Zonnepanelen Topic

waar je elektriciteit in de zomer geen hol waard is hoor.
Elektriciteit op een zonnige dag is dan ook geen hol waard in de zomer, dus dat lijkt me correct.
En elektriciteit op een windstille koude winterdag kost meer om te produceren. Een kWh in de zomer is nu eenmaal minder waard dan een kWh in de winter.

Laatst bewerkt:
Keuringsdatum telt voor alles.
Klopt. Anders had iedereen die eind 2020 legde natuurlijk dat trucje (fraude) geprobeerd. Amai, wat een anti-climax voor iedereen: installateurs en keurders in een race tegen de tijd om alles te leggen en keuren voor 31 dec, allemaal nutteloos en zelfs negatief gebleken.
Bij wie zijn keurder of installateur vervloekte dat het niet meer lukte in 2020, mogen vandaag de champagneflessen ontkurkt worden.

Ik beschouw het voor mezelf als gegokt en verloren, ik wist de gevolgen en de risico's. Enige troost is dat ik voor oost/west heb gekozen ipv enkel zuidgericht.

Ik kijk er al weer naar uit om de komende weken discussies te hebben over de (on)zin van een thuisbatterij, en over mensen die fantaseren om off-grid te gaan.

Ik kan me echt niet voorstellen dat er hier niemand tegen in beroep gaat. Er zijn zoveel partijen benadeeld door deze uitspraak. De zeldzame klager zonder panelen die akkoord gaat, is echt een marginaal percentage tegenover de benadeelden volgens mij.
In elk geval, ik ga al beginnen uitzoeken hoe ik dit voor ons positief kan maken, maar ik ga er ergens nog van uit dat de rechtzaken hier rond nog niet gedaan zijn.

Man man, gelukkig zijn wij allemaal brave burgers of we stonden nu al in het parlement ...

Iedereen die in 2020 nog panelen gelegd heeft, is in feite dubbel gesjareld nu.
Geen terugdraaiende teller meer en ook geen subsidies meer voor plaatsing in 2021.
Wij dus, alles nog gekeurd en in orde gebracht 23/12/2020, om razend van te worden!
Ook alles zuid-gericht natuurlijk, manmanman!

Hier gaan we toch iets op moeten verzinnen ze :o Wel de minimum maar gelegd al een geluk, mijn buurman met 28 zonnepanelen gaat niet lachen vrees ik..

als je verbratst ga je meer van net moeten halen om te compenseren dus het gaat duurder zijn.
Als je gewoon je overtollige stroom erop zet krijg je nog tenminste iets.
Voor die habbekrats? Nee, absoluut niet.

Ik ga investeren in wasmachines. Openingsuren tussen 10u30 & 17u. Enkel in de zomer. En als de zon schijnt

Wou al jaren een jacuzzi voor de zomer, deze wordt plots interessant qua kost. Daarnaast nog een airco zetten die de hele zomer lang het huis koelt tussen 8 en 20u, ik ga mijn opgewekte elletriek echt niet gratis weggeven.

Misschien toch investeren in een batterij die op zijn minst je avond -en nachtverbruik covert in de zonnige maanden?

Wou al jaren een jacuzzi voor de zomer, deze wordt plots interessant qua kost. Daarnaast nog een airco zetten die de hele zomer lang het huis koelt tussen 8 en 20u, ik ga mijn opgewekte elletriek echt niet gratis weggeven.
Bingo. Van zodra het zonneke schijnt gaat hier de airco draaien. Waar ik vroeger hem enkel beneden opzette, gaat nu die boven ook gewoon mee aan. En alle binnendeuren open. En de jacuzzi op een kloktimertje dat die enkel tijdens de zonuren draait.

Bingo. Van zodra het zonneke schijnt gaat hier de airco draaien. Waar ik vroeger hem enkel beneden opzette, gaat nu die boven ook gewoon mee aan. En alle binnendeuren open. En de jacuzzi op een kloktimertje dat die enkel tijdens de zonuren draait.
Maar nee, intelligente sturing hé. Als het zo ver is dat hier een digitale meter geplaatst wordt, gaat deze uitgelezen worden en zullen hier airco & andere dingen enkel aangaan op de moment dat er effectief geïnjecteerd wordt.

“Op basis van de analyse van het vonnis trek ik morgen naar de ministerraad om met mijn collega’s van de Vlaamse regering te bespreken welke opties er nog zijn of niet meer zijn voor de getroffen gezinnen”, reageert Vlaams minister van Energie Zuhal Demir. Ze wijst erop dat een overheid betrouwbaar moet zijn naar de burgers toe.
Hahaha die laatste zin.

Wacht, laat me effe alles op een rijtje zetten voor mij. Ik heb gegokt en verloren:
- 21% BTW betaald. Had ik nog 3 jaar gewacht was mijn woning 10jaar.
- Subsidie ontlopen
- Geen terugdraaiende teller
- Waarschijnlijk waren de prijzen voor zonnepanelen installaties vorig jaar kunstmatig hoog
- Alles zuid gelegd
- Digitale teller is geplaatst sinds september vorig jaar.

FUCK IT :D
Ik hoop dat ik deze snel verwerkt krijg en naar oplossingen te zoeken. Maar dat zal weer tijd en geld vragen.
Eigenlijk te zot voor woorden ze.
Ik heb eens snel uitgerekend wat de terugverdientijd zou zijn: 16 jaar, als ik 0,03€/kWh injectie krijg. Anders wordt dit 25 jaar.

Maar hey, we ontlasten het milieu hé

als je verbratst ga je meer van net moeten halen om te compenseren dus het gaat duurder zijn.
Als je gewoon je overtollige stroom erop zet krijg je nog tenminste iets.
Pfff, voor die pruts dat het is...

Afname is wat? €0,25/kWh?
Injectie? €0,05/kWh en dan moogde content zijn... tzal eerder €0,03/kWh zijn en op den duur gaat het gelijk de spaarboekskes zijn: in de zomer juist de kloten. We gaan nog mogen lachen als we op den duur niet moeten opleggen om onze stroom op het net te steken...

Met dat verschil dat het energieverbruik dus stijgt ipv daalt...
Algemeen is het beter dat de energie verbruikt wordt op het moment dat die geproduceerd wordt, dus valt intelligente sturing enkel aan te moedigen. Hij gebruikt toch al zijn airco, dus beter dat die wordt gebruikt op zonnige momenten, en niet als het bewolkt is.

Het andere verhaaltje van de airco nu meer opzetten en een jacuzzi kopen is natuurlijk niet zo interessant, want dan stijgt het totale energieverbruik. Dat klinkt natuurlijk stoer, de overheid wat kloten, terwijl je enkel je eigen energiefactuur op die manier verhoogt.

Ik heb eens snel uitgerekend wat de terugverdientijd zou zijn: 16 jaar, als ik 0,03€/kWh injectie krijg. Anders wordt dit 25 jaar.

Maar hey, we ontlasten het milieu hé
Weet je dan al perfect wat je zelfcomsumptie is? Want anders kan je dat niet berekenen. Niet vergeten dat het prosumententarief ook wegvalt.

Terug
Bovenaan