Zonnepanelen Topic

Ik heb net dezelfde vraag gekregen! Maar ik vind wel nergens terug wat 'voldoen aan de EPB-eisen betekent'
Hier staat dat allemaal uitgelegd:
Basically: nieuwbouw of energetische renovatie? Kijk dan naar vergunningsjaar van die bouw/verbouwing, en kijk wat er op die pagina gelinkt staat als eisen.

Als je gewoon zonnepanelen plakt op een oud huis lijkt me niet dat er Überhaupt EPB eisen zijn waaraan je aan moet voldoen.

Iemand ervaring hier met een ecoflow portable power station??
3,6kw
Lijkt me wel wat om snachts het verbruik v d zeeaquarium op te vangen op zonnige dagen

Iemand met verstand ervan die volgende offerte kan beoordelen?
Het gaat om 6 panelen op het zuiden, 7 in het oosten/westen.

20x Jinko Fullblack Tiger 400Wp
1x Solis 1P-5K (5 kVA) Omvormer

All-in, inclusief btw: €7.896,29

Ook garantie dat 750€ premie nog gehaald wordt, zoniet 750€ eraf.

Eeuwige dank! :bow:

De premie wordt toegekend voor gebouwen die aangesloten zijn op het distributienet vóór 1 januari 2014 of waarvoor deomgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan vijf jaar voor de datum van de eindfactuur werdverleend en waarbij het gebouw voldoet aan de op haar van toepassing zijnde EPB-eisen en de EPB-aangifte werd ingediendbinnen de geldende termijn.

Ik heb net dezelfde vraag gekregen! Maar ik vind wel nergens terug wat 'voldoen aan de EPB-eisen betekent'
Ik heb dat ook gedaan. (Project woning, huis was van 2017, maar bouwvergunning project van 2014.)

Die bouwvergunning + mijn EPB verslag ingediend en was in orde. als ge dat positief verslag hebt en dat was op tijd ingediend zal het goed zijn .

Ik kreeg deze week telefoon van mijn installateur, Solar-Tec, met de vraag of ze even mochten langskomen om te kijken of de ligging niet geoptimaliseerd kon worden. De productie was wat aan de lage kant vonden ze.

Hebben hier een uur diverse scenario’s uitgewerkt en gaan een offerte maken voor een kleine wijziging.

Topservice wel. (En ze waren initieel al spotgoedkoop)

Ik lees vooral dat er een fout werd gemaakt in het ontwerp en nu laten ze jou nog betalen om het op te lossen?

Misschien zie ik het verkeerd.
En als het er natuurlijk al even ligt én je was akkoord gegaan met het ontwerp.

Soit, toch vreemd.

Ziet er correct uit.
Hier offerte voor 12 panelen van 500Wp van Longi.
SMA STP5.0

All-in plat dak naar het zuiden gericht voor 7700 euro.
Ook dit jaar geplaatst.

Iemand die over mijn offerte iets wil zeggen?
Ik heb ook hier een vraag gesteld over thuisbatterij. Maar dezelfde berekening is geldig voor hier:
Wat kan ik zeggen:
  1. Geschat jaarlijks verbruik van 4917 piek en 4907 dal, gebaseerd op:
    1. Jaarlijks huidig actueel verbruik is ons piekv 3024 en dal 2016
    2. Er is een hybride wagen bijgekomen die een jaarlijks geschat verbruik van piek 1560 en dal 1560 zal toevoegen.
    3. Er komt binnenkort een sauna bij die een jaarlijks geschat verbruik van piek 333 en dal 1331 zal toevoegen. (8kw kachel, 2 keer per week 2u, hoofdzakelijk savonds)
  2. Over 4 a 5 jaar zal hier nog eens een full electric bij komen, die realistisch ook 50/50 in piek en dal zal opladen, maar hier houd ik nog geen rekening mee?
  3. Ter info: Wij verwarmen zowel op gas als op warmtepomp / airco, en gebruiken uiteraard ook airco in de zomer.
  4. We gaan proberen ons dalverbruik naar beneden te halen, maar dit zal niet significant verschuiven.

Conclusie: Totaal jaarverbruik van ~9800, ~50/50 piek en daluren.
Ik heb een offerte voor 36 panelen Risen 400Wp, verdeeld over O, Z & W, en een Hybride omvormer HUAWEI 10KTL M1. Totaal komt neer op €16.550 geïnstalleerd, excl. BTW en premies.
  1. De prijs lijkt mij fair?
  2. De sizing lijkt mij ook correct te zijn (zonder batterij in acht te nemen)?
  3. Huawei omvormers ... te vertrouwen? Betaal ik beter wat meer voor SMA?

Zijn het 20 panelen of 13 (je zegt 6 Z en 7 O/Z).
Met 13 panelen lijkt het me een faire prijs te zijn. Met 20 een erg goedkope ... (in de veronderstelling dat het over 6% BTW gaat).

Heel benieuwd hoe goed zon polystring met bijhorende ampères gaat presteren op die Solis. Zijn goede dingen maar nu ook niet gemaakt om dat mee uit te steken.

Dilensionering waar Solis garantie legt is 150% trouwens dus als er rook uit kopt na 2j is het voor jouw eigen rekening want Solis en de invoerder gaat niet tussenkomen.

Iemand die over mijn offerte iets wil zeggen?
Ik heb ook hier een vraag gesteld over thuisbatterij. Maar dezelfde berekening is geldig voor hier:

Ik heb een offerte voor 36 panelen Risen 400Wp, verdeeld over O, Z & W, en een Hybride omvormer HUAWEI 10KTL M1. Totaal komt neer op €16.550 geïnstalleerd, excl. BTW en premies.
  1. De prijs lijkt mij fair?
  2. De sizing lijkt mij ook correct te zijn (zonder batterij in acht te nemen)?
  3. Huawei omvormers ... te vertrouwen? Betaal ik beter wat meer voor SMA?

Zijn het 20 panelen of 13 (je zegt 6 Z en 7 O/Z).
Met 13 panelen lijkt het me een faire prijs te zijn. Met 20 een erg goedkope ... (in de veronderstelling dat het over 6% BTW gaat).
Prijs is volgens mij wat aan de hoge kant voor zo'n grote installatie. Ik zou het toch dichter bij 1euro/Wp verwachten.
Dimensionering is goed met zo'n verbruik en met een EV in het achterhoofd. Wel zou ik voor een andere omvormer gaan als je met het idee speelt om in de toekomst een batterij te zetten. Huawei is alleen maar compatibel met Huawei batterijen waarbij de laatste module in de rij het minst wordt aangesproken en de eerste in de rij het meest, wat niet ideaal is. Beter vraag je naar een GoodWe of SMA omvormer die compatibel is met BYD bijvoorbeeld.

Prijs is volgens mij wat aan de hoge kant voor zo'n grote installatie. Ik zou het toch dichter bij 1euro/Wp verwachten.
Dimensionering is goed met zo'n verbruik en met een EV in het achterhoofd. Wel zou ik voor een andere omvormer gaan als je met het idee speelt om in de toekomst een batterij te zetten. Huawei is alleen maar compatibel met Huawei batterijen waarbij de laatste module in de rij het minst wordt aangesproken en de eerste in de rij het meest, wat niet ideaal is. Beter vraag je naar een GoodWe of SMA omvormer die compatibel is met BYD bijvoorbeeld.
Thanks voor de feedback. Een andere omvormer (SMA) was ik ook naar aan het neigen. Ik moet wel de meerprijs nog vragen.

Is 1 euro / wp realistisch? Nu zit deze offerte net boven 1,1 euro.
Online vind ik meestal tussen de 1,3 en 1,7 euro. Van de offertes die ik heb, is dit ook de goedkoopste per wp.

Batterij neig ik wel om niet te doen momenteel (zie andere thread).

Thanks voor de feedback. Een andere omvormer (SMA) was ik ook naar aan het neigen. Ik moet wel de meerprijs nog vragen.

Is 1 euro / wp realistisch? Nu zit deze offerte net boven 1,1 euro.
Online vind ik meestal tussen de 1,3 en 1,7 euro. Van de offertes die ik heb, is dit ook de goedkoopste per wp.

Batterij neig ik wel om niet te doen momenteel (zie andere thread).
Ik heb al offertes gezien van 1.2euro/Wp voor een installatatie van 5000-6000kWp. Normaal gezien hoe meer panelen, hoe goedkoper per Wp.
Platdak is trouwens wel wat duurder omdat de bevestigingsmaterialen duurder zijn.

Ik wacht persoonlijk ook de batterij af tot ik een jaar aan cijfers heb en het interessant genoeg is. Ik heb wel een Huawei KTL10 M1 omvormer en heb me ondertussen goed ingelezen over batterijen en het is helaas een nogal gesloten systeem. Het doet zijn ding wel, maar je bent gebonden aan Huawei spullen. Stel is over 5 jaar een batterij koop en 5 jaar later gaat de omvormer stuk, sta ik daar met mijn dure Huawei batterij.
Met wat ik nu weet, zou ik vragen naar een andere omvormer.

Heel benieuwd hoe goed zon polystring met bijhorende ampères gaat presteren op die Solis. Zijn goede dingen maar nu ook niet gemaakt om dat mee uit te steken.

Dilensionering waar Solis garantie legt is 150% trouwens dus als er rook uit kopt na 2j is het voor jouw eigen rekening want Solis en de invoerder gaat niet tussenkomen.
De omvormer is dus te klein volgens jou en zou groter moeten zijn om problemen te vermijden?

Het viel me ook op toen de verkoper bij ons was. Volgens hem hoefde ik me daar geen zorgen over te maken omdat we met een oost/zuid/west-opstelling zitten die op andere momenten zon zal krijgen.

Ik lees op sommige sites dat optimizers op zonnepanelen zinvol zouden zijn, is dit zo en vraag ik best om dit ook te voorzien?

Ok, soms een idee of optimizers aan te raden zijn?
Of iemand anders die hier verstand van heeft en tips kan/wil geven?

Ok, soms een idee of optimizers aan te raden zijn?
Of iemand anders die hier verstand van heeft en tips kan/wil geven?
Ik heb er geen verstand van.
Maar als u panelen hele dag door vol in de zon liggen heb je er niets aan en bezorgd het u alleen miserie.
Want als ze kapot zijn, mag je op dak gaan voor ze te vervangen.
En die liggen altijd in de zon en warmte, kou, regen,...
Wat voor elekronica niet ideaal is.

Terug
Bovenaan