Zonnepanelen Topic

Gisteren, dus dezelfde dag? Wij hebben 18 zonnepanelen 😀

Even om te vergelijken, hoeveel was het bij andere members hier gisteren?

Wat zegt 17kwH trouwens? Kan ik daarmee een wagen opladen en ‘s avonds nog naar televisie kijken?
Dat ga je allemaal zien met die P1 meter.

Gaat inderdaad over gisteren. Bij ons liggen er 30 panelen op, maar je vergelijkt beter in kWp want moderne panelen hebben meer opbrengst dan oudere.
Ik mijn auto zo’n 30% kunnen bijladen op de zon. Alle, misschien iets meer want in mijn thuisbatterij zat daarnet nog 6kwh. Die ben ik nu aan het leegtrekken voordat ik naar het werk vertrek en dan kan die terug opladen als ik van huis ben.

Wat zegt 17kwH trouwens? Kan ik daarmee een wagen opladen en ‘s avonds nog naar televisie kijken?

18 panelen van hoeveel?

Hier liggen er 12 sinds vorige week en die zijn gisteren beginnen opwekken van 06:55u tot 21:05u
+-20kWh

EV heeft toch al vaak een batterij van 80kwh dus die ga je daar nie volledig mee kunnen opladen vrees ik

18 panelen van hoeveel?

Hier liggen er 12 sinds vorige week en die zijn gisteren beginnen opwekken van 06:55u tot 21:05u
+-20kWh

EV heeft toch al vaak een batterij van 80kwh dus die ga je daar nie volledig mee kunnen opladen vrees ik
Het voordeel van een EV is dat je hem gewoon kleine stukjes kan laden telkens als je thuis bent, dat geeft toch niet dat het in stukjes en beetjes gebeurt.

Of je doet zoals mijn vrouw, 1 keer om de anderhalve week hem insteken en dan klagen dat het lang duurt :wallbash:

Van hoeveel? Hoeveel wat? Die lagen er al op als we dit huis kochten en zijn denk ik 12 jaar oud. Ik weet daar niets over.
Niet hoeveel wat; hoeveel Wattpiek :oi22:

Tja; als je deftige antwoorden wilt, zal je dit toch moeten uitzoeken anders kan er amper iets nuttig over gezegd worden. En is vergelijken ook nutteloos. Dit is in het verleden nog al gezegd in discussies met u in deze thread.

Van hoeveel? Hoeveel wat? Die lagen er al op als we dit huis kochten en zijn denk ik 12 jaar oud. Ik weet daar niets over.

Hoeveel vermogen ze kunnen opwekken idd.
Aantal Wattpiek. Als je dat niet weet is het moeilijk te zeggen denk ik wat normaal is of wat ze zouden moeten opwekken

Bij aankoop huis zou je normaal toch een minimum aan documenten moeten gekregen hebben, AREI-keuring PV lijkt me daar zeker eentje van. Daarop kan je de capaciteit zien.

Hoeveel vermogen ze kunnen opwekken idd.
Aantal Wattpiek. Als je dat niet weet is het moeilijk te zeggen denk ik wat normaal is of wat ze zouden moeten opwekken
Werkelijk geen idee, ook geen idee hoe ik dat te weten kan komen aangezien de zonnepanelen er al op lagen. AlfaSun ooit eens gecontacteerd en zij hebben in hun databanken ook niets gevonden op ons adres. Ik zal nog eens posten als het hier +20° is en dan kan ik nog eens vergelijken.

Sowieso moeten zonnepanelen dacht ik veranderd worden na 15 of 20 jaar dus we zien wel. Wie weet verhuis ik dan nog eens en moet ik ze niet vervangen :D

Werkelijk geen idee, ook geen idee hoe ik dat te weten kan komen aangezien de zonnepanelen er al op lagen. AlfaSun ooit eens gecontacteerd en zij hebben in hun databanken ook niets gevonden op ons adres. Ik zal nog eens posten als het hier +20° is en dan kan ik nog eens vergelijken.

Sowieso moeten zonnepanelen dacht ik veranderd worden na 15 of 20 jaar dus we zien wel. Wie weet verhuis ik dan nog eens en moet ik ze niet vervangen :D
Zonnepanelen hoeven echt niet vervangen te worden. In de praktijk ligt de levensduur veel langer!

Jep, hier liggen ze al 20 jaar en daar is nog niks van te merken. Omvormers zullen wel stilaan vervangen moeten worden.

Het zijn wel Sunpower panelen en die hadden toen sowieso al een goeie reputatie qua duurzaamheid.

Werkelijk geen idee, ook geen idee hoe ik dat te weten kan komen aangezien de zonnepanelen er al op lagen.
Inloggen op deze website: https://mijn.fluvius.be/
Ervan uitgaande dat uw elektriciteitsmeter via de EAN-code daar correct geregistreerd is, zouden uw zonnepanelen gekoppeld moeten zijn aan dezelfde EAN-code. Die kan je dan zien in de sectie "Groene stroom" op die website.

MAAR, omdat de zonnepanelen nog gelegd werden door de vorige eigenaar, dien je mogelijk nog een procedure voor eigendomsoverdracht te starten op diezelfde website. Veel mensen weten niet dat dit NIET automatisch overgezet wordt als je een huis verkoopt. Zonnepanelen en laadpalen die bij Fluvius geregistreerd staan, moeten altijd overgedragen worden naar de nieuwe eigenaar, en die persoon is ook diegene die het proces moet starten. De vorige eigenaar kan dit helaas niet doen.

Ik heb dus het golfplatendak systeem besteld zoals hier:

4_c261241b-aa03-4792-9b99-8c40e1c6cf0d.png

Ik heb dit ontvangen:

Nu vraag ik me het volgende af:

- De schroeven die erbij zitten zijn voor staal volgens mij, klopt dit?
Indien ja, zijn de schroeven hieronder geschikt om de profielen op een houten dak vast te schroeven:

- Monteer ik de profielen best horizontaal of verticaal? Ik hoor/zie namelijk beide oplossingen.
De 4 panelen komen in landscape naast elkaar te liggen. Ik heb maar 10 klemmen en profielen gekregen (ook van Esdec ipv Solarstell trouwens), dus ik moet de middelste panelen aan elkaar klemmen met dezelfde klem. Dat houdt in dat ik de panelen dus aan de zijkanten zal moeten vastklemmen.
Houdt dit dat in dat ik de profielen horizontaal moet monteren op het dak?
Zo ja, monteer ik ze dan best toch een klein beetje aflopend naar beneden zodat er geen water blijft staan achter de profiel?

Mogelijk domme vragen, maar een handleiding zat er ook niet bij dus die heb ik nagevraagd en de handleiding zal waarschijnlijk spreken over golfplaten daken waar dus sowieso geen water achter de profielen zal blijven hangen door de golfstructuur.
Maak eens een profiel aan voor de esdec calculator. Teken uw dak, uw layout van panelen en klik het juiste type dak aan. Dan komt daar een volledige BOM uit, tezamen met layouts van hoe te monteren.
Eens dat je weet welk materiaal geschikt is voor je dak kan je ook de esdec manual van dat type montagemateriaal opzoeken. Daar staat stap voor stap in wat je vraagt.

De panelen op mijn tuinhuis (bitumen shingles) liggen in twee rijen landscape (2 x 5). De profielen zijn daar verticaal geplaatst en zijn met stokschroeven in de dakbalken gevezen. Bovenop zit onder de schroef een (meegeleverd) metalen schoteltje waaronder ik bitumenkit heb aangebracht voor afdichting.

Golfplaten is normaal dezelfde stokschroeven (te bevestigen in de dakbalken uiteraard), maar dan zonder het schoteltje (enkel het rubbertje onder de moer) voor afdichting.

Gisteren op de kop 14 kwh met 12 panelen.

Nu ik mijn HA heb, zie ik toch dat mijn panelen kak liggen.

Het zijn 400Wp panelen. 2 omvormers met elk 2 strings. Elke omvormer een setje O en W panelen. De O en W volgen mooi hun verwachte patroon van s morgens en s avonds. Maar als ik normaliseer naar aantal panelen, dan komen die best case op 300W uit - ver onder de 400. En de omvormers zitten nooit aan hun plafond. En ook doorheen de dag zie ik vreemde patronen ipv mooie bogen.

Ze liggen op de grond, anderhalve meter van een haag van 2m hoog in het noorden en dan nog wat bomen in de buurt die onze lieven buren niet snoeien (lees: er is een boom die letterlijk 4 m ver over de haag groeit over de zonnepanelen). Ik snoei die boom wel af, maar ik raak niet zo gemakkelijk 4-5m hoog boven een setje zonnepanelen om die deftig te kortwieken ...

En de buren die huren dat huis en elk jaar is het "*we* (ik en hem) gaan de boom eens snoeien, he". En elke keer sta ik daar en is meneertje nergens te zien. En als ik er hem op aanspreek is het 'de eigenaar dit, de eigenaar dat, ...'. Idem met de hagen. Ik raak met mijn heggenschaar maar 3/4 van de haag diep. Ondertussen is het een belachelijk zicht. Mijn kant van de haag is deftig, zijn kant steekt ondertussen al bijna 2m boven mijn stuk uit. Zo 10cm diep hoge stukken op een haag van een meter werk. Is voor hem wsch 30 min werk om die lange flurken weg te knippen...

De forecast websites zeggen allemaal rond de 50kwh en ik haal misschien 30kwh... :'(

Is een montagekit voor steeldeck / IDE dak.

Google eens op stokschoef zoals ik zei en dan zie je hoe dat eruit ziet.

Je moet stokschroeven en gewone alu profielen hebben zoals op een pannendak gebruikt worden. Voor golfplaten ben je met die plaatjes niets.
Dit is het tuinhuis in kwestie:

De zonnepanelen komen op het kleine dakdeel waar buiten de nok maar 1 dwarsbalk zit. Zal dus moeilijk zijn om enkel in dwarsbalken te monteren. Het voordeel van de profielen die ik nu heb, is dat ik elk profiel in zeker 4 planken kan vastschroeven die op hun beurt weer vastzitten in de dwarsbalken. Zo kan ik de profielen strategisch plaatsen om de klemmen beter te verdelen over de panelen.

Op onderstaande site verkopen ze de montageset die ik heb ook voor tuinhuizen met houten daken en shingles met zelfs een voorbeeld erbij:

Is het dan echt verkeerd om het zo te monteren of is het eerder een voorkeur om voor die stokschroeven te gaan? Ik denk dat het in mijn geval moeilijk of zelfs onmogelijk zal zijn met stokschroeven, gezien de locatie van de dwarsbalken.
Maak eens een profiel aan voor de esdec calculator. Teken uw dak, uw layout van panelen en klik het juiste type dak aan. Dan komt daar een volledige BOM uit, tezamen met layouts van hoe te monteren.
Eens dat je weet welk materiaal geschikt is voor je dak kan je ook de esdec manual van dat type montagemateriaal opzoeken. Daar staat stap voor stap in wat je vraagt.

De panelen op mijn tuinhuis (bitumen shingles) liggen in twee rijen landscape (2 x 5). De profielen zijn daar verticaal geplaatst en zijn met stokschroeven in de dakbalken gevezen. Bovenop zit onder de schroef een (meegeleverd) metalen schoteltje waaronder ik bitumenkit heb aangebracht voor afdichting.

Golfplaten is normaal dezelfde stokschroeven (te bevestigen in de dakbalken uiteraard), maar dan zonder het schoteltje (enkel het rubbertje onder de moer) voor afdichting.

Ik zal straks eens kijken wat die Esdec calculator juist aangeeft. De handleidingen zouden alleszins wel handig zijn, want van Multi-solar heb ik nog geen antwoord/handleiding ontvangen. Merci voor de tip!

Ik heb nu ook allemaal pieken en dalen hoor. Mijn panelen liggen tussen de 7 en 10m hoog uit de schaduw. Het is gewoon van de bewolking dat ik zo'n golven heb.

Ik haal nu ook maar zo'n 300W uit een paneel van 380W.

Wacht eens af tot morgen en woensdag, volgens mij gaat het dan redelijk clear sky zijn.

Nu ik mijn HA heb, zie ik toch dat mijn panelen kak liggen.

Het zijn 400Wp panelen. 2 omvormers met elk 2 strings. Elke omvormer een setje O en W panelen. De O en W volgen mooi hun verwachte patroon van s morgens en s avonds. Maar als ik normaliseer naar aantal panelen, dan komen die best case op 300W uit - ver onder de 400. En de omvormers zitten nooit aan hun plafond. En ook doorheen de dag zie ik vreemde patronen ipv mooie bogen.
Ligt meer aan het weer/bewolking dan iets anders. Zie ik ook bij mijn Z gerichte panelen.
Dit is hier deze week:
9BWR7XU.png

Maar dit is een week een maand geleden met een paar dagen zonder bewolking:
FkkzUSA.png

En dit is dan van vorig jaar ergens met een ganse week stralende zon:
HsfQo93.png

Terug
Bovenaan