Zonnepanelen Topic

Iemand ervaring met het limiteren van omvormers naar injectie toe?

Ik zou op die manier 3 omvormers kunnen zetten op mijn 3 fases waarbij ik boven de 10kva ga, maar door toe te knijpen slechts 9,6 max kan injecteren maar wel mijn volle vermogen van de omvormers kan blijven gebruiken voor zelfverbruik en batterijvulling.

Wordt dat door fluvius aanvaard?
Weten we al vanaf wanneer de injectie ook betalend gaat zijn, want dan moet ik dit ook wel nog zien te regelen.

Waarom 3 setups? Puur voor EV en zwembad, wel kosten/baten efficiënt?

Weten we al vanaf wanneer de injectie ook betalend gaat zijn, want dan moet ik dit ook wel nog zien te regelen.

Waarom 3 setups? Puur voor EV en zwembad, wel kosten/baten efficiënt?

Ev, zwembad, warmtepomp woning, elektrisch koken, airco's. Ik heb wel wat stroom nodig. Hoe meer ik kan opwekken (en opslaan) hoe beter.

Ik lees hier net dat als ik net onder mijn 10 zit dat ik er geen marstek venus meer mag bijhangen omdat die wel meetelt in het injectieverhaal, en vaste batterijen aan mijn sma hybrid niet.

2025 was 15000kwh totaal verbruik (zonder de airco's, die komen nog)
Hiervan heb ik 5870 onmiddellijk verbruikt van de panelen en 3039 geinjecteerd. 9230 kwh heb ik nog van het net moeten nemen.

Er valt nog wat te verdienen.

2025 was 15000kwh totaal verbruik (zonder de airco's, die komen nog)
Hiervan heb ik 5870 onmiddellijk verbruikt van de panelen en 3039 geinjecteerd. 9230 kwh heb ik nog van het net moeten nemen.

Er valt nog wat te verdienen.
Maar wanener verbruik je die andere 9230 nog, zomer/lente/winter, ook belangrijk om naar te kijken. indien tijdens de zonnige maanden, dan valt er iets te winnen.

Een mix van de 2. Zelfs nu in de zonnige maanden zit ik nog +10kwh in de avond en nacht van het net te nemen. En dat gaat alleen maar stijgen als die airco's er bij komen. Een nulverbruik streef ik niet na, is gewoon niet mogelijk in de wintermaanden.

Een mix van de 2. Zelfs nu in de zonnige maanden zit ik nog +10kwh in de avond en nacht van het net te nemen. En dat gaat alleen maar stijgen als die airco's er bij komen. Een nulverbruik streef ik niet na, is gewoon niet mogelijk in de wintermaanden.
Je gaat, denk ik, meer voordeel doen bij slim aansturen van uw grootverbruikers...
Airco´s genoeg laten koelen in avond bij de laatste avondzon, wp van zwembad harder laten draaien in de dag en s´nachts minder/uit. Hoeveel graden daalt het zwembadwater over een gemiddelde nacht?, ...

Groot
Je gaat, denk ik, meer voordeel doen bij slim aansturen van uw grootverbruikers...
Airco´s genoeg laten koelen in avond bij de laatste avondzon, wp van zwembad harder laten draaien in de dag en s´nachts minder/uit. Hoeveel graden daalt het zwembadwater over een gemiddelde nacht?, ...

Bij de airco's kan ik die functie nog voorzien. Het zwembad is gewoon een domme pomp, vollenbak geven tot temp bereikt is, niet slim sturen of zo. Batterij gaat veel doen bij bewolkte momenten.

Niet om u de les te spellen, enkel meedenken. Geen mogelijkheid om een Shelly aan uw wp aan te sluiten en aan te sturen via HA?

Niet om u de les te spellen, enkel meedenken. Geen mogelijkheid om een Shelly aan uw wp aan te sluiten en aan te sturen via HA?

Wss wel. Maar vraag me af of dat gezond is dat die warmtepomp constant een aan uit ontvangt van zodra er geen zon meer is.

Iemand ervaring met het limiteren van omvormers naar injectie toe?

Ik zou op die manier 3 omvormers kunnen zetten op mijn 3 fases waarbij ik boven de 10kva ga, maar door toe te knijpen slechts 9,6 max kan injecteren maar wel mijn volle vermogen van de omvormers kan blijven gebruiken voor zelfverbruik en batterijvulling.

Wordt dat door fluvius aanvaard?
Nee, Fluvius kijkt naar het maximale vermogen. Ze geven jouw geen papiertje dat je op eer kunt tekenen waarbij je aangeeft dat je de injectie tot 10kW zult beperken.

Ev, zwembad, warmtepomp woning, elektrisch koken, airco's. Ik heb wel wat stroom nodig. Hoe meer ik kan opwekken (en opslaan) hoe beter.

Ik lees hier net dat als ik net onder mijn 10 zit dat ik er geen marstek venus meer mag bijhangen omdat die wel meetelt in het injectieverhaal, en vaste batterijen aan mijn sma hybrid niet.
Ik dacht dat je evenveel retrofit omvormers mag plaatsen dan uw PV omvormer groot is. Alleen weet ik niet goed hoe het zit als je al een SMA hybride omvormer met batterij hebt.
Maar in principe kan Fluvius nooit zien dat je een 2e batterij hebt...

Korte vraag

Voor een verbouwproject zitten we met een niet-conforme 1f-installatie. Er ligt al een 4-aderige kabel tot in de meterkast met analoge meter.
We willen:

- 3f aansluiting aanvragen bij Fluvius
- Permanente nieuwe zekeringkast plaatsen, maar de oude installatie gedurende enkele maanden blijven gebruiken terwijl deze gradueel vernieuwd wordt. De doorlooptijd van de rest van de renovatie is ± 1 jaar.
- Een laadpaal plaatsen (hoe sneller, hoe liever), klaar voor 2e paal (mogelijk DC / V2H later)
- Zonnepanelen plaatsen met en hybride omvormer (asap)
- Op termijn mogelijk thuisbatterij.

Wat is de meest efficiënte manier om met zo weinig mogelijk her- of afkeuringen dit proces te doorlopen?

Ik dacht nu:
- Aanvraag "verwaring" bij Fluvius doen (omwille van lange doorlooptijd)
- Intussen nieuwe zekeringkast inrichten op 3f met nieuwe automaten, verliesstroomschakelaars e.d., maar tijdelijk met een brug op 1f gebruiken, laadpaal installeren maar nog niet opzetten. Keuring aanvragen voor kast + laadpaal maar de oude installatie afkoppelen (is hier een manier om partieel te keuren??)
- Laten herkeuren voor de verzwaring
- 1f bruggen weghalen, 3f in bedrijf stellen, laadpaal in bedrijf stellen
- Oude installatie tijdelijk terug aankoppelen
- Zonnepanelen laten installeren
- Herkeuren van de PV-installatie
- Batterij installeren
- Herkeuren van de batterij-installatie

Ik weet dat PV + batterij tesamen kan, maar ik weet nog niet of, en zo ja hoeveel batterij ik wil installeren dus de kans is groot dat ik eerst een jaar ga meten alvorens te beslissen... Wat echter met de eerste fase?

Bij langere en dunnere kabels krijg je toch meer spanningsval, en zakt de spanning toch ipv stijgen?
De val is groter, maar de top van de berg is aan de omvormer, en het dal is de netspanning. Hoe hoger die spanningsval, hoe minder ruimte je omvormer heeft voordat die aan 253V zit en zichzelf moet uitschakelen.

Iemand ervaring met 2dehands sma omvormer te installeren? Het is me niet helemaal duidelijk of een reset naar fabrieksinstellingen noodzakelijk is of gewoon het installateurswachtwoord om deze te kunnen toevoegen in het sma portal.

Indien reset naar fabrieksinstellingen, is deze enkel te configureren door installateur of zelf ook mogelijk?

Iemand ervaring met 2dehands sma omvormer te installeren? Het is me niet helemaal duidelijk of een reset naar fabrieksinstellingen noodzakelijk is of gewoon het installateurswachtwoord om deze te kunnen toevoegen in het sma portal.

Indien reset naar fabrieksinstellingen, is deze enkel te configureren door installateur of zelf ook mogelijk?
iirc moest de installateur dat op mijn naam correct zetten. Al is dat wel wat gedoe geweest.

Ik lees overal x Wp per zonnepaneel, maar zonnepanelen zijn niet allemaal even groot, zou het dan niet beter zijn dat ze waarden per vierkante meter erbij zetten, zodat mensen beter kunnen vergelijken tussen de zonnepanelen onderling?

Ik lees overal x Wp per zonnepaneel, maar zonnepanelen zijn niet allemaal even groot, zou het dan niet beter zijn dat ze waarden per vierkante meter erbij zetten, zodat mensen beter kunnen vergelijken tussen de zonnepanelen onderling?
quasi alle panelen zijn 172 x 113 cm of 165 x 99

quasi alle panelen zijn 172 x 113 cm of 165 x 99
Dat zijn toch 2 formaten, dus om tussen die 2 te vergelijken zou het dan toch makkelijker zijn om op de opbrengst per vierkante meter te weten?

En met die plug-in panelen tegenwoordig heb je toch ook nog andere formaten dacht ik?

Prijs per wp lijkt me de beste manier om te vergelijken. Dan heb je alle kosten mee.

Terug
Bovenaan