Zonnepanelen Topic

Extra panelen zijn altijd veel beter dan de spaarboek momenteel. Het absoluut worst case scenario is dat je niets van die extra panelen zelf kan verbruiken, en enkel mag rekenen op injectievergoeding. Maar in realiteit heb je natuurlijk altijd baat aan die extra panelen, 's ochtends & 's avonds + winter en herfst.

Stel dat je er veel teveel legt, en je aandeel eigenverbruik daalt daardoor van 30% naar 25%, dan mag je nog altijd rekenen dat elke kWh die je opwekt 14 cent waard is
25% * 30 eurocent + 75% * 9 eurocent. = 14 eurocent/kWh.

Als ik dan het rendement bereken op 25 jaar.
1.50 euro uitgeven initieel voor 1kWh op te wekken. 25 jaar lang 14 cent per kWh verdienen: 8% rendement op je geld 🤘

Is het niet 3,4% rendement ipv 8%?
25 jaar lang 14 cent per kWh = na 25 jaar €3,5/kWh voor een investering van €1,5 = investering maal 2,3 = 3,4% rendement toch?

Wat met die aannames nog altijd beter is dan een spaarboek, maar minder spectaculair dan 8%

Ik heb dit gedaan in Excel, misschien werkt de IR functie niet zoals ik denk
FGJ5fC9.png

@Noctilucus jouw berekening klopt niet, want je hebt niet x2.3 binnen 25 jaar. Je hebt elk jaar al een return. Jouw rendementsberekening is als je in jaar 0 €1.50 investeert, en in jaar 25 €3.5 terugkrijgt.

Laatst bewerkt:
Vandaag al 880 kWh opgewekt :coolbrows:

En gisteren -813 kWh :unsure: iemand dat al eens voorgehad met hun SMA App toestanden?
Dat lijkt me niet mogelijk met een residentiële installatie :).
De zon komt op om half zes en is onder om tien. Dat geeft je 16,5 uur. Max vermogen is 10 kW, maximum dat je op een dag dus kan opwekken (residentieel) is dus 165 kWh vandaag. En dat is ervanuitgaan dat de zon vanaf dat ze komt piepen 100% vermogen levert aan je panelen, totdat ze onder is. Wat natuurlijk een grove overschatting is :).

Ik vermoed dat je met een of andere fluke zit in je app en er een of andere vreemde correctie gebeurt.
Ik heb dat met de SMA energy app hier nog niet voorgehad.

Ik haal hier consistent 60kwh de laatste maand.

Lijkt me aan de lage kant voor de set-up, maar mooie clear sky curve.

OW 75 graden en 255 graden. 15 graden, 11.5kw, 2x4kw omvormer.

Hier ook getekend voor 15 panelen (435wp) + 11kW batterij en SMA omvormer, ze kunnen wel pas vanaf oktober komen om te plaatsen.
Benieuwd welk verschil dit zal geven op de factuur.

Als ik zie wat er op het werk aan kWh binnenkomt...:drool:.

Ik heb dit gedaan in Excel, misschien werkt de IR functie niet zoals ik denk
...

@Noctilucus jouw berekening klopt niet, want je hebt niet x2.3 binnen 25 jaar. Je hebt elk jaar al een return. Jouw rendementsberekening is als je in jaar 0 €1.50 investeert, en in jaar 25 €3.5 terugkrijgt.

Dat komt na 25 jaar toch neer op een rendement van ongeveer 3,4% per jaar (wel rekening houdend met samengestelde interest)?
Na 11 jaar heb je bv. 0% rendement want je hebt je investering op dat moment net terugverdiend en 0 winst gemaakt.

Hier op een zonnige dag zonder wolken 45kwh met 18x405w panelen en enphase micro-omvormers op een ONO-WZW legrichting, 9 langs elke kant met een ambetante schouw in de weg.

Ik haal hier consistent 60kwh de laatste maand.

Lijkt me aan de lage kant voor de set-up, maar mooie clear sky curve.

OW 75 graden en 255 graden. 15 graden, 11.5kw, 2x4kw omvormer.
Ik zit meertal rond de 68kwh deze maand. Enkel een dag of 4 rond de 60 gezeten omdat er veel stof op lag.

11.4kwp oost-west 45 graden

Dat zal helpen. Zondag heeft het hier even kort geregend en ik zit terug aan m’n normale opbrengsten. De 4 dagen er voor maar 61-62kwh. Dacht eerst dat het van de warmte was, maar zoveel impact heeft die niet. Vandaag 71kwh bv.

Even iets helemaal anders, maar ben ik de enige die verbaasd is dat er 390 (!) pagina's aan tekst zijn over zonnepanelen? :oink: Ik heb er ook maar hoe sommigen hier alles bijhouden en bediscussiëren is indrukwekkend, bij mij was het gewoon installeren en daarna vergeten dat ik ze had :D.

gemiddeld 28 a 30 kWh hier met 2x 7 390wp oost-west

Met de Tesla die er aan komt ben ik in twijfel om tegen volgende zomer nog wel eens een 7-tal stuks bij te leggen op zuid.

Iemand een idee als dat goed werkt? Ze koppelen dat dan aan de string van oost geloof ik, tegen dat de zon op zuid zit, dan is die al zo goed als weg van oost.

Geeft dat negatief effect?

Even iets helemaal anders, maar ben ik de enige die verbaasd is dat er 390 (!) pagina's aan tekst zijn over zonnepanelen? :oink: Ik heb er ook maar hoe sommigen hier alles bijhouden en bediscussiëren is indrukwekkend, bij mij was het gewoon installeren en daarna vergeten dat ik ze had :D.

Dit is Beyond Gaming, post 9lives.
Ik ben nergens meer verbaasd in.

Wij hebben hier ook panelen liggen sinds november 22. 10 panelen van 400 watt.
Ook een batterij van 5kwh. Ik heb nog een optifix contract van maart 22 en ik betaal all in iets van 50 cent per kwh. Iemand enig idee wat het injectietarief is op dat contract? Ik krijg een foutmelding op de site van luminus. Ik heb ondertussen ook reeds een tussentijdse afrekenfactuur gekregen, maar daar werd niets gemeld omtrent injectie - volgens een medewerkster wordt dit 'apart berekend'.

Voor de maand juni zit ik met volgende cijfers:

import 3kwh
export 180kwh
pv 309kwh
consumptie 129kwh

Dit wil dus zeggen dat ik deze maand voor 1,5 euro van het net heb opgenomen, maar ik krijg geld terug omdat ik 180kwh op het net heb geïnjecteerd?

Wij hebben hier ook panelen liggen sinds november 22. 10 panelen van 400 watt.
Ook een batterij van 5kwh. Ik heb nog een optifix contract van maart 22 en ik betaal all in iets van 50 cent per kwh. Iemand enig idee wat het injectietarief is op dat contract? Ik krijg een foutmelding op de site van luminus. Ik heb ondertussen ook reeds een tussentijdse afrekenfactuur gekregen, maar daar werd niets gemeld omtrent injectie - volgens een medewerkster wordt dit 'apart berekend'.

Voor de maand juni zit ik met volgende cijfers:

import 3kwh
export 180kwh
pv 309kwh
consumptie 129kwh

Dit wil dus zeggen dat ik deze maand voor 1,5 euro van het net heb opgenomen, maar ik krijg geld terug omdat ik 180kwh op het net heb geïnjecteerd?
Uw tarieffiche van maart 2022 er bij halen, injectie parameters er bij halen en uitrekenen hoeveel je zal krijgen voor de huidige maand aangezien injectie maandelijks variabel is bij Luminus.

Terug
Bovenaan