Zonnepanelen Topic

Je EV opladen met zonnepanelen is trouwens veel moeilijker dan het lijkt om daar iets of wat echte winst uit te halen.
Met een slimme laadpaal of https://evcc.io/en/ is dat easy.

Ik ben met EVCC een simulatie aan het draaien sinds april en ik zit op 96% zonne energie. Mijn omvormer en P1 meter zijn gekoppeld. De auto is een dummy.
Natuurlijk is wel de belangrijkste voorwaarde dat de auto thuis staat als de zon schijnt. Maar ik werk 50% van thuis uit, dus ik heb minimaal 2 dagen per week op de oprit staat + in de weekends.

Natuurlijk is wel de belangrijkste voorwaarde dat de auto thuis staat als de zon schijnt. Maar ik werk 50% van thuis uit, dus ik heb minimaal 2 dagen per week op de oprit staat + in de weekends.
Dat is het dus he.
En wacht maar tot het winter is.
Een EV zuipt echt gewoon stroom, die er in die periode gewoon niet is.

Ik ga in de winter niet zoveel injecteren. Ik ben hier minstens 40kwh per dag kwijt dankzij de warmtepomp ( en de EV)

In de zomer mag het in de airco, zwembad en EV gestoken worden.

Als je zelfconsumptie hoog genoeg kan houden is wat ik zeg inderdaad geen probleem.

Ik post het hier ook al maar is omdat mensen altijd denken dat de bomen tot in de hemel groeien (15 jaar terugdraaiende teller), maar dat het soms een lange en harde val terug naar beneden is. Zal ook een pijnlijke val zijn als overtollige solar aan marktprijs afgerekend gaat worden.

Negatief gaan ze die toch niet zomaar kunnen laten gaan?

Geen enkele setup momenteel kan deftig zichzelf uitzetten in zo'n geval.
Da's letterlijk alle mensen die feitelijk meehelpen aan het aandeel groene stroom productie te verhogen in België, compleet in de zak zetten.

Da's letterlijk alle mensen die feitelijk meehelpen aan het aandeel groene stroom productie te verhogen in België, compleet in de zak zetten.

Huidige situatie is niet houdbaar op lange termijn.

Hoe meer zonnepanelen hoe meer productie die op het net komt en niet afgeschakeld kan worden. Dit is vooral een probleem op dagen met lage consumptie (feestdagen, weekenddagen) en extra input van andere renewables (dus winderige dagen). Het resultaat zie je nu al: dagen waar er uren zijn met sterk negatieve prijzen zijn.
Peakload power (enkel de daguren) is tegenwoordig vaak goedkoper dan baseload (een vaste band). Vroeger was het omgekeerd, vandaar ook dat nachttarief altijd goedkoper was dan dagtarief.

En langs de andere kant heb je voor solar nog altijd zo goed als 100% back-up capaciteit nodig. In de UK hebben ze op windstille dagen kolencentrales laten draaien wanneer tijdens de avond solar wegvalt. Het net gaat heel snel van een overschot naar een tekort.

Dus ja, uw zonnepanelen helpen om het aandeel groene stroom te verhogen. Langs de andere kant zijn uw zonnepanelen er ook de oorzaak van dat de balancering van het net steeds ingewikkelder wordt en meer geld kost, zonder dat er kosten voor alternatieve productie wegvallen, aangezien er nog steeds 100% back-up moet voorzien worden.

Oplossingen zijn meer zelfconsumptie en opslagmogelijkheid. De maatregelen die je nu al vanuit de overheid ziet (geen terugdraaiende teller meer) of vanuit de leveranciers (enkel nog variabele injectietarieven aanbieden) moeten mensen naar die oplossingen leiden.
Maar op lange termijn zie ik de problemen enkel groter worden en gaan er dus sterkere maatregelen moeten volgen. Een van die mogelijke maatregelen is injectie te factureren aan een dynamisch tarief, dus uur per uur. Dan schuift de kostprijs van de leverancier naar de eindklant en heeft die de incentive om meer zelf te consumeren.
Net zoals afschaffen van de terugdraaiende teller ook een verschuiving is van kosten van alle netgebruikers naar diegene die effectief terugdraaien.

Dat kan wel. De meeste omvormers hebben instellingen om geen feed-in in het net te hebben. Dat vereist wel een stroommeter aan het begin van de installatie (cfr topologie van batterijsysteem).

Met een slimme laadpaal of https://evcc.io/en/ is dat easy.

Ik ben met EVCC een simulatie aan het draaien sinds april en ik zit op 96% zonne energie. Mijn omvormer en P1 meter zijn gekoppeld. De auto is een dummy.
En die fucking SAJ's die ik heb doen daar weer niet aan mee...

Dat is het dus he.
En wacht maar tot het winter is.
Een EV zuipt echt gewoon stroom, die er in die periode gewoon niet is.
Uiteraard. Ik heb mijn systeem voorzien zodat ik vanaf maart tot en met oktober zo goed als 95% op de zon kan "tanken".
De andere 4 maanden van het jaar zal ik inderdaad stroom moeten inkopen om te laden.

Mijn doel is om 50% van mijn afgelegde kilometers op de zon te rijden op jaarbasis. Ik denk dat die haalbaar moet zijn mits geoptimaliseerd overdag te laden.

En die fucking SAJ's die ik heb doen daar weer niet aan mee...
Het is opensource, dus als het technisch mogelijk is en er is iemand die het wil implementeren, kan het.
Ja kan altijd eens een feature request aanmaken op Github, maar er zal natuurlijk wel iemand zo'n omvormer moeten hebben om te testen.

Dat zul je hier moeten doen: https://github.com/evcc-io/evcc/issues
Ik heb niks te maken met EVCC. Ik ben het gewoon aan het testen met een dummy wagen om te zien hoe het werkt en hoe goed. Maar so far kan ik zeggen dat het geniaal is. Wie kan thuiswerken en een EV van het werk heeft, kan hier een mooie cent aan verdienen. Of veel geld uitsparen als je een prive EV hebt.
Ik vraag me toch niet af of dit niet gaat verder evolueren om andere grootverbruikers te regelen (ik denk maar aan de alomtegenwoordige warmtepomp).
Het achterliggende systeem limiteren tot enkel EV's lijkt me zo... beperkend?

Ik vraag me toch niet af of dit niet gaat verder evolueren om andere grootverbruikers te regelen (ik denk maar aan de alomtegenwoordige warmtepomp).
Das uiteraard ook mogelijk. Ik zag op hun forums dat er daar al mensen om vragen. Je kan wel al toestellen monitoren geloof ik en zien op hoeveel % zon ze gedraaid hebben. Maar om echt te gaan sturen is het wel wat verschillend van een auto laden.

Das uiteraard ook mogelijk. Ik zag op hun forums dat er daar al mensen om vragen. Je kan wel al toestellen monitoren geloof ik en zien op hoeveel % zon ze gedraaid hebben. Maar om echt te gaan sturen is het wel wat verschillend van een auto laden.
Verschillend wel, maar de decisionmaking kan best integraal over al je grootverbruikers gebeuren lijkt me, anders blijft het ook maar een halve oplossing.

Dat maakt zo'n opensource project toch net zo mooi. Mensen kunnen daar op verder door werken om zoiets als wat jij zegt (en misschien nog meer) te gaan doen.

Dat zul je hier moeten doen: https://github.com/evcc-io/evcc/issues
Ik heb niks te maken met EVCC. Ik ben het gewoon aan het testen met een dummy wagen om te zien hoe het werkt en hoe goed. Maar so far kan ik zeggen dat het geniaal is. Wie kan thuiswerken en een EV van het werk heeft, kan hier een mooie cent aan verdienen. Of veel geld uitsparen als je een prive EV hebt.
Blijkbaar zou dat dus moeten werken omdat SAJ in de SunSpec alliance zit. Ik ben niet lui, maar ik kan geen letter programmeren en dat lijkt wel een prerequisite als ik het zo lees.

Doe jij dat ook voor derden (ik ben het een beetje beu om elk uur naar de auto te lopen om mijn laadsnelheid te verhogen :))

De omvormer moet je niet perse uitlezen eh, ik lees het vermogen vd omvormer uit dmv een shelly, de laadpaal (alfen eve single) wordt met modbus door evcc aangestuurd. Digitale meter lees ik rechtstreeks uit in evcc

Verschillend wel, maar de decisionmaking kan best integraal over al je grootverbruikers gebeuren lijkt me, anders blijft het ook maar een halve oplossing.

Maar welke grootverbruikers zijn er nog behalve een warmtepomp en EV?

Batterij van mijn makita is 0.1kwh
Batterij van mijn bosch is 0.1 kwh
Mijn kleine makita devices Batterij is 0.05kwh
Batterij elektrische fiets is 0.5kwh

Als ik die allemaal tegelijk vol pomp, dan trek ik 2h 0.2 kw of zo

Wasmachine is 1kwh
Droogmachine 1kwh
Vaatwasser 0.5kwh

De EV 60 70kwh. All above is schnabbels. Je moet die auto volgepropt krijgen.

Ik start standaard de vaatwas en wasmachine met 3h startuitstel voor ik naar werk vertrek. 100% zeker dat die 100% panelen consumptie zijn. Daar is geen regeling voor nodig.

Je auto opladen is relatief gemakkelijk. Voor de meeste mensen is de batterij veel groter dan de dagproductie. Gewoon 3-4kw lineair trekken tussen 8 en 20h en je gaat al een hele groot stuk zelfconsumptie hebben.

Ik rij niet heel veel km. Ik zou maar om de 3 of 4 d moeten een volle batterij hebben. Als ik die tussen 11 en 15h 4kw laat trekken, dan vul ik mijn batterij 100% met zon als de zon schijnt.

Je moet het ook niet moeilijker maken dan het nodig is. Niet laden s nachts en niet als je oven en wasmachine draait om 7h s avonds.

Kan me ook niet inbeelden dat de nieuwe EV in de toekomst niet een eenvoudige interface hebben natively waar je oplaadprofielen kun definiëren of via een app regelen.

Maar welke grootverbruikers zijn er nog behalve een warmtepomp en EV?

Batterij van mijn makita is 0.1kwh
Batterij van mijn bosch is 0.1 kwh
Mijn kleine makita devices Batterij is 0.05kwh
Batterij elektrische fiets is 0.5kwh

Als ik die allemaal tegelijk vol pomp, dan trek ik 2h 0.2 kw of zo

Wasmachine is 1kwh
Droogmachine 1kwh
Vaatwasser 0.5kwh

De EV 60 70kwh. All above is schnabbels. Je moet die auto volgepropt krijgen.

Ik start standaard de vaatwas en wasmachine met 3h startuitstel voor ik naar werk vertrek. 100% zeker dat die 100% panelen consumptie zijn. Daar is geen regeling voor nodig.

Je auto opladen is relatief gemakkelijk. Voor de meeste mensen is de batterij veel groter dan de dagproductie. Gewoon 3-4kw lineair trekken tussen 8 en 20h en je gaat al een hele groot stuk zelfconsumptie hebben.

Ik rij niet heel veel km. Ik zou maar om de 3 of 4 d moeten een volle batterij hebben. Als ik die tussen 11 en 15h 4kw laat trekken, dan vul ik mijn batterij 100% met zon als de zon schijnt.

Je moet het ook niet moeilijker maken dan het nodig is. Niet laden s nachts en niet als je oven en wasmachine draait om 7h s avonds.

Kan me ook niet inbeelden dat de nieuwe EV in de toekomst niet een eenvoudige interface hebben natively waar je oplaadprofielen kun definiëren of via een app regelen.
Ovens en inductievuren pieken ook wel wat meer dan dat hoor.

Terug
Bovenaan