Zonnepanelen Topic

We werken met een oost/zuid/west-opstelling dus een deel ervan gaat sowieso steeds in de schaduw liggen...
Dus dan best wel optimizers?

We werken met een oost/zuid/west-opstelling dus een deel ervan gaat sowieso steeds in de schaduw liggen...
Dus dan best wel optimizers?
Als je aparte strings hebt niet, maar de meeste omvormers hebben maar 2 strings.
Die oost-west opstelling kan volgens mij parallel gelegd worden op dezelfde string en dan de zuid kant op de andere string. Dan heb je volgens mij geen optimizers nodig. Maar misschien kunnen de experts dit beter toelichten.

Klopt, polystringconfiguratie.
Een SMA gaat hier goed mee om, een Solis... geen idee... wij doen het alvast niet.
Ampèrages worden sowieso vrij hoog voor die Solis dan. Een SMA mag je tegen z'n tanden geven, heeft daar geen last van.

Ondertussen een offerte voor zonnepanelen ontvangen, maar ik ken er allemaal niet al teveel van. :)

Het gaat om een verbouwing (weliswaar IER, dus er komt o.a. een L/W warmtepomp; ik wacht nog op die offerte, maar ik meende mij te herinneren dat er gesproken werd van een 8Kw model).

Het dak is op het zuiden georiënteerd.

De offerte kort samengevat:

Full Black Zonnepaneel 410Wp12x
1.665,00 €​
SolarEdge Power Optimizer - S44012x
716,76 €​
SolarEdge 1 Fase Omvormer - 5Kw1x
1.170,00 €​
SolarEdge Modbus Energiemeter1x
251,04 €​
Montage Materiaal (Schuin Dak)1x
401,75 €​
Montage Materiaal (Plat Dak)1x
455,73 €​
Automaten Zekeringkast1x
74,10 €​
Bekabeling Zonnepanelen1x
245,94 €​
Elektrische Keuring
150,00 €​
Werkuren
1.430,00 €​
TOTAAL (excl. BTW)
6.560,32 €​

Iemand die er wat van kent die mij kan adviseren of dat OK is? :)

Alvast bedankt!

Ondertussen een offerte voor zonnepanelen ontvangen, maar ik ken er allemaal niet al teveel van. :)

Het gaat om een verbouwing (weliswaar IER, dus er komt o.a. een L/W warmtepomp; ik wacht nog op die offerte, maar ik meende mij te herinneren dat er gesproken werd van een 8Kw model).

1.665,00 €​
716,76 €​
1.170,00 €​
251,04 €​
401,75 €​
455,73 €​
Automaten Zekeringkast1x
74,10 €​
245,94 €​
Elektrische Keuring
150,00 €​
Werkuren
1.430,00 €​
TOTAAL (excl. BTW)
6.560,32 €​

Alvast bedankt!
Welk merk en type panelen?

1.665,00 €​
716,76 €​
1.170,00 €​
251,04 €​
401,75 €​
455,73 €​
Automaten Zekeringkast1x
74,10 €​
245,94 €​
Elektrische Keuring
150,00 €​
Werkuren
1.430,00 €​
TOTAAL (excl. BTW)
6.560,32 €​

Alvast bedankt!
Lijkt me zeker ok.
Dit zijn prijzen van toen ik in april 2022 getekend heb.
13 panelen (wel hybride omvormer) en 5kw mono opvormer 6880 euro totaal alles in

1.665,00 €​
716,76 €​
1.170,00 €​
251,04 €​
401,75 €​
455,73 €​
Automaten Zekeringkast1x
74,10 €​
245,94 €​
Elektrische Keuring
150,00 €​
Werkuren
1.430,00 €​
TOTAAL (excl. BTW)
6.560,32 €​

Alvast bedankt!
Mijn advies is ook leg meer panelen.
Bij voorkeur legt u dak vol.
Prijs is correct.

Ikzelf had tijdens de bouw 5.25KW panelen liggen op oost/west.
Deze was voor WP af te dekken en beetje huishoudelijk gebruik.
Echter staan er nu 1,5jaar later twee EV's op de oprit & ook Airco op de planning.
En met de twee EV's eet ik al mijn opbrengst op bij het slim thuisladen.
En neem ik nog 600kw iedere maand van het net.

Dus heb ik nu beslist om nog 6KW op het dak bij te leggen naar het zuiden.

Iemand die advies kan geven voor mijn situatie?
Ik kocht in 2022 een woning, mijn 74 jarige moeder is daar ook komen inwonen, en door haar gezondheidssituatie geniet zij sociaal tarief.
De gas en elektriciteit hebben we op haar naam laten zetten, omwille dat zij kan genieten van sociaal tarief.
Momenteel is dat ook iets dat zij bekostigd, als een vorm van "kost en inwoon", daar lening en al andere kosten aan het huis en brandverzekering etc uiteraard door mij zelf worden gefinancierd.
Ik plan in de toekomst nog verbouwingswerken (afbraak of vernieuwen veranda)

Is het voor mij op dit ogenblik in feite interessant om zonnepanelen te laten plaatsen (die ik dan bekostig), rekening houdende met het sociale tarief dat zij geniet?
We zitten aan een vrij normaal verbruik, denk ik, van ongeveer 2200 kWh per jaar.
Ik las al dat er voor dergelijk verbruik voor een gezin met twee idealiter dan 8 zonnepanelen worden gelegd?

Mij lijkt het op dit moment een kost, omdat ik nu zelf de elektriciteitsfactuur niet hoef te betalen en we (zij) het laagste tarief heeft dat er op de markt is.
Echter, wat niet is kan-zal wel nog gebeuren, wanneer is echter niet in te schatten.
Ik denk vooral aan de terugverdientijd.. en de andere investeringen die ik het huis wil laten uitvoeren.

Zijn zonnepanelen in feite aan te raden bij sociaal tarief?
Iemand die concreet voorbeeld kan geven van een situatie voor en na zonnepanelen, met sociaal tarief, met betrekking tot de elektriciteitsfactuur?

Eigenlijk wil ik vermijden om nu "zware" kost te maken, die misschien weinig invloed heeft op de factuur (aangezien ze sociaal tarief heeft en het gemiddeld verbruik)
Is het niet interessanter om zonnepanelen te overwegen op moment dat ik (we) niet meer gebruik kunnen maken van het sociaal tarief?
Of is het nu pas echt interessant voor mij om het nu te doen, rekening houdende met terugverdientijd?
Is het de investering op dit moment in feite waard, rekening houdende met het sociaal tarief?

Op 1 minuut berekend (dus kunnen wat foute assumpties in staan)

Sociaal tarief 28.5 cent

Zelfconsumptie met zonnepanelen +/- 35%
Dus 770 khw * 0.285 = 219€ besparing per jaar.

Die enkele centen injectie (krijgt ge die uberhaupt wel?) buiten beschouwing gelaten.
Dus een terug verdientijd die imho te lang is momenteel, zeker als ge de centen niet voor op te rapen hebt.

Die enkele centen injectie mag je wel niet negeren he. 65 procent van 2200kWh=1430kWh injectie. Aan 7 cent/kWh is 100 euro per jaar. Dan bespaar je 219+100=319 euro per jaar.
De bedragen gaan ook hoger zijn, want als hij 8 panelen legt spreek je over 3000-3500kWh en niet over 2200kWh

Het gaat om 6 panelen op het zuiden, 7 in het oosten, 7 in het westen.

20x Jinko Fullblack Tiger 400Wp
1x Solis 1P-5K (5 kVA) Omvormer

All-in, inclusief btw: €7.896,29
Getekend voor bovenstaand voorstel aan 7.750€, met premie eraf 7.000€.

Plaatsing is voorzien voor volgende week.

Iemand een mening over deze offertes?
Allen O-W opstelling, geen optimizers nodig wegens geen schaduw.

Offerte 1:
27 * 435W (11745Wp) JJA Solar N-Type Bifacial Double Glass High Efficiency Mono Module JAM54D41 LB
Sungrow SH10.0RT omvormer
Plaatsing op leien of tegelpannen = 810 EUR meerkost
13.106 EUR excl. BTW incl plaatsing op tegelpannen (1.12 EUR/Wp)
12.296 EUR excl. BTW excl. plaatsing op tegelpannen (1.04 EUR/Wp)

Offerte 2:
30* 400W (12000Wp) CANADIAN SOLAR 400M MS PERC HiKu
HUAWEI SUN2000 8KTL-M1
plaatsing leien of tegelpannen +- 2.000 EUR meerkost
14.965 EUR excl BTW incl plaatsing op tegelpannen (1.24 EUR/Wp)
of 12.965. EUR excl. btw excl. plaatsing tegelpannen (1.08 EUR/Wp)

Offerte 3:
30* 420W (12600 Wp) Jinko solar Tiger N-Type Mono-facial all black
Huawei SUN2000-10KTL-M1
Plaatsing op lein/tegelpannen = 2.243.78 EUR meerkost
12.995 EUR excl. BTW incl. plaatsing op tegelpannen (1.03 EUR/Wp)
10.751 EUR excl. BTW excl. plaatsing op tegelpannen (0.85EUR/Wp)

Offerte 3 is dus veruit de goedkoopste. Deze komt uit een samenaankoop aanbesteding, maar gaf me wel het minste vertrouwen in offertefase. Anderzijds claimen ze al duizenden installaties te hebben gelegd, sinds 2007 actief, best goede ratings online)

Die Jinko panelen zijn goeie panelen. Destijds veel over opgezocht omdat we zelf de 380W versie op ons dak hebben liggen.
De Huawei omvormer hebben we ook en doet zijn ding. Enige minpunt is dat deze enkel met Huawei batterijen werkt als dat in de toekomst zou willen. Bij Sungrow kun je daar een BYD aan hangen wat me dan weer interessanter lijkt.

Kwa prijs zit 1 en 3 wel goed.

@MrKamado Dat is een serieuze installatie.. 12000WP.. Ik weet dat daar in het verleden moeilijk over werd gedaan, omdat dat niet meer onder particuliere installaties valt, en dat de netbeheerder dan eerst een studie gaat uitvoeren enzo alvorens je aansluiting krijgt op het net ? (was voor alles groter dan 10.000WP ?).

@MrKamado Dat is een serieuze installatie.. 12000WP.. Ik weet dat daar in het verleden moeilijk over werd gedaan, omdat dat niet meer onder particuliere installaties valt, en dat de netbeheerder dan eerst een studie gaat uitvoeren enzo alvorens je aansluiting krijgt op het net ? (was voor alles groter dan 10.000WP ?).
Bij mijn weten is dat afhankelijk van uw omvormer, niet van het aantal WP dat je legt.

Max 10kva

Die Huawei SUN2000-10KTL-M1 valt wel onder een andere regeling in Belgie sinds sept. 2023, omdat die geen 10, maar 11kVA levert. Er is een speciale variant voor België gemaakt, maar ik vind daar niet veel meer over terug..

Terug
Bovenaan