Zonnepanelen Topic

697 kWh in augustus voor een -25° ZZW met helling 45° opstelling van 5625 kWp met 5kW SMA Sunny Boy.

606 kWh injectie en 99kWh afname.

De hoogste opbrengst zijn koude/winderige en zonnige dagen. Wolkensluiers verminderen meestal de opbrengst meer dan dat ze door reflectie (really?) of verkoeling een verhoging brengen.
Verlies aan warmte in de zomermaanden is significant. In februari dit jaar heb ik bvb enkele dagen van 30 kWh opbrengst. Dag opbrengst record ligt ergens rond de 37-38. Dat is dan met langere dagen rondom april-mei. Maar met de korte februari dagen is die piek echt crazy tov een zonnige zomerdag die bijna de helft meer zon uren heeft.

Ik heb eigenlijk in juni de record dagen gehad. Ik had niet erg de indruk dat de temperatuur de opbrengst veel liet zakken. Misschien 5-10%.
Wat ik wel merkte is dat door de droogte een laag stof op de panelen kwam. Het heeft toen 1x geregend na 2 weken en direct was mijn opbrengst weer naar boven. Maar ik heb de hele tijd tussen 60-70kWh/dag gezeten. De top dagen liggen rond de 71kWh en dat was een keer of 4-5 tussen eind mei en begin juli. Net wanneer de dagen het langst zijn. Panelen liggen wel perfect oost-west, dus misschien haal ik meer voordeel uit de lengte van de dagen en de hoge stand van de zon.
Ondanks de warmte was juni de beste maand voor mij met 1705kWh opbrengst. Wellicht door de lange dagen en de vele zonne uren. Moest het koud zijn, had ik maximaal 10% meer rendement denk ik.

Mijn beste dag in februari was 34.7kWh. En de beste dag van het jaar was 3 juni met 71.8kWh. Meer als het dubbel dus. Wat ook bevestigd dat een zuid installatie gewoonweg beter presteert in de winter dan een oost-west installatie. Terwijl het in de zomer niet zo veel scheelt.

En het waren dan nog triestige zomermaanden....

tov vorig jaar heb ik 270kWh minder geproduceerd in juli/aug
Sinds de teller niet meer terug draait zou ik altijd over dimensioneren. Dan maakt dat zoveel niet uit hoe triestig de dag is. Zelf op de meest sombere zomerdagen haalden wij 70% energie uit de zonnepanelen.

En het waren dan nog triestige zomermaanden....

tov vorig jaar heb ik 270kWh minder geproduceerd in juli/aug
Zwijg mij ervan, eerste jaar dat de panelen liggen.

1693902695610.png

Al die solar stats kunnen jullie eigenlijk ook hier ingeven: https://www.beyondgaming.be/solar
met dank aan @Cyberkef!
Ingevuld. Maar hoe kun je die terug vinden als je niet op de hoogte bent van de link? :D
Sinds de teller niet meer terug draait zou ik altijd over dimensioneren. Dan maakt dat zoveel niet uit hoe triestig de dag is. Zelf op de meest sombere zomerdagen haalden wij 70% energie uit de zonnepanelen.
Inderdaad. Ik heb eens ergens het advies gehoord om 1.5x uw jaarverbruik te leggen. Dan ben je al vrij zelf voorzienend vanaf het tussen seizoen en in combinatie met een thuisbatterij bijna helemaal zelf voorziend.
Na vele simulaties enzo voor mezelf te doen, kwam eigenlijk ook bijna altijd rond die 1.5x uit. Nu wel een EV er bij en ik zal wellicht nu op factor 1 komen te zitten daardoor. Weet niet goed als ik nog kan bijleggen op ons dak. Volgens mij kom ik te dicht bij de dakgoot en nok van het dak als we nog een 3e rij panelen zouden leggen. En het string voltage gaat te hoog komen te zitten op de west kant, dus ik vrees dat het duur wordt om uit te breiden als we nieuwe inverters gaan nodig hebben, want de huidige moet dan ook vervangen worden gezien die al 10kW is en dus op de limiet zit.

Na 6 maanden wachten op het montagemateriaal was het eindelijk tijd om de zonnepanelen te installeren. De boel is vandaag gekeurd dus mag officiëel in dienst! :woohoo: 🥳🥳

Technische specs:

- Geïnstalleerd PV-vermogen: 28 x 415Wp = 11620Wp (JAM54S30-415 MR)
- Opstelling O-W (oriëntatie van mijn huis, dus de loodrechte lijn op mijn PV-panelen, is -37°)
- montagesysteem: Esdec flatfix fusion
- omvormervermogen AC/DC: 3 x 3Kva (3 fasen) (Victron Multiplus-II 48/3000)
- omvormervermogen PV DC/DC: 10Kw bij 50V (Victron MPPT RS 450/200, 4 MPPT's)
- Batterij-inhoud: 19.2KWh (4 x Pylontech US5000 4.8KWh)
(en aangesloten zodat nominale laad/ontlaadstroom 200A (10kW aan 50V) bedraagt dus de bottleneck ligt bij het omvormervermogen (9kva, 7.5kW continuous)

Omdat foto’s altijd leuk zijn:

- frames op het platte dak

- zonnepanelen geïnstalleerd op de frames

- de omvormers (AC/DC), PV-omvormer (DC/DC) en batterijsysteem beneden

- wat het op dit moment staat op te brengen :)

Tot mijn grote "spijt" zijn de duurste componenten die ik nodig had ondertussen goedkoper geworden. Ik heb alles aangeschaft in Q1 van dit jaar. Nuja, ik had geen glazen bol en ik kon niet wachten want dan had ik het risico dat ik vandaag niets had en ik ben nu eenmaal nu aan het bouwen
Ik had ook niet verwacht dat ik 6 maanden ging moeten wachten op het montagemateriaal. (waardoor ik jammer genoeg een groot stuk van het opbrengstseizoen van dit jaar gemist heb).
Omvormers had ik binnen 2 weken, batterijen en zonnepanelen in 4 à 6 weken, klein elektrisch materiaal steeds binnen de week. Maar een hoopje stomme metalen buizen, kunststof voetjes en klemmen dus pas na 22 weken.

Alles bij elkaar heeft deze DIY me +/- (incl 21% BTW) 1,13€ / Wp gekost (zou met de prijzen van vandaag maar 1,006€/wp zijn) en 658€/Kwh batterij (zou vandaag maar 640€/kwh zijn).

M’n kost per Wp zou nog verbeteren als ik besluit nog PV bij te plaatsen op het tuinhuis (nog een string van 8 panelen) maar dat zal eerder iets voor binnen een jaar zijn.

Specifieke kost per Kwh zou ook nog verbeteren met meer batterijmodules maar dat werd dan, zelfs aan de DIY prijs, niet meer rendabel.

Waarom batterijen? Met de prijs van zelfbouw kwam dit in mijn kosten/baten simulatie op net genoeg rendement uit om het wel te doen.
Ik heb geen gas in mijn nieuwbouw maar WP. Mijn elektriciteitsverbruik zal (geschat) over een heel jaar wel stevig zijn (5000 a 6000kWh zonder EV tot 10000kWh per jaar als de EV er is).
In september komt er een EV dus zelfs in de periodes van veel productie en weinig verwarming zal ik altijd een bestemming hebben voor de gecapteerde energie. Geen werkloze periodes voor de batterijen (100% opgeladen maar geen doel voor de energie) is gunstiger voor de business case.

De "oude" energieprijzen waren uiteraard nog veel gunstiger voor de business case maar ik heb in de simulatie ook rekening gehouden met een terugval naar 0.35€/kWh en dat is ruwweg de prijs vandaag.

De batterijen zijn voorzien van een UPS uitgang dus bij wegvallen van het net kan ik (aangenomen dat de straatkast van Proximus nog stroom krijgt) blijven tv kijken :).

(en: because I can)

Knappe installatie! Dat wordt een lage energiefactuur :D
Wat is het voordeel van 3 aparte omvomers + batterijomvormer tegenover 1 hybride omvormer van 10kW?

Knappe installatie! Dat wordt een lage energiefactuur :D
Wat is het voordeel van 3 aparte omvomers + batterijomvormer tegenover 1 hybride omvormer van 10kW?
In het Victron-gamma bestaat dat niet. Die hebben een monofasige omvormer/lader van 3KVA en 5KVA. En je kan die combineren (3-fasen, of meerdere units parallel op 1 fase, of een combinatie van voorgaande) voor grotere vermogens.

Het grote voordeel van Victron vind ik hoe vriendelijk die zijn naar DIY.
Gewoon toegang tot het professional portal, alle documentatie open en vrij, geen paswoorden die ze voor u achterhouden, geen gezever met "kom in contact met een installateur in uw buurt" maar gewoon vrij verkrijgbare componenten via webshops, volledig stuurbaar met modbus (van een volledige lijst met modbus adressen maken ze ook geen geheim),...
Ik heb de planning en installatie voorbereid met de online manuals, hun instructiefilmpjes eens bekeken en configuratie en indienstname was gewoon first time right. Niets mee voorgehad. Nochtans geen voorgaande ervaring met Victron (of zelfs met bouw van een PV/Batt-systeem).

Tweede voordeel van deze setup is dat PV en batterij beiden DC-gekoppeld zijn. Dat spaart een hoop omvormerstappen (van PV DC naar AC, van AC naar DC voor de batterij te laden, en weer van DC naar AC om uw batterij te ontladen). Hier is dat van PV 450DC naar batterij 48VDC. Dat is normaal minder omvormerverliezen.

De PV-omvormer hangt hier dus niet aan het net, die hangt aan het 48VDC batterijsysteem. En het 48VDC batterijsysteem hangt op zijn beurt, met de 3 omvormers, aan het 230V AC systeem.
Ik ben dus in theorie ook niet gelimiteerd aan hoeveel PV-vermogen ik bij plaats. De 3 x 3kva omvormers zijn de netgekoppelde apparaten, maar als ik een dikke batterij zou hebben, en 20KW omvormervermogen voor mijn PV om die te laden, dan zou dat kunnen zonder over de grenzen te gaan van wat een "kleine productie-eenheid" is.

Laatst bewerkt:
Na 6 maanden wachten op het montagemateriaal was het eindelijk tijd om de zonnepanelen te installeren. De boel is vandaag gekeurd dus mag officiëel in dienst! :woohoo: 🥳🥳

Technische specs:

- Geïnstalleerd PV-vermogen: 28 x 415Wp = 11620Wp (JAM54S30-415 MR)
- Opstelling O-W (oriëntatie van mijn huis, dus de loodrechte lijn op mijn PV-panelen, is -37°)
- montagesysteem: Esdec flatfix fusion
- omvormervermogen AC/DC: 3 x 3Kva (3 fasen) (Victron Multiplus-II 48/3000)
- omvormervermogen PV DC/DC: 10Kw bij 50V (Victron MPPT RS 450/200, 4 MPPT's)
- Batterij-inhoud: 19.2KWh (4 x Pylontech US5000 4.8KWh)
(en aangesloten zodat nominale laad/ontlaadstroom 200A (10kW aan 50V) bedraagt dus de bottleneck ligt bij het omvormervermogen (9kva, 7.5kW continuous)

Omdat foto’s altijd leuk zijn:

- frames op het platte dak

- zonnepanelen geïnstalleerd op de frames

- de omvormers (AC/DC), PV-omvormer (DC/DC) en batterijsysteem beneden

- wat het op dit moment staat op te brengen :)

SNIP
Zeer mooi.

Wil je de link naar je live dashboard eens delen met ons?
Dit is de mijne : https://vrm.victronenergy.com/installation/140644/dashboard

Mijn OW opstelling ligt 1m van een haag aan de Noordkant. De haag is een m of 3 hoog. Achter de haag staat een boom van de buren van een m of 5 met heel veel blad.

Als de zon heel lang rond draait (in de zomer dus), valt de productie heel snel terug na een uur of 5-6, want die haag zorgt voor schaduw.

That being said, ik heb 8kw omvormers. Ik denk dat ik 10d op een jaar aan 8kw zit. Vandaag vb is de piek 7kw.

Kan ik zomaar 4 panelen bijleggen? Ik zal nog altijd schaduw hebben, maar kan waarschijnlijk redelijk cheap 10-15% productie erbij doen zonder veel problemen ?

Mijn OW opstelling ligt 1m van een haag aan de Noordkant. De haag is een m of 3 hoog. Achter de haag staat een boom van de buren van een m of 5 met heel veel blad.

Als de zon heel lang rond draait (in de zomer dus), valt de productie heel snel terug na een uur of 5-6, want die haag zorgt voor schaduw.

That being said, ik heb 8kw omvormers. Ik denk dat ik 10d op een jaar aan 8kw zit. Vandaag vb is de piek 7kw.

Kan ik zomaar 4 panelen bijleggen? Ik zal nog altijd schaduw hebben, maar kan waarschijnlijk redelijk cheap 10-15% productie erbij doen zonder veel problemen ?
Hangt er vanaf wat de maximum spanning is die uw inverter aankan en hoeveel panelen je nu al in serie hebt.

De hoogste spanningspiek haal je in de winter (koud/lage weerstand) wanneer het zonning is.
Als die te hoog is dan beschadig je je inverter.

1. Welk type panelen heb je?
  2. Hoeveel staan er nu in serie?
  3. Welk type inverter heb je?
Met bovenstaande info kan je uitrekenen of je er nog een paar kan bijzetten.

Is in Cege zijn geval niet beter dat hij poweroptimizers per paneel zet zodat slagschaduw op enkele panelen er niet voor zorgt dat de algehele installatie minder geeft?

Ik heb aan 8 kWp panelen liggen en de omvormer is maar 5 kW, driefasig. Ik heb de indruk dat ik enorm veel energie verlies hierdoor, kan ik die omvormer zelf vervangen door een van 8 kW of moet dat opnieuw via een aangifte bij Fluvius en keuring?

Terug
Bovenaan