Zonnepanelen Topic

Mail gekregen van fluvius.

Beste klant,

Op 03/01/2023 diende je je premieaanvraag voor zonnepanelen in met dossiernummer blablabla

Jammer genoeg hebben we je aanvraag nog niet kunnen verwerken. De laatste maanden is er een enorme stijging van het aantal aanvragen waardoor de verwerkingstijden langer zijn dan verwacht.

We betreuren dit ten zeerste en willen ons excuseren voor dit ongemak.
Zodra je aanvraag is verwerkt, ontvang je een bevestiging van ons. In tussentijd hoef je geen verdere stappen te ondernemen. De stand van zaken van je dossier kun je steeds opvolgen via mijn.fluvius.be.

Vriendelijke groeten,
Team Premies

Das wel tof

Terugverdientijd is voor mij terug te brengen op een heel eenvoudig principe.

Ik ga uit van bepaalde gegevens:

- er is een thuisbatterij van 10kwh
- die je elke dag volledig kan opladen én volledig kan ontladen. 220 dagen per jaar. Hiervoor heb je dus al minstens een grootverbruiker (enkel een EV zal genoeg verbruiken) in het dal nodig, én ook genoeg zonnepanelen om dat telkens te halen, minus de verbruikers die je rechtstreeks met de zon laadt

Wat win je nu met die batterij?

10kwh * 220 dagen * €0,3 (zowat het huidige tarief voor afname incl. alle kosten behalve de FF) = € 660/jaar

Je verliest echter ook hetgeen je normaal zou injecteren, want doordat je een batterij hebt krijg je geen injectie van ie 10kwh

10kwh * 220 dagen * €0,07 (huidig Engie injectietarief) = €154/jaar

NETTO: €504/jaar
in een hyperoptimistisch scenario.
In de praktijk zal dat volgens mij tussen de €150 en €500 (absolute max!) schommelen.

Ik weet niet wat zo'n batterij kost tegenwoordig, maar als dat nog altijd in de buurt van de €5000 kan dat nooit rendabel zijn. Tegen dat ze is terugverdiend is ze hopeloos verouderd of kapot.
Op dagen zoals vandaag heb ik 16kWh verbruikt waarvan 1.4 ingekocht. Dat wil zeggen dat mijn batterij maar nog voor 85% vol is, dus de winst met een batterij kleiner is dan jouw berekening doet vermoeden. Er is een goeie simulatie website waar je met uw Fluvius data kan rekenen.

Ik heb deze offerte gekregen. Is dit oke?

Lijkt me niet overdreven qua prijs, maar ook niet de goedkoopste. Ter referentie: recent een gelijkaardige setup geplaatst voor iemand met ook een batterij (7kW) + 16 panelen Trina solar vertex 395wp voor 12K incl. Was wel zonder optimizers.

Hangt natuurlijk ook wel een beetje van het traject en plaats van omvormer af.

Laatst bewerkt:
Net de afrekening gekregen van Mega. Ik krijg €1050 terug. :laugh:
Uiteindelijk zal ik €190 betaald hebben voor mijn elek. dit jaar.
Dat dankzij mijn zonnepanelen (en het feit dat ik bijna de helft van het jaar niet thuis ben).

Ok, ik heb zonet de laatste offertes gekregen:

MR solar lijkt me een goede kanshebber. Ik ben alleen niet zeker van de Huawei omvormer en het mengen van panelen.

Al zijn de zonnepanelen niet overtuigend. Enige tijd geleden een Reddit post gesaved waar de top comment niet echt enthousiast was over die STERN panelen:
STERN panels from MR Solar are rebranded cheap chinese/vietnamese panels that they pretend are high-end German panels.

Laatst bewerkt:
Lijkt me niet overdreven qua prijs, maar ook niet de goedkoopste. Ter referentie: recent een gelijkaardige setup geplaatst voor iemand met ook een batterij (7kW) + 16 panelen Trina solar vertex 395wp voor 12K incl. Was wel zonder optimizers.

Hangt natuurlijk ook wel een beetje van het traject en plaats van omvormer af.
Dat vind ik wel scherp anders.
Ik denk dat mijn zelfbouwprijs 660€ / kwh batterij is (zou dalen moest ik uitbreiden met meer modules) en 1.16€/Wp (idem, zou dalen moest ik later nog een string bijleggen).
PV wel plat dak en alles incl BTW (in mijn geval 21%). Dat zit uw prijs eigenlijk maar lichtjes boven (en bij u zitten er werkuren in).

Laatst bewerkt:
Ok, ik heb zonet de laatste offertes gekregen:

MR solar lijkt me een goede kanshebber. Ik ben alleen niet zeker van de Huawei omvormer en het mengen van panelen.

Al zijn de zonnepanelen niet overtuigend. Enige tijd geleden een Reddit post gesaved waar de top comment niet echt enthousiast was over die STERN panelen:
Kwalitatief is Belivert hier wel duidelijk de winnaar dus kijk ajb niet plat naar de prijs.

Kwalitatief is Belivert hier wel duidelijk de winnaar dus kijk ajb niet plat naar de prijs.
Dat wil ik dus uitklaren via deze vergelijking. Ik ken niet veel van zonnepanelen, dus door hier te posten hoop ik op wat feedback dat me richring een degelijke keuze gidst. Degelijk betekent hier prijs/kwaliteit in verhouding.

Mail gekregen van fluvius.

Beste klant,

Op 03/01/2023 diende je je premieaanvraag voor zonnepanelen in met dossiernummer blablabla

Jammer genoeg hebben we je aanvraag nog niet kunnen verwerken. De laatste maanden is er een enorme stijging van het aantal aanvragen waardoor de verwerkingstijden langer zijn dan verwacht.

We betreuren dit ten zeerste en willen ons excuseren voor dit ongemak.
Zodra je aanvraag is verwerkt, ontvang je een bevestiging van ons. In tussentijd hoef je geen verdere stappen te ondernemen. De stand van zaken van je dossier kun je steeds opvolgen via mijn.fluvius.be.

Vriendelijke groeten,
Team Premies

Das wel tof

Ik dacht ook dat het vlotter zou gaan met mijn aanvraag om de aansluiting te verzwaren:
17/05: dossier ingediend
19/05: telefoon van Fluvius om nog wat info te verkrijgen en 'U mag binnekort onze offerte verwachten'
27/06: radiostilte...

Statistiekjestijd!

Ik heb mijn zonnepanelen nu een jaar liggen, waarvan 6 maanden met digitale meter en 2 maanden met EV.

Installatie is 7400Wp met 6k omvormer, ZO gericht op 38°, en een thuisbatterij van 11.6 kWh. Totale kostprijs na aftrek van premies was 11747 euro. De installatie heeft de afgelopen 12 maanden 8230 kWh opgebracht, dat is 10% extra tov referentie. Onderstaande grafiek is over de periode juli 2022 tot en met juni 2023.

Hierbij had ik een totaal verbruik over 6 maanden van 3237 kWh (afname van het net, eigen consumptie en opladen EV) en een totale opbrengst van 4146 kWh (eigen consumptie en injectie). De reden om EV apart te zetten is de aparte terugbetaling van de elektriciteitskosten door de werkgever volgens de maandelijkse tabellen van het CREG (0.47 euro / kWh in mei 2023 en 0.37 euro / kWh in juni 2023).
  • 325 kWh afname aan dagtarief (waarvan 0 kWh in EV)
  • 570 kWh afname aan nachttarief (waarvan 0 kWh in EV)
  • 2342 kWh eigen energie waarvan (waarvan 276 kWh in EV)
  • 1424 kWh injectie aan dagtarief
  • 380 kWh injectie aan nachttarief
De afname van het net is geen 25% van het totaal, bijna volledig toe te schrijven aan de wintermaanden. Als ik dit doortrek naar een volledig jaar daalt mijn afname van 6500 kWh op jaarbasis naar 1800 kWh.

Dan heb ik eens wat scenarios uitgezet wat mijn energieverbruik mij nog zou kosten op basis van mijn energiecontract voor de afgelopen 6 maanden (variabel tarief met redelijk normale energieprijzen inclusief alle kosten - gemiddeld 0.30 euro / kWh).
  • Kostprijs zonder panelen
  • Kostprijs zonnepanelen met analoge meter (prosumententarief + capaciteitstarief van 2023 voor analoge meter)
  • Kostprijs met digitale meter en zonder batterij
  • Kostprijs met digitale meter en met batterij
  • Terugbetaling EV
  • Mijn kostprijs (digitale meter, batterij en terugbetaling EV)

Met enkel zonnepanelen geeft de analoge meter een gigantisch voordeel. Uitgerekend is de terugbetaaltijd van enkel de zonnepanelen 40 maanden met een analoge meter en nulverbruik, ten opzichte van 78 maanden met een digitale meter en 30% eigen verbruik
In het geval van zonnepanelen en een thuisbatterij is er weinig verschil tussen de jaarlijkse kostprijs met of zonder digitale meter. De batterij is echter een significante investering waardoor de terugverdientijd voor de installatie lichtjes stijgt naar 80 maanden.
Wat bemerkingen:
  • Als ik de terugbetaling van de energiekosten voor de EV door de werkgever mee in rekening breng, gaat mijn jaarlijkse energiefactuur naar ongeveer 0 euro. Hiermee daalt mijn terugverdientijd naar net geen 5 jaar.
  • Terugverdientijd van mijn thuisbatterij zit ruim onder de 10 jaar, wat het economisch nog vrij leefbaar maakt. Ik heb wel maar 450 euro / kWh opslagkost betaald. Dat is nu heel wat hoger.
  • Terugverdientijd van zonnepanelen en digitale meter valt tegen, zeker als ge er rekening mee houdt dat ik maar 0.88 euro / Wp heb betaald. Aan de huidige prijzen die ik zie passeren tot bijna het dubbele...

Disclaimer!
Berekening voor mijn situatie, objectief gezien en naar best vermogen met mijn gegevens en mijn energiecontract in mijn situatie, en op basis van de laatste 6 maanden. Maar ik zou zeggen dat het wel wat info geeft voor de twijfelaars.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet 100% welke aanname je maakt in betrekking tot de batterij. Aangezien je stelt dat je zonder batterij maar met een digitale meter verwacht dat je 1800 kwh van het net afhaalt. Welk percentage verwacht je dan dat die batterij van die 1800kwh gaat opvangen?

ik geef toch aan dat dit met batterij is?

Installatie is 7400Wp met 6k omvormer, ZO gericht op 38°, en een thuisbatterij van 11.6 kWh

ik geef toch aan dat dit met batterij is?

Installatie is 7400Wp met 6k omvormer, ZO gericht op 38°, en een thuisbatterij van 11.6 kWh
Maar dat zegt toch geen sikkepit ?

Die zonnepanelen genereren in de winter wat... 740kwh over 3 maanden? Hoeveel van die 740kwh heb je al in eigengebruik zitten in basis en hoeveel ervan kun je opvangen via die batterij. Al mogen we eerlijk zijn dat het eigenverbruik hier eerder 90-99% zal zijn. Hoe zwaar zal die batterij uw eigenverbruik pimpen in de zomerperiode ?

Ik heb dat berekend bij mijn installatie, en ik zou rekening houdende met mijn specifiek verbruik, mijn generatiecapaciteit en mijn overgeneratie maximaal van de 1800kwh die ik nog jaarlijks van het net haal 840kwh kunnen doorschuiven vanuit de batterij.

840kwh * 0.3 -> 252€. Al moet ik er dan ook nog de vaste kosten en besparing capaciteitstarief eventueel bijtellen. Laat ons aannemen 400€ voordeel voor plaatsen van de batterij.

Dus, ok ik kan begrijpen dat voor u dit mogelijks wel nuttig is. Maar als je hier komt met grafieken dan is mijn eerste vraag welke assumptie / hypothese heb je gemaakt. Want die kan ik echt niet uit die grafiek halen spijtig genoeg.
Mij komt het een beetje over alsof je uzelf rijk aan het rekenen bent en stelt van die batterij is een perfecte batterij en die zorgt ervoor dat ik die 1800kwh die ik van het net haal gewoon uit mijn batterij kan trekken.
Zo kwam het statement met de theoretische opbrengst en effectieve opbrengst voor mij over. In de realiteit werkt het zo gewoonweg niet, uw eigen batterij is geen perfecte batterij zoals het terugdraaien van de analoge teller vroeger de mogelijkheid gaf.

Terug
Bovenaan