stupid_noob
Administrator
Via de digitale teller valt dat eigenlijk vrij goed te bepalen.Weet je dan al perfect wat je zelfcomsumptie is? Want anders kan je dat niet berekenen. Niet vergeten dat het prosumententarief ook wegvalt.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Via de digitale teller valt dat eigenlijk vrij goed te bepalen.Weet je dan al perfect wat je zelfcomsumptie is? Want anders kan je dat niet berekenen. Niet vergeten dat het prosumententarief ook wegvalt.
Je vergeet nog dat je omvormer vermoedelijk is ondergedimensioneerd om de prosumententax laag te houden...Wacht, laat me effe alles op een rijtje zetten voor mij. Ik heb gegokt en verloren:
- 21% BTW betaald. Had ik nog 3 jaar gewacht was mijn woning 10jaar.
- Subsidie ontlopen
- Geen terugdraaiende teller
- Waarschijnlijk waren de prijzen voor zonnepanelen installaties vorig jaar kunstmatig hoog
- Alles zuid gelegd
- Digitale teller is geplaatst sinds september vorig jaar.
FUCK IT
Ik hoop dat ik deze snel verwerkt krijg en naar oplossingen te zoeken. Maar dat zal weer tijd en geld vragen.
Eigenlijk te zot voor woorden ze.
Ik heb eens snel uitgerekend wat de terugverdientijd zou zijn: 16 jaar, als ik 0,03€/kWh injectie krijg. Anders wordt dit 25 jaar.
Maar hey, we ontlasten het milieu hé
Wou al jaren een jacuzzi voor de zomer, deze wordt plots interessant qua kost. Daarnaast nog een airco zetten die de hele zomer lang het huis koelt tussen 8 en 20u, ik ga mijn opgewekte elletriek echt niet gratis weggeven.
Zolang je verbratst wat je op dat moment aan het opwekken zijt is het een nuloperatie.als je verbratst ga je meer van net moeten halen om te compenseren dus het gaat duurder zijn.
Als je gewoon je overtollige stroom erop zet krijg je nog tenminste iets.
Dat dacht ik ook eerst heel even, maar het klopt niet. In de winter heb je hierdoor niet meer opbrengst. En in de zomer heb je toch al zoveel opbrengst, dat 4000 of 6000W amper nog meerwaarde oplevert. Want die zwaardere omvormer kost ook meer, en wat ga je met die extra opbrengst doen?Je vergeet nog dat je omvormer vermoedelijk is ondergedimensioneerd om de prosumententax laag te houden...
Nu de prosumententax zou wegvallen kan je misschien wel beter dat beetje extra leggen voor een zwaardere omvormer om dan wel het volle potentieel van u installatie te halen...
afname is ong €0,07/kWh en injectie €0,035/kWh Daar moet je het niet voor laten, het zijn vooral de distributiekosten die je nu wel betaald die het grote verschil gaan maken.Pfff, voor die pruts dat het is...
Afname is wat? €0,25/kWh?
Injectie? €0,05/kWh en dan moogde content zijn... tzal eerder €0,03/kWh zijn en op den duur gaat het gelijk de spaarboekskes zijn: in de zomer juist de kloten. We gaan nog mogen lachen als we op den duur niet moeten opleggen om onze stroom op het net te steken...
Dan moet je ook al je volledige opbrengst op de piek aan consumptie hebben op moment van die piek, ander is alles extra ten opzichte van de lagere omvormer toch sowieso voor injectie en daarmee haal je de meerkost van de omvormer er wss toch niet uit.Je vergeet nog dat je omvormer vermoedelijk is ondergedimensioneerd om de prosumententax laag te houden...
Bij ons ligt er bv ~6kW piek aan panelen, maar onze omvormer is maar ~4kVA omdat elke extra kVA op jaarbasis €100 extra koste en je gewoon niet vaak/lang genoeg het piek wattage van u panelen haalt om die €200 kost /jaar te compenseren.
Nu de prosumententax zou wegvallen kan je misschien wel beter dat beetje extra leggen voor een zwaardere omvormer om dan wel het volle potentieel van u installatie te halen...
Weet je dan al perfect wat je zelfcomsumptie is? Want anders kan je dat niet berekenen. Niet vergeten dat het prosumententarief ook wegvalt.
Waarom zou mijn eigen energiefactuur erdoor stijgen? Ik krijg toch geen kloten terug voor mijn injectie. Stel dat ik op jaarbasis 4000kWh teruglever (wat echt veel is), dan krijg ik daar ochot 120 tot 160 EUR voor terug. Mijn prosumentenvergoeding is al het dubbel daarvan.Algemeen is het beter dat de energie verbruikt wordt op het moment dat die geproduceerd wordt, dus valt intelligente sturing enkel aan te moedigen. Hij gebruikt toch al zijn airco, dus beter dat die wordt gebruikt op zonnige momenten, en niet als het bewolkt is.
Het andere verhaaltje van de airco nu meer opzetten en een jacuzzi kopen is natuurlijk niet zo interessant, want dan stijgt het totale energieverbruik. Dat klinkt natuurlijk stoer, de overheid wat kloten, terwijl je enkel je eigen energiefactuur op die manier verhoogt.
Dag/nacht wordt afgeschaft.Dag/nacht teller zal nu ook weer interessanter zijn dan enkel dagtarief? Ook verkeerd gegokt.
Uw prosumententarief valt wel weg.Waarom zou mijn eigen energiefactuur erdoor stijgen? Ik krijg toch geen kloten terug voor mijn injectie. Stel dat ik op jaarbasis 4000kWh teruglever (wat echt veel is), dan krijg ik daar ochot 120 tot 160 EUR voor terug. Mijn prosumentenvergoeding is al het dubbel daarvan.
Neen danku, dan zie ik wel dat het erdoorgejaagd wordt wanneer het wordt opgewekt.
Ik zou voor warmtepomp blijven gaan omdat je die ook als koeling kan gebruiken, dat comfortelement moet je niet onderschatten. Anders ga je achteraf misschien nog een airco moeten voorzien.Btw, onze bouw start en er stond warmtepomp en zonnepanelen op de planning, voorlopig e van 2 of 9 met deze technieken.
Beste om even de berekening te laten maken met verwarming op gas en een minimum aan panelen?
Uw prosumententarief valt wel weg.
Fout, koeling op een warmtepomp kan wel maar is een magere troost. Is maar oppervlakkig en koelt niet voldoende.Ik zou voor warmtepomp blijven gaan omdat je die ook als koeling kan gebruiken, dat comfortelement moet je niet onderschatten. Anders ga je achteraf misschien nog een airco moeten voorzien.
Bron?Dag/nacht wordt afgeschaft.
Dat is zeker, geen terugdraaiende teller dan ben je geen prosument.Is dat zeker of vermoeden we dat? Is de uitspraak van het grondwettelijk hof ergens terug te vinden?