Zonnepanelen Topic

Ik ben van plan mijn installatie omvormer/batterij op de overloop op het eerste verdiep in een technische kast met ventilatie te voorzien.
Het gaat om FoxESS P3-5.0-SH en een FoxESS ECS2900-H4. Wat mag ik verwachten van "geluid" Ik veronderstel dat dit overdag wel wat "frigo" geluid geeft, maar ben vooral benieuwd naar 's nachts. Maat dat uberhaupt geluid? :D

is volgens mij geldverspilling. regen kuist die voldoende, tenzij je echt zichtbaar ziet dat ze heel vuil zijn.

Ik heb ook optimizers per paneel dus kan ieder paneel individueel checken en ze brengen hier na 7 jaar allemaal nog gelijkmatig hetzelfde op...

Klopt voor platte daken alvast niet. Zeker niet in bosrijke omgevingen

Hi,

Even een snelle vraag. Ik ben een redelijke newb op het vlak van energieopwekking, zonnepanelen en alles wat daarmee te maken heeft. Wij hebben na vernieuwing van ons dak (+ asbestverwijdering) ook zonnepanelen laten leggen. 5.4k kWp zuidgericht waarvan 6 panelen op een 30°-hellend dak en 6 op ons platdak (wellicht dus minder helling). Omvormer van 5 kW (Solis), geïnstalleerd midden december 2025.

Ik snap de basisprincipes maar ben nog niet helemaal mee met het stuk injectie. Ik begrijp dat we een deel van de opgewekte energie zelf verbruiken (geen batterij dus we proberen nu ook bij opwekking maximaal te benutten door bv. wasmachine/droger/vaatwasser e.d. op die momenten te plannen waar mogelijk). Hetgeen je niet gebruikt maar toch produceert, vloeit dan door naar het net. Is dat de injectie?

Op mijn app van Solis zie ik voor deze maand bv. PV van 103,9 kWh waarvan 100% zelfgebruik en 0% PV naar net. Wil dat dan zeggen dat ik al hetgeen wat ik heb opgewekt, ook zelf gebruikt heb? Op zich lijkt me dat vreemd want er zijn zeker zonnige momenten geweest waarop er 2kWh+binnenkwam en we minder verbruikten.

Kan iemand me in leyman's terms uitleggen hoe dat dan werkt of verklaren waarom mijn app 100% zelfverbruik zou kunnen weergeven? Ik heb ook al gehoord van (kleine) terugbetaling wanneer je naar het net afvoert, zit dat vaak automatisch verwerkt in bestaande energiecontracten of moet je daar echt zo'n apart terugleveringscontract voor aangaan?

Enige hulp is welkom, ik wil ook meer gegevens doorgeven als die nodig zijn. Laat maar weten!

Ik heb ook al gehoord van (kleine) terugbetaling wanneer je naar het net afvoert, zit dat vaak automatisch verwerkt in bestaande energiecontracten of moet je daar echt zo'n apart terugleveringscontract voor aangaan?
Dat zal vanzelf zijn, ja. Elk contract heeft een teruglevering ingebakken. Dit kan wel even duren omdat eerst fluvius alles moet verwerken en daarna moet de energieleverancier die data van fluvius krijgen. Tot dit gebeurt, kan het zijn dat je injecteert zonder er iets van te verdienen.

Het is wel enorm belangrijk dat je installatie is geregistreerd in Fluvius. Dit is ook verplicht, en moet gebeuren binnen 3 maanden na de keuringsdatum van je panelen. Anders krijg je een boete voor laattijdig aangeven.

Op https://mijn.fluvius.be kan je jouw geïnjecteerde stroom terugvinden (ook al voor je installatie is goedgekeurd als ik me goed herinner). Wat de Solis app juist meet en niet meet weet ik niet. Maar de Fluvius is finaal de enige data die van toepassing is voor het opmaken van je elektriciteitsfactuur.

Laatst bewerkt:
Dat zal vanzelf zijn, ja. Elk contract heeft een teruglevering ingebakken. Dit kan wel even duren omdat eerst fluvius alles moet verwerken en daarna moet de energieleverancier die data van fluvius krijgen. Tot dit gebeurt, kan het zijn dat je injecteert zonder er iets van te verdienen.

Het is wel enorm belangrijk dat je installatie is geregistreerd in Fluvius. Dit is ook verplicht, en moet gebeuren binnen 3 maanden na de keuringsdatum van je panelen. Anders krijg je een boete voor laattijdig aangeven.

Op https://mijn.fluvius.be kan je jouw geïnjecteerde stroom terugvinden (ook al voor je installatie is goedgekeurd als ik me goed herinner). Wat de Solis app juist meet en niet meet weet ik niet. Maar de Fluvius is finaal de enige data die van toepassing is voor het opmaken van je elektriciteitsfactuur.
Bedankt voor de informatie!

Morgen komen ze de installatie pas keuren, ze zijn eerst onze aarding nog in orde moeten komen brengen want blijkbaar waren die waarden veel te hoog. Ik ga ervan uit dat de keurders hier ook informatie over zouden hebben gegeven maar zo niet, dan ben ik heel blij dat ik de vraag hier heb gesteld.

Je kan volgens mij ook pas aangeven eens de keuring is gebeurd want ik zie nu net dat je meteen het keuringsattest moet doorgeven.

Bedankt voor de informatie!

Morgen komen ze de installatie pas keuren, ze zijn eerst onze aarding nog in orde moeten komen brengen want blijkbaar waren die waarden veel te hoog. Ik ga ervan uit dat de keurders hier ook informatie over zouden hebben gegeven maar zo niet, dan ben ik heel blij dat ik de vraag hier heb gesteld.

Je kan volgens mij ook pas aangeven eens de keuring is gebeurd want ik zie nu net dat je meteen het keuringsattest moet doorgeven.
Ja, je moet het keuringsattest ook uploaden. Dus aanmelden kan pas na keuring. Zodra Fluvius dan jouw aanvraag verwerkt heeft, wordt jouw leverancier ingelicht. Daarna krijg je dan een injectievergoeding vanaf de keuringsdatum.

100% zelf gebruik kan mogelijks komen omdat de slimme meter niet of niet correct is aangesloten? Kijk eens op mijn fluvius. Daar kan je uw werkelijke injectie en afname zien. Als er injectie geregisteerd is, is er iets fout met de app of installatie.
Of misschien heb je geen meetmodule van Solis en geeft die dan gewoon 100% aan?

Op mijn app van Solis zie ik voor deze maand bv. PV van 103,9 kWh waarvan 100% zelfgebruik en 0% PV naar net. Wil dat dan zeggen dat ik al hetgeen wat ik heb opgewekt, ook zelf gebruikt heb? Op zich lijkt me dat vreemd want er zijn zeker zonnige momenten geweest waarop er 2kWh+binnenkwam en we minder verbruikten.

Kan iemand me in leyman's terms uitleggen hoe dat dan werkt of verklaren waarom mijn app 100% zelfverbruik zou kunnen weergeven?
De Solis moet op een of andere manier in contact staan met je digitale meter om dat correct te kunnen uitrekenen.
Hoe dat moet kan ik je niet vertellen, ik vermoed dat er iets in de P1 poort moet steken waarmee de Solis kan communiceren om de afname/injectie op ieder moment te kunnen uitlezen en vergelijken met de opwekking van de zonnepanelen. Het is enkel zo dat die een correct zelfverbruik kan gaan bepalen (of je omvormer moet effectief aan het begin van je installatie staan (zal enkel zijn als het een hybride+backup/eiland omvormer is, in 99% van de gevallen is dat niet het geval).

De Solis moet op een of andere manier in contact staan met je digitale meter om dat correct te kunnen uitrekenen.
Hoe dat moet kan ik je niet vertellen, ik vermoed dat er iets in de P1 poort moet steken waarmee de Solis kan communiceren om de afname/injectie op ieder moment te kunnen uitlezen en vergelijken met de opwekking van de zonnepanelen. Het is enkel zo dat die een correct zelfverbruik kan gaan bepalen (of je omvormer moet effectief aan het begin van je installatie staan (zal enkel zijn als het een hybride+backup/eiland omvormer is, in 99% van de gevallen is dat niet het geval).
Die PV omvormers hebben in de meeste gevallen hun eigen (optionele) meter. Die werkt met meetspoelen in de kast en wordt via modbus verbonden met de omvormer.

Ik heb een P1-meter die op HomeWizard naar behoren lijkt te werken. Op die app staat mijn Solis-omvormer ook toegevoegd. Op de HomeWizard kan ik in ieder geval het verschil tussen zelfgebruik en injectie niet uitlezen.

Best vervelend voor een leek, de omvormer werd geïnstalleerd na de zonnepanelen maar ik heb verder alles zelf moeten uitzoeken om de app te installeren dus het zou perfect kunnen dat daar iets is misgegaan. Alleen moeilijk te pinpointen wat. Als iemand ervaring heeft met de Solis app specifiek, let me know!

Zonnepanelen kringen op verschillende orientaties gelegd? Anders is je omvormer niet zwaar genoef?
Driefase aansluiting op 230V, dus we zitten helaas vast aan die omvormer. Maar daarnaast idd verschillende oriëntatie zodat we van 's morgens tot 's avonds een vrij grote mate van stroomopwekking hebben.

waarom zijn mijn zonnepanelen sneller sneeuwvrij dan die van de buren?

Het zijn rijhuizen, dus de richting, wind,... is hetzelfde.
Alle daken "lopen door" dus hellinggraad is hetzelfde.

Enige verschil dat ik zou kunnen denken is het type paneel of het glas van het paneel, of slecht geïsoleerd dak...
Maar ons dak is van de 5 buren het beste geïsoleerd...

We spreken over "veel verschil".
Bij mij ligt er op dit moment amper tot niets meer op van sneeuw (laten we zeggen +-15%.
De 2 buren met de oudste panelen (+-7 jaar oud) hebben nog +-95-100% sneeuw liggen.
De andere met panelen van+-3 jaar oud hebben nog +-50% bedekt met sneeuw.

(Puur uit interesse, niet dat ik denk dat dit kwaad kan)

Terug
Bovenaan