Zonnepanelen Topic

Zeer goeie prijs lijkt me. Maar tzal goedkoper zijn om nu al die extra panelen te leggen dan achteraf denk ik.

En als die extra panelen niet voor op hetzelfde dak zijn, zou ik ze op een aparte omvormer zetten want die SMA heeft maar 2 strings. En dan moet je rekening houden met de 10kW limiet.
Niet persé rekening houden.
Als hij ze nu als polystring op 1 MPTT tracker zet.
Dan heeft hij 9200Wp aan panelen.
Ze liggen nog oost-west dus haalt hem die piek zelden.

Daarnaast mag je officieel een SMA 200% overdimensioneren.
Betekent dat hij 20kWp van panelen mag leggen.
Idealiter zou ik het beperken tot 150%.

Ok u output AC kant is gelimiteerd op 10kW.
Maar mocht hij er een batterij bij zetten dan kan hij 10kW injecteren en dan kan hij de overschot van DC in zijn batterij steken.
Dus zo dom is dat nog niet.

Ik zou wel horen om alles al vol te leggen, gaat u financieel goedkoper zijn.
Panelen zijn goedkoop en verwachting is dat ze gaan stijgen in prijzen.

Aangezien het plat dak is, ligt de piek van oost en west wel veel dichter op elkaar dan op een zadeldak. Geen idee als dat verschil zou maken.

Aangezien het plat dak is, ligt de piek van oost en west wel veel dichter op elkaar dan op een zadeldak. Geen idee als dat verschil zou maken.
Heb oost-west plat dak en kon niet vaak aan mijn piek.
Mijn zuid panelen daarentegen komen wel vaker aan hun max.

Maar dat even buiten beschouwing. Hij heeft nu 9,2kWp aan panelen.
Dan heeft hij nog 5,8kWp dat hij zuid of andere orientaties kan leggen bvb. (kan zelf iets meer indien gewenst)
Dan gaat hij wel vaker de 10kW output aantikken en gaat de omvormer veel Cappen.
Maar die 9,2kWp kan je op 8kW omvormer zetten maar dan heb je maag 2 kW over.
En de drie fase omvormers starten pas bij 5kW.
En 5kW omvormer op een 9,2kWp panelen is wel heel krap.

Dus niet veel keuze dan 10kW te plaatsen.
Toekomst gewijs ook interessanter voor curtialement.
Want twee omvormers aansturen voor hun vermogen te beperken en enkel u eigenverbruik is wel moeilijk.
En als hij thuisbatterij zou plaatsen dan kan bij rappen nog meer naar batterij jagen.

Je mag 5kVa onbalans hebben he. Dus je kan altijd een 1 fasige omvormer naast een bestaande omvormer plaatsen. Als die van hetzelfde merk zijn in master/slave opstelling, is curtailment enzo geen issue.

Maar voor tzelfde geld laat hij maar 2/3 van zijn plat dak doen en is dat de uitbreiding. Dus in zo'n geval maakt het zeker niks uit.

Ik denk dat ik max. rond de 30 panelen op ons plat dak krijg. Thuisbatterij zal er ook wel komen, wou hiermee eventueel nog een jaar afwachten om te kijken hoeveel injectie ik in de elektrische wagen(s) kan steken etc.

Ik denk dat ik max. rond de 30 panelen op ons plat dak krijg. Thuisbatterij zal er ook wel komen, wou hiermee eventueel nog een jaar afwachten om te kijken hoeveel injectie ik in de elektrische wagen(s) kan steken etc.
De vraag is in hoeverre het nog zinvol is om je dak vol te leggen 🤷‍♂️ Alle voorstellen die wij hier krijgen voor onze nieuwbouw is 18 à 24 zonnepanelen, ondanks dat er een pak meer opkunnen.
Net ook een offerte voor een batterij van 10kW gekregen voor € 3.800 dus ik denk dat we die ook wel onmiddellijk gaan voorzien.

De vraag is in hoeverre het nog zinvol is om je dak vol te leggen 🤷‍♂️ Alle voorstellen die wij hier krijgen voor onze nieuwbouw is 18 à 24 zonnepanelen, ondanks dat er een pak meer opkunnen.
Net ook een offerte voor een batterij van 10kW gekregen voor € 3.800 dus ik denk dat we die ook wel onmiddellijk gaan voorzien.
Alle voorstellen komen hier ook rond de 16/20 exemplaren uit en raden af om nu op basis van eventuele toekomstplannen (zwembad, 2e elektrische auto, ...) dan pas te zien om meer panelen bij te leggen. Die gaan uiteraard duurder zijn. Ik weet het zo niet vandaar de vraag naar nieuwe inzichten hier :-)

hallo, ik heb een leverancierswissel aangevraagd,
en nu krijg ik dat ze mijn overstap niet kunnen finaliseren omdat ik 1 iets te kort heb:

"injectie dag". Aangezien ik nog maar van gisteren mijn digitale teller heb, heb ik geen idee hoeveel ik per dag ongeveer en gemiddeld zal injecteren . Want ja, moet een gemiddelde zijn van zomer en winter, neem ik aan.

mijn omvormer is 2,5 Kva, en ik heb voor 2.920 Kilowatt aan zonnepanelen liggen.

Wat is een aannemellijk, en gewenst cijfer dat ik zou opgeven hiervoor?

alvast bedankt

Veel hangt af van je oriëntatie, en of je thuis bent op het moment dat ze opbrengen (of verbruikers remote kunt inschakelen). Heel ruw geschat, met één derde eigen verbruik, zou ik 5 a 6 kWh gemiddeld per dag zeggen.

Vul gewoon 50% van uw jaaropbrengst in.
Is dat niet erg optimistisch? Tenzij je bv een elektrische auto hebt (die thuis staat tijdens opbrengst) met een dynamische sturing die alle overschot dumpt in de auto, maar dan nog. In de zomermaanden zal een auto die veel thuis staat vrij snel vollopen, en dan gaat de rest het net op. Kun je koken tijdens opbrengst? Kun je warm water maken tijdens opbrengst? Met zo'n kleine installatie vermoed ik dat je nog niet met een warmtepomp verwarmt.
Als dat allemaal "nee" is, dan heb ik twijfels als je aan 50% eigenverbruik zal komen.

Is dat niet erg optimistisch? Tenzij je bv een elektrische auto hebt (die thuis staat tijdens opbrengst) met een dynamische sturing die alle overschot dumpt in de auto, maar dan nog. In de zomermaanden zal een auto die veel thuis staat vrij snel vollopen, en dan gaat de rest het net op. Kun je koken tijdens opbrengst? Kun je warm water maken tijdens opbrengst? Met zo'n kleine installatie vermoed ik dat je nog niet met een warmtepomp verwarmt.
Als dat allemaal "nee" is, dan heb ik twijfels als je aan 50% eigenverbruik zal komen.
Juist daarom dat je beter wat marge hebt. En aan 4cent/kwh, gaat het niet op die 30 of 50% steken imo met zo’n kleine installatie.

Ter info: ikzelf dump 50% van mijn 10000kwh per jaar op het net. De rest is eigen gebruik.

ik heb chatGPT gebruikt, en daar zeiden ze dat ik een gemiddelde van 275 opbrengst per jaar, per 1 kilowatt paneel.
dus heb voor 2,5 liggen dus is dat 687 opbrengst per jaar, en dus delen door 365 , is ongeveer "2".

dus ja heb dat dan maar opgegeven hé

edit:
op andere site' s kom ik nu wel dit tegen:

• Gemiddelde: Een standaard zonnepaneel van 300 tot 360 Wp levert gemiddeld zo'n 0,8 tot 1 kWh per dag op over het hele jaar.

dusja, heb er 8 liggen, dus zou dit toch eerder naar de 6 gaan ipv 2, qua dag opbrengst :( :(

heb daar misschien een foutje in gemaakt ja, maar wat maakt dit uit, dat "aanbieders" dit vraagt, voor mijn contract voor engie?
Wellicht enkel toch maar om een gok te maken qua voorschotfactuur?

dus geen man overboord toch denk ik?

ik heb chatGPT gebruikt, en daar zeiden ze dat ik een gemiddelde van 275 opbrengst per jaar, per 1 kilowatt paneel.
dus heb voor 2,5 liggen dus is dat 687 opbrengst per jaar, en dus delen door 365 , is ongeveer "2".

dus ja heb dat dan maar opgegeven hé

edit:
op andere site' s kom ik nu wel dit tegen:

• Gemiddelde: Een standaard zonnepaneel van 300 tot 360 Wp levert gemiddeld zo'n 0,8 tot 1 kWh per dag op over het hele jaar.

dusja, heb er 8 liggen, dus zou dit toch eerder naar de 6 gaan ipv 2, qua dag opbrengst :( :(

heb daar misschien een foutje in gemaakt ja, maar wat maakt dit uit, dat "aanbieders" dit vraagt, voor mijn contract voor engie?
Wellicht enkel toch maar om een gok te maken qua voorschotfactuur?

dus geen man overboord toch denk ik?
Klopt. Das niet zo erg.

Maar je weet toch uw opbrengst van vorig jaar? Op uw omvormer of in de app zie je dat toch?

"275 opbrengst per jaar per kW paneel"... lijkt mij wel zeer laag. Ik heb 5.2 kWatt piek liggen (op een 3kW omvormer), en het gemiddelde van de voorbije jaren is 4320 kWh jaar-opbrengst. Da's wel 830 kWh per kW-paneel, ipv de 275 van ChatGPT. Het lijkt alsof ChatGPT 1 paneel (300-375 Wp) heeft verward met 1000 Wp.

Onderstaand stukje uit een commerciële site bevestigt ongeveer mijn getallen:

1760870541128.png

Mijn 4320 kWh gemiddelde opbrengst per jaar, gedeeld door 365 is 11.8 kWh per dag gemiddeld. En gedeeld door 5.2 voor de 5200 Watt Piek die ik liggen heb = 2.28 kWh gemiddelde opbrengst per kWatt-piek. Mijn effectief cijfer is dus aan de ondergrens van wat in het het artikel hierboven staat (2.3-2.7), enerzijds door de ligging van de panelen, en anderzijds door de beperking van de 3kW omvormer die op de piekuren de opbrengst aftopt. Mijn cijfer aligneert ook met de tweede site (1 paneel = 0.8 - 1 kWh per dag) die je aanhaalt: 4320 kWh per jaar / 365 / 14 panelen = 0.83 kWh per paneel per dag gemiddeld, dus ook weer aan de ondergrens. Die tweede site van jou lijkt mij correctere info te geven dan ChatGPT.

Maar het speelt idd wss weinig rol wat je opgeeft, is toch maar om een initiele berekening te kunnen maken... maar die "2" lijkt mij een redelijke onderschatting..., tenzij je het overgrote merendeel van wat je produceert ook ter plaatse verbruikt bij opbrengst (=onwaarschijnlijk).
Binnen een jaar kun je hier even komen melden wat het uiteindelijk geworden is.

En daar komt volgend jaar nog een splitunit airco voor 4 kamers bij, ik denk dat ik toch es ga moeten horen voor nog wat zonnepanelen :lol:

Grappig. Wij verbruiken ook een kleine 9000 kWh maar de teller staat nog steeds op 0. Volgend jaar moeten we omschakelen naar digitale teller. Nu kost het ons dus niets, buiten verplicht consumententarief. Iemand een schatting wat dit zou kosten zonder terugdraaiende teller met de gegevens va Tomski?

Grappig. Wij verbruiken ook een kleine 9000 kWh maar de teller staat nog steeds op 0. Volgend jaar moeten we omschakelen naar digitale teller. Nu kost het ons dus niets, buiten verplicht consumententarief. Iemand een schatting wat dit zou kosten zonder terugdraaiende teller met de gegevens va Tomski?
Zoals hierboven al reeds is aangehaald hangt dat van situatie tot situatie af.

Je kunt zien dat tomski een verbruik heeft van 14500kWh op jaarbasis en een 8775kWh van het net pakt. 40% is dus voorzien door zijn zonnepanelen. Je kunt dat dus projecteren bij u, maar dat is totaal geen garantie.

Kijk hoeveel je nu betaald op jaarbasis en dat dan vertalen naar hoeveel je daarvan van het net kunt pakken. Dan heb je een soort break even punt. Maar dat is dan zonder rekening te houden met injectie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan