Zonnepanelen Topic

Ik wil de retroactieve premie aanvragen bij Fluvius en zou het piekvermorgen van de zonnepannelen moeten doorgeven. Vorige eigenaar vindt geen factuur terug of keuring. Hoe kan ik dit te weten komen? Ik neem aan dat de kans heel groot is dat het gelijk is aan piekvermogen van de omvormer? Maar je weet maar nooit

Ik wil de retroactieve premie aanvragen bij Fluvius en zou het piekvermorgen van de zonnepannelen moeten doorgeven. Vorige eigenaar vindt geen factuur terug of keuring. Hoe kan ik dit te weten komen? Ik neem aan dat de kans heel groot is dat het gelijk is aan piekvermogen van de omvormer? Maar je weet maar nooit
Piekvermogen panelen zal in de overgrote meerderheid van de installaties hoger liggen dan max vermogen van de omvormer.

Maar je kan daar perfect je aanvraag mee vervolledigen als je aan de rest van de voorwaarden voldoet. Staat uitgelegd hier:
  • Hebt u een installatiefactuur of een AREI-keuringsattest van de zonnepaneleninstallatie?
    • Zo ja, laad het op bij uw online aanvraag. Dan gebruikt Fluvius het piekvermogen van de installatie voor de berekening van het premiebedrag.
    • Zo nee, dan gebruikt Fluvius voor de berekening van het premiebedrag het omvormervermogen dat bij Fluvius gekend is. Het premiebedrag zal in dat geval doorgaans iets lager zijn dan wanneer men kan rekenen met het piekvermogen.

Piekvermogen panelen zal in de overgrote meerderheid van de installaties hoger liggen dan max vermogen van de omvormer.

Maar je kan daar perfect je aanvraag mee vervolledigen als je aan de rest van de voorwaarden voldoet. Staat uitgelegd hier:
Wel ja, "Het premiebedrag zal in dat geval doorgaans iets lager zijn dan wanneer men kan rekenen met het piekvermogen."

Daarmee dat ik met die vraag zit :D

Wel ja, "Het premiebedrag zal in dat geval doorgaans iets lager zijn dan wanneer men kan rekenen met het piekvermogen."

Daarmee dat ik met die vraag zit :D
En je hebt het antwoord al, zie eerste zin van mijn vorig antwoord.
Als je niks van factuur of keuringsverslag hebt, kan je deze ook niet toevoegen en moet je voor omvormervermogen gaan. En dat omvormervermogen is in het merendeel van de gevallen lager want zo goed als elke installatie is overgedimensioneerd.

En als je niks van facturen of keuringsverslag hebt en je het echt wilt weten, kan je altijd op je dak kruipen, een paneel losmaken en kijken welk het exact is. Maar dat gaat je nog altijd niet verder helpen als je geen factuur of keuringsverslag kan toevoegen aan de premieaanvraag :p

En je hebt het antwoord al, zie eerste zin van mijn vorig antwoord.
Als je niks van factuur of keuringsverslag hebt, kan je deze ook niet toevoegen en moet je voor omvormervermogen gaan. En dat omvormervermogen is in het merendeel van de gevallen lager want zo goed als elke installatie is overgedimensioneerd.

En als je niks van facturen of keuringsverslag hebt en je het echt wilt weten, kan je altijd op je dak kruipen, een paneel losmaken en kijken welk het exact is. Maar dat gaat je nog altijd niet verder helpen als je geen factuur of keuringsverslag kan toevoegen aan de premieaanvraag :p
Ik heb eens naar rensol gebeld en heb direct de factuur gekregen. Goed dat ik dat heb gedaan, 3600 wp vermogen, de omvormer is 2.75 kVA

Iemand al ervaring met polystring van west en oost?

Momenteel twee omvormers en aant kijken voor hybride omvormer met batterij.
1omvormer oost/west & andere zuid.
Oorspronkelijke idee was om 1 omvormer die zuid is en grootste kW heeft te vervangen door hybride. En de andere omvormer te laten staan. Echter bracht 1 installateur het idee om oost/west op 1 MPTT tracker te zetten en zuid op de andere en 1 zware hybride omvormer te plaatsen.

Instinctief dacht ik slecht idee om oost-west op 1 en zelfde kring te zetten. Echter praktisch wel beter voor curtialement en beheersbaarheid alsook opladen batterij. Maar als ik wat op zoek is dit wel gebruikelijk bij SMA en heeft weinig negatief effect.

Kan iemand dit bevestigen? Of zo ver mogelijk van afblijven?
Oost/west evenveel panelen en dezelfde.

Dat is een parallelle schakeling.

Maar zijn er tegenwoordig zijn er wel meer en meer omvormers met 3 MPPT's. Is dat geen oplossing?
I know. Maar heb nu al energiemeter van SMA dus alles is er.
Heb in den tijd dom geweest om geen hybride te nemen.
Maar nooit gedacht dat de elektrificatie van mijn huishouden zo snel ging zijn.
En wou voor brandveiligheid alles in mijn tuinhuis, dus alles door op voorzien.

Als ik zou overstappen naar andere merk met 3MPTT moet ik nog meer investeren want nog energieteller enz..
En ben wel content van SMA, binnenkort supporteren ze ook Dynamische prijzen, wat wel lang geduurd heeft.

daar heeft SMA (en andere fabrikanten ook wel) dit voor: https://www.sma-benelux.com/shadefix
Werkt dit wel met een polystring wel goed?
Want hoe stuurt hij die bewust string aan?
Nu heb ik plat dak zonder schaduw van bomen of dergelijke dus ben daar wel safe in.
Maar slagschaduw van andere paneel of airco unit kan altijd.

Voltage zal op die andere string ook gewoon naar beneden getrokken worden omdat de bypassdiodes van dat paneel gaan aan slaan.

Dus ja, dat beschaduwde paneel aan de oostkant, zal invloed hebben op de polystringgeschakelde panelen aan de westkant.
De vraag is hoe belangrijk dit is in de "bigger picture" als je nog een andere zone hebt met panelen die óók renderen.

Ja werkt perfect hoor.

Een boom die vlekschaduw geeft (bvb. een eik) is wel lastiger dan bvb een schouw / verlichtingspaal / ...
Is één van de weinig situaties waar ik dan toch eerder richting SolarEdge kijk bvb gezien je dan eigenlijk een MPPT per paneel maakt.

Graag jullie mening over volgende plat dak oost-west opstelling. Omvormer op de groei, hebben we zo gevraagd.

1. 20x Jinko 460 Wp full black
  2. SMA Hybride omvormer STP 10
  3. Novotegra montagemateriaal
  4. Sunny Home manager 2.0
  5. Installatie, opstart, keuring etc.
€7.700 excl. BTW

Graag jullie mening over volgende plat dak oost-west opstelling. Omvormer op de groei, hebben we zo gevraagd.

1. 20x Jinko 460 Wp full black
  2. SMA Hybride omvormer STP 10
  3. Novotegra montagemateriaal
  4. Sunny Home manager 2.0
  5. Installatie, opstart, keuring etc.
€7.700 excl. BTW
Zeer goeie prijs lijkt me. Maar tzal goedkoper zijn om nu al die extra panelen te leggen dan achteraf denk ik.

En als die extra panelen niet voor op hetzelfde dak zijn, zou ik ze op een aparte omvormer zetten want die SMA heeft maar 2 strings. En dan moet je rekening houden met de 10kW limiet.

Terug
Bovenaan