Zonnepanelen Topic

Heel dat verhaaltje van de thuisbatterij kan kloppen voor uw gewone verbruikers en voor het opvangen van bewolkte momenten in lente/herfst. Maar vanaf er een warmtepomp in het systeem zit is die compleet nutteloos, want die trekt uw batterij op een paar minuten leeg.
Zelfs zonder warmtepomp is er natuurlijk het aspect dat voor veel mensen doorslaggevend gaat zijn: ga je het er financiëel uithalen.
En die berekening wordt niet makkelijk, zelfs als je een goed zicht hebt op je exacte verbrbuik. De 2 belangrijkste vragen zijn:
  • Hoeveel verbruik je in de zomer op de donkere delen van de dag
  • Hoeveel overproductie (dus injectie) heb je in de winter
Als we kijken naar @Bimmer zijn voorbeeld kijken voor 18 januari (wat ik dus als slecht geval bekijk, niet worst-case want ik heb op 14/01 0,00kWh opgewekt :p) dan zie ik dat hij ~0.5kWh geïnjecteerd heeft en dus potentieel in een batterij zou kunnen steken.

Op de langste dagen, wekken mijn zonnepanelen op van ~8u tot ~20u. Dat is dus een donkere periode van 12u. Wat aan zijn sluimerverbruik en verbruikpatroon dus minder dan 3 kWh is. En dat is verbruikpatroon winter met zomer vergeleken; wat mogelijks ook verchilt.

Betekent dus dat je op een groot deel niet het maximale uit een batterij kunt halen.

Ik vond vooral die opmerking over de bluetooth stopcontacten absurd. "Er is al wel een oplossing voor slimme sturing!" Euhm, ten eerste kost zo'n domoticasysteem u een paar 1000€ extra, daarnaast is het aan en uitschakelen van stopcontacten niet "slim" he, je moet nog een sturing hebben zodat die om de beurt aan springen en lang genoeg aan blijven om hun programma af te werken (waar je geen feedback over krijgt). Succes met zoiets te bouwen met van die bluetoothstopcontacten.

Echt waar, hoe kan je nu zo wereldvreemd zijn over uw eigen bevoegdheid.

Ook niet overdrijven hé :p
Zo'n systeem kan je voor <€100 opzetten (met wat kennis natuurlijk). Zonder kennis een paar €100, geen paar €1000...

Maar dan blijft inderdaad het probleem dat je apparaten met een programma zo niet efficiënt kunt sturen. Om nog maar te zwijgen van ad-hoc energievraag (ik ga niet stoppen met koken als er een wolkje voorbij komt :D).

Heel dat verhaaltje van de thuisbatterij kan kloppen voor uw gewone verbruikers en voor het opvangen van bewolkte momenten in lente/herfst. Maar vanaf er een warmtepomp in het systeem zit is die compleet nutteloos, want die trekt uw batterij op een paar minuten leeg.
Zoals Caracalla het ook al heeft gezegd, gaat dat enkel op voor u "gewoon" verbruik.
Heb het zelf ook al vermeld dat moest ik een warmtepomp hebben, zou ik het ook bekijken als het verbruik ervan volledig van het net komt.

Als ik bij mij thuis kijk naar de gegevens van mijn ketel, zit ik nu op 48,5kwh gemiddeld per dag (gemiddelde van de laatste 30 dagen), voor puur verwarming. Mijn ketel brand eigenlijk altijd op zijn laagste vermogen, als het op verwarming aankomt. Mijn ketel levert op zijn laagste stand, 2,7KW, mijn ketel zal dus gemiddeld een 13 uur per dag branden.
Warm water zit ik op 6kwh per dag (gemiddeld van de laatste 30 dagen), heb een ketel die max 24kw kan leveren. Daarvoor moet de ketel dus een 15 minuten branden per dag en klaar.

Moest ik dus een warmtepomp hebben die SPF van 4 heeft voor enkel verwarming (dus niet warm water), wilt dat zeggen dat ik uit kom op kwh/4 = 12kwh per dag voor verwarming. Als mijn warmtepomp dan ook een 12-13 uur per dag draait, zal die een verbruik hebben van 0,95kwh gemiddeld per uur, gedurende die 12-13 uur.
Voor warm water zie ik vaak SPF van 2,5, dus krijgen we 6kwh/2,5= 2,4kwh verbruik per dag voor warm water.

Het gaat al een zeer goede dag moeten zijn deze maand, om een 2kw op te slaan. Als je dan naar mijn grafiek zie, zie je al dat ik 2kwh verbruik tussen 22:00-07:00 en dan spreken we nog niet over de dag. Dus je gaat in deze maanden wanneer u verwarming aanstaat, nooit energie kunnen bufferen voor u warmtepomp.

Laatst bewerkt:
Zijn er hier mensen die in de facebook groep 'duizenden gedupeerden...' zitten?
Zo ja, tekenen jullie in om mee te doen met de rechtszaak? 25 euro. Ik denk wel dat ik voor 25 euro zal meedoen.

Zo'n systeem kan je voor <€100 opzetten (met wat kennis natuurlijk). Zonder kennis een paar €100, geen paar €1000...

Maar dan blijft inderdaad het probleem dat je apparaten met een programma zo niet efficiënt kunt sturen. Om nog maar te zwijgen van ad-hoc energievraag (ik ga niet stoppen met koken als er een wolkje voorbij komt :D).

Dat zijn zowat de goeikoopste (en met wifisturing, want die met bluetooth werken al helemaal niet automatisch). Dus vanaf 50 stopcontacten zit je al aan 1000€. En dan moet er nog een server zijn die uw digitale teller uitleest en de volledige sturing doet. Dus voor de simpele (en lelijke) oplossing zit je toch richting 1500€.

Als je naar een echt domoticasysteem gaat, waar de relais in de kast steekt, dan spreek je bij Loxone over 360€ voor 14 stopcontacten...

Ik vond vooral die opmerking over de bluetooth stopcontacten absurd. "Er is al wel een oplossing voor slimme sturing!" Euhm, ten eerste kost zo'n domoticasysteem u een paar 1000€ extra, daarnaast is het aan en uitschakelen van stopcontacten niet "slim" he, je moet nog een sturing hebben zodat die om de beurt aan springen en lang genoeg aan blijven om hun programma af te werken (waar je geen feedback over krijgt). Succes met zoiets te bouwen met van die bluetoothstopcontacten.

Nu, daar had ik minder problemen mee omdat dat eigenlijk al zwaar gecounterd werd ter plaatse. Waar die persoon in kwestie of zo leek het mij toch eventjes met zijn mond vol tanden stond.

De countering was : enerzijds is het duur, anderzijds komt het niet overeen met de levenswereld van de bevolking (zij gaan niet even stoppen met koken/tv kijken/etc omdat ze nu ineens een vatwasmachine moeten opzetten, etc) en waar zijn al die ondernemers met hun innovatieve ideeën die klaar staan om in de bres te springen. Indien ze er waren hadden ze vanaf vrijdag al met grote trom hun producten ten toon gespreid inclusief een kosten en baten analyse.

Waarna er de claim kwam dat het eerder leek op lobbywerk.

De meesten hebben die kennis niet. De meesten hebben met het nieuws hun buik vol van investeringen en gadgets (want voor mij is dat allemaal een gadget). En belangrijker zoals je zelf zegt het is geen oplossing voor alles. En het is ook niet goed voor de toestellen in kwestie, eventjes in mid sessie uw wasmachine uitschakelen door de stroom eruit te halen. Mijn wasmachine, droogkast en afwasmachine starten niet vanzelf terug op hoor. En een toestel van 2000€ (ik heb de prijs niet opgezocht, kan goedkoper zijn, was gewoon om punt te maken) ga ik mij echt niet aanschaffen daarvoor hoor...
Enigste waarvoor dat eventueel nuttig is, is om de sluimerverbruiken van de nacht gedeeltelijk uit te schakelen. Maar die lijken mij enorm beperkt (TV, computerschermen, eventueel de ventilatieunit maar dan hebben we het denk ik wel gehad). De frigo en diepvries zou ik niet aanraden. En voor de rest niet 100% zeker wat er nog zou kunnen draaien (eventueel routers, modems telenet - maar om dat automatisch uit te schakelen zou mij af en toe wel eens kunnen irriteren als je om 1h nog aan het gamen bent of zo)

Zelfs als de geschakelde stopcontacten maar evenveel zouden kosten als een gewoon. Je hebt nog steeds het probleem dat de meeste mensen met een gewone wasmachine zitten. Mijn machine schiet alleszins niet aan op het moment dat de boel onder spanning komt. Je moet ze aanzetten, programma instellen en starten... gl met je bluetooth stopcontact.

Iedereen die nu af komt met die smart home toepassingen is echt compleet wereldvreemd. De meeste mensen hebben dat gewoon niet en het ligt momenteel ook echt niet within reach voor de meeste mensen. En dan nog... wanneer zijn de grote stroompieken? Mensen gaan echt niet beginnen met eten om 9u 's avonds omdat de elektriciteit om 6u teveel kost... net zoals mensen geen blikje cola laten staan omdat er 1c suikertaks bij komt.

Dat zijn zowat de goeikoopste (en met wifisturing, want die met bluetooth werken al helemaal niet automatisch). Dus vanaf 50 stopcontacten zit je al aan 1000€. En dan moet er nog een server zijn die uw digitale teller uitleest en de volledige sturing doet. Dus voor de simpele (en lelijke) oplossing zit je toch richting 1500€.

Als je naar een echt domoticasysteem gaat, waar de relais in de kast steekt, dan spreek je bij Loxone over 360€ voor 14 stopcontacten...
Dit is goedkoper en dan nog met CE keurmerk dat de Sonoff niet heeft.

En je hebt er geen 50 nodig hé, je moet niet elk stopcontact sturen, enkel de nodige.
En sturing kan met een rpi met daar de nodige software op.

[edit]Of, kan zelfs nog goedkoper als je geen problemen hebt met de chinese cloud :p

[edit2]Of als je liever Zigbee gaat i.p.v. via wifi:

Laatst bewerkt:
Zo ja, tekenen jullie in om mee te doen met de rechtszaak? 25 euro. Ik denk wel dat ik voor 25 euro zal meedoen.
Als ze nu eens een versie hadden waardoor ik niet smoelboek moest hebben zou ik het nog overwegen. Al hangt ook veel af van wat de compensatie effectief gaat zijn. Als de oplossing die de vlaamse overheid voorziet in de buurt komt van de terugdraaiende teller en rekening houdt met het gat voor mijn warmtepomp dan zie ik niet in waarom er een procedure moet opgestart worden.

Doen ze dat niet, dan heb ik er die 25€ perfect voor over. Lijkt mij op dit moment nog iets te vroeg. Als ik later kan aansluiten is het mij ook goed... ook al is het dan 10€ duurder...

En je hebt er geen 50 nodig hé, je moet niet elk stopcontact sturen, enkel de nodige.

[edit]Of, kan zelfs nog goedkoper als je geen problemen hebt met de chinese cloud :p
Je verhoogt uw sluimerverbruik. Want elke switch die je gebruikt is weer een paar watt. De server die je gebruikt om alles aan te sturen is ook weer een verbruik. En dan is er nog niets gestuurd of deftig werkende zoals het zou moeten. Neen ik begin niet met dieje zever...

Dan gebruik ik dit wel : https://www.bol.com/nl/p/profile-4-voudig-stopcontact-schakelaar-wit/9200000038612137/

Je verhoogt uw sluimerverbruik. Want elke switch die je gebruikt is weer een paar watt. De server die je gebruikt om alles aan te sturen is ook weer een verbruik. En dan is er nog niets gestuurd of deftig werkende zoals het zou moeten. Neen ik begin niet met dieje zever...
Sluimerverbruik van zo'n ESP-based (dus wifi) smart-plug is ~0.8W, de Zigbee verbruikt ~0.3W. Dit is als de relais uitstaat, als deze aanstaat zal er ~0.5W bijkomen.
Een rpi voor de sturing (of andere SBC) verbruikt idle tussen de 0.2W & 0.8W.

Uiteindelijk verwaarloosbaar, uw tv in standby laten staan verbruikt meer ;)

Sluimerverbruik van zo'n ESP-based (dus wifi) smart-plug is ~0.8W, de Zigbee verbruikt ~0.3W. Dit is als de relais uitstaat, als deze aanstaat zal er ~0.5W bijkomen.
Een rpi voor de sturing (of andere SBC) verbruikt idle tussen de 0.2W & 0.8W.

Uiteindelijk verwaarloosbaar, uw tv in standby laten staan verbruikt meer ;)
Ja maar daarvoor staat er een schakelaar op mijn stekkerblok die ik elke avond voor ik ga slapen gewoon op off zet. Zelfde voor mijn PC. Bij niet gebruik gebruik ik gewoon die schakelaar. En die stekkerblokken heb ik al jaaaaaaarrreeeeeen. Ben zo opgegroeid bij mijn vader.

[edit2]Of als je liever Zigbee gaat i.p.v. via wifi:
Shelly kan inderdaad ook (dacht dat die iets duurder waren, maar blijkbaar niet).
Maar dan nog blijft het een knutselproject dat enkel mogelijk is voor mensen die best veel met domotica bezig zijn.
Ik zie de eerste implementaties al komen waarbij je een "voorrang" moet geven aan apparaten, maar als je dan thuiskomt uw wasmachine 3x heeft gedraaid, maar het afwasmachine niet...

In praktijk is daar nog geen oplossing voor, omdat die apparaten zelf moeten voorzien zijn om halfweg te stoppen. Als je uw wasmachine elke keer laat uitvallen, dan schiet dat stroomverbruik de hoogte in. Los van het feit dat ze in error gaan en dus helemaal niet opnieuw starten.

Ik zou echt voorstellen om de bevoegde ministers eens een maand op die manier te laten leven...

Kan je ook voor zo'n smart stekker zetten :rolleyes: Dan verliest het wel een beetje zijn nut :p

Maar kom, ieder zijn ding hé, ik zeg gewoon dat het mogelijk is.
Het is mogelijk. Maar het is niet nuttig. Want voor de zaken waarvoor je het zou gebruiken is een gewone schakelaar met wat opvoeding veel logischer dan iets dat je programmeert op basis van een timer en waarvan je dan pissig bent als het ineens uitschakelt op het moment dat het u niet past of waarvoor de toestellen niet slim genoeg zijn om daarmee om te gaan en afhankelijk van hoe lang het duurde een programma opnieuw te doorlopen, verder te gaan waar die was, of.... Dat is dan niet echt SLIM hé, dat is dom. Dat is dan namelijk gelijk aan dit : https://www.bol.com/nl/l/tijdschakelklokken/N/28894/?country=BE
Wanneer je enorm veel stopcontacten hebt die je wilt aansturen dan is zo'n switch misschien nuttig.

Maar persoonlijk zou ik echt niet weten wat ik daar allemaal op zou schakelen ? Wat ook de reden is waarom ik geen domotica voorzien had... voor mij lijkt het voordeel beperkt.

Maar geef mij gerust van andere voorbeelden waar ik die items voor kan gebruiken. Ik zie ze gewoonweg niet :(.

Maar persoonlijk zou ik echt niet weten wat ik daar allemaal op zou schakelen ? Wat ook de reden is waarom ik geen domotica voorzien had... voor mij lijkt het voordeel beperkt.

Maar geef mij gerust van andere voorbeelden waar ik die items voor kan gebruiken. Ik zie ze gewoonweg niet :(.
Wel, mijn use-case zal voor u niet van toepassing zijn :p

• 3d-printer zit erachter zodat die niet constant aanstaat en ik alles remote kan doen
  • Heb er 1 in de keuken met paar custom timers (kan ook met een klassiek klok-stopcontact maar ik had de mogelijkheid al :p) voor als ik mijn voedseldroger of sous-vide 'snachts wil laten opstaan en timen
  • Dan nog ene puur uit tammigheid: sta-lamp achter de zetel, en was kiezen tussen schakelaar ervoor heel zichtbaar te leggen of telkens achter de zetel te moeten kruipen :D Daar zit een automatisatie op dat die samen met een ander licht aangaat, maar kan ook manueel aan/uit zetten
Maar dat is enkel nu, als ik een digitale meter heb, kan ik perfect ook dingen schakelen wanneer ik injecteer.
Een idee dat ik pre-corona had, was de verwarming in de badkamer te vervangen door een elektrisch ding. Want op een werkdag gaat nu heel de chauffage aan zodat ik 'sochtends niet op ne koude pot zit :D Zou een besparing kunnen zijn met een elektrisch vuurke die aanstuurbaar is. Maar dat zal er vanaf hangen hoe het werk-leven er post-corona uitziet, als ik meer thuiswerk is dat niet meer nodig.

Niet dat ik de zaak zo nauw volg, maar deze wet is onderuit geschopt door het grondwettelijk hof. Is daar zelfs beroep op mogelijk? En indien neen, kunt ge voor deze situatie wel iemand aanklagen? Dat zou dan de Vlaamse Overheid zijn of zo, maar dan zou ge ze moeten aanklagen omdat ze hun belofte niet nakomen. Maar die kunnen ze niet nakomen, want die belofte is ongrondwettelijk verklaard.

Met andere woorden: gaat dat geld niet naar een kansloze zaak?

Shelly kan inderdaad ook (dacht dat die iets duurder waren, maar blijkbaar niet).
Maar dan nog blijft het een knutselproject dat enkel mogelijk is voor mensen die best veel met domotica bezig zijn.
Ik zie de eerste implementaties al komen waarbij je een "voorrang" moet geven aan apparaten, maar als je dan thuiskomt uw wasmachine 3x heeft gedraaid, maar het afwasmachine niet...

In praktijk is daar nog geen oplossing voor, omdat die apparaten zelf moeten voorzien zijn om halfweg te stoppen. Als je uw wasmachine elke keer laat uitvallen, dan schiet dat stroomverbruik de hoogte in. Los van het feit dat ze in error gaan en dus helemaal niet opnieuw starten.

Ik zou echt voorstellen om de bevoegde ministers eens een maand op die manier te laten leven...
Zoals ik al zei, is geen oplossing voor dingen met een programma of ad-hoc energievraag ;)

Niet dat ik de zaak zo nauw volg, maar deze wet is onderuit geschopt door het grondwettelijk hof. Is daar zelfs beroep op mogelijk? En indien neen, kunt ge voor deze situatie wel iemand aanklagen? Dat zou dan de Vlaamse Overheid zijn of zo, maar dan zou ge ze moeten aanklagen omdat ze hun belofte niet nakomen. Maar die kunnen ze niet nakomen, want die belofte is ongrondwettelijk verklaard.

Met andere woorden: gaat dat geld niet naar een kansloze zaak?
quote uit die fb groep:

Er werd ons gevraagd wat hier juridisch tegen kan worden gedaan. De regel is de volgende. Als iemand (zoals in dit geval de Vlaamse overheid) een fout heeft gemaakt, en iemand anders daardoor schade lijdt, moet die schade worden vergoed. Dat geldt voor ons allemaal.
Er is al sprake van een compensatieregeling. De Vlaamse Regering erkent daarmee alvast duidelijk dat ze een fout heeft gemaakt en toont de wil om de schade te vergoeden. Daarbij rijzen echter twee vragen: 1° Is de Vlaamse Overheid wel bevoegd om zo’n compensatie toe te kennen? en 2° Gaat die compensatie de werkelijke schade kunnen dekken?

Zoals ik al zei, is geen oplossing voor dingen met een programma of ad-hoc energievraag ;)
Daarmee dat ik ga beginnen met het verbruik van individuele apparaten/kringen in kaart te brengen. Dat gaat al een goed beeld geven van waar het meeste sluimerverbruik zit, welke devices veel verbruiken bij gebruik (zal wel geen verasssing zijn maar meten is weten). Stopcontacten op relay niveau sturen in de meterkast klinkt het gemakkelijkste om op te zetten maar zoals hier al meermaals gezegd absoluut niet praktisch.

Terug
Bovenaan