Zonnepanelen Topic

-Fluvius is geen energieleverancier
-Een screenshot is geen contract
Nochtans heeft hij wel een punt natuurlijk.
Als je zoiets eenzijdig met terugwerkende kracht verandert dan moet je echt wel over meer dan één dag ijs gaan.

We zullen wel zien wat Demir en de regering er van maakt. Maar het verschil tussen analoge teller en digitale teller is gewoon niet correct. Dus ofwel trek je de regels door over de hele lijn, ofwel doe je niks. Maar dit is gewoon belachelijk.

Waar zit het verschil in 'bepaalde groep benadeeld' dan met GSC?
Premies, maatregelen etc gelden tot een bepaalde datum, iedereen wist dat.

Waar zit het verschil in 'bepaalde groep benadeeld' dan met GSC?
Premies, maatregelen etc gelden tot een bepaalde datum, iedereen wist dat.
Het gaat ook over het feit dat de Vlaamse Overheid de transmissienetkosten kwijt schold met deze maatregel, terwijl dit een federale aangelegenheid is en ze hier dus geen bevoegdheid voor hebben.

Mee eens dat de "gedupeerden" terecht kwaad zijn. De (vorige) regering is hier serieus in de fout gegaan. Op zich kan je die mensen niet verwijten dat ze beloftes (die men nooit had mogen maken) geloven.

Maar anderzijds heb je dan ook verschillende personen die niet willen begrijpen dat de terugdraaiende teller maatregel ook niet bepaald correct/eerlijk/juist is. Het is toch niet meer dan logisch dat je opgewekte elektriciteit minder waard is wanneer er een overaanbod is? En dat men op termijn moet inzetten op slimme sturing en opslag van energie?

Daarbovenop is het nieuwe systeem ook niet eerlijk wie 3 fasig afneemt maar met een monofasige omvormer injecteert. Want zelfs die nieuwe digitale meter telt simpelweg de fases op. De monofasige omvormers belasten het net meer dan 3 fasige omvormers voor een 3-fasige installatie.

Geval 1: 3-fasige omvormer:
L1: -2W (verbruik) + 4W (productie) = + 2W (injectie)
L2: -2W (verbruik) + 4W (productie) = + 2W (injectie)
L3: -2W (verbruik) + 4W (productie) = + 2W (injectie)
------------------------------------------------------------
Er wordt 6W verbruikt, 12W geproduceerd. Meter registreert 6W injectie. Er wordt 2W per fase op het net gestoken.

Geval 2: monofasige omvormer:
L1: -2W (verbruik) + 12W (productie) = + 10W (injectie)
L2: -2W (verbruik) + 0 W (productie) = - 2W (verbruik)
L3: -2W (verbruik) + 0 W (productie) = - 2W (verbruik)
Er wordt 6W verbruikt, 12W geproduceerd. Meter registreert 6W injectie. Er wordt hier in de praktijk wel 10W op 1 fase gezet en via de andere 2 fases wordt ook nog telkens 2W verbruikt. Maar die meters gooien dat bij elkaar. Tot zover de eerlijkheid van het capaciteitstarief en de stimulans voor een hoge zelfconsumptie.

Het gebrek aan visie van de Vlaamse regering zorgt voor weinig vertrouwen in toekomstige duurzame investeringen als het op zo'n klucht uitdraait voor veel mensen.

Maar anderzijds heb je dan ook verschillende personen die niet willen begrijpen dat de terugdraaiende teller maatregel ook niet bepaald correct/eerlijk/juist is. Het is toch niet meer dan logisch dat je opgewekte elektriciteit minder waard is wanneer er een overaanbod is? En dat men op termijn moet inzetten op slimme sturing en opslag van energie?
We zullen wel zien wat Demir en de regering er van maakt. Maar het verschil tussen analoge teller en digitale teller is gewoon niet correct. Dus ofwel trek je de regels door over de hele lijn, ofwel doe je niks. Maar dit is gewoon belachelijk.
Uiteraard is het ergens niet onlogisch dat we op termijn naar het systeem gaan dat de VREG wil en ergens ben ik ook akkoord dat die 15 jaar "grace" niet correct is (mijn panelen liggen er van begin december 2020 op).

Maar zoals MrKend54l zegt klopt het niet dat er een verschil is tussen de analoge en de digitale teller. Er wordt geschermd met discriminatie en ongelijkheid bij het verwerpen van dit voorstel maar imo wordt het gelijkheidsbeginsel geschonden daar het feit dat iedereen met een analoge teller wel gewoon kan verder genieten van de terugdraaiden teller terwijl iedereen met een digitale teller genaaid is.

Dat de VREG niet wil dat we met zen allen nog 15 jaar terugdraaien snap ik zeer goed en ik ben bereid te aanvaarden dat ik geen 15 jaar ga terugdraaien MAAR imo is het terugdraai regime voor ALLE tellers niet meer dan logisch tot het moment dat (bijna) iedereen een digitale teller heeft. Op dat moment geld voor iedereen dezelfde regel en wordt iedereen afgerekend op afname/injectie ipv maar 100.000 gezinnen terwijl er voorlopig nog 400.000 vrolijk terugdraaien en ondertussen (overigens volledig terecht) hun deur barricaderen voor Fluvius als ze de meter zouden willen vervangen.

Elke berekening die ik maakte om te kijken wat vanuit financieel oogpunt de beste vervanging voor onze oude stookolieketel zou zijn liep uiteindelijk altijd vast op de onzekerheid over het toekomstige beleid van opeenvolgende regeringen. Uiteindelijk hebben we voor het gebruiksgemak van gas gekozen, maar ik besef dat de kans bestaat dat ik mij dat over tien jaar kan beklagen als de factuur verdubbelt.

Ik ben benieuwd of deze beslissing een merkbare impact zal hebben op het halen van de klimaatdoelstellingen voor Vlaanderen. Met windmolenparken in het slop zag dat er al niet zo goed uit. Dan maar een CO2-taks?
Dit is gewoon een mooi praktijkvoorbeeld dat hét probleem van het beleid aantoont: gebrek aan rechtszekerheid. Dit geldt evenzeer voor renewables op grote schaal (wind, niet-residentiële PV, nieuwe innovaties, ...): de regels veranderen continu, met als gevolg dat investeerders op de rem gaan staan en dus oa. het behalen van de doelstellingen op de helling komt te staan.
Probeer als investeerder in renewables maar eens een weloverwogen beslissing te maken in dergelijk systeem hé.

Ze gaan wel langer dan 10 jaar mee hoor. Producenten geven garantie voor de eerste 10 jaar. Axitec spreekt over 20 jaar (maar geeft geen enkele garantie over de opbrengst na 10 jaar)
Ik wacht zelf nog even af.
- LPF accu's zijn al een stuk performanter. Tesla start nu ook met ze te gebruiken in de Model 3 SR+. Die zouden veel meer laadcycli aankunnen.
- Over twee jaar rijden de eerste auto's met solid-state accu's rond, dus die technologie gaat ook beschikbaar. En de degeneratie van deze accu's zou nog beperkter moeten zijn...
Ik heb niet naar de garantie gekeken, maar naar het aantal cycli dat een batterij aankan. Voor een 5kWH batterij zou dit omgerekend +- 10 jaar betekenen voor ons. Daarbovenop weet ik uit ervaring dat batterijen het dikwijls eerder opgeven dan aangegeven (zie batterijen smartphones, elektrische fietsen, ...) en dat de capaciteit zienderoog afneemt na enkele jaren. Dan nog het feit dat slimme sturing nog niet op punt staat en de elektriciteitsprijs fameus omlaag zal gaan met het capaciteitstarief en we vooral zullen moeten betalen voor pieken (die je zonder slimme sturing waarschijnlijk niet allemaal zal kunnen opvangen). Ik heb al die dingen opgeteld en dan was de conclusie voor mij dat het een dure investering is die mogelijk/waarschijnlijk geen winst oplevert.

Als ze de subsidies voor thuisbatterijen wat verhogen, kan het wel een goede investering worden. Ik denk dat ze wel gaan moeten, nu de terugdraaiende teller niet meer bestaat.

Nochtans heeft hij wel een punt natuurlijk.
Als je zoiets eenzijdig met terugwerkende kracht verandert dan moet je echt wel over meer dan één dag ijs gaan.

De netwerkbeheerder (en leverancier) communiceert natuurlijk enkel maar wat wettelijk is vastgelegd. Tot de uitspraak gisteren was die screenshot dus 100% accuraat.
De vraag is dan of er een disclaimer bijmoet dat deze regeling nog juridisch aangevochten wordt. En wat laat je dan meetellen? Enkel klachten die ontvankelijk zijn verklaard? Ook klachten waarover nog beslist moet worden of ze ontvankelijk zijn of niet? Het is voor instellingen ook niet zo makkelijk om te weten welke wetgeving aangevochten wordt. In het geval van de terugdraaiende teller was het min of meer algemeen geweten dat er nog een uitspraak hangende was en dat de kans reëel was dat de uitspraak de regeling zou vernietigen, maar hoe beslis je wat dan belangrijk genoeg om een disclaimer te krijgen of niet, welke zaak heeft kans bij een rechtbank of niet, etc.

Mijn punt was ook vooral: don't shoot the messenger. Leveranciers, netwerkbeheerders etc handelen nu eenmaal binnen het wettelijke kader. Als dat wettelijke kader verandert door een juridisch schorsen moeten zij zich daar aan aanpassen. De eindverantwoordelijke voor dit fiasco is, eens te meer, de politiek. De nietigverklaring is trouwens zonder terugwerkende kracht.

Digitale teller installeren zal nu topprioriteit krijgen. En hoewel ik wel sympathie heb voor wat burgerprotest onder de vorm van 'op mijn erf komen ze niet', heel lang zal je ze niet kunnen afwimpelen. Digitale teller weigeren = aansluiting op het net verliezen.

De greg heeft zelf op hun website gesteld:

In afwachting van de uitspraak van het Grondwettelijk Hof en in lijn met het decreet pasten we onze tariefmethodologie 2017-2020 aan en verlengen we de periode waarin de prosument met een digitale meter de keuze heeft tussen het prosumententarief en afrekening van de nettarieven op basis van werkelijke afname. Deze regeling geldt tot eind 2020.

Mag dat dan zomaar ? De consument misleiden ?

Zolang niet alles over het capaciteitstarief bekend is, blijft het altijd wat gokken i.p.v. echt berekenen. Ik heb ook wat berekeningen gemaakt met info die ik kon vinden op het internet over het capaciteitstarief, maar mogelijk veranderen die bedragen nog en kloppen mijn berekeningen totaal niet meer.

Op 10,5 jaar panelen terugverdienen als je geen premie gehad hebt lijkt me straf, tenzij je al enkele jaren geniet van een terugdraaiende teller. Bij mij kwam de terugverdientijd op 10 a 11 jaar zonder terugdraaiende teller en rekening houdend met de gegevens die ik kon vinden over het capaciteitstarief, maar ik heb uiteraard de premie wel.
Dat capaciteitstarief is alleen van kracht voor afname van stroom. Dus daar veranderen mijn zonnepanelen niets aan.

We zetten hier sinds dag één bewust zoveel mogelijk de wasmachine, afwasmachine op tijdens de dag. Ik heb alle data op een day-to-day basis geregistreerd vanuit mijn digitale teller. Ik weet op basis van die data dat ik 2100 kWh huishoudelijk verbruik neutraliseer op jaarbasis
Daarnaast is de auto wat moeilijker om in te rekenen (nog vrij recent), maar ik reken daar ook op bijna 2000 kWh die ik vanuit zonne-energie recupereer. Ook dat is door inspanningen van mijn kant, zoals al aangegeven, ik laat de wagen thuis staan als 't mooi weer is, om op te laden (en leg dan 2x50 km met de fiets af naar 't werk).
Dus ik recupereer ongeveer 4000 kWh electriciteit per jaar. Ik weet niet in welke mate het capaciteitstarief de variabele eenheidsprijs van de energie gaat impacteren natuurlijk, maar ik blijf er vertrouwen in hebben dat ik ongeveer 800 EUR per jaar besparingen ga hebben in mijn electriciteitskost. Want in de zomer gaan die zonnepanelen het capaciteitstarief ook gunstig beïnvloeden. Ik kan 4 dagen woon-werk verkeer doen met de wagen zonder te moeten laden, dus ik kan dat laden echt wel optimaliseren tussen mei en september.
Die bijkomende 5000 kWh zet ik op het net terug, zelfs aan 0.03 EUR/kwH is dat 150 EUR per jaar, niet direct veel maar ook weer beter dan niets.

En mijn installatie heeft maar 8800 EUR gekost, incl BTW....

Wij hebben hier een oudere installatie op het dak liggen waarbij we normaal nog 3 jaar recht hebben op het forfaitair tarief (prosumententarief). Dan zijn ze 15 jaar oud. Ik had wel een offerte gevraagd om de oude dubbele teller te vervangen door een enkelvoudige. Dit zou dan sowieso die nieuwe digitale meter worden, toen nog met in het hoofd dat ik nog drie jaar recht heb op prosumententarief en terugdraaiende teller.

Is het best dat ik nu toch nog drie jaar mijn oude teller behoud?

Nu, alle gekheid op een stokje. Iemand tips om minder te moeten betalen dan het forfetaire prosumententarief ?

Wij hebben hier een oudere installatie op het dak liggen waarbij we normaal nog 3 jaar recht hebben op het forfaitair tarief (prosumententarief). Dan zijn ze 15 jaar oud. Ik had wel een offerte gevraagd om de oude dubbele teller te vervangen door een enkelvoudige. Dit zou dan sowieso die nieuwe digitale meter worden, toen nog met in het hoofd dat ik nog drie jaar recht heb op prosumententarief en terugdraaiende teller.

Is het best dat ik nu toch nog drie jaar mijn oude teller behoud?

* Dat zal van geval tot geval afhangen zeker ?

Wij zijn grote renovatiewerken aan het doen en onze teller moet in een andere kamer komen. Dus afspraak met Fluvius gemaakt om hem te komen verplaatsen. Fluvius zou het komen doen en dan ook ineens een digitale zetten, daarvoor moesten we dan 180€ betalen.

Al onze leidingen zijn al getrokken naar die andere kamer, dus wij staan wat schaakmat, maar die 180€ gaan ze toch op hun kin mogen kloppen.

Digitale teller installeren zal nu topprioriteit krijgen. En hoewel ik wel sympathie heb voor wat burgerprotest onder de vorm van 'op mijn erf komen ze niet', heel lang zal je ze niet kunnen afwimpelen. Digitale teller weigeren = aansluiting op het net verliezen.
Dat deel van het decreet is intussen vernietigd, ze mogen je niet meer afsluiten als je weigert

Het is ook wel niet zo dat de ene groep automatisch meer gekloot is dan de andere.

Is iemand met zonnepanelen sinds 2014 en een digitale meter sinds 2020 meer gekloot dan iemand met zonnepanelen sinds oktober 2020 en een analoge teller? Absoluut niet. Die van 2020 zal immers nooit zijn meter nog 6 jaar terug zien draaien.

Laatst bewerkt:
Er wordt geschermd met discriminatie en ongelijkheid bij het verwerpen van dit voorstel maar imo wordt het gelijkheidsbeginsel geschonden daar het feit dat iedereen met een analoge teller wel gewoon kan verder genieten van de terugdraaiden teller terwijl iedereen met een digitale teller genaaid is.

In de media ja. In het verzoeksschrift en de motivering van het GWH wordt daar met geen woord over gerept voor zover ik zie hoor. Of ik heb er echt gewoon los over gelezen, kan altijd, maar toch...

Ik heb niet naar de garantie gekeken, maar naar het aantal cycli dat een batterij aankan. Voor een 5kWH batterij zou dit omgerekend +- 10 jaar betekenen voor ons. Daarbovenop weet ik uit ervaring dat batterijen het dikwijls eerder opgeven dan aangegeven (zie batterijen smartphones, elektrische fietsen, ...) en dat de capaciteit zienderoog afneemt na enkele jaren. Dan nog het feit dat slimme sturing nog niet op punt staat en de elektriciteitsprijs fameus omlaag zal gaan met het capaciteitstarief en we vooral zullen moeten betalen voor pieken (die je zonder slimme sturing waarschijnlijk niet allemaal zal kunnen opvangen). Ik heb al die dingen opgeteld en dan was de conclusie voor mij dat het een dure investering is die mogelijk/waarschijnlijk geen winst oplevert.

Als ze de subsidies voor thuisbatterijen wat verhogen, kan het wel een goede investering worden. Ik denk dat ze wel gaan moeten, nu de terugdraaiende teller niet meer bestaat.
Accu's in smartphones en elektrische fietsen zijn niet watergekoeld, en dus per definitie wegwerpproducten.
Zo'n thuisaccu laadt en ontlaadt maar aan < 0.5C met dan nog eens die warterkoeling. Dan gaan die dus echt wel zeer lang mee. Zoals gezegd, i, wacht nog twee tot drie jaar. Die accu's zijn nu vooral nog veel te duur. Bvb Axitec 15 kWh kost 10 000 EUR, maar de prijs per kWh voor een accu in een EV zit al een stuk onder de 200 EUR/kWh. Verder zit daar nog een BMS, een omvormer/lader in. Dan is 10 kEUR echt wel heel veel geld. Wanneer er wat meer concurrentie in die markt komt, gaan die prijzen flink zakken.
En misschien heeft mijn volgende wagen wel een bi-directionele aansluiting (zoals de Hyundai i45 gaat hebben).

En misschien heeft mijn volgende wagen wel een bi-directionele aansluiting (zoals de Hyundai i45 gaat hebben).
Bi-directionele aansluiting is allemaal goed en wel maar als COVID overgewaaid is en we gaan met zen allen als stommeriken terug elke dag in de file staan naar kantoor dan kan je evengoed je eigen dagproductie niet opvangen...

Bi-directioneel is vooral handig als je wagen overdag voor de deur kan staan opladen en 's avonds terug kan ontladen. Maar dan wordt je auto eigenlijk gewoon een hééééél dure thuisbatterij...

Tenzij ze een soort kunstgreep doen waarbij je op één of andere manier op verplaatsing je "thuisproductie kan gebruiken" maar :ROFLMAO: dat denk ik niet.

Daarbovenop is het nieuwe systeem ook niet eerlijk wie 3 fasig afneemt maar met een monofasige omvormer injecteert. Want zelfs die nieuwe digitale meter telt simpelweg de fases op. De monofasige omvormers belasten het net meer dan 3 fasige omvormers voor een 3-fasige installatie.

Geval 1: 3-fasige omvormer:
L1: -2W (verbruik) + 4W (productie) = + 2W (injectie)
L2: -2W (verbruik) + 4W (productie) = + 2W (injectie)
L3: -2W (verbruik) + 4W (productie) = + 2W (injectie)
Er wordt 6W verbruikt, 12W geproduceerd. Meter registreert 6W injectie. Er wordt 2W per fase op het net gestoken.

Geval 2: monofasige omvormer:
L1: -2W (verbruik) + 12W (productie) = + 10W (injectie)
L2: -2W (verbruik) + 0 W (productie) = - 2W (verbruik)
L3: -2W (verbruik) + 0 W (productie) = - 2W (verbruik)
Er wordt 6W verbruikt, 12W geproduceerd. Meter registreert 6W injectie. Er wordt hier in de praktijk wel 10W op 1 fase gezet en via de andere 2 fases wordt ook nog telkens 2W verbruikt. Maar die meters gooien dat bij elkaar. Tot zover de eerlijkheid van het capaciteitstarief en de stimulans voor een hoge zelfconsumptie.

Het gebrek aan visie van de Vlaamse regering zorgt voor weinig vertrouwen in toekomstige duurzame investeringen als het op zo'n klucht uitdraait voor veel mensen.
Ik moet wel zeggen dat het extra zuur is dat ze ons een monofasige omvormer hebben verkocht terwijl we uiteindelijk beter af waren geweest met een 3-fasige...

ik zit wat in dubio.
Situatie.
-Dag en nacht teller.
-Zonnepanelen vanaf april 2020
-nog geen prosumententarief betaald.

Nu met de uitspraak van het gerecht denk ik niet dat ze nu nog prosumententarief kunnen aanrekenen? Dus geniet ik nu van een terugdraaiende teller, geen prosumenten tarief en als ik de digitale kan uitstellen voor een jaartje (mss 2) dan kan ik hopelijk die (twee) jaar al iets terugverdienen van mijn investering.
Maar wss rekenen ze geen prosumenten meer vanaf dat de digitale teller geinstalleerd wordt :(

Terug
Bovenaan