Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het systeem is inderdaad veel eerlijker, vandaar dat wij er in 2020 ook nog vlug hadden laten leggen (om gebruik te kunnen maken van het minder eerlijke systeem, waar de rijksten al 10 jaar van aan het profiteren zijn). Het oneerlijke is dat men eerst verzekert dat de regels zo zijn, en zo nog 15 jaar gaan blijven wat er ook gebeurt; en vervolgens de regels toch maar met terugwerkende kracht aanpast.Nogal een tendenieuze reportage in VRT-nieuws daarnet tbh. Een gewone man in de straat wordt aan het woord gelaten zonder de feiten goed te kaderen. "We zijn belogen" "Nu kan ik mijn elektrische bijverwarming niet meer gebruiken". Wie in 2020 zijn zonnepanelen legde, wist dat hij een risico nam.
Eigenlijk is het systeem nu fairder dan ooit te voren:
Meer vrij kan een systeem niet worden.
- Je betaalt geen prosumententarief of "taks" op zonnepanelen meer
- Als je in de winter energie verbruikt, betaal je daarvoor, gelijk voor mensen met en zonder zonnepanelen
- Als je in de zomer opbrengst hebt van je zonnepanelen die je gebruikt, is die helemaal gratis
- Je bent volledig vrij om batterijen te installeren, of andere vormen van slimme sturing zodat je eigen verbruik stijgt
- Als je meer opbrengst dan verbruik hebt, krijg je een vergoeding naar gelang de waarde van de energie op dat moment. Maar om eerlijk te zijn, in de zomer is uw stroom amper iets waard hoor, want dan heeft iedereen er teveel.
Batterijen zijn goed om de energie die overdag geproduceerd wordt 's avonds of 's nachts te kunnen gebruiken. Ze zijn echter veel te beperkt in capaciteit om de overproductie van de zomer in de winter te kunnen gebruiken. Of ge moet er 100 hangen, maar succes met die ooit terug te verdienenHet getroll ter zijde. Hoe ver staan batterijen, hoe lang kunnen die de opgeslagen stroom afgeven? Iemand daar boeiende informatie over?
Ik wil me misschien toch wel informeren erover.
.Nogal een tendenieuze reportage in VRT-nieuws daarnet tbh. Een gewone man in de straat wordt aan het woord gelaten zonder de feiten goed te kaderen. "We zijn belogen" "Nu kan ik mijn elektrische bijverwarming niet meer gebruiken". Wie in 2020 zijn zonnepanelen legde, wist dat hij een risico nam.
als da zo is zal een kleine capaciteitsbatterij al nuttig zijn dus? Zuiver als 'buffering'Jammer dat daguren en zonuren niet hetzelfde zijn. Uw droogkast enkel als er zon is, dat wordt lastig, dan moet die steeds 2 minuten draaien en dan terug stilvallen.
Er zijn quasi geen elektrische apparaten die op een manier te sturen zijn dat ze "slim" gebruikt kunnen worden...

Voila, daarmee. Werkende mensen hebben toch weinig tot niets aan dat zelfverbruik.Niet noodzakelijk, als je verbruikt als het opbrengt en je geen prosumententarief moet betalen kan het goedkoper uitkomen.
Alleen zelfverbruik is lastig als je moet gaan werken natuurlijk
dat kan ik idd begrijpen, en nog eens een warmtepomp bij bovenop als cadeau vermoedelijkZelfs als ge op de hoogte ervan waart zijt ge er vet mee. De onze zijn gelegd het jaar voor de VREG zijn procedure heeft opgestart. Die hebben dus met moeite 2j rendement gehaald.
Ik kan nog aanvaarden dat installaties geplaatst in 2020 het "maar moesten weten", maar iemand die in 2018 of vroeger zijn installatie heeft gezet die is gewoon om de tuin geleid he. Op geen enkele manier had die kunnen voorzien dat de terugdraaiende teller ineens ging geschrapt worden.
Jup, combinatie zonnepanelen en warmtepomp worden met deze maatregel compleet absurde kosten. Ik zou er niet van verschieten moest onze energiefactuur hierdoor naar 3000-4000€ per jaar stijgen.dat kan ik idd begrijpen, en nog eens een warmtepomp bij bovenop als cadeau vermoedelijk
Zoals reeds gezegd ben je niet zo veel met een batterij in de winter.dan klinkt een batterij van 7-8000 plots niet meer zo duur zeker..?
ik herhaal, net zoals de zonnepanelen destijds bij de premies gaan die batterijen nu mogelijks stijgen in prijs![]()
Dit topic is opeens in gang geschoten sinds de beslissing van het Grondwettelijk Hof, dus ik ga mijn vraag nog eens herhalen.Zo, vandaag zijn de zonnepanelen hier ook geïnstalleerd. De teller draait al goed terug!Ben benieuwd wanneer Fluvius hier zal staan met de digitale teller.
Ik merk in de Huawei FusionSolar app dat er slechts 4 van de 8 panelen te zien zijn op de "Plant Layout". Is dit normaal? 4 panelen hebben een optimizer en 4 panelen hebben er geen, kan dit de reden zijn? Of is er iets verkeerd aangesloten waardoor er slechts 4 panelen herkend worden of nog erger: er slechts 4 panelen opbrengst genereren?
Er zijn twee strings geïnstalleerd met elks vier 390W panelen, maar ik zie dus slechts één string in de app.
Dit is een screenshot van de Huawei Fusion Solar app:
![]()

Ik ben het hier grotendeels mee eens, maar het probleem is wel datNogal een tendenieuze reportage in VRT-nieuws daarnet tbh. Een gewone man in de straat wordt aan het woord gelaten zonder de feiten goed te kaderen. "We zijn belogen" "Nu kan ik mijn elektrische bijverwarming niet meer gebruiken". Wie in 2020 zijn zonnepanelen legde, wist dat hij een risico nam.
Eigenlijk is het systeem nu fairder dan ooit te voren:
Meer vrij kan een systeem niet worden.
- Je betaalt geen prosumententarief of "taks" op zonnepanelen meer
- Als je in de winter energie verbruikt, betaal je daarvoor, gelijk voor mensen met en zonder zonnepanelen
- Als je in de zomer opbrengst hebt van je zonnepanelen die je gebruikt, is die helemaal gratis
- Je bent volledig vrij om batterijen te installeren, of andere vormen van slimme sturing zodat je eigen verbruik stijgt
- Als je meer opbrengst dan verbruik hebt, krijg je een vergoeding naar gelang de waarde van de energie op dat moment. Maar om eerlijk te zijn, in de zomer is uw stroom amper iets waard hoor, want dan heeft iedereen er teveel.
Ik zie het probleem niet hoor. Die accu's zijn vooral een probleem bij hoge laadstromen, wat voor thuisaccu's niet het geval is. Maar ik zou sowieso nu geen thuisaccu zetten, omdat de technologie heel snel obsolete gaat zijnLos van het financieel aspect sta ik ook niet te springen om 60 tot 100kg aan lithium in mijn huis te monteren. Op zen zachtst gezegd een redelijk risico.
Ze gaan wel langer dan 10 jaar mee hoor. Producenten geven garantie voor de eerste 10 jaar. Axitec spreekt over 20 jaar (maar geeft geen enkele garantie over de opbrengst na 10 jaar)@iedereen die hier batterijen wil installeren, omdat de terugdraaiende teller afgeschaft is. Doe a.u.b. eerst research hierover, voordat je 2x genaaid wordt. Het capaciteitstarief komt eraan, dus enkel een slimme batterij heeft nut. Ook mag je dan nog maar een beperkt deel van je elektriciteit terugleveren naar het net wanneer je een batterijsubsidie aanvraagt (afhankelijk van de grootte van je omvormer, maar in jullie geval zal dit zeer weinig zijn, aangezien jullie omvormers ondergedimensioneerd zijn). Ik heb berekeningen gemaakt voor een batterij en kwam op een break-even punt na 10 jaar. Een batterij gaat op dit moment een 10 jaar mee. Voor ons is het dus voordeliger om de elektriciteit terug te sturen naar het net en er een bedrag voor te krijgen en we hebben dus bewust gekozen om geen batterij te plaatsen voorlopig.