Zonnepanelen Topic

Dat staat toch gewoon onder het tabje History? En dan Year als eenheid kiezen.
Edit: ik heb wel een SMA home manager.
't Zal die home manager zijn, want ik krijg maar dit te zien:

sma.jpg

Gasten, kben nauwelijks thuis dus heb er het voorbije jaar er totaal niet op gelet. Ik ben nu effe aant checken en zie dat mijn yield in de zomermaanden gemiddeld rond de 2 euro/ maand was :unsure:, in januari zit ik gemiddeld tot nu aan 0,79...3 zonnepanelen voor 1260 wp (klein app van 61m²)...wat loopt er verkeerd?

Gasten, kben nauwelijks thuis dus heb er het voorbije jaar er totaal niet op gelet. Ik ben nu effe aant checken en zie dat mijn yield in de zomermaanden gemiddeld rond de 2 euro/ maand was :unsure:, in januari zit ik gemiddeld tot nu aan 0,79...3 zonnepanelen voor 1260 wp (klein app van 61m²)...wat loopt er verkeerd?
Misschien staat uw prijs gewoon verkeerd ingesteld?

Kun je cijfers in kWh geven?

Voorbeeld maand juli 2025: afname 22,60 kwh...injectie 136 kwh

Dus 26,18 eur afname en injectie 2,43 eur
Dat zegt niks... En zelfverbruik?
Je moet echt de opbrengst van je zonnepanelen bekijken via je omvormer; niet de cijfers van je meter. En vergelijken met andere jaren.

Ik vermoed dat er niks scheelt.

Voorbeeld maand juli 2025: afname 22,60 kwh...injectie 136 kwh

Dus 26,18 eur afname en injectie 2,43 eur
22,60kWh afname is niet veel he. Dan heb je redelijk wat uit de zon gehaald ook waarschijnlijk.
Die 26.18euro afname is incl. capaciteitstarief en waarschijnlijk ook vaste kosten. Dus per kWh is dat duur als je afname laag is door de vaste kosten.

Hoeveel heeft jouw PV opgebracht die maand?

2025 afgesloten met een opbrengst van net geen 9000kWh op de panelen. Daarvan 66% zelf opgesoupeerd. Het kan nog hoger maar ben er wel blij mee. Kijken wat een plugin batterij nog kan opleveren. Heb 3000kwh geinjecteerd en nog 9000 van het net moeten nemen.

Voordeel voor 2026: mijn extra 6000wp aan panelen zijn pas half mei 25 in gebruik genomen, dus de yield voor dit jaar zou nog wat moeten stijgen met 3 goeie zonnemaanden extra.

2025 was niet het beste jaar van de afgelopen 5 maar kwam toch in de buurt van topjaar 2022 hier :)
ReJX1mw.png

3600Wp aan panelen op een 3.3kVA omvormer, zo goed als perfect zuid gericht op een zadeldak van 45°.

9930 KWh hier voor 2025 maar dit was zonder jan en feb. Veel zal het niet schelen natuurlijk gezien dat wintermaanden zijn, maar waarschijnlijk toch 10MWh.
Het gebruik van de zon was nog niet optimaal in 2025. 60% was import en 40% was gebruik zonneproductie. Wel 62% export, dus die 40% is maar 38% eigengebruik.
Er is dus nog ruimte voor verbetering. Onder andere de laadpaal stond lange tijd op "slim" wat gewoon betekende dat hij ook 's avond oplaadde en overdag niet alles van zonne-energie opgebruikte.

Terug
Bovenaan