Zonnepanelen Topic

Dat dacht ik ook eerst heel even, maar het klopt niet. In de winter heb je hierdoor niet meer opbrengst. En in de zomer heb je toch al zoveel opbrengst, dat 4000 of 6000W amper nog meerwaarde oplevert. Want die zwaardere omvormer kost ook meer, en wat ga je met die extra opbrengst doen?
Hetzelfde punt blijft: je haalt dat extra piekvermogen zo zelden dat het niet de moeite waard is.
Hangt er vanaf. Wij zijn uiteindelijk voor een 3.3kva gegaan ipv een 2.2kva (3120WP), omdat de meerkost nog geen 100 euro was en we hierdoor meer opbrengst hebben + meer in het net mogen injecteren als we ooit een batterijsubsidie moesten aanvragen

Fout, koeling op een warmtepomp kan wel maar is een magere troost. Is maar oppervlakkig en koelt niet voldoende.
Zeker in dit geval kan je beter de meerprijs dat je in een WP zou steken in een goede airco steken die degelijk koelt en deze in de zomer laten draaien met de panelen die je inderdaad minimaal hebt liggen.
Koelt zeker en vast wel voldoende, op voorwaarde dat uw systeem correct gedimensioneerd is.
Echter ontvochtigt het niet dus voelt het minder koel aan

Moest ik nu bouwen was het rap beslist: gasketel + in elke kamer airco (eventueel met een kanaliseerbaar toestel met zonesturing)

Ik zou voor warmtepomp blijven gaan omdat je die ook als koeling kan gebruiken, dat comfortelement moet je niet onderschatten. Anders ga je achteraf misschien nog een airco moeten voorzien.
Zoals aangehaald door monkey koelt dit niet veel en hadden we reeds aricovoorbereiding voorzien, dewelke dan na de keuring wordt geplaatst

Ongelooflijk dit. We wachten trouwens al 6 maand op onze digitale meter. Wedden dat hij er nu wel heel snel zal aankomen?

De Vlaamse overheid kan een nieuwe maatregel uitwerken, maar ze moeten van het transmissienettarief afblijven aangezien dat federaal niveau is. Laten we hopen dat Zuhal de koe bij de horens vat.

Ik heb zelf ook de voorbereidingen zitten, het is uiteraard weer een kost om ze te plaatsen maar ik denk dat ze er rap zullen hangen deze zomer om die opgewekte energie tenminste nuttig te gebruiken.

Waarom is het VREG eigenlijk tegen terugdraaiende teller? Kunnen ze dan ook alle ooit betaalde groenestroomcertificaten terugvorderen?

Jammer, hier ook nog last-minute laten keuren in december. Ik had er mijn twijfels bij en wou wachten, de vriendin wou ze perse laten keuren. Hopelijk blijft het thuiswerk toch ingeburgerd zodat verbruik verspreiden tijdens de dag gemakkelijker is.

Dus in principe ga ik terug meer elektriciteit moeten betalen en gaan mijn zonnepanelen minder snel afbetaald worden.

Dus in principe ga ik terug meer elektriciteit moeten betalen en gaan mijn zonnepanelen minder snel afbetaald worden.
Niet noodzakelijk, als je verbruikt als het opbrengt en je geen prosumententarief moet betalen kan het goedkoper uitkomen.

Alleen zelfverbruik is lastig als je moet gaan werken natuurlijk

En dat is wat men idealiter wil bereiken hé, bewust omgaan met energie.

Ik heb snel eens gerekend voor mezelf. Bij terugdraaiende teller mikte ik op een terugverdientijd van pakweg 7,5 jaar, 14% IRR.
Bij zelfverbruik 10% doe ik er op 25 jaar verlies aan. Bij 20% zelfverbruik IRR 2,5% (TVT 20 jaar), bij 30% IRR 5,5% en TVT 16j.
Zelfverbruik zal dus key zijn. Van zodra de digitale teller er komt, een Smappee of gelijkaardig aan koppelen en de boel in detail bekijken 😁 laden van de wagen timen, ...

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/de-vloek-van-de-zonnepanelen/10277334.html vat het wel pijnlijk samen.

"Toen de Vlaamse regering, zonder tegenstem in het Vlaams Parlement, besliste om tegen alle adviezen in toch het principe van de terugdraaiende teller voor 15 jaar te garanderen voor wie zonnepanelen had geplaatst voor eind 2020, verzekerde Peeters, die Tommelein als minister van Energie was opgevolgd, dat die regeling overeind zou blijven. Ze raadde in promofilmpjes de Vlaming zelfs aan nog snel zonnepanelen te plaatsen, om gebruik te kunnen blijven maken van het principe van de terugdraaiende teller.
..
De hete aardappel die de vorige Vlaamse regering - waarin de N-VA ook zat - doorschoof, ligt nu dus op het bord van Demir, die het probleem mag 'opkuisen'. Ze zal het heikele dossier vrijdag op de tafel van de Vlaamse regering leggen, om na te gaan welke oplossingen er zijn.
Demir wil niet kwijt wat de mogelijke oplossingen zijn. In de entourage van de minister is wel te horen dat de Vlaamse overheid betrouwbaar moet zijn. 'Die mensen hebben niets verkeerd gedaan. Ze kunnen niet de dupe zijn', klinkt het bij de N-VA. Maar de juridische manoeuvreerruimte is niet groot. Het principe van de terugdraaiende teller lijkt nog moeilijk te redden."

Grootste klotezooi die er is natuurlijk.
Installatie 3 december gekeurd. Gegokt en verloren noemen ze dat dan...

En wij hebben niet de mogelijkheid veel van onze productie zelf te gebruiken... Ik ga die installatie dus nooit terug verdienen.

Jacuzzi gaat wel buiten en wordt vervangen door een houtgestookte hottub. Die stookt me anders arm in de winter.

Wij hier ook geplaatst in 2019, direct via Fluvius digitale (domme) meter moeten plaatsen en dus amper kunnen profiteren.
Nu, wij kennen ons verbruik perfect en hebben aan de hand daarvan panelen laten plaatsen met een omvormer van 2,2.
De afrekening is er eindelijk: we hebben een overproductie van 100kWh, peanuts dus.

Ondertussen overal airco's, dus zal hier ook zo worden é, in de winter verwarmen met airco en in de zomer koelen met airco.
Elektrisch stoofje in de badkamer er dan maar bij en thuis batterij met premie --> helaas zo rendabel als gehoopt maar als we dan toch eens van een premie kunnen genieten dan nemen we deze maar. Ik krijg er het schijt van é...we zijn zo overal net te laat met die premies:

- Geen certificaten voor zonnepanelen want alle bedrijven zijn er mee gaan lopen --> grootste joke van dat tijdperk
- Geen premie voor dak, tenzij van de netbeheerder

Nu hopen dat ze het weer niet in hun kop krijgen en dat van die batterij afpakken. Tmag eens gedaan zijn!

Terug
Bovenaan