inloggen en in de dropdown belgie kiezen. Ik kan zelfs kiezen naar waar en hoe frequent mijn productiegegevens gaan en nog een hele reutemeteut aan andere settings

Waarom zou je je eigen omvormer niet controleren? Omdat je installateur uiteraard telkens een factuurtje wil sturen...

Ik kan dat op mij eigen omvormer aanpassen ja… Wel met de installer account, maar je kunt een paswoord reset doen van die installer account. Die heb ik gedaan zodra de installateur buiten was.

Ook op mijn balansventilatie en warmtepomp zit een pincode, maar met wat Googlen is die snel achterhaald.

Succes dus

Oké dit is echt héél raar! :oops: Dan hangt dat toch wel echt af welke omvormer je hebt. Voor mijn omvormer moet ik een pincode online aanvragen! Een "SMA Grid Guard Code" is het eigenlijk, maar voor mij is dat hetzelfde als pincode. Ik heb het gedaan volgende de online manual:

Ik heb het dus gevraagd in de SMA Online Service Center, maar ik mocht de code niet hebben zolang ik geen certificaat laat zien en dat heb ik
niet, de aanvraag werd dus meteen geweigerd. :thinking:

-Edit-
Zou het misschien te maken kunnen hebben dat mijn omvormer niet met het internet is verbonden? :thinking: :thinking:

Laatst bewerkt:
Heb jij uw inverter tweedehands gekocht en zelf geplaatst? Want als er een installateur dat gedaan heeft, zou hij dat wel goed moeten instellen.
Indien het om zelfbouw gaat, zou ik toch nog eens contact opnemen en de situatie uitleggen.

Ik heb een Huawei inverter en ik heb zonder vragen een installateur account kunnen aanmaken en de code van interventer te resetten. Nu heb ik een 2 accounts. Een gebruiker en installateur met 1 plant.
Die installateur account had ik nodig om modbus te enablen zodat ik de inverter kon uitlezen met Home Assistant. Daarbij heb ik ook niet graag dat het beheer van m'n spullen niet in eigen handen is.

Oké dit is echt héél raar! :oops: Dan hangt dat toch wel echt af welke omvormer je hebt. Voor mijn omvormer moet ik een pincode online aanvragen! Een "SMA Grid Guard Code" is het eigenlijk, maar voor mij is dat hetzelfde als pincode. Ik heb het gedaan volgende de online manual:

Ik heb het dus gevraagd in de SMA Online Service Center, maar ik mocht de code niet hebben zolang ik geen certificaat laat zien en dat heb ik
niet, de aanvraag werd dus meteen geweigerd. :thinking:

-Edit-
Zou het misschien te maken kunnen hebben dat mijn omvormer niet met het internet is verbonden? :thinking: :thinking:
Je moet die gewoon instellen via een webpagina. Die code is niet nodig, enkel als je de login verloren hebt en nog eens wilt alles opnieuw instellen.

Desnoods hang je er een router aan en je pc dan ook.

Ik heb alles van sma hier zelf gezet. Alles is gewoon online te vinden. Soms wel wat verstopt.

Edit: en eenmaal die ingesteld is en online kan je bijna alle instellingen aanpassen via sunnyportal. Als ik echt iets heel specifieks wil zien (zoals voltages per fase) moet ik rechtstreeks op de omvormer inloggen.

Je moet die gewoon instellen via een webpagina. Die code is niet nodig, enkel als je de login verloren hebt en nog eens wilt alles opnieuw instellen.

Desnoods hang je er een router aan en je pc dan ook.

Ik heb alles van sma hier zelf gezet. Alles is gewoon online te vinden. Soms wel wat verstopt.

Edit: en eenmaal die ingesteld is en online kan je bijna alle instellingen aanpassen via sunnyportal. Als ik echt iets heel specifieks wil zien (zoals voltages per fase) moet ik rechtstreeks op de omvormer inloggen

uiteindelijk mijn omvormer toch op sunny portal kunnen registeren. Het was een dns probleem, heb die veranderd naar 8.8.8.8.

Maar hoe moet ik nu verder met juist instellen? Ik zie nu op sunny portal een installatie vermogen van 1,550kWp is dat goed of te hoog/laag?

Dan weet ik ook niet zeker welke ik moet nemen ,want je hebt daar 2 opties, wat is meest gebruikte, welke zou ik moeten nemen?

En klopt dat wel dat deze rood zijn??

Stuur me desnoods PM.

Dan weet ik ook niet zeker welke ik moet nemen ,want je hebt daar 2 opties, wat is meest gebruikte, welke zou ik moeten nemen?
De 3e optie...

Zie screenshot van de juiste parameters.

1695224812615.png

Terug
Bovenaan