Zonnepanelen Topic

Er bestaan blijkbaar digitale watermeters ondertussen.

Hebben ze hier vorige maand komen installeren (digitale elektriciteitsmeter en gasmeter hangen er al een paar jaar, dus ze zijn dit apart komen doen). Leuke is: verscheen automatisch in de homewizard app.

Werkt wel goed, wij hebben een lekkend inbouwtoilet waar we het kraantje van toedraaien. Ik zag op afstand dat mijn vrouw het kraantje eens was vergeten dichtdraaien. Elke 10 minuten een liter verbruik. Mij op vakantie ook ooit eens het hoofd gebroken waarom we meer sluimerverbruik hadden dan gewoon. Bleek ik het peerke op zolder vergeten uitdoen zijn.

Opvolging is leuk maar iemand zoals ik durft hem te verliezen in 'overopvolging'.

Ik zou 4 panelen willen laten bijleggen (eigenlijk omdat ik sinds kort ook een EV heb), heeft er iemand ervaring met van die micro-omvormers?
ja, dat weet ik, je zit met een aanzienlijke kost (kabel, keuring, aansluiting op elek kast, zekeringen) waardoor een beperkte zonne-installatie relatief kostelijk is
Ik heb hier een paar weken terug 4 panelen van 450WP op ons tuinhuis geïnstalleerd met een 1,6kW micro-omvormer van Hoymiles. Het elektrisch aansluiten van de panelen is super simpel (elk paneel verbinden met de micro-omvormer adhv enkele meegeleverde verlengkabels en de micro-omvormer verbinden met een stopcontact). De panelen monteren was wat meer geprul om te zorgen dat het dak lekvrij is en de panelen mooi en stevig liggen op het niet zo rechte dak. De omvormer online krijgen was ook wat geprul en geen idee hoe ik het uiteindelijk klaar gekregen heb. :p

Maar uiteindelijk werkt het allemaal perfect nu. Heb er al 165kWh mee opgewekt. De omvormer valt wel soms uit, maar dat ligt aan het net hier en heb al bericht gehad van Fluvius dat ze werken gepland hebben en bij mij nog eens komen uitmeten eerst.

Heeft me een 800 euro gekost incl. klein materiaal.

Hebben ze hier vorige maand komen installeren (digitale elektriciteitsmeter en gasmeter hangen er al een paar jaar, dus ze zijn dit apart komen doen). Leuke is: verscheen automatisch in de homewizard app.

Werkt wel goed, wij hebben een lekkend inbouwtoilet waar we het kraantje van toedraaien. Ik zag op afstand dat mijn vrouw het kraantje eens was vergeten dichtdraaien. Elke 10 minuten een liter verbruik. Mij op vakantie ook ooit eens het hoofd gebroken waarom we meer sluimerverbruik hadden dan gewoon. Bleek ik het peerke op zolder vergeten uitdoen zijn.

Opvolging is leuk maar iemand zoals ik durft hem te verliezen in 'overopvolging'.

Tijd voor domotica dan!

Peetjes op de zolder die uitgaan na 30 min of een killswitch voor het hele huis vanop afstand uit te zwieren!

Zuigen inderdaad.

Ik heb een O-W opstelling en wegens tekort aan omvormers toen ik installeerde, zijn er 2 x 4kW omvormers met elk 2 strings ipv 1 8kW omvormer met 2 strings.

Ik heb 6O + 8W op omvormer 1 en 8O + 6W op omvormer 2.

Ik had al enige tijd vermoeden dat ze hier niet goed aangesloten waren wegens een pak minder opbrengst dan theoretisch zou moeten, maar de omvormer app toont geen deftige info per string, enkel per omvormer in totaal... was dus moeilijk troubleshooten.

Sinds ik HomeAssistant heb, lees ik gewoon alles uit via modbus en nu heb ik plotjes per omvormer, per string per omvormer, totaal per orientatie, genormaliseerd per paneel etc. Conclusie is dat alles goed werkt (productie per paneel per string per omvormer volgt exact zelfde patroon en gaat tot zelfde maximum, alleen O wat vroeger dan W) - bummer want dus niet oplosbaar.

Heb me net een telescopische panelen kuisborstel gekocht en ga deze week nog eens de panelen goed kuisen en fingers crossed dat het wat beter is. Oplossing 2 is om alle bomen van de buren om te leggen 🤡

Ik wil niet weten hoeveel mensen met analoge meter er niet-functionele panelen hebben of al 10y lang hun omvormer niet herstart hebben en eigenlijk al 10y no production hebben. Mijn schoonpa had in het vorige huis old school panelen liggen met een omvormer zonder app. En analoge meter. "Zeg, hoe weet je eigenlijk of die werken". "Dat weet ik niet" :laugh:

Ik zie in de kelder wel op het schermpje van de omvormers voor elk wat hun huidige opbrengst is, totaal en today - op zich als je dan een beetje weet wat te verwachten kan je daar al snel zien of er iets niet in de haak is

Tijd voor domotica dan!

Peetjes op de zolder die uitgaan na 30 min of een killswitch voor het hele huis vanop afstand uit te zwieren!

Er komt binnenkort een laadpaal normaal gezien, dus ik ging me sowieso eens verdiepen in automatisatie en domotica inderdaad.

Kging voor de gemakkelijksoplossing gaan en zo'n Home assist green kopen, opeens niet meer te vinden onder de 180 euro (en toen ik een paar maanden geleden keek stonden ze overal aan 120). Dus misschien miniPC aanschaffen nu, maar dat zou ik dan eens moeten uitzoeken wat en hoe.
En dan kom ik bij de essentie van de zaak: dat soort hobbyprojectjes zijn leuk en op zich wil ik dat allemaal uitvogelen, maar het ontbreekt me gewoon aan tijd.

Wat moet je met wie doen om dat te krijgen ?

Zijn ze gewoon random bij je binnen gestapt of zelf gevraagd of was de vorige teller kapot ?

Ik heb hier een paar weken terug 4 panelen van 450WP op ons tuinhuis geïnstalleerd met een 1,6kW micro-omvormer van Hoymiles. Het elektrisch aansluiten van de panelen is super simpel (elk paneel verbinden met de micro-omvormer adhv enkele meegeleverde verlengkabels en de micro-omvormer verbinden met een stopcontact). De panelen monteren was wat meer geprul om te zorgen dat het dak lekvrij is en de panelen mooi en stevig liggen op het niet zo rechte dak. De omvormer online krijgen was ook wat geprul en geen idee hoe ik het uiteindelijk klaar gekregen heb. :p

Maar uiteindelijk werkt het allemaal perfect nu. Heb er al 165kWh mee opgewekt. De omvormer valt wel soms uit, maar dat ligt aan het net hier en heb al bericht gehad van Fluvius dat ze werken gepland hebben en bij mij nog eens komen uitmeten eerst.

Heeft me een 800 euro gekost incl. klein materiaal.

800 euro voor panelen + omvormer ? Dat lijkt me wel heel cheap

Binnenkort komt er hier ook een tuinhuis van ~30m2. Ook aan het overwegen om daar wat extra cheap panelen op te smijten. Binnenkort hebben we een 2e EV en dan zal elke kWh wel opgeslurpt kunnen worden. Voor de juiste prijs is alles fair game.

Ik zie in de kelder wel op het schermpje van de omvormers voor elk wat hun huidige opbrengst is, totaal en today - op zich als je dan een beetje weet wat te verwachten kan je daar al snel zien of er iets niet in de haak is

Mijn gasketel was hier al 4 dagen in error. Ik had het pas door toen het water in de douche niet echt heel warm werd. Ik trek de deur open, de zoveelste keer 'te weinig gas druk' error. Reset en gaan met de banaan.

Met dat in het achterhoofd, geloof ik nooit dat je op tijd een PV error spot of een subtiel iets als je enkel de totaal en today ziet. De helft van je panelen die niet werken of schaduw of ongewenste clipping of whatever niet-binair probleem ga je heel moeilijk spotten lijkt me zonder een app.

Zijn ze gewoon random bij je binnen gestapt of zelf gevraagd of was de vorige teller kapot ?

Stak een briefje in de bus 'op dag X komen wij u watermeter vervangen door een digitaal exemplaar. Indien u niet aanwezig kan zijn gelieve ons te contacteren voor dag Y om de afspraak te herplannen'.
En de watermeter is geinstalleerd door zo'n typische Farys/watergroep/Fluvius onderaannemer.

Ze zullen gewoon bezig zijn met de uitrol, geen idee of je er zelf prioritair een kan aanvragen.

Binnenkort komt er hier ook een tuinhuis van ~30m2. Ook aan het overwegen om daar wat extra cheap panelen op te smijten. Binnenkort hebben we een 2e EV en dan zal elke kWh wel opgeslurpt kunnen worden. Voor de juiste prijs is alles fair game.

Mijn gasketel was hier al 4 dagen in error. Ik had het pas door toen het water in de douche niet echt heel warm werd. Ik trek de deur open, de zoveelste keer 'te weinig gas druk' error. Reset en gaan met de banaan.

Met dat in het achterhoofd, geloof ik nooit dat je op tijd een PV error spot of een subtiel iets als je enkel de totaal en today ziet. De helft van je panelen die niet werken of schaduw of ongewenste clipping of whatever niet-binair probleem ga je heel moeilijk spotten lijkt me zonder een app.
Neenee das zeker waar, maar als je je installatie kent (en ooit goed gewerkt heeft) weet je gewoon met HomeWizard al redelijk goed wat te verwachten.

Er komt binnenkort een laadpaal normaal gezien, dus ik ging me sowieso eens verdiepen in automatisatie en domotica inderdaad.

Kging voor de gemakkelijksoplossing gaan en zo'n Home assist green kopen, opeens niet meer te vinden onder de 180 euro (en toen ik een paar maanden geleden keek stonden ze overal aan 120). Dus misschien miniPC aanschaffen nu, maar dat zou ik dan eens moeten uitzoeken wat en hoe.
En dan kom ik bij de essentie van de zaak: dat soort hobbyprojectjes zijn leuk en op zich wil ik dat allemaal uitvogelen, maar het ontbreekt me gewoon aan tijd.

Jep, ik heb hier Loxone en me toen ook voorgenomen om eens verder te gaan dan de verlichting. Momenteel nog niet veel stappen gezet wegens geen tijd. Misschien ooit :)

Tijd voor domotica dan!

Domotica retrofitten (zeker niet voor de usecase van een lamp op zolder) gaat nooit de kost terugverdienen... Zeker niet bij iemand die de toevoerkraan bij een lekkend toilet constant open en dicht draait i.p.v. het probleem te laten maken/vervangen (wat meestal gewoon de vlotter is) :P

Vervang het peertje door een goedkope led lamp en die investering zal zich wel terugbetalen als je die af en toe laat branden ;)

Domotica retrofitten (zeker niet voor de usecase van een lamp op zolder) gaat nooit de kost terugverdienen... Zeker niet bij iemand die de toevoerkraan bij een lekkend toilet constant open en dicht draait i.p.v. het probleem te laten maken/vervangen (wat meestal gewoon de vlotter is) :P

Vervang het peertje door een goedkope led lamp en die investering zal zich wel terugbetalen als je die af en toe laat branden ;)
Uiteraard, maar iemand die graag aan overopvolging doet heeft wel veel baat bij domotica/automation, niet zozeer financieel dat klopt :p

Nope, niet de vlotter, maar de dichtingen onderaan de bak zelf.
Eigenlijk heb ik dus gewoon een nieuw binnenwerk nodig, maar voor een bak zonder type-aanduiding uit de jaren '90 is dat niet makkelijk te vinden. Ik dacht het gevonden te hebben (80 euro alstublieft) en dan bleek er toch weer een andere component van het mechanisme anders te zijn waardoor ik het niet in de bak kreeg.
De oplossing is het inbouwtoilet uitbreken, dus inclusief de ingewerkte spoelbak. Maar die is weggewerkt in een valse wand die net zoals de rest van de badkamer compleet betegeld is. Dus is er is geen quick/easy fix.

Geloof me, de uren die ik al gespendeerd heb aan dat klotetoilet...

Mijn moeder heeft ook zo'n omvormer, maar daar zit wel een schermpje op. Elke maand schrijven die de meterstand van de omvormer op. Zo kun je het wat bijhouden.

Idem met een analoge watermeter. Dat hou je ook best op papier bij of met een toestelletje die een analoge meter kan aflezen.
Mijn schoonbroer kijk daar niet naar. Had opeens een factuur van 5000euro voor de afrekening van het water in de bus. Die zegt dat kan niet want ik verbruik niet veel water. Ik zei schrijf eens elke week uw meterstand op. Bleek er een ondergronds lek te zijn.

5000 euro water is tussen de 800 en de 1000 Kuub. Dat zal dan een miljoen liter water zijn. En dat lek moet dan achter zijn teller gezeten hebben. Hoe dan?

5000 euro water is tussen de 800 en de 1000 Kuub. Dat zal dan een miljoen liter water zijn. En dat lek moet dan achter zijn teller gezeten hebben. Hoe dan?
Ja, het lek zat onder de badkamer vloer (bugalow met badkamer op de gelijkvloers). Het water liep gewoon de grond in zonder dat je iets in de badkamer zag.

Op het moment dat hij het begon te monitoren, ging er 10 kuub per week door.

Inderdaad. Zonnepanelen, omvormer, montagemateriaal voor de panelen en kleine zaken die ik nog ergens anders heb moeten bijbestellen (schroeven voor hout ipv staal, eindkapjes voor klemmen, extra set verlengkabels omdat ik de omvormer wat verder heb moeten monteren, rubberseal, ...).

Heb zelf bij Multi-Solar besteld (ik raad ze niet per se aan, want zeer slecht/niet bereikbaar voor after-service), maar als je meer plaats op je dak hebt dan ik (mijn kleine zuidelijke dakdeel ligt volledig vol met de 4 kleinere panelen die ik heb) lijkt deze me interessanter:

Deze set heb ik (die ondertussen iets duurder is):

Ook wel rekening houden met het maximaal omvormervermogen welke je mag hebben op je aansluiting.
Ik heb éénfase en heb nu 4,9kW aan ZP omvormervermogen en 5kW aan batterij omvormervermogen. Ik zit dus aan mijn max nu (allemaal goedgekeurd door Fluvius ondertussen).

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Zonnepanelen, omvormer, montagemateriaal voor de panelen en kleine zaken die ik nog ergens anders heb moeten bijbestellen (schroeven voor hout ipv staal, eindkapjes voor klemmen, extra set verlengkabels omdat ik de omvormer wat verder heb moeten monteren, rubberseal, ...).

Heb zelf bij Multi-Solar besteld (ik raad ze niet per se aan, want zeer slecht/niet bereikbaar voor after-service), maar als je meer plaats op je dak hebt dan ik (mijn kleine zuidelijke dakdeel ligt volledig vol met de 4 kleinere panelen die ik heb) lijkt deze me interessanter:

Ook wel rekening houden met het maximaal omvormervermogen welke je mag hebben op je aansluiting.
Ik heb éénfase en heb nu 4,9kW aan ZP omvormervermogen en 5kW aan batterij omvormervermogen. Ik zit dus aan mijn max nu (allemaal goedgekeurd door Fluvius ondertussen).

Amazing.

Heb nu 8kW (2 x 4 kW op O-W). Dus er is nog wel plek voor 1600W cheap panelen.

Keer alles deftig opmeten als het tuinhuis er staat. Voor dat geld kun je eigenlijk niet sukkelen.

Als de elektriciteit van ons containertuinhuis in orde is, ook eens kijken om daar een 1500Wp op te pleuren.

Vooral bij de montage stel ik mij wat vragen. De platdak montage kits die ik gezien heb werken vooral met gewichten. In welke mate blijft dat mooi staan bij stormweer? Anderzijds zie ik het niet zitten gaten in het dak te maken.

Laatst bewerkt:

600euro voor 2000Wp met omvormer en montage materiaal is geen geld. Damn, jammer dat ons tuinhuis momenteel niet groot genoeg is.
Die gevel montage ziet er ook wel nice uit. Moest ik voor dat geld onze zuidgevel (zitten boven geen ramen) kunnen bedekken met panelen, zou dat nog goed opbrengen in de winter denk ik. Alleen vrees ik dat niemand dat mooi gaat vinden en zeker mijn vriendin niet :D

Als de elektriciteit van ons containertuinhuis in orde is, ook eens kijken om daar een 1500Wp op te pleuren.

Vooral bij de montage stel ik mij wat vragen. De platdak montage kits die ik gezien heb werken vooral met gewichten. In welke mate blijft dat mooi staan bij stormweer? Anderzijds zie ik het niet zitten gaten in het dak te maken.
Vraag ik me ook af, maar uiteindelijk werken ze volgens mij altijd op die manier op platte daken. Mijn grootste vrees is ook dat de panelen gaan vliegen (geen plat dak hier), dus heb veel meer schroeven gebruikt dan nodig waarschijnlijk. Better safe than sorry.
Heb al met een bladblazer full force onder de panelen liggen blazen om te zien of ze een krimp geven en dat was niet het geval, dus dat stelt me al iets gerust. 😁

600euro voor 2000Wp met omvormer en montage materiaal is geen geld. Damn, jammer dat ons tuinhuis momenteel niet groot genoeg is.
Die gevel montage ziet er ook wel nice uit. Moest ik voor dat geld onze zuidgevel (zitten boven geen ramen) kunnen bedekken met panelen, zou dat nog goed opbrengen in de winter denk ik. Alleen vrees ik dat niemand dat mooi gaat vinden en zeker mijn vriendin niet :D
Er komen nog verzendkosten bij, dus om de totale prijs te kennen moet je alles in het winkelmandje zetten en je adres ingeven. Er komt nog wel een stuk bij hoor. Bij mij kwam het op iets tussen de 900 en 1000 euro denk ik. Maar bij Multi-Solar was het net van dat. Er komt daar ook een heel stuk bij eens je je adres ingegeven hebt enzo, omdat voor NL geen btw aangerekend wordt en voor BE wel.

Ik had het geluk dat mijn vriendin de shingles op ons tuinhuis niet mooi vond. Ze wou graag van die stalen dakpanplaten, maar dan vond ik het hele dak bedekken met zonnepanelen een beter idee omdat dat nog opbrengt. En zij vind het ook mooi zo, dus win-win. :D

Terug
Bovenaan