Na 6 maanden wachten op het montagemateriaal was het eindelijk tijd om de zonnepanelen te installeren. De boel is vandaag gekeurd dus mag officiëel in dienst!

Technische specs:
- Geïnstalleerd PV-vermogen: 28 x 415Wp = 11620Wp (JAM54S30-415 MR)
- Opstelling O-W (oriëntatie van mijn huis, dus de loodrechte lijn op mijn PV-panelen, is -37°)
- montagesysteem: Esdec flatfix fusion
- omvormervermogen AC/DC: 3 x 3Kva (3 fasen) (Victron Multiplus-II 48/3000)
- omvormervermogen PV DC/DC: 10Kw bij 50V (Victron MPPT RS 450/200, 4 MPPT's)
- Batterij-inhoud: 19.2KWh (4 x Pylontech US5000 4.8KWh)
(en aangesloten zodat nominale laad/ontlaadstroom 200A (10kW aan 50V) bedraagt dus de bottleneck ligt bij het omvormervermogen (9kva, 7.5kW continuous)
Omdat foto’s altijd leuk zijn:
- frames op het platte dak
- zonnepanelen geïnstalleerd op de frames
- de omvormers (AC/DC), PV-omvormer (DC/DC) en batterijsysteem beneden
- wat het op dit moment staat op te brengen
Tot mijn grote "spijt" zijn de duurste componenten die ik nodig had ondertussen goedkoper geworden. Ik heb alles aangeschaft in Q1 van dit jaar. Nuja, ik had geen glazen bol en ik kon niet wachten want dan had ik het risico dat ik vandaag niets had en ik ben nu eenmaal nu aan het bouwen
Ik had ook niet verwacht dat ik 6 maanden ging moeten wachten op het montagemateriaal. (waardoor ik jammer genoeg een groot stuk van het opbrengstseizoen van dit jaar gemist heb).
Omvormers had ik binnen 2 weken, batterijen en zonnepanelen in 4 à 6 weken, klein elektrisch materiaal steeds binnen de week. Maar een hoopje stomme metalen buizen, kunststof voetjes en klemmen dus pas na 22 weken.
Alles bij elkaar heeft deze DIY me +/- (incl 21% BTW) 1,13€ / Wp gekost (zou met de prijzen van vandaag maar 1,006€/wp zijn) en 658€/Kwh batterij (zou vandaag maar 640€/kwh zijn).
M’n kost per Wp zou nog verbeteren als ik besluit nog PV bij te plaatsen op het tuinhuis (nog een string van 8 panelen) maar dat zal eerder iets voor binnen een jaar zijn.
Specifieke kost per Kwh zou ook nog verbeteren met meer batterijmodules maar dat werd dan, zelfs aan de DIY prijs, niet meer rendabel.
Waarom batterijen? Met de prijs van zelfbouw kwam dit in mijn kosten/baten simulatie op net genoeg rendement uit om het wel te doen.
Ik heb geen gas in mijn nieuwbouw maar WP. Mijn elektriciteitsverbruik zal (geschat) over een heel jaar wel stevig zijn (5000 a 6000kWh zonder EV tot 10000kWh per jaar als de EV er is).
In september komt er een EV dus zelfs in de periodes van veel productie en weinig verwarming zal ik altijd een bestemming hebben voor de gecapteerde energie. Geen werkloze periodes voor de batterijen (100% opgeladen maar geen doel voor de energie) is gunstiger voor de business case.
De "oude" energieprijzen waren uiteraard nog veel gunstiger voor de business case maar ik heb in de simulatie ook rekening gehouden met een terugval naar 0.35€/kWh en dat is ruwweg de prijs vandaag.
De batterijen zijn voorzien van een UPS uitgang dus bij wegvallen van het net kan ik (aangenomen dat de straatkast van Proximus nog stroom krijgt) blijven tv kijken

.
(en: because I can)