Zonnepanelen Topic

Denk niet dat er ooit al zoveel volk naar de livestream van het vlaams parlement heeft zitten kijken.

Ik heb er deze middag nog eens over nagedacht, en mijn conclusie is (corrigeer mij als ik verkeerd ben) dat het standpunt van de VREG/CREG/Federale regering eveneens op geen kloten trekt

Waarom?
Ze baseren zich op het principe dat mensen het "net" als batterij gaan gebruiken en het dus niet correct is dat het een 1:1 verrekening is die einde rit gebeurt. Daarnaast beroepen ze zich op het feit dat de transmissietarieven voor het federale hoogspanningsnet worden kwijtgescholden daarmee, wat geen vlaamse bevoegdheid is

Maar dat klopt toch helemaal niet. Een PV installatie geeft laagspanning af en stroom zoekt altijd de weg van de laagste weerstand. Als gij dus laagspanning op het net zet, dan is de stroom die bij u vertrekt ook de stroom die door uw buurman a la minute wordt afgenomen. Er wordt dus helemaal geen stroom "opgeslagen", sterker nog, de maatschappij verkoopt a la minute uw stroom door aan de volle pot (inclusief alle transmissie en distributiekosten) aan uw buurman.
Voor zover ik weet kan ik ook helemaal geen stroom op het hoogspanningsnet zetten, noch op het middenspanningsnet. Gezien ik laagspanning injecteer, gebruik ik het hoogspanningsnet helemaal niet. De CREG en de Federale regering hebben dus ook niet te stellen dat Vlaanderen die kosten kwijtscheld, want die kosten zijn er niet. Ik moet ook geen tol betalen voor de autoroute de soleil als ik via de binnenwegen naar het zuiden rij.

Voor wie met een (geothermische) warmtepomp zit; hebben jullie al eens naar een dieselgenerator gekeken? Iemand uit mijn omgeving opperde dat als een mop. Maar ik heb ondertussen eens geteld wat onze geothermische pomp zal kosten en nu is mijn interesse gewekt. Generator in het tuinhuis?

Ik heb er deze middag nog eens over nagedacht, en mijn conclusie is (corrigeer mij als ik verkeerd ben) dat het standpunt van de VREG/CREG/Federale regering eveneens op geen kloten trekt

Waarom?
Ze baseren zich op het principe dat mensen het "net" als batterij gaan gebruiken en het dus niet correct is dat het een 1:1 verrekening is die einde rit gebeurt. Daarnaast beroepen ze zich op het feit dat de transmissietarieven voor het federale hoogspanningsnet worden kwijtgescholden daarmee, wat geen vlaamse bevoegdheid is

Maar dat klopt toch helemaal niet. Een PV installatie geeft laagspanning af en stroom zoekt altijd de weg van de laagste weerstand. Als gij dus laagspanning op het net zet, dan is de stroom die bij u vertrekt ook de stroom die door uw buurman a la minute wordt afgenomen. Er wordt dus helemaal geen stroom "opgeslagen", sterker nog, de maatschappij verkoopt a la minute uw stroom door aan de volle pot (inclusief alle transmissie en distributiekosten) aan uw buurman.
Voor zover ik weet kan ik ook helemaal geen stroom op het hoogspanningsnet zetten, noch op het middenspanningsnet. Gezien ik laagspanning injecteer, gebruik ik het hoogspanningsnet helemaal niet. De CREG en de Federale regering hebben dus ook niet te stellen dat Vlaanderen die kosten kwijtscheld, want die kosten zijn er niet. Ik moet ook geen tol betalen voor de autoroute de soleil als ik via de binnenwegen naar het zuiden rij.
Je gaat momenteel ook geen distributie en transmissitarieven betalen op de stroom die je injecteerd, enkel op de stroom die je afneemt en die komt waarschijnlijk niet van bij je buur. Dus ik denk dat je idee ergens een foutje heeft.

Voor wie met een (geothermische) warmtepomp zit; hebben jullie al eens naar een dieselgenerator gekeken? Iemand uit mijn omgeving opperde dat als een mop. Maar ik heb ondertussen eens geteld wat onze geothermische pomp zal kosten en nu is mijn interesse gewekt. Generator in het tuinhuis?
Ocharme uw buren.

In u straat of wijk staat er sowieso een cabine die 11kv of 15 kv maakt, als u hele straat terug duwt maken jullie middenspanning.

Kan je ook de voltages zien op het net met de digitale meter? Dan zal je zien op zonnige lentedagen dat de spanning van het net verhoogd wordt juist omdat er geen afname is.

De energieproducenten moeten hier op inspelen zodat alles binnen toleranties blijft.

Ok, maar dan blijven we toch nog steeds binnen het net van de intercommunales? Middenspanning is toch "gewoon" bv net netwerk van Fluvius en dus wél Vlaamse bevoegdheid.
Tis dacht ik pas vanaf het hoogspanning wordt dat je op het net van ELIA zit en dus federaal werkt.

@Musk: een beetje moderne dieselgenerator is echt super stil hoor. Die supersilent van Locquet bv kunt ge amper horen draaien.

Moet voldoen aan de geluidslastnormen.
Je mag ook niet zomaar uw auto op uw oprit 24/24 laten draaien hé. Allez bij een elektrische misschien wel.
Mijn pa was al even bezig om zijn oude dieselwagen van 84 om te bouwen tot generator. Hij heeft er toch de ruimte voor en hij garandeert dat hij die benodigde energie goedkoper produceert dan tegen 35cent. Vooral als je er dan ook nog eens mazout in kapt. Heb hem er momenteel van kunnen afhouden... maar als het hem echt irriteert dan heeft hij dat ineengeknutseld als nen echte Macguyver om te testen.

Waarom?

Maar in de winter trek je toch gewoon stroom van het net? En met terugdraaiende teller betaal je daar €0 kosten voor (mits voldoende productie etc etc).

Bwa pasop, zo zuinig is dat ook niet ze. Een moderne generator zal ongeveer een 0,3l per uur verbruiken per kVA voor kleine vermogens, een beetje high end 20kVA zit rond de 4l per uur op vollast.
Laat ons zeggen dat als ge gemiddeld 5kW stroom wilt kunnen opwekken dat ge toch op een 1l per uur of 12l per dag moet tellen.
De stookolie/rode mazout staat zowat gemiddeld over de jaren rond de 50ct per liter, wat neer komt op 6 EUR aan mazout per dag oftewel (4380 liter) 2190 EUR per jaar. Dat is een vergelijkbare kostprijs met 8400 kWh van het net afnemen.
Reken op een pittige aankoopkost voor een superstilen aggregraat van 10kVA.
Een Kipor van 51dBa op 7m kost bv rond de 7000 EUR, maar om continu te laten draaien in residentiele omgeving is dat eigenlijk nog te luid. Daar moet dan nog een dempende omkasting rond en de nodige infrastructuur voorzien worden, een externe dieseltank voor worden voorzien van op zen minst 5000 liter, etc...
Natte vinger gaat ge toch 15k kwijt zijn voor uw generator staat te draaien.

Zoals ik eronder ook zei: alles hangt af van je eigen profiel. Als je in de zomer bv constant gaat wandelen en een slaatje of BBQ eet, ga je ook een pak minder verbruiken. In de zomer hang ik liever mijn kleren aan de wasdraad. In de zomer doe je minder het licht branden want het is pas later donker, ...

Alles hangt van je eigen situatie af; en tenzij je er nu perfect zicht op hebt kan je wel eens voor een onaangename situatie komen te staan waar je terugverdientijd toch niet zo is als je eerst gedacht had.
Elektrische BBQ!

Maar in de winter trek je toch gewoon stroom van het net? En met terugdraaiende teller betaal je daar €0 kosten voor (mits voldoende productie etc etc).
Klopt niet. In de winter trek je idd stroom van het net aan markttarief. Maar je hebt ook geinjecteerd aan markttarief dus dat wordt dan verrekend met uw afname.

De stelling dat je "het net als batterij" gebruikt is larie en apekool, wat je injecteert wordt onmiddellijk terug verbruikt. Tis niet dat er een magische lus onder de grond ligt waar de PV stroom toertjes draait tot iemand hem kan gebruiken.

Elektrische BBQ!
Bah. Das geen barbecue.

Ok, maar dan blijven we toch nog steeds binnen het net van de intercommunales? Middenspanning is toch "gewoon" bv net netwerk van Fluvius en dus wél Vlaamse bevoegdheid.
Tis dacht ik pas vanaf het hoogspanning wordt dat je op het net van ELIA zit en dus federaal werkt.

@Musk: een beetje moderne dieselgenerator is echt super stil hoor. Die supersilent van Locquet bv kunt ge amper horen draaien.
Maakt niks uit want alle netten hangen aan elkaar. Moest iedereen gewoon beetje duwen op het net valt het binnen de korste keren plat.

De belgen halen geregeld groene stroom binnen van Duitsland, die is waarschijnlijk meerdere keren getransformeerd tot die bij een belg terecht is gekomen.

Kijk bv naar 31/03/2020, die dag was tot 40% van de stroom uit zonnepanelen, dan is er wss wel hoogspanning gemaakt om dat belgië rond te krijgen.

Als mijn generator mijn warmtepomp doet draaien voor het equivalent kostprijs van 8400kWh elektriciteit van het net dan plaatst ik hem morgen. Onze pomp is berekend op 24,000 kWh per jaar.

Ik zou in die opstelling enkel de pomp erop aansluiten. Het is onbegonnen werk om heel hun binneninstallatie van het net te koppelen als je generator draait. Of je moet perfecte synchronisatie behalen.aar aangezien de pomp 80% van ons verbruik gaat zijn op jaarbasis...

Ik ga mij daar verder over informeren.

Klopt niet. In de winter trek je idd stroom van het net aan markttarief. Maar je hebt ook geinjecteerd aan markttarief dus dat wordt dan verrekend met uw afname.

De stelling dat je "het net als batterij" gebruikt is larie en apekool, wat je injecteert wordt onmiddellijk terug verbruikt. Tis niet dat er een magische lus onder de grond ligt waar de PV stroom toertjes draait tot iemand hem kan gebruiken.

Bah. Das geen barbecue.
Of is gewoon overschot dat ze niet kwijtraken en principe blijft zelfde als dat je batterij zou hebben. Je zet er x kWh op en je haalt die er terug af 6 maand later zonder dat je er voor betaald (nou ja dat vreemd prosumententarief buiten beschouwing gelaten, dat op plaats x in West Vlaanderen anders is dan plaats y in de Limburgs..)

Elektrische BBQ is dik ok ze, zeker voor snel in de week. Alleen zit er om 18u al schaduw op mijn dak van overkant van straat dat ik dus na 18u quasi geen opbrengst meer heb.

Wat is het verschil met een kookplaat tov een elektrische barbecue?

Hier enkel houtskool of briketten 😎

Terug
Bovenaan